انواع گارد دهان برای داشتن دندان های سالم

دندان های شما بسیار باارزش هستند و باید با جان و دل از آنها محافظت کنید. سلامت دندان های شما با سلامت کل بدن گه خورده است. شما تنها دو بار در طول عمر خود دندان در می آورید و جایگزینی هر یک هزینه زیادی دارد. پس باید از آنها در برابر پوسیدگی و ضربه محافظت کنید. گارد دهان ابزاری است که از دندان در برابر ضربه و دندان قروچه محافظت می کند. انواع مختلف گارد دهان کاربردهای متعددی دارند.

انواع گارد دهان:

گارد دهان استوک:

گارد دهان باید با دندان های شما تطابق کامل داشته باشد. این تطابق با استفاده از قالب گیری به دست می آید. این در حالی است که این مدل گارد دهان اصلا به هیچ گونه قالب گیری نیاز ندارد. این قالب ها در داروخانه ها در دسترس هستند و روی دندان قرار می گیرند. وزن گارد دهان استوک زیاد است و در ابتدا باعث ناراحتی فرد می شود. از آنجا که در ساخت این نوع گارد دهان از قالب گیری استفاده نشده است، استفاده از این مدل توصیه نمی شود زیرا ممکن است در طولانی مدت دندان های شما را حرکت دهد و باعث در هم ریختگی آنها شود. به علاوه به دلیل حجیم بودن، ممکن است بیمار دچار اشکال در تنفس در هنگام خواب یا اشکال در تکلم شود.

 

گارد دهان حرارتی:

در بین انواع گارد دهان این مدل نیز به راحتی در دسترس است و از هر داروخانه ای می توانید آن را تهیه کنید. همان طور که از نامش پیداست این گارد را باید در آب جوش بیاندازید و مدتی صبر کنید. سپس آن را در دهان بگذارید و گاز بزنید تا دقیقا قالب دندان های شما را بگیرد. همانند گارد دهان پیشین این قالب ها نیز حجیم و سنگین هستند. سنگینی آنها به حدی است با هر حرکت بدن دائما از جای خود تکان می خورند و حتی در اثر جاذبه از دندان ها پایین می افتند. دشواری در تکلم و تنفس از معایب آن است و بسیاری از بیماران به استفاده از آن تمایلی ندارند. برای مراقبت از دندان ها گزینه های راحت تری نیز در دسترس است که در ادامه انواع گارد دهان می آید.

گارد دهان برای بریس:

افرادی که تحت درمان با ارتودنسی قرار دارند نیز ممکن است به گارد دهان نیاز داشته باشند که استفاده از این مدل به آنها توصیه می شود.

گارد دهان سفارشی:

بهترین گارد دهانی که می توانید داشته باشید گاردی است که دندانپزشک بر اساس شکل دندان ها و فک قالب گیری کرده باشد. گارد دهان سفارشی هر چند با هزینه بیشتری همراه است، اما بهترین حفاظت را از دندان های شما به عمل می آورد و کاملا در دهان بیمار راحت است. این نوع گارد دهان در دو شکل نرم و سخت ساخته می شود. برای ساخت گارد دهان، ابتدا دندانپزشک مواد مخصوصی را در تری دندانپزشکی قرار می دهد و از بیمار می خواهد که یک دقیقه آن را گاز بگیرد. این روش باعث می شود که قالب دقیقه شکل دندان را به خود بگیرد. قالب به آزمایشگاه دندانپزشک فرستاده می شود تا از روی آن گارد دهان ساخته شود. معمولا گارد دهان نرم برای فک پایین و گارد دهان سخت برای فک بالا ساخته می شود. گارد دهان معمولا یک تا دو هفته بعد آماده می شود.

گارد دهان نرم:

از این نوع گارد برای دندان قروچه خفیف استفاده می شود و تنها در موقع خواب به کار می رود. از آنجا که دندان قروچه به قدری خفیف است که شاید حتی خود بیمار نیز از آن باخبر نباشد، گارد دهان نرم می تواند به خوبی از دندان حفاظت کند. علائم دندان قروچه خفیف در خواب در معاینه توسط دندانپزشک مشخص می شود. وجود ترک در دندان، فرسایش سطح جونده و درد در فک در هنگام بیدار شدن از علائم ابتلا به دندان قروچه است.

گارد دهان دو لایه:

گارد دهان دو لایه هم دندان های فک بالا و هم فک پایین را پوشش می دهند. این نوع گارد دهان برای کسانی مناسب است که در ورزش های رزمی شرکت می کنند زیرا صورت آنها نقطه هدف مبارزه است. از این نوع گارد دهان برای بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند نیز استفاده می شود. ابتلا به دندان قروچه شدید نیز از دیگر مواردی است که گارد دهان دو لایه به کار می رود. این نوع گارد در لایه داخلی نرم و از بیرون سخت است و به همین دلیل دوام زیادی دارد.

گارد دهان سخت:

گارد دهان سخت یکی از انواع گارد دهان است که از اکریل سخت ساخته می شود. این نوع گارد مقاومت زیادی در برابر فشار و دندان قروچه دارد و به همین دلیل طول عمر بالایی دارد. این نوع محافظ بیشتر از ۵ سال عمر می کند. از آنجایی که جنس آن انعطاف پذیر نیست، قالب گیری باید به خوبی انجام گیرد. اگر قالب گیری به خوبی انجام نگیرد، گارد دهان روی دندان ها به خوبی جای نمی گیرد.

انتخاب گارد دهان مسئله ای است که باید با نظر دندانپزشک صورت گیرد. در صورتی که در ورزش های رزمی شرکت می کنید یا در ورزش های رزمی شرکت می کنید، به نوع سفارشی آن نیاز دارد تا بهترین محافظت را از دندان های شما به عمل آورد.

مراقبت از گارد دهان:

قبل و بعد از پوشیدن گارد دهان، باید دندان هایتان را مسواک کنید. انجام دادن این کار کمک می کند که پیش از استفاده از گارد، دهان از باکتری تمیز شود و باکتری ها به گارد منتشر نشوند. دهان همیشه پر از باکتری به تمام اشکال، خوب و بد، است. تمیز نگه داشتن دهان تنها راه ایجاد تعادل سالم در بدن است. مسواک زدن دهان پس از برداشتن گارد نیز موجب می شود که دهان از هر نوع باکتری یا قارچ پاک شود که ممکن است روی گارد رشد کرده باشند.

به همان اندازه نیز حفظ  گارد دهان اهمیت دارد. محفظه مراقبت از گارد باید عاری از رطوبت و با تهویه مناسب باشد. تمیز کردن مداوم ظرف از انتشار میکروارگانیسم ها پیشگیری می کند. ظرف را با استفاده از پاک کننده های غیر سمی و آب گرم بشویید و قبل از قرار دادن گارد دهان آن را کاملا خشک کنید.

انواع گارد دهان را نیز به طور مرتب قبل و بعد از استفاده با آب و خمیردندان مسواک بزنید. هفته ای یک بار نیز می توانید آن را در محلول ضدعفونی پیشنهاد شده توسط دندانپزشک قرار دهید. پیش از قرار دادن آن در محفظه از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف