هرآنچه که در مورد ایمپلنت دندان باید بدانید

 

 

ایمپلنت دندان چیست؟

اگر فردی دندان خود را از دست بدهد ایمپلنت دندان ( Dental Implant ) یا فیکسچر در اندازه همان ریشه به جای آن قرار داده می شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می باشند. ایمپلنت دندان توسط ابزار بسیار دقیقی کنترل و ساخته می شود.

 

ماده ای که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود، تیتانیوم است که در واقع فلزی با کیفیت خوب محسوب می شود. جنس قطعات ایمپلنت دندان یا همان فیکسچرها تیتانیوم می باشد. که به دلیل اینکه کاملا از لحاظ بیولوژیکی با بدن تطابق دارند، در تماس با بدن و استخوان فک هیچگونه واکنش آلرژیک بوجود نمی آید. که این مورد یکی از بزرگترین دستاورد ها در علم دندانپزشکی می باشد.

 

مقاومت تیتانیوم در برابر ترکیبات اسید و نمک؛ و اکسیژن و همچنین خاصیت غیر مغناطیسی بودن آن شرایط لازم و کافی را برای استفاده از آن در ساختمان استخوان فک فراهم می آورد. علاوه بر اینها بر روی سطح تیتانیومی ایمپلنت یا فیکسچر یک لایه محافظ وجود دارد که این سطح را در مقابل تحلیل و خوردگی محافظ می کند. که همه این موارد باعث می گردد که این قطعه تیتانیومی به عنوان یک جسم خارجی به شمار نرود و با قرار دادن آن در استخوان فک بیماران، به راحتی با آن سازگار گردد. البته یک نوع خاصی از ایمپلنت وجود دارد به نام ایمپلنت لیزری ( ایمپلنت ساخته شده با لیزر ) که کاملا متفاوت با ایمپلنت معمولی می باشد و شرایط کاملا بهتر و بهینه تری دارد.

 

ایمپلنت های لیزری در گردن یا کرست خود میکرو کانال هایی دارند، که این میکرو کانال ها با لیزر و به صورت دقیق و بسیار حساب شده و با اندازه گیری های دقیق در اطراف آن قرار گرفته و در ساختار ایمپلنت شکل گرفته اند. در واقع این میکرو کانال های لیزری هستند که اتصالات لثه ای و چسبندگی فوق العاده را در اطراف ایمپلنت بوجود می آورند، که یک بافت بیولوژیکی زنده را در اطراف ایمپلنت رقم می زنند. با علم بهتر که همان ایمپلنت لیزری می باشد، سازگاری بهتری بوجود می آید و به طبع آن نتایج بهتری بدست می آید و در نهایت زیبایی بسیار بهتری حاصل می گردد.

 

به طور کلی جنس تیتانیومی فیکسچر سبب می شود که استخوان های اطراف دندان رشد کنند و از تحلیل استخوان فک جلوگیری به عمل آید. در مورد ایمپلنت دندان لازم است که دو قسمت اصلی آن توضیح داده شود قسمتی که داخل استخوان فک قرار می گیرد که اصطلاحاً فیکسچر ( Fixture ) نامیده می شود و قسمت تاجی که بالای لثه قرار می گیرد اباتمنت ( Abutment ) خوانده می شود روی اباتمنت پروتز یا روکش ایمپلنت قرار می گیرد. شاید داستان چگونگی ساخت ایمپلنت برای همه جالب باشد، در انتهای مقاله می توانید تاریخچه جذاب و خواندنی داستان ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

 

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

در مرحله اول و به هنگام جراحی، فیکسچر یا قطعه اصلی، درون استخوان فک قرار می گیرد، سپس روی فیکسچر، اباتمنت متصل می گردد و سپس روی آن روکش (پروتز ثابت) گذاشته می شود. بنابراین، بعد از انتخاب دندان مناسب، فیکسچر داخل دهان بیمار گذاشته می شود. پروتزی که روی آن گذاشته می شود متفاوت است و می تواند ثابت یا متحرک باشد. انجام تمامی مراحل ایمپلنت حدود ۳-۲ ماه زمان می برد و بیمار بعد از انجام جراحی باید صبر کند تا استخوان در اطراف آن کامل شکل بگیرد.

 

 

مرحله اول جایگذاری ایمپلنت دندان: بی حسی

اولین قدم برای جایگذاری ایمپلنت در دهان، بی حس کردن بافت هاست. کاشت ایمپلنت طی عمل جراحی انجام می شود بنابراین در آن برش بافت وجود دارد. ممکن است از بی حسی موضعی و احتمال آرام بخش و یا بیهوشی عمومی استفاده شود. در هر صورت در حین کاشت، کاملا راحت هستید و احساس درد نمی کنید.

 

مرحله دوم جایگذاری ایمپلنت دندان: برش لثه

قدم دوم، دسترسی به استخوان فک است چرا که باید پایه پیچی شکل ایمپلنت داخل استخوان فرو برود. برای این منظور ابتدا با اسکالپل (چاقوی جراحی) برشی در لثه ایجاد می شود و دو زبانه بافتی در محل کاشت ایمپلنت ایجاد می شود. سپس با ابزار دستی (اِلِوِیتور یا الِواتور) هر زبانه بالا زده می شود تا استخوان زیر آن دیده شود.

پس از آن دکتر دندانپزشک استخوان را مورد بررسی قرار می دهد که در بهترین حالت ممکن و شرایط ایده آل آن استخوان باید صاف و مسطح باشد. اگر وضع متفاوتی مشاهده شود، دندانپزشک با دریل دندانپزشکی استخوان را تغییر می دهد تا به بهترین شکل خود برسد و شرایط مناسب برای جایگذاری ایمپلنت در آن فراهم گردد.

 

اما راه کم تهاجمی تر دیگری هم برای دسترسی به استخوان فک وجود دارد. در این روش دندانپزشک با برش دایره ای شکل کوچکی (به جای زبانه بافتی) ایجاد می کند. برای این کار از پانچ دایره ای استفاده می شود که بخش مدور کوچکی از بافت لثه را می برد. این مقدار کمی بزرگتر از قطر ایمپلنت است. سپس دریل کاری و جایگذاری ایمپلنت انجام می شود. مزیت این برش دایره ای این است که مقدار بافت هایی که صدمه می بینند کمتر و التیام سریعتر است. اما تنها در صورتی می توان از این برش کم تهاجمی استفاده کرد که دو شرط زیر وجود داشته باشد:

 

۱- هیچ تردیدی در مورد مناسب بودن بافت لثه و استخوان در محل کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد.

۲- هیچ نگرانی راجع به مناسب بودن موقعیت کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد.

 

مرحله سوم جایگذاری ایمپلنت دندان: علامت گذاری

تعیین موقعیت ایمپلنت قدم بسیار مهمی در موفقیت درمان است. پس از ارزیابی استخوان دندانپزشک با مته های متفاوت کار سوراخ کردن استخوان را انجام می دهد. این مته ها قطرهای مختلفی دارند و کار با مته نازک تر شروع می شود و به تدریج قطر مته بزرگتر می شود تا سوراخ ایجاد شده به تدریج پهن شود. ابتدا با مته میله ای شکل مدور کوچک، محل سوراخ علامت گذاری می شود. این سوراخ علامت گذاری تا بیرونی ترین لایه استخوان می رسد و عمق زیادی ندارد. این کار برای تعیین موقعیت سوراخ پایلوت در مرکز محل کاشت ایمپلنت دندان، انجام می شود.

 

مرحله چهارم جایگذاری ایمپلنت دندان: سوراخ کردن استخوان

دریل پایلوت در محل علامت گذاری شده، ایجاد می شود. این سوراخ قطر کمی دارد. هنگام ایجاد این سوراخ ممکن است دندانپزشک از راهنمای پلاستیکی استفاده کند. راهنمای پلاستیکی وسیله ای است که با استفاده از قالب پلاستر دهان بیمار، قبلا تهیه شده است و به تعیین محل دقیق ایمپلنت و مرکز قرار داشتن سوراخ پایلوت و هدایت به موقعیت درست کمک می کند. سوراخی که در این مرحله ایجاد می شود طولی برابر با یک سوم تا نصف طول مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت را دارد.

 

مرحله پنجم جایگذاری ایمپلنت دندان: ارزیابی جهت و راستای سوراخ اولیه

در این مرحله جهت گیری سوراخ اولیه، ارزیابی می شود. برای این منظور پین یا میله مدرج مخصوصی داخل سوراخ قرار می گیرد. این کار به دندانپزشک این فرصت را می دهد که جهت و راستای سوراخ را دوباره ارزیابی کند. اگر به نظر می رسد راستای سوراخ از راستای مورد نظر انحراف داشته است، از آنجایی که سوراخ کوچکتر از قطر ایمپلنت است و باید پهنتر شود، می توان زاویه آن را اصلاح کرد.

 

مرحله ششم جایگذاری ایمپلنت دندان: تکمیل طول سوراخ استخوان

در این مرحله از کار، تکمیل سوراخ انجام می شود و تنظیمات لازم صورت می گیرد. اکنون ابعاد سوراخ به اندازه طول ایمپلنت رسیده است. میله اندازه گیری دوباره در سوراخ قرار می گیرد تا عمق سوراخ مشخص شود. در مرحله دریل کردن استخوان این مسئله خیلی مهم است که استخوان نباید زیاد از حد مورد حرارت قرار بگیرد. زیرا با بالا بردن دما، ممکن است سلول های استخوانی لطمه ببینند و اصطلاحا بمیرند و همچنین باعث می گردد ایمپلنت به استخوان جوش نخورد و پروسه پیوند استخوان و یکپارچه سازی آن که اصلی ترین و مهم ترین بخش درمان ایمپلنت می باشد؛ با شکست روبرو شود. دکتر دندانپزشک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای استخوان از مته استفاده کند که در این بین مراقب باشد که فشار یا سرعت بالاتر از حد مجاز استفاده نکند.

 

هنگام پروسه دریل کردن استخوان برای ایجاد سوراخ در استخوان برای قرار دادن ایمپلنت، دائما سرم و یا محلول آب نمک برای پایین آوردن دما اسپری می گردد. که این کار باعث می شود بافت ها هم کمتر صدمه ببینند.

 

مرحله هفتم جایگذاری ایمپلنت دندان: ارزیابی سوراخ پیش از جایگذاری ایمپلنت

پس از آن که بخش مهم و اصلی جراحی ایمپلنت پشت سر گذاشته شد، دکتر دندانپزشک مجددا میله مدرج را داخل سوراخ ایجاد شده قرار می دهد و آن را ارزیابی می کند و برای آخرین مرتبه عمق سوراخ و زوایا و راستای ایمپلنت را بررسی می کند.

در بعضی از موارد موقعیت ایمپلنت ممکن است به ساختارهای آناتومی مانند عصب ها، رگ های خونی یا دندان های مجاور نزدیک باشد. در این شرایط ممکن است از عکس پرتوی ایکس ( عکس های OPG یا CBCT ) در مرحله ارزیابی سوراخ برای بررسی دقیق تر استفاده شود.

 

مرحله هشتم جایگذاری ایمپلنت دندان: پهن کردن سوراخ استخوان

 

دندانپزشک با مته هایی که هر یک قطر بیشتری از قبلی دارند، سوراخ را پهن تر می کند تا در نهایت قطر آن به اندازه ایمپلنت برسد.

اندازه قطر و طول ایمپلنت بر اساس میزان استخوان موجود در محل کاشت، انتخاب می شود. به طور کلی ایمپلنت بزرگتر بهتر و مقاوم تر است به همین علت تلاش می شود تا حد ممکن ایمپلنت بزرگتری انتخاب شود. هر چه طول و قطر ایمپلنت بیشتر باشد توزیع بار در آن و انتقال آن به استخوان پیرامون مطلوب تر خواهد بود. بیشتر ایمپلنت ها ۴ میلی متر قطر دارند. بعضی از دندانپزشک ها از ایمپلنت با قطر ۳.۲۵ استفاده می کنند که کمترین قطر مطمئن برای ایمپلنت استاندارد است. ایمپلنت های بزرگتر از ۴ میلی متر نیز وجود دارد اما به صورت گسترده استفاده نمی شود چون معمولا پهنای استخوان برای این ایمپلنت ها کفایت نمی کند.

مرحله نهم جایگذاری ایمپلنت دندان: ارزیابی وضعیت سوراخ محل کاشت ایمپلنت

 

اکنون سوراخ کاری تمام شده است و دندانپزشک دوباره با میله وضعیت سوراخ ایمپلنت را ارزیابی می کند تا مطمئن شود عمق و راستای آن درست است.

 

مرحله دهم جایگذاری ایمپلنت دندان: رزوه دار کردن سوراخ استخوان

 

دندانپزشک با استفاده از وسیله ای که رزوه ایجاد می کند (قلاویز)، رزوه هایی در سوراخ داخل استخوان ایجاد می کند که متناسب با رزوه های ایمپلنت است. حالا سوراخ آماده دریافت ایمپلنت است.

بعضی از انواع ایمپلنت، خود رزوه هستند و در حالی که داخل سوراخ استخوان پیچ می شوند، لبه های آنها شیارهای مورد نیاز را در استخوان ایجاد می کند بنابراین نیازی به رزوه کردن استخوان ندارند.

 

مرحله یازدهم جایگذاری ایمپلنت دندان: جایگذاری ایمپلنت

 

بالاخره در این مرحله ایمپلنت یا همان فیکسچر داخل سوراخ ایجاد شده در استخوان فک قرار داده می شود. این کار به طرق مختلفی انجام می شود یا به صورت دستی با آچار مخصوص دندانپزشکی که اکثر آنها مجهز به ترک سنج هستند و یا با استفاده از دریل دندانپزشکی انجام می شود.

 

مرحله دوازدهم جایگذاری ایمپلنت دندان: بستن سوراخ ایمپلنت با پیچ درپوش

در نهایت و در مرحله آخر جراحی سوراخ ایمپلنت بسته می شود. دکتر دندانپزشک یک کلاهک مخصوص به نام هیلینگ یا پیچ درپوش را روی ایمپلنت پیچ می کند و اصطلاحا ایمپلنت را از محیط بیرون کاملا مهر و موم می کند. پس از آن بافت لثه را که ابتدای جراحی شکافته شده بود به جای خود برمی گرداند و آن را بخیه می کند تا جوش بخورد. یک تا دو هفته برای بهبود لثه بخیه ها می مانند و پس از آن کشیده می شوند. این کشیدن بخیه کاملا بدون درد انجام می گردد.

و به این ترتیب عمل جراحی کاشت ایمپلنت به پایان می رسد. اکنون باید چند ماه صبر کنید تا استخوان به ایمپلنت جوش بخورد و بتواند فشار فک را تحمل کند. معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می کشد تا بتوان روکش دندان روی ایمپلنت نصب کرد. با این حال گاهی صرفا برای زیبایی موقتا روکش دندان روی ایمپلنت قرار می گیرد اما به شکلی تنظیم می شود که کوتاه تر باشد تا فشاری به آن و ایمپلنت وارد نشود. اطلاعات کامل مراحل ساخت و جراحی ایمپلنت به تفصیل همراه با عکس و فیلم در مقاله زیر توضیح داده شده است.

 

قیمت انواع ایمپلنت

همانطور که می دانید جنس ایمپلنت از آلیاژ فلزی به نام تیتانیوم و یا تیتانیوم خالص می باشد که ساخت قطعات آن با فرمولاسیون پیچیده و مراحل مختلفی انجام می شود. که در این پروسه دقت و کیفیت برای ساخت هر چه بهتر این قطعات بسیار قابل ملاحظه است. از همین رو هر چه این قطعات با دقت بالاتر و کیفیت مطلوب ساخته شوند به طبع تطابق پذیری بهتری با استخوان فک بیمار دارند. و همه این موارد باعث می شود که قیمت این قطعات بالا باشد. سازندگان قطعات ایمپلنت کیفیت و دقت را فدای هیچ چیز نمی کنند به همین دلیل برندهای بسیار معروف سازنده ایمپلنت، اینقدر از کار خود مطمئن هستند که گاها برای آنها ضمانت مادام العمر صادر می کنند. در این بین سازندگان دیگری نیز هستند که شاید با همین دقت و کیفیت نتوانند قطعات خود را تولید نمایند اما می شود از آنها نیز استفاده نمود، ولی توصیه اکید ما این است هرگز سراغ ایمپلنت های خیلی ارزان با برند های ناشناخته نروید، زیرا شک نکنید که تقلبی می باشند و استفاده از آنها، آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. قیمت انواع ایمپلنت بسته به نوع برند و تکنولوژی ساخت ان از حدود ۳ میلیون تومان تا ۷ میلیون تومان می باشد.

 

قیمت ایمپلنت آمریکایی

قیمت ایمپلنت های آمریکایی تنوع گسترده ای دارد. به طور کلی قیمت ایمپلنت در آمریکا با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت قطعات آن و همچنین نوآوری های انجام شده متفاوت می باشد. مثلا شرکت های زیمر و بایو همیشه جزء برند های برتر ایمپلنت بوده اند و از دیرباز تا کنون در رده بندی های صورت گرفته از انجمن دندانپزشکان آمریکا بیشترین امتیازات را دریافت کرده و همواره با رعایت استاندارد های اساسی جزء ۵ برند برتر ایمپلنت در آمریکا و جهان بوده اند. قیمت ایمپلنت آمریکایی برندهای زیمر و بایو در محدوده ۴ میلیون و پانصد هزار تا ۶ میلیون می باشند. قیمت ایمپلنت دیگر برندهای آمریکایی نیز در همین محدوده و شاید اندکی کمتر می باشد.

 

قیمت ایمپلنت اروپایی

قیمت ایمپلنت اروپایی همچون تنوع ساخت و کشورهای سازنده ایمپلنت بسیار متفاوت می باشد. مثلا قیمت ایمپلنت در اروپا ساخت کشور سوئیس در برخی از برند ها، بسیار بالا می باشد. در حالی که هزینه ایمپلنت در اروپا در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا پایین تر می باشد. به طور کلی قیمت ایمپلنت در اروپا از محدوده ۳ میلیون تومان تا ۷ میلیون تومان متغیر می باشد.

 

قیمت ایمپلنت آلمانی

قیمت ایمپلنت آلمانی دی آر اس به نسبت بقیه شرکت های سازنده در آلمان قیمت نسبتا بالاتری دارد. در کل قیمت ایمپلنت در کشور آلمان از حدود ۳ میلیون تا ۵ میلیون تومان متغیر می باشد. قیمت ایمپلنت آلمانی در این چند سال اخیر زیاد تغییر نداشته است.

 

قیمت ایمپلنت سوئیسی

قیمت ایمپلنت های سوئیسی فراز و فرود بسیاری را دارد. مثلا ایمپلنت سوئیسی اشترومن جزء گرانترین ایمپلنت های دنیا به شمار می رود. در حالی که قیمت دیگر ایمپلنت های سوئیسی بسیار پایین تر می باشند. و این اختلاف قیمت زیاد ایمپلنت در سوئیس شاید زیاد جالب نباشد. به طور کلی قیمت ایمپلنت سوئیسی از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان می تواند متغیر باشد.

 

قیمت ایمپلنت ایتالیایی

ایمپلنت ایتالیایی سوییدن اند مارتینا دارای کیفیت و دقت بالایی می باشد و قیمت آن از دیگر برند های تولید کننده ایمپلنت در ایتالیا بالاتر است. به طور کلی قیمت ایمپلنت ایتالیایی در محدوده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد.

 

 

قیمت ایمپلنت فرانسوی

شاید ایمپلنت آی دی آی iDi معروفترین برند ایمپلنت فرانسوی باشد. قیمت ایمپلنت فرانسوی آی دی آی به نسبت کیفیت آن بسیار مناسب می باشد. کلا قیمت ایمپلنت های فرانسوی در محدوده ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ ثابت می باشند و تغییر خاصی ندارند. اصولا قیمت ایمپلنت فرانسوی دارای بیشترین ثبات بین ایمپلنت های اروپایی می باشد.

 

قیمت ایمپلنت اسپانیایی

قیمت ایمپلنت اسپانیایی بالاخص برند موزو نسبت به کیفیت قطعات ساخته شده در کشور اسپانیا بسیار مناسب می باشد. در واقع ایمپلنت های اسپانیایی از جمله ایمپلنت های درجه دوم اروپا محسوب می شوند به همین خاطر قیمت آنها که در حدود ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان می باشد بسیار منطقی و مناسب می باشد.

 

قیمت ایمپلنت آسیایی

قیمت ایمپلنت آسیایی با توجه به نوع ساخت و تکنولوژی های به کار رفته در آنها در حد متوسط قیمت جهانی ایمپلنت می باشد. به طور کلی قیمت ایمپلنت آسیایی از حدود ۲ میلیون تومان شروع می شود و سقف قیمت ایمپلنت آسیایی ۴ میلیون تومان می باشد.

 

قیمت ایمپلنت کره ای

قیمت ایمپلنت کره ای دارای تنوع بسیار زیادی می باشد. قیمت ایمپلنت کره ای دنتیس در حدود ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون متغیر می باشد. دیگر برندهای ایمپلنت کره ای نیز در همین محدوده یا پایین تر قیمت دارند.

 

قیمت ایمپلنت ایرانی

قیمت ایمپلنت ایرانی تولید شده در شرکت کیمیا کاشت اطبا، در مقایسه با شرکت های سازنده مقابل آن، به گفته مدیران شرکت ایرانی بسیار پایین تر می باشد. قیمت ایمپلنت ایرانی مشابه نمونه برتر کره ای در حدود ۲ میلیون تومان، قیمت ایمپلنت ایرانی مشابه نمونه اروپایی در حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بالاخره هزینه ایمپلنت در ایران مشابه نمونه های درجه یک دنیا و ایمپلنت های آمریکایی در حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد. کاشت ایمپلنت در کشور ایران با برندهای مختلف انجام می پذیرد که هزینه آن با توجه به تعرفه های ذکر شده در بالا در سال ۹۸ می باشد.

 

قیمت ایمپلنت چینی

همانطور که اشاره شد هنوز برند خاصی برای ساخت ایمپلنت در کشور چین وجود ندارد. و اگر ایمپلنتی در این کشور ساخته می شود یا با نظارت کمپانی های سازنده اروپایی و آمریکایی ساخته می شود و توسط آن کمپانی ها ساپورت و تایید می شوند و یا هیچ گونه ارزش و اعتباری ندارند و صرفا یک کپی بسیار بی کیفیت از ایمپلنت های معروف می باشد. در واقع قیمت ایمپلنت چینی بی کیفیت بسیار پایین تر از نمونه اصلی و با کیفیت آن می باشد.

 

هزینه کاشت ایمپلنت دندان با لیزر چقدر است؟

از آن جایی که دستگاه لیزر، بسیار گران قیمت است و هزینه نگهداری بالایی دارد و مواد مصرفی آن نیز گران است، کاشت دندان با لیزر هزینه بیشتری نسبت به کاشت دندان به روش معمولی دارد که هزینه آن را منطقی تر می کند. اما اگر بیمار مزایای کاشت دندان با لیزر را که در بالا به آن اشاره گردید در نظر بگیرد، هزینه لیزر چندان هم بالا نخواهد بود.

معمولا هزینه کاشت دندان با لیزر ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از کاشت دندان با روش معمولی خواهد بود.مزیت مهم دیگر این که بیمار بعد از کاشت دندان درد بسیار کمتری خواهد داشت.

 

عوامل موثر در قیمت ایمپلنت

قیمت ایمپلنت یا هزینه کاشت ایمپلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد که به این موارد در زیر خواهیم پرداخت.

 

الف-کشور سازنده ایمپلنت: برخی کشورها قدمتی طولانی در زمینه ساخت ایمپلنت دارند و از سال های دور در این زمینه فعالیت دارند و این امر عامل مهمی در تعیین هزینه کاشت دندان می باشد.

 

ب-تکنولوژی منحصر به فرد: در بین کشورهای سازنده ایمپلنت، برخی کشورها دارای تکنولوژی و سبک های مخصوصی در زمینه تولید قطعات ایمپلنت هستند و به هیچ قیمتی حاضر به فروش این تکنولوژی نیستند. در واقع این مسئله در حال حاضر به عاملی رقابتی در سطح جهان تبدیل شده است و این امر در قیمت ایمپلنت موثر می باشد.

 

ج-کیفیت قطعات: هرچه کیفیت قطعات ساخته شده ایمپلنت بهتر باشد، قیمت ایمپلنت بالاتر است. در واقع هزینه تولید ایمپلنت برای شرکت سازنده ایمپلنت بالاتر است چرا که از بهترین مواد مصرفی در ساخت قطعات ایمپلنت استفاده می کند و این امر ماندگاری قطعات ایمپلنت را برای بیمار بالاتر می برد.

 

د- ضمانت قطعات ساخته شده: این مورد مهمترین عامل در تعیین قیمت کاشت ایمپلنت می باشد. ضمانت ایمپلنت نشان می دهد که شرکت سازنده ایمپلنت به برند و مارک ایمپلنت خود ۱۰۰ درصد مطمئن است. در این بین برخی شرکت های سازنده ایمپلنت ضمانت نامه کتبی به مرکز تخصصی ایمپلنت و متخصص ایمپلنت ارائه می کند. این مسئله در تعیین هزینه ایمپلنت یا هزینه کاشت دندان عامل بسیار مهمی می باشد.

 

ه-بودجه تحقیقاتی: برخی شرکت های سازنده ایمپلنت، به مسئله تحقیقات در زمینه ایمپلنت اهمیت بسیار می دهند. در واقع بخش اصلی بودجه شرکت به این مورد اختصاص می یابد و به همین دلیل هر روز شاهد بهبود کیفی در زمینه تولید قطعات ایمپلنت هستیم. این مورد نیز در تعیین هزینه کاشت دندان نقشی تاثیرگذار دارد.

 

تفاوت هزینه دندانپزشکی در ایران با خارج از ایران

هزینه ی کاشت دندان در ایران یک سوم کشورهای اروپایی است و با قیمت ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است که این هزینه ی کاشت دندان ایمپلنت در کشورهای اروپایی یک سوم بیشتر بوده. هزینه ی کاشت دندان ایمپلنت با توجه به وسایل و مواد اولیه و همینطور پروتز و لابراتور و دستمزدی که نیاز است تا متخصص و پرسنل دندانپزشکی درمان را انجام دهند تغییر می کند و این قیمت پایه در ایران با ۱ میلیون تومان برآورد شده و در برخی از مراکز و کلینیک ها با ۱.۵ میلیون دستمزد انجام می گیرد.

 

پروتز ایمپلنت دندان نیاز به مواد و وسایلی برای ساخت داشته و با توجه به جنس ایمپلنت و نوع آن تغییر کرده و هزینه ی کاشت دندان در بخش لابراتور نیز محاسبه شده و کمترین هزینه ای که از بیمار گرفته می شود مربوط به دستمزد متخصص بوده.

 

در حال حاضر در ایران هزینه کاشت ایمپلنت برای دستمزد دندانپزشک و پرسنل درمانی آن کم بوده و تعدادی از افراد برای انجام این درمان از خارج به ایران آمده تا این درمان را روی دندان هایشان انجام دهند. موادی که برای ایمپلنت استفاده می شود را باید از خارج وارد کرد و مجبور هستیم که آن ها را برای ساختن از کشورهای دیگر تهیه کنیم و این هزینه کاشت دندان با توجه به این موارد گران شده و برای مردم عادی هزینه کاشت دندان زیادی است و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد.

 

پوشش خدمات درمانی | بیمه دندانپزشکی

ساخت ایمپلنت در ایران هیچ مرکزی وجود ندارد و هیچ بیمه ای این نوع درمان را پرداخت نمی کند ولی در کشور سوئد برای کاشت دندان هزینه ی ۴ دندان را پرداخت می کنند و رایگان بوده. و در ایران برای کاشت دندان می توان تحت پوشش بیمه قرار گرفت و اگر فرد تحت پوشش بیمه ای باشد هزینه ی کمتری را پرداخت می کند و به دلیل نداشتن توان مالی این هزینه جبران شده.

 

انجمن های دندانپزشکی در تلاش هستند که با همکاری های لازم با وزارت بهداشت و درمان کشور بتوانند راه هایی را برای پایین آوردن هزینه ی کاشت دندان برای بیماران تامین کنند تا اکثریت مردم بتوانند این درمان را انجام دهند.

سازمان صداو سیما و رئیس کمیته انجمن دندانپزشکی درخواست کرده که از افزاد متخصص و مجربی برای اطلاع رسانی عمومی مردم استفاده کنند تا در مقابل دوربین اطلاعات صحیحی را از لحاظ پزشکی به مردم بدهند و از هر کسی دعوت نشود که برای گفت گو به جلوی دوربین ها بیاید با توجه به اینکه باید به آن ها هزینه ای برای حضور در برنامه بدهند. زیرا باعث سردرگمی مردم شده.

 

به گفته ی متخصصان می توان گفت که بالا بودن هزینه کاشت دندان هر چقدر بیشتر باشد دلیل بر با کیفیت بودن آن نیست و یا ارزان بودن آن دلیل بر بی کیفیتی آن نیست و با توجه به اینکه هزینه ی ساخت ایمپلنت در کلیه ی کشورهای دنیا بالا است ولی ایمپلنتی که ساخته می شود و ارائه می گردد قابل اعتماد کامل نبوده.

 

هر ساله انجمن ها و کنگره هایی در میان چندین کشور جهان بوجود می آید تا با هم آخرین تکنولوژی های روز دنیا را تبادل کنند و با ارائه دادن آخرین دستاوردهایی که در زمینه های تخصصی بدست آورده اند با حضور جراحان و متخصصان مجرب برگزار گردیده.

 

با کاشت دندان ایمپلنت در فرد این شانس بوجود می آید که بتواند دوباره از غذاهایی که دوست دارد لذت ببرد و با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزند و یا حرف بزند و دیگر مشکلات قبلی را نداشته باشد. با انجام راه حل هایی از قبیل سیستم های جدید درمانی هزینه کاشت دندان را کاهش داده اند و با استفاده از ترمیم هایی که انجام می گیرد درمان را سریع تر و آسان تر و کم هزینه تر کردند تا کلیه ی مراحل بهتر انجام گیرد و بیماران نیز هزینه ی کمتری را پرداخت کنند.

 

عمر متوسط ایمپلنت

 

عوامل تاثیر گذار بر عمر متوسط ایمپلنت – روکش کردن دندان ها و کاشت دندان با استفاده از ایمپلنت می تواند راه حلی مناسب برای افزایش طول عمر دندان هایی که از بین رفته اند باشد و تنها روشی است که از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و به نوعی باعث بازسازی آن شده. افرادی که ایمپلنت می کارند می توانند از آن به عنوان دندان طبیعی حس کنند و به همان صورت عمل کرده و هیچ تفاوتی وجود نداشته و عمر متوسط ایمپلنت استفاده شده همانند دندان طبیعی باشد و بعد از گذاشتن ایمپلنت فرد می تواند به همان شیوه ی قبلی غذاهای مورد علاقه خود را بجود و از آن لذت ببرد و به همان رژیم غذایی سالم خود برگدد و به مانند دندان های طبیعی عمل کرده و شما به خوبی می توانید مسواک بزنی و یا نخ دندان بکشید و مانند دندان های طبیعی مراقبت کرده تا طول عمر آن ها افزایش یابد. در واقع عمر متوسط ایمپلنت از حداقل ۳۰ سال به بالا می باشد.

 

چرا هزینه کاشت ایمپلنت دندان زیاد است؟

 

این نوع درمان در مقایسه با درمان های سنتی که در دندانپزشکی انجام می شود فرق داشته و هزینه های مختلفی را شامل می شود با توجه به اینکه هزینه ساخت ایمپلنت جدا بوده و یا قطعات پروتز آن و هزینه لابراتور و روکش ایمپلنت و هزینه دستمزد پرسنل و متخصص جدا بوده باعث زیاد شدن آن شده است.

 

تاریخچه ایمپلنت دندان

مردی که دو بار جهانیان را به خنده واداشت.

اینگوار برنمارک که بود؟ پروفسور «اینگوار برانمارک» ،جراح و ارتوپد سوئدی متولد ۱۹۲۹ کسی بود که علم ایمپلنتولوژی را در جهان متحول کرد و هرگز تصور نمی کرد روزی بتواند پنجره جدیدی در این حوزه به روی جهانیان بگشاید. او با  ادعای طوفانی و آتشین خود، منطق جهان پزشکی را به چالش کشید، تا جائیکه مورد تمسخر و انکار همکاران خود قرار گرفت اما وی هرگز تسلیم نشد. در سال ۱۹۵۲ تمامی تلاشهای پزشکان و دندان‌پزشکان برای کاشت جسم خارجی در بدن با شکست مواجه شده بود. نتیجه کار ، التهاب و پس زدن جسم کاشته شده در بدن بود یعنی استخوان در اطراف پیچ‌های فلزی ثابت‌کننده شکستگی‌های استخوان بدون ترمیم باقی می ماند.

این شکست ها، جراحان  ارتوپد‌ را به این نتیجه رسانده بود که بدن انسان فلزات را پس می زند بدن انسان فلز کاشته شده را پس می زند.؛ درست مانند خاری که در انگشت فردی فرو می‌رود. از اینجا بود که پروفسور برنمارک ظهور کرد. پایان نامه برنمارک نوسازی و رفتار سلول های استخوانی و منابع خونی در اطراف استخوان بود که  مبنای تحقیقات او نیز شد. وی در سال ۱۹۶۹ وزمانی  که به درجهٔ استادی رسیده بود یک تیم ۴۰ نفره را برای تحقیقات در دانشگاه گوتنبرگ با هدف فوق راه اندازی کرد. پروفسور برنمارک و گروه تحت سرپرستی او، یک جسم فلزی از جنس تیتانیوم را داخل استخوان خرگوش جاسازی کردند تا با استفاده از میکروسکوپ روند ترمیم و جریان خون و رفتار سلول را از این طریق پیگیری نمایند.

وی به این منظور و از آنجا که معتقد بود ، استخوان خرگوش بسیار ترد وشکننده است ،پروسهٔ جراحی را با حداقل آسیب  و تروما انجام می‌داد. پس از گذشت دو سه ماه از جراحی و زمانیکه قصد خارج کردن فلز تیتانیوم از استخوان خرگوش را داشت با کمال تعجب ملاحظه کرد که استخوان با تیتانیوم جوش خورده است و امکان خارج کردن آن وجود ندارد. او ابتدا از این مساله ناراحت شد زیراو ساخت فلزهای تیتانیوم از لحاظ تکنولوژی در آن زمان بسیارمشکل بود ولی پس از مدت کوتاهی متوجه «استئو اینتگریشن» شد و مطالعات جدیدی را طرح ریزی کرد.

مشاهده اتفاقی یکپارچه شدن استخوان با قطعه تیتانیومی را می‌توان «سیب نیوتن» دنیای دندان‌پزشکی دانست.  البته نباید فراموش کرد که پروفسور برانمارک یک دندانپزشک نبود. مسیر دشواری  که ذهن خلاق پروفسور برانمارک پس از این مشاهده پیمود، مرز بین شاخه‌های مختلف علوم پزشکی را درنوردید و برای دنیای دندانپزشکی بزرگ‌ترین کشف قرن، اما برای خود وی ۳۰ سال رنج و سختی  را به دنبال داشت.

در سالهای قبل از این کشف بزرگ، تمام تلاش‌های قبلی برای کاشت جسم خارجی در استخوان بدن بیمار پس از ایجاد درد و رنج فراوان،با شکست مواجه شده بود. در چنین تئوری اولیه ایمپلنت‌های دندانی چنان غیر قابل باور بود که جهان پزشکی را آشکارا به خنده واداشت. دندان‌پزشکان در صف مقدم مقاومت در برابر تکامل تحقیقات قرار داشتند و از این لحاظ به‌حق وامدار این مرد بزرگ هستیم.

برانمارک در تمام سه دهه بعد حتی هنگامی که موسسات علمی کشورش از تامین بودجه تحقیقاتش سر باز زدند تسلیم نشد و در آزمایشگاه شخصی خود با همکاری تیم زبده‌ای از بیولوژیست‌ها و پزشکان به مطالعه پدیده شگفت‌انگیز «استئواینتگریشن» یا جوش خوردن استخوان پرداخت.

در طی این سال‌های دشوار دو یار اصلی برانمارک که نه هم وطن او بودند و نه هم‌رشته او؛ نخست مهندس آمریکایی، محقق و دانشمند علم مواد، ریچارد اسکالک، که نخستین ایمپلنت دندانی جهان را طراحی کرد و نفر بعد، ویکتور کویئکا ساعت ‌ساز سوئدی که وظیفه دشوار تراشیدن ایمپلنت و وسایل جراحی را از تیتانیوم بر عهده گرفت.

در سال ۱۹۶۵ هنگامی که گوتسا لارسون سوئدی پس از سال‌ها تحمل نقص مادرزادی کام برای اولین بار توانست به صورت عادی بخندد و غذا بخورد، عنوان نخستین انسان درمان‌شده با ایمپلنت دندانی را از آن خود ساخت. اولین نفر از ده‌ها میلیون انسانی که در دهه‌های آتی به مدد پایمردی‌های برانمارک توانستند از مزایای درمان ثابت لذت ببرند و این دومین باری بود که برانمارک جهانیان را خنداند.

 

ایمپلنت  انواع روکش های دندانی :

ایمپلنت های دندانی به عنوان یک درمان جایگزین برای پروتز های بریج بوده که دندانها تراشیده می شوند، و هدف اصلی از معرفی این درمان ( ایمپلنت دندان ) این است که در آینده هیچ دندانی به خاطر پایه بریج قرار گرفتن تراشیده نشود و از بین نرود.

به طور کلی هر بیماری که شرایط کشیدن دندان را داشته باشد میتواند کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشد.

و از نظر قانونی دندانپزشک عمومی یا متخصص میتواند کاشت ایمپلنت دندان را در شرایط مطب انجام دهد. البته گرافت های وسیع استخوانی (پیوند استخوان) باید در بیمارستان توسط متخصص جراح فک و صورت انجام شود و همچنین جراحی سینوس لیفت باز نیز باید توسط جراح فک و صورت یا متخصص ایمپلنت در مطب یا بیمارستان انجام پذیرد.

ایمپلنت دندانی چیست ؟

تعریف ایمپلنت دندانی: ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت های دندانی میتوانند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه به هم وصل شوند .

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی :

فک پایین سه ماه

فک بالا پنج ماه

این یک قانون کلی است که می تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد مثلا اگر در فک بالا لیفت سینوس انجام شده باشد بهتر است یک تا دو ماه بیشتر فرصت داده شود تا استخوان جدید به تراکم بیشتری برسد.

از دیگر مواردی که ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری باشد انواع گرافت استخوانی و یا اسپیلیت کردن استخوان می باشد.

همچنین در شرایطی که استخوان تراکم کمتری داشته باشد باید زمان بیشتری لحاظ شود تا تراکم استخوان به حد مطلوب برسد و در شرایط ایده آل استخوانی میتوان از مدت انتظار کم کرد این وقتی است که طول و عرض ایمپلنت دندانی کاشته شده ایده آل برای دندان جایگزین باشد.

سن مناسب برای ایمپلنت کردن :

باید تا سن ۱۸ سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند  در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر به نظر برسد. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندانی در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه میشود و بنابر این بیمار دچار دفرمتی صورت میشود ولی پس از سن ۱۸ سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی  میتوان ایمپلنت دندانی انجام داد.

در سنین پایین تر برای تک دندان میشود ایمپلنت دندانی انجام داد ولی باید پروتز ایمپلنت دندانی بعد از ۱۸ سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور تناسب داشته باشد.

در صورتی که ایمپلنتها با طرحها و قطرها و زوایای مختلف از هم کاشته شوند ، بهتر است که با روکش آنی به یکدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این دلیل که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.

ایمپلنت فوری چیست؟

در بعضی موارد خاص اگر شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا ۲۰% افزایش می یابد.

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی ۶۰ نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای ۶ دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند  و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود.

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.

شرایط لازم برای انجام ایمپلنت فوری :

۱- ۶ دندان قدام بالا و یا فک پایین بصورت گروهی یا تک تک وجود حداقل ۶ میلیمتر عرض استخوان

۲- وجود حداقل ۱۳ میلیمتر طول مفید استخوان

۳- تیپ یک یا دو یا حداکثر ۳ استخوانی ( از نظر تراکم)

۴- گیر اولیه ۳۵ الی ۶۰ نیوتن

۵- رعایت بهداشت دهان ودندان

۶- عدم وجود براکسیزم ( دندان قروچه)

موفقیت ایمپلنت دندانی چقدر است ؟

موفقیت ایمپلنت دندانی ۹۷% گزارش شده است، در ۳% موارد بجای پیوند استخوان بافت لثه ای به ایمپلنت دندان میچسبد و در این موارد بایستی ایمپلنت دندانی خارج شده و مجددا ایمپلنت جدید کاشته شود.

علت این پدیده وارد شدن ضربه به ایمپلنت دندان است که منجر به تکان خوردن ایمپلنت و جوش نخوردن آن به استخوان میشود. همانطور که میدانیم برای جوش خوردن استخوان باید هیچ حرکتی وجود نداشته باشد بنابراین وارد شدن فشار به ناحیه میتواند منجر به جوش نخوردن ایمپلنت دندان شود.

از دیگر مواردی که ممکن است پیش بیاید این است که بدن بیمار به جسم خارجی واکنش نشان دهد و آنرا پس می زند این پدیده بسیار نادر است و اگر پیش بیاید میتوان دو ماه صبر کرد و دوباره کار را تکرار کرد . که معمولا بدن برای بار دوم پیوند ایمپلنت را می پذیرد.

بهداشت دهان و دندان از شاخص های بسیار مهم در موفقیت درمان ایمپلنت است.

استعمال دخانیات از موارد عدم موفقیت میباشد.

تشریح روند و طول درمان در کاشت ایمپلنت :

جلسات ملاقات با بیمار از ابتدا باید تشریح شود برای مثال کاشت یک واحد دندان در فک بالا  به ترتیب زیر است

جلسه اول          کاشت فیکسچر                                روز        ۱

جلسه دوم          بازکردن بخیه بعد از دو هفته                 روز       ۱۵

جلسه سوم         چکاپ  دو ماه بعد                            روز       ۷۵

جلسه چهارم       بستن هیلینگ یک ماه بعد                  روز       ۱۰۵

جلسه پنجم         قالبگیری بعد از پانزده روز                   روز      ۱۲۰

جلسه ششم      امتحان فریم  پنج روز بعد                    روز      ۱۲۵

جلسه هفتم        تحویل پروتز پنج روز بعد                     روز      ۱۳۵

این حداقل زمان لازم است اگر چینی قبل از گلیز امتحان شود و اگر چسب موقت زده شود دو جلسه اضافه می شود برای فک پایین این زمان دو ماه کوتاه تر است به همین خاطر سعی میکنیم که تا حد امکان درمانهای ایمپلنت دو فک را را با هم شروع کنیم  و یا فک بالا را زود تر از فک پایین شروع کنیم .

در صورتی که دو فک با هم احتیاج به ایمپلنت داشته باشد حتما با فک بالا شروع میکنیم  میتوانیم یک ماه صبر کنیم وبعد کار فک پایین را شروع میکنیم  و نهایتا سه ماه بعد از جراحی اول اقدام به بستن هیلینگ میکنیم.

بسیاری از بیماران میگویند که ترجیح میدهیم کاشت دندان را از یک فک شروع کنیم و اگر رضایت بخش و راحت بود در ناحیه دیگر شروع خواهیم کرد ولی تجربه نشان داده که همه این افراد موقع تحویل کارشان می گویند ای کاش تمام نواحی را با هم شروع کرده بودیم چون همیشه نتیجه کار رضایت بخش است این وظیفه دندانپزشک است که اعتماد بیمار را جلب کند که نهایتا در پنج ماه کلیه کارهای ایمپلنتی تمام شود و تعداد ویزیت های بیمار به حداقل برسد.

انجام اینکار موجب ایجاد پلان اکلوزالی بهتر، تقسیم فضای ایده آل تر و یکنواختی رنگ واندازه و قرینه سازی مناسب تر می شود.

بزرگ شدن سینوس و نیاز به جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت :

سینوس گونه ای حفره خالی دو فک بالا است که با کشیده شدن دندان های زیر آن بزرگ میشود و فضای کاشت ایمپلنت را کاهش می دهد. در این موارد باید فضای ایجاد شده با پیوند استخوان پر شود تا بتوان ایمپلنت را در استخوان جدید کاشت به این عمل سینوس لیفت می گویند که به دو صورت انجام میشود.

سینوس لیفت بسته (Close Sinus Lift) :

جراحی سینوس بسته در جابیکه حداکثر به سه تا پنج میلیمتر فضا احتیاج است انجام می شود وایجاد فضای بیشتر از آن باید به روش سینوس لیفت باز انجام میشود. که این روش همزمان با کاشت ایمپلنت انجام می شود و پس از آن حداقل شش ماه باید صبر کرد.

سینوس لیفت باز (Open sinus Lift) :

جراحی سینوس باز در جاییکه به بیش از سه میلیمتر فضا جهت کاشت ایمپلنت احتیاج است انجام می شود و معمولا به گونه ای انجام می شود که ابتدا جراحی سینوس انجام شده و پس از گذشت حداقل ۴ ماه از زمان جراحی کاشت ایمپلنت در ناحیه سینوس انجام میشود که معمولا این مرحله نیاز به انجام جراحی سینوس بسته نیز دارد .

رادیو گرافی تخصصی ایمپلنت :

رادیوگرافی مورد نیاز جهت تشخیص عرض استخوان (CBCT) است با این تصاویر علاوه برعرض استخوان رابطه عصب تحتانی فکی و چانه ای و سینوس ماگزیلا و همینطور زاویه استخوان دیده می شود.

توجه داشته باشیم که بهترین رادیوگراف هم میتواند خطا داشته باشد و نباید صد در صد به آن اکتفا کرد و باید مشاهدات بالینی در نظر گرفته شود و در صورت نیاز در حین جراحی باید رادیو گراف تکمیلی انجام شود.

شناسایی تیپهای مختلف استخوان جهت تخمین طول ایمپلنت :

شناسایی تیپ های مختلف استخوان در حین کار یک امر تجربی است ما این تجربه را در حین بیرون آوردن دندان پیدا کرده ایم همینطور در موقع دریل کردن استخوان هم میتوان قضاوت کرد که استخوان از چه نوعی است.

تیپ یک استخوان (Type 1)

این استخوان بسیار متراکم بوده طوری که پیچش ایمپلنت درون آن به سختی انجام  میشود یس بنا بر  این سایز حفره ایجاد  شده باید نزدیک  به  سایز ایمپلنت باشد تا تنش بیش از حد بین فیکسچر ایمپلنت و استخوان وجود نداشته باشد فشار بیش تر از ۶۰ نیوتن میتواند منجر به عدم خون رسانی شود و در نتیجه ایمپلنت جوش نخورد .بعلاوه اصطکاک بیش از حد فیکسچر با استخوان میتواند موجب ساییده گی فیکسچر ایمپلن  بشود و در نتیجه اتصال مطلوبی بین  فیکسچر و استخوان ایجاد نمی گردد .

تیپ دو استخوان (Type 2)

این نوع استخوان هم از تراکم بالایی بر خوردار است و حفره بایستی به اندازه ایمپلنت ایجاد شود با این تفاوت که دریل آخر فقط در ناحیه کرست استخوان (قسمت فوقانی)  وارد میشود تا ایمپلنت گیر اولیه مناسبی داشته باشد.

تیپ سه استخوان (Type 3)

این نوع استخوان تراکم کمتری دارد و برای این نوع استخوان باید آخرین دریل حذف شود تا اینکه پیچش ایمپلنت باعث افزایش تراکم استخوان شود   و گیر مناسبی ایجاد شود .

بعضی وقت ها استخوان کرست مقاومی دارد ولی داخلی استخوان ضعیف است  در این مواقع لازم است دو دریل آخر حذف شوند یا فقط در ناحیه کرست دریل استفاده شود بنابر این بررسی اولیه استخوان بسیار امر حیاتی جهت موفقیت همان ایمپلنت محسوب می شود.

تیپ چهار استخوان (Type 4)

این کم تراکم ترین نوع استخوان  است که ازدریل فقط برای ایجاد یک روزنه   جهت ورود فیکسچر استفاده میشود و بقیه حفره توسط استوتوم یا خود ایمپلنت ایجاد میشود تا استخوان به اندازه کافی متراکم شود شاید در برخی موارد لازم باشد از پودر استخوان هم استفاده کرد.

تیپ پنج استخوان (Type 5)

این استخوانی است که هنوز کاملا شکل نگرفته وفقط زمانی میتوان در آن ایمپلنت کرد که استخوان پر تراکمی در انتهای استخوان تازه شکل گرفته  وجود داشته باشد که بتوان فیکسچر را به آن متصل کرد. و در کل انجام جراحی و کاشت ایمپلنت در این ناحیه توصیه نمی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان: برخی از مردم به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هرکسی پیش آید، یک یا تعدادی از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند. این مشکل نه تنها از لحاظ ظاهری خوشایند نیست، بلکه مشکلات دیگر مانند ناراحتی ناشی از خوب غذا نخوردن و… را نیز به وجود می‌آورد. به دلیل مشکلات این چنینی و نیز  مسائل زیبایی شناختی دندان ها ، افراد به دنبال روشی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود هستند. پیش از به وجود آمدن ایمپلنت دندان، استفاده از پروتز متحرک (در اصطلاح عامیانه دندان مصنوعی) به جای ایمپلنت مرسوم بود.

اما امروزه، کاشت ایمپلنت باعث انقلابی در جایگزینی دندان ها شده است. قبل از اینکه ایمپلنت دندان به وجود بیاید، افراد دارای پروتز دندان قادر به جویدن انواع بسیاری از مواد غذایی نبودند. امروزه این مشکل با استفاده گسترده از ایمپلنت دندان مرتفع شده است. کوتاهترین تعریف ایمپلنت دندان می تواند این باشد که “ایمپلنت یک دندان مصنوعی دائمی برای جایگزینی دندان و یا دندان های از دست رفته است که درست همانند دندان های طبیعی عمل می کند”

ساختار ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است: ۱- پایه ی فلزی ایمپلنت دندان که به شکل پیچ و عمدتا از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود پیچ تیتانیومی ایمپلنت دندان  با استخوان فک ترکیب و به اصطلاح فیوز می شود.

فرایند فیوز کردن ایمپلنت با استخوان ، بنام osseointegration شناخته می شود. </span2- قسمت دوم ایمپلنت دندان، اباتمنت (abutment) نام دارد که به پایه فلزی ایمپلنت دندان متصل می شود. اباتمنت یک اتصال دهنده است که پایه ایمپلنت را به قسمت سوم ایمپلنت که همان تاج دندان است متصل می کند. ۳- سومین قسمت ایمپلنت دندان که در معرض دید است ، قسمت تاج ایمپلنت است که درست به شکل دندان می باشد و می تواند از جنس سرامیک یا پرسلن باشد.

بیشترین دلایل محبوب بودن ایمپلنت دندان را در بین سایر گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته را می توان شباهت ظاهری نزدیک ایمپلنت دندان به دندان طبیعی، شباهت عملکردی ایمپلنت دندان به عملکرد دندان طبیعی، طول عمر ایمپلنت دندان و نیز کم عارضه ترین درمان دندان های از دست رفته دانست.

قبل از ایمپلنت دندان ،بریج یا پل های دندانی درمان مرسوم دندان های از دست رفته بود. آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا (AAID) اظهار می کند که میانگین عمر یک پل ۵-۱۰ سال است و میزان خرابی دندان هایی که دارای یک پل یا یک پروتزجزئی هستند حدود ۳۰ درصد است. در مقابل نه تنها طول عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر جایگزین های دندان بیشتر است بلکه ایمپلنت کم عارضه ترین جایگزین دندان در دنیای امروز دندانپزشکی است. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت رعایت دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان بیش از ۳۰ سال است و حتی می تواند دائمی باشد. درست مانند طول عمر دندان های طبیعی که به عوامل متعددی بستگی دارد، طول عمر ایمپلنت دندان نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان ، مراجعه منظم به متخصص ایمپلنت دندان و برخی عوامل کلینیکی مانند مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان و نیز نوع ایمپلنت دندان بستگی دارد. در نظر داشته باشید که حتی بهترین نوع ایمپلنت دندان نیز در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مهارت کافی متخصص ایمپلنت در قراردادن ایمپلنت می تواند به شکست منجر شود.

بنابراین ایمپلنت یک جایگزین عالی برای دندان های از دست رفته است به شرطی که ۱- متخصص ایمپلنت دندان مهارت کافی در قراردادن ایمپلنت داشته باشد ۲- نوع ایمپلنت استفاده شده با کیفیت باشد ۳- رعایت بهداشت دهان و دندان از طرف بیمار انجام شود.

وقتی ایمپلنت دندان را جایگزین دندان می کنند ، ایمپلنت بدون آسیب به دندان باعث ایجاد ثبات در استخوان فک می شود. طبق گفته AAID ، میزان موفقیت طولانی مدت در مورد کاشت دندان ۹۷ درصد است. ایمپلنت دندان مشکلات مربوط به سایر روشهای جایگزینی را از بین می برد و به افراد اجازه می دهد هر چیزی را با اطمینان بخورند. ایمپلنت می تواند یک دندان از دست رفته را جایگزین کند ، اما با استفاده از  چهار ایمپلنت می توان تمام دندان های فوقانی یا تحتانی را جایگزین کرد.تعداد ایمپلنت مورد نیاز هر  بیمار به کیفیت و اندازه استخوان فک وی بستگی دارد. دندانهای جایگزین شما به این پایه ایمپلنت ها وصل می شوند و پس از مدت کوتاهی درست مانند دندانهای طبیعی خود قادر به جویدن خواهید بود.

عمل کاشت دندان نیاز به عمل جراحی دهان دارد . در حین عمل ، متخصص ایمپلنت دندان ، سوراخ کوچکی در استخوان فک ایجاد کرده و پایه ی ایمپلنت را به دقت در استخوان پیچ می کند. سپس لثه روی پایه ی ایمپلنت گذاشته می شود و تا بهبودی جای زخم زمان داده می شود.

پس از آنکه پایه ایمپلنت به اندازه کافی بهبود یافت ، یک عمل جراحی دوم لازم است تا کانکتور یا اتصال دهنده (اباتمنت) در قسمت بالای پایه ی کاشت قرار گیرد. در آخر ، تاج در بالای  اتصال دهنده (اباتمنت) قرار می گیرد. این تاج با مواد مخصوص دندان و یک پیچ کوچک به اباتمنت وصل می شود.

توجه داشته باشید که این روش در مورد ایمپلنت دندان در یک روز متفاوت می باشد. از ایمپلنت فوری به دلیل مسائل زیبایی ، معمولا برای ایمپلنت دندان های جلو استفاده می شود. پس از اتمام فرایند کاشت ایمپلنت دندان،  متخصص ایمپلنت شما احتمالاً رژیم غذایی شامل غذاهای نرم و سالم را برای یک دوره زمانی توصیه می کند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

دریافت ایمپلنت دندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماست. ایمپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید ، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپلنت دندان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

  1. معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت به همراه هزینه
  2. در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.
  3. جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت
  4. طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت
  5. انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور
  • انجام کارهایی مثل: طراحی لبخند، موقعیت لبه‌ی دندان‌ها، تعیین ارتفاع فک و…
  • ارسال قالب به لابراتور
  • چسباندن نهایی ایمپلنت دندان

در صورت نیاز به پیوند استخوان مراحل زیر طی می شود:

          پیوند استخوان

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی تراکم نداشته نباشد یا خیلی نرم باشد ، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید. پیوند استخوان به این دلیل است که در فرایند عمل جویدن ، دهان شما فشار زیادی به استخوان شما وارد می کند و اگر استخوان نتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند ، احتمالاً عمل جراحی ایمپلنت به شکست منتهی می شود. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. گزینه ها ممکن است شامل پیوند استخوان طبیعی باشد ، مانند استفاده از استخوان محل دیگری از بدن شما ، یا پیوند استخوان مصنوعی مانند مواد جایگزین استخوان که می تواند ساختارهای حمایتی برای رشد استخوان جدید باشد. با متخصص ایمپلنت دندان خود در مورد گزینه هایی که برای شما بهتر خواهد بود صحبت کنید.

ممکن است بازسازی استخوان  چندین ماه طول بکشد تا استخوان جدید برای پشتیبانی از کاشت دندان ایجاد شود. در برخی موارد ، شما فقط نیاز به پیوند استخوانی جزئی دارید ، که می تواند همزمان با عمل جراحی ایمپلنت انجام شود. وضعیت فک شما نحوه عملکرد شما را تعیین می کند.

در حین جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان ، متخصص ایمپلنت،  دهان شما را برای ایجاد شکاف در لثه و در محل استخوان جراحی می کند. در شکافی که در استخوان فک ایجاد شده است قسمت فلزی ایمپلنت دندان (پایه تیتانیوم) قرار می گیرد. از آنجایی که پایه ی ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می کند ، در اعماق استخوان کاشته می شود.

در این مرحله ، در دهان شما شکافی برای دندان جدید وجود دارد که هنوز جایگزین نشده است. در صورت لزوم می توان یک نوع پروتز موقت جزئی را موقتا برای حفظ ظاهر قرار داد. می توانید این پروتز را برای تمیز کردن و در هنگامی که خواب هستید بردارید.

با نیاز به پیوند استخوان علاوه بر اینکه طول مدت درمان ایمپلنت دندان افزایش می یابد ، قیمت ایمپلنت دندان نیز با احتساب هزینه ی پیوند استخوان برای بیمار افزایش می یابد. در این موارد استفاده از شرایط ایمپلنت اقساطی و ایمپلنت ارزان می تواند در پرداخت هزینه ی ایمپلنت دندان کمک کننده باشد. کلینیک دندانپزشکی سیب سفید خدمات ایمپلنت اقساطی، کامپوزیت اقساطی و لمینت اقساطی را برای بیماران خود فراهم کرده است.

          در انتظار بازسازی و رشد استخوان

هنگامی که متخصص ایمپلنت دندان پایه فلزی کاشت در استخوان فک شما قرار می دهد ، استخراج ترکیب (oss-ee-oh-in-tuh-GRAY-shun) شروع می شود. در طی این فرآیند ، استخوان فک با سطح ایمپلنت دندانی رشد کرده و متحد می شود. این فرایند ، که می تواند چند ماه طول بکشد ، به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می کند – دقیقاً مانند ریشه برای دندانهای طبیعی شما.

          قرار دادن اباتمنت

وقتی Osseointegration به پایان رسید ، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی اضافی برای قرار دادن اباتمنت – قطعه ای که در نهایت تاج به آن وصل خواهد شد-داشته باشید. این جراحی جزئی به طور معمول با بی حسی موضعی و بصورت سرپایی انجام می شود.

برای قرار دادن اباتمنت:

مراحل قراردادن ایمپلنت به این شکل است که:

  • متخصص ایمپلنت، لثه شما را مجدداً در معرض کاشت دندان قرار می دهد
  • اباتمنت به پایه ایمپلنت دندان که قبلا در استخوان جاسازی شده است، متصل می شود.
  • در این مرحله بافت لثه بسته شده است ، اما هنوز تمام نشده است
  • در بعضی موارد ، همزمان با کاشت پایه ، اباتمنت “abutment” به پایه فلزی ایمپلنت دندان وصل می شود. این بدان معنی است که شما به یک عمل جراحی اضافی احتیاج نخواهید داشت. از آنجا که اباتمنت خارج از خط لثه وجود دارد ، وقتی دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده است – و تا زمانی که دندانپزشک شما پروتز دندان را کامل کند ، به این صورت خواهد بود. بعضی از افراد آن ظاهر را دوست ندارند و ترجیح می دهند که این مرحله جداگانه انجام شود.
  • بعد از گذاشتن اباتمنت ، لثه شما باید حدود دو هفته قبل از اتصال دندان مصنوعی بهبود یابد.

          دندان های مصنوعی جدید خود را انتخاب کنید

 

پس از بهبود لثه ها ،  ساخت تاج – دندان مصنوعی شروع می شود. تاج را نمی توان تا زمانی که استخوان فک شما به اندازه کافی قوی نشده است قرار داد.

شما و متخصص دندانپزشکی  می توانید از بین گزینه های دندان مصنوعی انتخاب کنید که آیا متحرک ، ثابت یا ترکیبی از هر دو باشد:

o          متحرک: این نوع، شبیه به یک پروتز متحرک معمولی است و می تواند یک پروتز جزئی یا کامل باشد. شامل دندانهای سفید مصنوعی است که توسط آدامس پلاستیکی صورتی احاطه شده است. این قاب روی یک قاب فلزی نصب شده قرار می گیرد که به پایه کاشت پیوند داده شده است ، و به راحتی در جای خود قرار می گیرد. به راحتی می توان آن را برای ترمیم یا تمیز کردن روزانه از جابجا کرد.

  • ثابت: در این نوع ، یک دندان مصنوعی بطور دائم پیچ خورده یا چسبانده شده بصورت لایه روی ایمپلنت فرد است. شما نمی توانید دندان را برای تمیز کردن یا در هنگام خواب از محل خود بردارید. بیشتر اوقات ، هر تاج به ایمپلنت دندان خود متصل است. با این حال ، از آنجا که ایمپلنت ها به طور فوق العاده قوی هستند ، در صورت اتصال تاج ها به یکدیگر ، چندین دندان را می توان با یک ایمپلنت جایگزین کرد.

مدت زمان ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان: هنگامی که بیماران می پرسند ، “روند کاشت دندان چقدر طول می کشد؟” “طول مدت درمان ایمپلنت دندان چقدر است؟” تعدادی از عوامل مؤثر در پاسخ به این سوال وجود دارد. اما همیشه با ارزیابی شروع می شود. درمانی که مدت زمان کمی پس از دست دادن دندان شروع شود، در کاهش زمان کلی مؤثر است.  فرآیند کاشت ایمپلنت دندان در اصل یک فرآیند سه فازی است که می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. به طور معمول کل مراحل ۵ تا ۸ ماه طول می کشد.برای افرادی که  نیاز به کاشت ایمپلنت  کل دهان دارند ، این فرایند کمی طولانی تر است. برای افرادی که تنها نیاز به جایگزینی یک یا تعداد کمی دندان دارند این فرایند می تواند سریعتر انجام شود.

فاز اول ایمپلنت – ارزیابی

این مرحله می تواند از کشیدن دندان گرفته تا پیوند استخوان (در صورت لزوم) را شامل شود.  سی تی اسکن انجام می شود و متخصص ایمپلنت دندان ساختار استخوان در محل کاشت دندان را ارزیابی می کند. اگر نیازی به پیوند نباشد ، می توانیم به مرحله ۲ برویم. اگر پیوند استخوان لازم باشد ، مرحله اول ۳ تا ۶ ماه طول می کشد. به طور کلی اگر مدت طولانی باشد که دندان از بین رفته است پیوند استخوان مورد نیاز است. در طول سال اول از دست دادن دندان ، استخوان با دو برابر سرعت نسبت به تحلیل طبیعی استخوان از بین می رود. این امر باعث می شود قرار دادن  فوری ایمپلنت، برای کاهش هزینه کاشت دندان و کاهش مدت زمانی که فرآیند کاشت ایمپلنت انجام می شود ، بسیار مهم باشد. بنابراین اگر دندان خود را از دست داده اید ، بهتر است پیش از آنکه زمان زیادی بگذرد و قبل از نیاز قطعی به پیوند استخوان، نسبت به دریافت ایمپلنت دندان اقدام کنید. اقدام به موقع می تواند قیمت ایمپلنت دندان را برای شما کاهش دهد.

  1. فاز دوم ایمپلنت – قرار دادن پایه ایمپلنت

در مرحله دو ، پایه اصلی ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت دندان در استخوان قرار می گیرد و اجازه بهبودی می یابد. قرار دادن پایه ایمپلنت ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد و زمان بهبودی ۳ تا ۶ ماه است. در این مدت ایمپلنت آلیاژ تیتانیوم (همان ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد) درون بدن التیام یافته و با بافت استخوان اطراف ادغام می شود. پیوند ایمپلنت با استخوان مهمترین مرحله ی ایمپلنت دندان می باشد. بخش عمده ای از موفقیت ایمپلنت دندان به این مرحله وابسته است. اگر متخصص ایمپلنت دندان ، قرار دادن ایمپلنت را با دقت انجام دهد و نیز پیوند ایمپلنت با استخوان موفقیت آمیز باشد، می توان گفت شما تقریبا یک ایمپلنت دندان موفق دارید. البته تاثیر مراقبت های ایمپلنت دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان را نباید نادیده گرفت.

  1. فاز سوم ایمپلنت دندان – قرار دادن تاج

در مرحله سوم یک دندان مصنوعی یا تاج روی پایه اصلی ایمپلنت که قبلاً در فک شما قرار گرفته بود قرار می گیرد. تصویری از دهان شما ساخته می شود و دندان یا دندان های جدید شما به گونه ای ایجاد می شود که از نظر اندازه ، شکل و رنگ مناسب برای دهان شما باشد. این مرحله حدوداً دو هفته با هم فاصله دارد. بین تاج دندان و پایه ایمپلنت یک اتصال دهنده بنام اباتمنت قرارداده می شود که وظیفه آن اتصال تاج به پایه ایمپلنت است.

طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است

ایمپلنت دندان: در صورت نگهداری درست و رعایت نکات بهداشتی، به راحتی می‌توانید از ایمپلنت تا پایان عمر خود استفاده کنید. البته در بعضی موارد به صورت دوره‌ای جهت تنظیم ایمپلنت دندان خود باید به متخصص ایمپلنت تان مراجعه کنید.

احتمالاً شما هم شنیده اید طول عمر یک کاشت دندان ۲۵ سال یا بیشتر است ، البته این درست است ، اما تا زمانی که از آنها مراقبت صحیح کنید. اینکه ایمپلنت دندان برای همیشه ماندگار باشد ، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون

  • چقدر خوب مراقب کاشت های دندانی خود هستید ، مانند نخ دندان و مسواک زدن روزانه ، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار
  • از جویدن یا گاز گرفتن چیزهای بسیار سخت مانند نوک قلم یا مداد و از باز کردن بسته ها با دندان خودداری کنید.
  • دندانپزشک شما در کار گذاشتن ایمپلنت دندان چقدر ماهر است. کارشناسان می دانند چگونه می توان پیشرفت استخوان بندی را ارزیابی کرد
  • و اینکه آیا استخوان فک شما به طور کامل ایمپلنت را جذب کرده است.
  • سبک زندگی و سلامت کلی شما

 

آیا نیاز به جایگزینی ایمپلنت دندان قدیمی دارم؟

 

ممکن است شما هرگز نیازی به تعویض ایمپلنت دندان خود نداشته باشید تا زمانی که از بین نرود ، عفونت ایجاد شود یا به نوعی آسیب دیده باشد. برای مراقبت بهینه ، شما باید هر شش ماه یکبار برای معاینه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از سالم بودن و عملکرد طبیعی کاشت دندان خود اطمینان حاصل کنید. علاوه براین موفقیت ایمپلنت دندان، بسیار وابسته به مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان می باشد. توصیه می شود حتما یک متخصص ایمپلنت دندان را به جای دندانپزشک عمومی برای قراردادن ایمپلنت دندان خود در نظر بگیرید. یک متخصص ایمپلنت دندان، علاوه بر مهارت در زمینه قرار دادن ایمپلنت دندان، در زمینه درمان بیماری های لثه، لیفت سینوس و پیوند استخوان نیز به اندازه کافی توانایی دارد. شما می توانید قرار دادن تاج دندان را به یک متخصص دندانپزشکی زیبایی بسپارید ولی در مورد کاشت ایمپلنت بهتر است به یک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

ایمپلنت دندان ، بیشتر جنبه‌ی درمانی دارد و مسلما با اندکی درد همراه می‌باشد. درد ایمپلنت دندان معمولا ۶ الی ۱۰ روز طول می‌کشد و اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد و یا درد غیرقابل تحملی داشته باشید، حتما مشکلی وجود دارد و باید به متخصص ایمپلنت دندان خود مراجعه کنید. همچنین اگر تورم در دهان و لثه‌ خود احساس کردید بعد از گذشت ۳ الی ۵ روز کاهش و بهبود می‌یابد..

دلایلی که نباید جای دندان از دست رفته را خالی بگذارید

ایمپلنت دندان: اکثر دندانپزشکان حرفه ای اغلب توصیه می کنند که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته تان ایمپلنت را در نظر داشته باشید. این توصیه ها بر اساس مطالعات بهداشت دهان و دندان می باشد که مشکلات دهانی مانند دندان های شل و مشکل غذا خوردن به خاطر نبود دندان را برطرف می کنند. اما چگونه این مشکل ها و سایر مشکلاتی که با فضاهای خالی دهان مرتبط هستند بر سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد؟ و چگونه ایمپلنت دندان کمک می کند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود؟

  • مشکلات گفتاری

تلفظ صحیح کلماتی که باعث ایجاد گفتار می شوند از طریق چرخاندن زبان و فشار دادن به سقف دهان و دندان حاصل می شود. بنابراین دندان هایی که از دست می روند گفتار شما را تغییر می دهند. این امر می تواند باعث شود که هنگام صحبت کردن سوت بزنید و یا حتی تف کنید چون که زبان هیچ تماسی با دندان ندارد. ایمپلنت ها بسیار قابل استفاده هستند به خصوص برای دندان های جلویی. نه تنها فضای دندان های از دست رفته را پر می کنند بلکه نقطه تماسی به هنگام صحبت کردن برای زبان ایجاد می کنند و گفتار شما را تقویت می کنند..

آیا ایمپلنت دندان، مصنوعی به نظر می رسد یا طبیعی؟

ایمپلنت دندان: یکی از بزرگترین نگرانی در میان افرادی که قصد انجام ایمپلنت را دارند این است که آیا دندان های جدید شان طبیعی به نظر می رسد یا خیر. به خصوص بیمارانی که نیاز به ایمپلنت دندان های جلو دارد. تقریباً جواب همیشه یک بله ی جانانه است. ایمپلنت دندان به گونه ای طراحی شده است که دقیقاً عین دندان های طبیعی شما به نظر برسد و احساس شود. و در مقایسه با سایر گزینه های ترمیم کننده ی دندان های از دست رفته (یعنی پل ها)، ایمپلنت طبیعی ترین گزینه می باشد. موفقیت ایمپلنت دندان وابستگی زیادی به شرایط استخوانی فک و نیز مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان دارد. برای انجام یک ایمپلنت دندانی که طبیعی به نظر برسد حتما به جای دندانپزشک عمومی به یک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

در واقع این که آیا ایمپلنت دندان طبیعی به نظر می رسد یا خیر، یکی از رایج ترین سؤالاتی است که بیماران قبل از انجام کاشت ایمپلنت از متخصص ایمپلنت می پرسند، نگرانی های بیماران قابل درک است. آخرین چیزی که یک فرد می خواهد این است که نتیجه طبیعی از آب درآید.

افرادی که قصد انجام ایمپلنت به روی دندان های جلویی شان را دارند بیشتر در مورد ظاهر ایمپلنت دندان سوال می پرسند زیرا این قسمت جایی است که ایمپلنت های دندان بیشترین تأثیر را روی لبخند و اعتماد به نفس بیمار نسبت به ظاهرش دارد. برای گرفتن یک نتیجه ی طبیعی مهم است ایمپلنت شما توسط یک متخصص ایمپلنت دندان ماهر و با تجربه انجام شود.

تقریباً تمام افرادی که در کلینیک سیب سفید کاشت ایمپلنت انجام داده اند متوجه شدند که ایمپلنت از آنچه که تصور می کردند بهتر به نظر می رسد و احساس می شود. از این که دندان هایی در دهان دارند که طبیعی به نظر می رسند بسیار هیجان زده اند، به خصوص در قسمت هایی که دندان نداشتند…

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت را جایگزین کرد؟

در ایمپلنت دندان دو روش اساسی برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان وجود دارد. مورد اول قرار دادن فوری ایمپلنت دندان در زمان کشیدن دندان است. این تکنیک فقط در موارد خاص که استخوان کافی برای تثبیت کاشت دندان وجود دارد قابل استفاده است و محل مورد نیاز برای کاشت از محل دندان کشیده شده خیلی بزرگ نیست. مزیت این روش این است که در زمان بیمار صرفه جویی می کند و تعداد جراحی های مورد نیاز را کاهش می دهد. نقطه ضعف این روش در این است که میزان احتمال ایمپلنت ناموفق افزایش می یابد. شرایط ایمپلنت اقساطی در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید دایر می باشد.

روش دوم ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان ، قرار دادن پیوند استخوان در محل استخراج و اجازه دادن به آن برای حدود سه ماه برای بهبودی است. پس از حداقل سه ماه بهبودی برای استخوان ، می توان ایمپلنت دندان را قرار داد. این تکنیک از میزان موفقیت بسیار قابل پیش بینی تر برخوردار است.

با استفاده از هر دو روش محل مورد نیاز برای کاشت، یا برش استخوان باید دقیقا به اندازه ایمپلنت دندان در استخوان ساخته شود. سپس پایه اصلی ایمپلنت داخل محل مورد نظر قرار می گیرد. سپس  درپوش پیچ یا نیم پایه روی کاشت قرار می گیرد. پس از آن  بافت لثه بسته با توجه شرایط هر مورد بسته می شود.

به چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم؟

ایمپلنت دندان: برای افرادی که دندانهای ناقص دارند ، کاشت دندان گزینه بسیار خوبی برای برگرداندن لبخند و زندگی آنهاست. بسیاری از افراد سؤال می کنند “چه تعداد ایمپلنت دندان برای من لازم است؟”

  • اگر شما فقط یک دندان از دست رفته دارید، فقط به یک ایمپلنت نیاز دارید.
  • اگر دو یا چند دندان از دست رفته دارید ممکن است برای هر دندان، یک ایمپلنت احتیاج نداشته باشید ، تعداد کاشت مورد نیاز با توجه به حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گذاشته شود تعیین می شود.

در فک فوقانی ، حجم استخوان به طور کلی ضعیف تر است ، بنابراین معمولاً کاشت دندان بیشتر از قوس پایین مورد نیاز است. در فک پایین معمولاً چگالی استخوان وجود دارد ، بنابراین کمتر به کاشت بالاتر از قوس فوقانی نیاز است.

  1. شکاف سه دندان از دست رفته در هر نقطه از دهان به طور معمول منجر به دو ایمپلنت دندان می شود که از سه دندان پشتیبانی می کنند.
  2. شکاف چهار دندان از دست رفته در جلوی دهان به طور معمول منجر به

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در سایزها، طول‌ها و انواع مختلفی وجود دارد. دکتر متخصص، با توجه به موقعیت دندان‌ها تصمیم می‌گیرد که کدام نوع از ایمپلنت برای بیمار مناسب می‌باشد. دندانپزشک یک پیچ مخصوص ایمپلنت را در لثه بیمار قرار داده و سپس دندان مصنوعی را روی آن می‌گذارد که می‌توانید آنها را همانند دندان‌های طبیعی مسواک بزنید. این درمان ممکن است مقداری سخت باشد. نوع ایمپلنت دندان هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. ایمپلنت دندان بر اساس شکل، روش کاشت، تعداد مراحل و… به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که متخصص ایمپلنت با توجه به شرایط و نیاز بیمار یکی از انواع ایمپلنت را انتخاب می‌کند..

مزایای ایمپلنت دندان

  • بعد از، از دست دادن دندان حتما باید سریعا جایگزینی برای دندان از دست رفته گذاشته شود تا مشکلاتی مثل کج شدن دندان‌های اطراف و عدم خوب جویدن غذا پیش نیاید. یکی از مزایای ایمپلنت این است که بلافاصله بعد از، از دست دادن دندان می‌توان از ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن آن استفاده کرد.
  • ایمپلنت دندان می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته‌ی فرد را به او بازگرداند، زیرا .. معایب ایمپلنت دندان
  • شکستن بدنه ایمپلنت: احتمال شکستن بدنه‌ی ایمپلنت بسیار کم است اما غیرممکن نیست. در صورتی که فشار بسیار زیادی به ایمپلنت وارد شود ممکن است بشکند و اگر ایمپلنت دندان دچار شکستگی شود، امکان اصلاح آن وجود ندارد.
  • شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت: با وجود اینکه امکان حرکت ایمپلنت وجود ندارد، اما اگر

 

مراقبتهای لازم پس از انجام ایمپلنت دندان

برای رسیدن به نتیجه مطلوب از ایمپلنت دندان باید بیمار همه‌ی مراقبتهایی که پزشک توصیه کرده است را پس از انجام ایمپلنت به خوبی انجام دهد.

  1. خونریزی: بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان خونریزی در محل کاشت دندان یا لثه، کبودی، تورم و حتی عفونت ممکن است رخ دهد که با انجام توصیه های متخصصان ایمپلنت اعم از استفاده از گاز استریل می‌توان به بهبود آن کمک کرد.
  2. تورم: اگر بعد از انجام ایمپلنت دندان تا دو الی سه روز تورم رخ دهد امری عادی محسوب ‌می‌شود. بعد از کاشت دندان تا ۱ الی ۲ روز ورم برجسته تر می‌شود و سپس تورمش کم شده و به حالت عادی باز می‌گردد. برای کاهش این تورم

مشکلات ایمپلنت دندان

انجام ایمپلنت و نتیجه‌ی آن عموما بدون مشکل است ولی گاهی ممکن است با مشکلاتی نیز روبه‌رو شوید. بسیاری از مشکلات ایمپلنت دندان ممکن است در کوتاه مدت باشد و اغلب این مشکلات در مراحل اولیه اتفاق می‌افتد. مهمترین مشکلات آن عبارت اند از:

  • مهارت دندانپزشک
  • وضعیت سلامت عمومی بیمار
  • کمبود استخوان
  • عفونت ایمپلنت
  • حرکت ایمپلنت دندان
  • عدم رعایت دستورات دندانپزشک
  • عوارض جانبی بی فسفونات ها

ایمپلنت دندان  یا بریج، کدام روش بهتر است؟

ایمپلنت دندان و بریج هر دو روشی برای جایگزین کردن دندان از بین رفته است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. قبل از درمان باید روش مناسب برای دندان‌هایتان را به کمک دندانپزشک انتخاب کنید. یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت نسبت به بریج، سالم ماندن دندان‌های دیگر است. در بریج دندان، دندان‌های سالم طرفین ناحیه بدون دندان به عنوان پایه و پشتیبان عمل میکند به این صورت که دندان‌های طرفین بریج تراشیده شده و روکش می‌شود تا به شکل یک پل اتصال در محل بی‌دندان عمل کند ولی در ایمپلنت آسیبی به دندان‌های دیگر نمی‌رسد. در بعضی مواقع یک دندان هم به عنوان پایه استفاده می‌شود.

ایمپلنت دندان دیجیتالی و بدون جراحی

یکی از انواع جدید ایمپلنت، ایمپلنت دیجیتالی می باشد.با ایمپلنت های دندانی دیجیتال، احتمال دارد که دندان موقت خود را در همان روز دریافت کنید. و به طور کلی بیشتر احتمال دارد که ترمیم تان را سریع تر، به طور متوسط ۵-۷ روز، در مقایسه با ۱۲۳ روز برای روش های سنتی دریافت کنید. یکی از بهترین مزایای ایمپلنت های دندانی دیجیتال این است که این روش زیاد طول نمی کشد. در حالی که عمل جراحی ایمپلنت سنتی برای دو ایمپلنت می تواند ۱۳۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد، مرحله اولیه عمل جراحی به روش دیجیتال ما را قادر می سازد که تمام جزئیات را قبل از عمل بررسی کنیم و فرآیند را بهینه سازی کنیم.

نکته اصلی تکنیک ایمپلنت بدون جراحی، تکنیک های پیچیده رادیوگرافی است که با فناوری رایانه همراه است تا بتواند جراحی دقیق قرار دادن کاشت دندان را انجام داد. تصویربرداری دقیق ۳ بعدی امکان ارزیابی دقیق ساختار استخوان ، نقشه برداری از مناطقی که بهترین ترکم استخوان را دارند ، تصمیم گیری در مورد موقعیت دقیق کاشت ایمپلنت و حتی ایجاد پروتز دائمی قبل از جراحی کاشت دندان را فراهم می کند. تکنیک های ایمپلنت می توانند برای تک دندان ، چندین دندان و تعویض تمام دندانها استفاده شوند ، به ویژه برای موارد توانبخشی کامل در بیمارانی که دندانهای خود را از دست داده اند ، و نیز برای بیمارانی که فشار خون بالا دارند، مناسب است. همچنین به دلیل اینکه در این روش ب خونریزی کاهش می یابد، در بیمارانی که اختلالات انعقادی دارند توصیه می شود.

جراحی Flapless  در ایمپلنت دندان یک روش بسیار دقیق است که نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد ، از جمله پیش بینی قرار دادن کاشت در یک سی تی اسکن برای کمک به دستیابی به بهترین موقعیت کاشت و زیبایی برای لبخند شما.با این روش می توان اطمینان حاصل کردکه دقیقاً ایمپلنت در زاویه و عمق مناسب در استخوان قرار می گیرد. اگر این روش به طور صحیح انجام نشود ، ممکن است عمل خراشی که تاج را بر روی آن قرار می گیرد ، مناسب نباشد ، لثه (بافت لثه) ممکن است ملتهب شود و زیبایی و عملکرد دندان ها به احتمال زیاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بسیاری از مردم نگران هستند که روش ایمپلنت دندانی درد داشته باشد، اما با بیهوشی مدرن، در طول درمان هیچ ناراحتی وجود ندارد. و با روش ایمپلنت دیجیتال ما می توانیم حتی بیشتر ناراحتی را کاهش دهیم. نیازی به برش نیست و نیازی به بخیه کردن نیز در این روش وجود ندارد. مراحل عمل جراحی دیجیتال همچنین به ما اجازه می دهد که روش را برای به حداقل رساندن اختلالات لثه و فک بهینه سازی کنیم.

یکی دیگر از نگرانی های بیماران در مورد قیمت ایمپلنت دندان می باشد. کلینیک دندانپزشکی سیب سفید با ایجاد شرایط ایمپلنت اقساطی، ایمپلنت ارزان ، کامپوزیت اقساطی و لمینت اقساطی سعی در کاهش نگرانی های بیماران در این زمینه نموده است.

عفونت‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع مانند دندان از دست رفته برای فرد کار می‌کند و هیچ تفاوتی با  دندان طبیعی ندارد. ایمپلنت دندان هم مانند دندان طبیعی می‌تواند دچار آلودگی شود حال اگر این عفونت و آلودگی نادیده گرفته شود می‌تواند سبب بیماری‌ها و ناراحتی‌های بسیاری گردد. پس در صورت مواجهه با علائم آلودگی و عفونت فرد باید به کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کند و از پیش رفتن بیماری جلوگیری کند. عفونتهایی که در اطراف ایمپلنت دندان رخ می‌دهند می‌تواند یکی از انواع بیماری‌های لثه باشند که به بیماری‌های پری ایمپلنتیتیس معروف هستند.

این عفونتها دارای عللی چون:

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • قرار گرفتن ایمپلنت در محل نادرست
  • ترشحات بزاق دهان
  • داشتن آلرژی به خود ایمپلنت دندان

حال اگر این مواردی که گفته شد باعث عفونت ایمپلنتی شود و به موقع درمان نشود باعث از بین رفتن و تححلیل استخوان فک می‌شوند که در نتیجه باعث پس زدن ایمپلنت می‌شود. در این شرایط برای انجام ایمپلنت دندان باید فرد جراحی سینوس لیفت انجام دهد و سپس ایمپلنت دندان را انجام دهد.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

این نوع عفونتهای ایمپلنت دندان مشابه بیماری‌های لثه می‌باشند و دارای علائم زیر می‌باشند:

  • سست یا لق بودن ایمپلنت

اگر مواد استفاده شده در ایمپلنت کیفیت خوبی نداشته باشد باعث ایجاد مشکلات عفونتی برای فرد می‌‌گردد. همچنین اگر ایمپلنت لق و یا سست شده باشد فرد هر لحظه احساس افتادن ایمپلنت را دارد در این شرایط…(ادامه مطلب)

ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی

ایمپلنت دندان: افرادی که دیابت دارند و میزان قند خون آنها طبیعی نیست، مدت زمانی که طول می‌کشد زخم آنها بهبود یابد، بیشتر از حالت عادی می‌باشد. همچنین احتمال عفونت و التهاب در این افراد بیشتر است که باعث می‌شود، در طول درمان ایمپلنت دچار مشکل شوند و در نهایت منجر به حذف ایمپلنت و عدم موفقیت آن می‌شود. البته اگر قند خون در این بیماران کنترل شود میزان عدم موفقیت ایمپلنت کاهش می‌یابد، که این کنترل باید به صورت جدی در تمامی مراحل درمان ایمپلنت و  بعد از آن رعایت شود تا درمان بدون هیچ مشکلی انجام شود.

          کدام دسته از افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند درمان ایمپلنت انجام دهند؟

انجام ایمپلنت برای بیماران دیابتی که قند خون کنترل شده ندارند، بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، دارای عفونت‌های لثه‌ای و پوسیدگی در دهان خود هستند توصیه نمی‌شود. عدم رعایت این موارد علاوه بر موفق نبودن درمان ایمپلنت ممکن است باعث عفونت و التهاب‌های لثه شود.

نکته: معمولاً پس از کشیدن دندان‌های آسیای پوسیده و عفونتی، استخوان فک بالا که به مجرای تنفسی بینی متصل است به مقدار زیادی تحلیل می‌رود به همین دلیل نبود استخوان برای گذاشتن ایمپلنت مشکل ایجاد می‌کند در نتیجه به ایجاد استخوان برای گذاشتن ایمپلنت نیاز است. این عمل را جراحی سینوس لیفت می‌نامند برای چگونگی انجام این جراحی اینجا کلیک کنید.

ایمپلنت های کوتاه:

          ایمپلنت های کوتاه: جایگزین مناسبی برای تقویت حفره (سینوس)

ایمپلنت دندان: عواقب طبیعی از دست دادن دندان های آسیاب ماگزیلاری، از دست رفتن ارتفاع استخوان تاج است. وقتی دندان ها برداشته می شوند، ریج های باقی مانده می توانند در عرض ۳ سال اول ۳۰ تا ۶۰ درصد ارتفاع و عرض خود را از دست بدهند. حفره ی فک می تواند هوا بگیرد و بزرگتر شود و این باعث می شود که ارتفاع ریج استخوانی باقی مانده کاهش یابد.

کلینیک دندانپزشکی سیب سفید مفتخر است به عنوان دندانپزشکی خوب در جنت آباد، با ارائه‌ی خدمات ارتودنسی دندان، کامپوزیت دندان،  لمینت دندان، روکش، بلیچینگ دندان، جرمگیری و… همه روزه پذیرای شما عزیزان باشد.

جایگزین های ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندان: با این که ایمپلنت های دندانی یک درمان دندانپزشکی ترمیم کننده برای بیمارانی هستند که دندان هایشان را از دست داده اند، اما مناسب همه نیستند. ممکن است بیماران به دلایل مختلف، قادر به دریافت ایمپلنت های دندانی نباشند مثلا اینکه استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت ها نداشته باشند. در موارد دیگر، ممکن است بیماران به سادگی بخواهند از روش های طولانی ایمپلنت دندان اجتناب کنند.

خوشبختانه تعدادی از گزینه های ایمپلنت دندانی وجود دارد که بیماران می توانند به آن مراجعه کنند. این گزینه های درمانی هم سلامت و هم ظاهر لبخند را بازمی گردانند. برخی افراد تصور می کنند که می توان از روشهای دندانپزشکی زیبایی نظیر کامپوزیت دندان و لمینت دندان به عنوان گزینه ای برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کرد. این یک تصور اشتباه است. گزینه هایی مانند کامپوزیت و لمینت سرامیکی تنها می توانند در پوشاندن نواقص زیبایی دندان کاربرد داشته باشند و برخی از مشکلات جزئی دندان مانن فاصله بین دندان ها، کجی جزئی دندان و … را برطرف کنند اما هرگز نمی توانند به عنوان گزینه ای جایگزین برای ایمپلنت دندان عمل کنند. یک دندانپزشک واجد شرایط می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که کدام درمان برای شما مناسب است. در ضمن، در مورد برخی از گزینه های جایگزین در دسترس بیشتر اطلاعات کسب کنید.

دندان مصنوعی های قابل برداشت سنتی یک جایگزین مناسب برای پروتزهایی که با ایمپلنت ساپورت می شوند هستند.

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی یک گزینه دندانپزشکی ترمیم کننده قابل برداشت است برای افرادی که تقریبا تمام دندان های طبیعی خود را از دست داده اند. دندان های مصنوعی معمولا از مواد پلاستیکی قوی ساخته می شوند، گرچه بعضی از …(ادامه مطلب)

تصورات اشتباه رایج در مورد ایمپلنت دندان

  1. ممکن است مردم ایمپلنت دندانی من را ببینند:

برخی افراد نگران این موضوع هستند که پس از سرمایه گذاری در درمان ایمپلنت دندان، آنها مانند دندان طبیعی به نظر نرسند. ایمپلنت های دندانی هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد مانند دندان های طبیعی هستند. ایمپلنت ها خصوصا ایمپلنت دندان جلو، به شکل ظاهری لبخند شما یکپارچگی می دهند، بخشی به این دلیل است که دندانپزشکان می دانند چگونه ترمیم های سفارشی ایجاد کنند. ترمیم ها از موادی ساخته شده اند که شبیه خواص منعکس کننده نور و درخشش دندان های طبیعی شما…(ادامه مطلب)

تاثیر ایمپلنت های دندانی بر بهبود زندگی

ایمپلنت دندان: دندان های از دست رفته لبخند شما، نیش و سلامت دندان شما را تحت تاثیر قرار می دهند.خبر خوب این است که ایمپلنت های دندانی ممکن است راه مناسبی برای بازگرداندن احساسات مثبت مرتبط با دندان ها و سلامت دهان باشند. بعضی از افراد پس از ترمیم دندان های شان دوباره بهبود می یابند و اعتماد به نفس و کیفیت زندگی شان افزایش می یابد. شما شایسته ی این هستید که احساس خوبی به لبخند خود داشته باشید.  بازگرداندن دندان هایتان با ایمپلنت های دندانی بدان معنی است که می توانید دوباره از چیزهایی که دوست دارید لذت ببرید، بدون ناراحتی ناشی از دندان های از دست رفته…(ادامه مطلب)

سن مناسب جایگزین کردن دندان

ایمپلنت دندان: شما ممکن است که هرگز در سن ۲۰، ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی انتظار دندان مصنوعی را نداشته باشید. شاید – مثل بسیاری از مردم – فکر کردید هرگز نیاز به جایگزین کردن دندان های تان را ندارید. در واقع، از دست دادن دندان در بین بزرگسالان بسیار معمول است، از جمله در طیف سنی جوانتر. در حالی که ممکن است در مورد جایگزینی دندان های از دست رفته در سنین جوانی احساسات درهمی داشته باشید، ما به شما اطمینان می دهیم که این می تواند یک انتخاب عالی برای بهداشت دهان و دندان و لبخند شما باشد. ما نه تنها سن شما را در توصیه ی گزینه های جایگزینی دندان در نظر می گیریم، بلکه اهداف، انتظارات، بودجه، سلامت دندان و سایر عوامل را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، یک ظاهر طبیعی را تجربه خواهند کرد و از یک طراحی منحصر به فرد برای جویدن بهتر بهره مند می شوند. دندان مصنوعی به شکل زیبایی طبیعی ظاهر می شود، خصوصا اگر آنها  برای معرفی شخصیت، سن و ظاهر فیزیکی شما طراحی و ساخته شده باشند.

متخصص دندانپزشک اندازه گیری های خاصی را انجام می دهد که اجازه می دهد تا ویژگی های طبیعی دندان های شما را کپی کند. جایگزینی دندان به صورت لایه به لایه تولید می شوند تا مانند دندان های طبیعی، ظاهری بسیار طبیعی داشته باشید.

دکتر Zeppelin می گوید: “هیچ کس نباید بداند که شما دندان مصنوعی دارید،” من تلاش می کنم که دندان مصنوعی را آنقدر راحت درست کنم که حتی فرد مصرف کننده نیز فراموش کند که دندان مصنوعی است. دندان مصنوعی به خوبی می تواند زندگی شما را بهبود بخشد، هم در ظاهر و هم در عملکرد.

موضوع سن شما نیست – مسئله دندان ها و لبخند شماست

وقتی در مورد افراد بالغ صحبت می کنیم، اصلا چیزی تحت عنوان “خیلی جوان” برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود ندارد. چیزی که دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید می خواهند با شما صحبت کنند این است که جایگزین کردن دندان های از دست رفته می تواند سلامت دندان ها و اعتماد به نفس در لبخند شما را بازگردانند. ما مشتاقیم به هر یک از بیماران مان در پیدا کردن …

(ادامه مطلب)

انجام ایمپلنت دندان در سنین بالا

ایمپلنت دندان: چنانچه ایمپلنت دندان قبل از سن ۱۸ سالگی و شکل گیری کامل اسکلت صورت انجام گیرد ، ممکن است در سنین بالاتر ایمپلنت دندان کوتاهتر به نظر برسد. و نیز مانع شکل گیری کامل اسکلت صورت در ناحیه کاشت ایمپلنت شود و در نهایت فرم صورتتان به شکل نامناسبی تغییر یابد.

به طورکلی به دلیل اینکه در افراد جوان ممکن است با رشد فک، موقعیت ایمپلنت تغییر یابد و یا کج شود انجام ایمپلنت دندان گزینه ی مناسبی نیست. از سنین ۱۸ سالگی به بعد، کاشت “ایمپلنت دندان” محدودیت سنی ندارد. در مورد حداکثر سن انجام ایمپلنت، هیچ سن مشخصی وجود ندارد و این کاملا به تراکم استخوان فرد و نیز سلامت عمومی وی بستگی دارد. در سنین بالا  به دلیل کاهش تراکم استخوان،امکان  نگهداری ایمپلنت کم می شود. کیفیت استخوان مهمترین عامل در سنین بالا می باشد. بیماریهایی مانند دیابت کنترل نشده و نیز پوکی استخوان شدید از موانع انجام ایمپلنت دندان در سنین بالا می باشند.

یک مطالعه تازه منتشر شده در مورد ایمپلنت دندان نشان می دهد که انجام ایمپلنت دندان در افراد سنین بالا نیز، مشابه افراد جوان موفقیت خوبی دارد. این مطالعه که قبل از چاپ بصورت آنلاین منتشر شده است ، با ۳۴۶ بیمار سالمند که ۹۰۶ کاشت دندان دریافت کرده اند ، پیگیری طولانی مدت انجام داده است. این بیماران در سنین ۶۵ تا ۸۹ سال قرار داشتند و پیگیری از دو تا ۱۷ سال پس از قرار دادن ایمپلنت دندان انجام شد که بیش از ۹۵ درصد موفقیت داشته اند. شما می توانید برای خواندن کامل این مطالعه در اینجا مشاهده کنید.

بنابراین بر طبق یافته های این مطالعه در مورد ایمپلنت دندان به نظر نمی رسد که سن به تنهایی بقای ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد.

در نهایت اینکه در مورد امکان انجام ایمپلنت دندان بهتر است یک متخصص ایمپلنت دندان، شرایط جسمی و نیز وضعیت استخوان بیمار را بررسی کند.

آیا پیش از دریافت ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان و یا لمینت دندان به ارتودنسی نیاز دارم؟

ایمپلنت دندان: در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید بسیاری از بیماران مان اغلب سوال می پرسند که آیا قبل از دریافت ایمپلنت و یا ونیر، به ارتودنسی نیاز دارم؟ امیدواریم که با پاسخ دادن به این سؤال رایج بتوانیم بخشی از نگرانی ها یا رزروهایی که ممکن است قبل از دریافت اطلاعات کافی در مورد درمان و روش های دندانپزشکی داشته باشید را برطرف کنیم. با این حال، چیزی که ، به خصوص در مورد اقدامات دندانپزشکی و جراحی، همیشه مهم است این است که به یاد داشته باشید که وضعیت دندان و لثه ها از بیمار به بیمار متفاوت است و بیماران مختلف انتظارات متفاوتی از روش های دندانپزشکی دارند، بنابراین به ندرت پاسخ ها  به یک اندازه برای همه مناسب می باشند. با این که یک پاسخ خاص ممکن است برای بسیاری از بیماران مان یکی باشد اما به ندرت برای همه صدق می کند.

آیا به براکت یا ارتودنسی نیاز دارید؟

پاسخ به این مسئله  که آیا قبل از استفاده از ونیر ها یا ایمپلنت ها، درمان های ارتودنسی یا  براکت که برای تراز کردن و یا صاف کردن دندان ها  استفاده می شوند ،لازم هستند یا خیر تا حدی مشکل است. در بسیاری از موارد، جایجایی و تراز دندان ها بهتر است که قبل از نصب ایمپلنت یا ونیر ها دندان ها انجام شوند، اما این برای همه ی  بیماران ضروری نیست؛ در برخی موارد، ممکن است انجام ایمپلنت و ونیر دندان قبل از درمان های ارتودنسی ضروری باشد چرا که برای سایر دندان ها لنگر می شود. مسئله مهم این است که به خاطر داشته باشید، ایمپلنت دندان دائمی می باشد. همچنین، برای صاف و ردیف کردن صحیح دندان ها می توان هم از تاج دندان و هم از ونیر دندان استفاده کرد. برای جابجایی، صاف کردن و در نهایت ترمیم دندان های تان ، درمان ها و راه حل های مختلفی وجود دارد که می تواند استفاده شود، بنابراین  قبل از تصمیم نهایی در مورد برنامه درمانی با دندانپزشک و یا ارتودنتیست خود مشورت کنید. منظور از ونیر دندان، روکشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان می باشد. روکش های کامپوزیت و لمینت در اصلاح و زیبایی طرح لبخند کاربرد دارند و اغلب بیماران برای زیباتر و روشن تر شدن لبخند خود، کامپوزیت دندان های جلو و نیز لمینت دندان های جلو را برای خط لبخند انجام می دهد.

مطالعه بیشتر: استفاده از ارتودنسی روی دندان هایی که تاج یا کامپوزیت ونیر دارند

آیا جراحی سینوس با ایمپلنت دندان سازگاری دارد؟

ایمپلنت دندان: هر فردی حفره های سینوسی در جمجمه اش دارد. سینوس ها از نظر اندازه متفاوت هستند و بزرگترین آن سینوس های مربوط به فک است که در پشت گونه ها دقیقاً بالای فک قرار دارند. اگرچه دلیل اینکه چرا افراد سینوس دارند کاملاً مشخص نشده است اما به نظر می رسد که در نم دار کردن هوایی که افراد استنشاق می کنند نقش دارند و در کمک به گفتار افراد نیز ممکن است نقش داشته باشند.

سینوس ها می توانند با چند مسئله مواجه شوند و نیاز به جراحی سینوسس داشته باشند. به عنوان مثال، در صورت مسدود شدن سینوس ها تنفس افراد دچار مشکل می شود. سینوس های برخی از افراد به طور منظم دچار عفونت می شوند. در بعضی موارد اگر فرد دندان خود را از دست داده باشد و قصد ایمپلنت داشته باشد سینوس ها می توانند مشکل ساز شوند..

ایمپلنت دندان برای کودکان مبتلا به فقدان مادرزادی دندان

ایمپلنت دندان یکی درمان های پیشنهادی برای کودکان آژنزیس دندان یا به اصطلاح  کودکانی که به صورت مادرزادی فاقد دندان هستند، می باشد. به دلیل اینکه رشد اسکلتی در کودکان پس از ایمپلنت نیز ادامه دارد و نیز به دلیل خطرات احتمالی جراحی در سنین پایین، نتایجی که از درمان های ایمپلنت در کودکان بدست می آید، به اندازه نتایج بدست آمده در بزرگسالان قابل پیش بینی نیست.

آژنزیس دندان یا بی دندانی چیست؟

آژنزیس، به معنای عدم ساخته شدن و رشد یک اندام در دوران جنینی است به طوری که  که نوزاد پس از تولد  فاقد آن اندام است. آژنیس دندانی در نتیجه ی ایجاد اختلال در شکلی گیری نسج سخت دندانی و پریودنشیوم اطراف به وجود می آید . مهمترین اصل در طول درمان کودکانی که آژنزیس دندان دایمی دارند، دست یافتن به یک نتیجه ی قایل قبول و مطلوب هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارکردی و نیز جنبه های روحی-اجتماعی است به طوری که کمترین حد جایگیزنی با درمان پروتز شکل بگیرد.

آژنزیس دندانی گسترده یا اولیگودانتیا به مواردی اطلاق می شود که در طی آن فرد بیمار فاقد بیش از ۶ دندان دائمی باشد. (بدون احتساب دندان عقل یا آسیای سوم). بی دندانی مطلق یا آنودانتیا عارضه‌ای است که در آن فرد بیمار به طورکل فاقد دندان دائمی باشد. هیپردانتیا یا پر دندانی نیز عارضه‌ی مشابهی است که در آن فرد بیمار صاحب دندان هایی بیشتر از تعداد طبیعی دندان دارد.

جایگزینی ایمپلنت برای کودکان فاقد دندان

جایگزینی ایمپلنت دندان برای کودکان سنین پایین،  به دلیل اینکه ناحیه مجاور ایمپلنت در فرایند رشد مشارکت ندارد، مشکلات زیبایی و نیز کارکردی به خصوص در قسمت دندان های قدامی به وجود می آید. بهتر است درمان ایمپلنت در دختران به دلیل اینکه رشد استخوان زودتر تکمیل می شود  تا ۱۵ سالگی و در پسران تا ۱۷ سالگی به تعویق افتد. چنانچه رشد اسکلتی و …

ایمپلنت دندان ناموفق و شکست درمان

ایمپلنت دندان به عنوان یک درمان با احتمال موفقیت بالا برای جایگزینی دندان های از دست رفته محسوب می شود. با وجود موفقیت های ایمپلنت در موقعیت های مختلف، با این حال عواملی نیز وجود دارد که ممکن است منجر به شکست درمان ایمپلنت دندان شود..

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در حال حاضر بهترین و مناسب ترین گزینه دندانپزشکی برای جایگزین دندان های از دست رفته می باشد. برای کاشت ایمپلنت شرایطی لازم است که یکی از مهمترین آنها میزان قابل قبول تراکم استخوانی می باشد تا توان نگهداری ایمپلنت را در لثه داشته باشد. با از دست رفتن دندان و خالی ماندن جای آن در لثه،  به دلیل اینکه دیگر تحریک و فشاری در ناحیه دندان از دست رفته وجود ندارد، پس از مدتی استخوان فک تحلیل می رود. این یک واکنش طبیعی از سوی بدن می باشد. عوامل دیگری مانند تصادف و صدمه دیدن، ژنتیک، بیماری و… نیز ممکن است سبب تحلیل و از دست رفتن استخوان و یا حتی افتادن دندان به دلیل تراکم استخوانی ضعیف شود…

عوارض و خطرات ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در حال حاضر بهترین جایگزین دندان های از دست رفته می باشد. با این وجود ، در دهه های گذشته شواهد مطرح شده نشان می دهد عارضه التهاب در اطراف “ایمپلنت” در حال افزایش است.  یکی از شایع ترین عارضه ها که بر بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت  تأثیر می گذارد ، پری ایمپلنتایتیس یا عفونت ایمپلنت می باشد که در بیشتر موارد ناشی از برش لثه در طول درمان ایمپلنت می باشد. این بیماری می تواند منجر به از بین رفتن و شکست ایمپلنت شود. پری ایمپلنتایتیس نوع پیشرفته بیماری موکوزیت پری ایمپلنت می باشد.  بنابراین ، استراتژی ها و مراقبت ها  برای پیشگیری و درمان بیماری پری ایمپلنتایتیس  باید در مفاهیم توانبخشی نوین جای بگیرد.

رعایت نکردن برخی موارد تاثیرگذار می تواند احتمال وقوع این عوارض را تشدید کند. بسته به تکنولوژی مورد استفاده در ایمپلنت و نیز مراقبت های ویژه ، عوارض احتمالی ایمپلنت دندان  می تواند افزایش ، کاهش و یا به صفر برسد.

در روشهای معمول جراحی ایمپلنت دندان احتمال وقوع عوارض ایمپلنت افزایش می یابد. در ایمپلنت به وسیله پانچ لثه که بدون جراحی و بخیه می باشد عوارض احتمالی ایمپلنت کاهش یافته و حتی به صفر می رسد. همچنین دروه ترمیم در این روش سخت و طولانی نیست.  درد و خونریزی کمتری اتفاق می افتد و عوارض این روش بسیار اندک و ناچیز می باشد.

در ادامه مطلب به یکی از شایعترین عوارض ایمپلنت دندان از جنبه های بیولوژیکی پرداخته شده است..

ایمپلنت دندان برای دندان های شکسته

ایمپلنت دندان: در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان. (بیشتر بخوانید: ایمپلنت یا بریج: کدام روش بهتر است؟) در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

ایمپلنت دندان برای کسانی که پوکی استخوان دارند

ایمپلنت دندان: پوکی استخوان یا osteoporosis از انواع  بیماری های اسکلتی  بسیار شایع در سنین بالا می باشد که افراد مبتلا به پوکی استخوان به مرور زمان استخوان هایشان ضعیف می شود و با خطر شکستگی استخوان موجه می شوند. این بیماری همانگونه که سبب نخریب سایر استخوان ها می شود به شیوه ای مشابه سبب تخریب استخوان فک نیز می شود. این در حالی است که تراکم استخوان فک از عوامل مهم موفقیت ایمپلنت دندان محسوب می شود.

بنابراین پوکی استخوان به تنهایی منجر به ایمپلنت ناموفق نمی شود بلکه تخریب استخوان فک است که مشکلاتی در درمان ایمپلنت سبب می شود. بیشتر مبتلایان به بیماری پوکی استخوان در سن بالای پنجاه سال قرار دارند. این بیماری در زنان می تواند در سنین پایین تر نیز رخ دهد.

در مواقعی که فرد دچار بیماری پوکی استخوان می باشد، زمان بیشتری برای بازسازی استخوان در اطراف ایمپلنت لازم است و همین احتمال ایمپلنت ناموفق را افزایش می دهد. در این شرایط  استخوان ممکن است زمان بیش‌تری را برای بازسازی اطراف ایمپلنت نیاز داشته باشند، درنتیجه شانس شکست ایمپلنت افزایش می‌یابد. با این حال ، شواهد کمتری برای تقویت یا رد این فرضیه وجود دارد که پوکی استخوان ممکن است دارای اثرات مضر در بهبود استخوان باشد. بنابراین ، در مورد نتیجه گیری نهایی در مورد تأثیر پوکی استخوان در درمان کاشت دندان در حال حاضر نمی توان نظر قطعی داد.

  • آیا پوکی استخوان می تواند تاثیر مخربی در درمان ایمپلنت دندان داشته باشد؟

پوکی استخوان تأثیر منفی بر روی میزان نارسایی ایمپلنت و همچنین درصد جذب استخوان ندارد. اکثر مطالعات یافته های مشابهی را بین افراد با و بدون پوکی استخوان گزارش دادند. مکمل این هستند که ، بازسازی استخوان اطراف ایمپلنت در ایمپلنتهای دندانی که از آرواره پوکی استخوان گرفته شده است ، هیچ تاثیری در ترمیم استخوان ندارد.

بنابراین ، پیش فرض مبتنی بر اینکه قرارگیری ایمپلنت دندان ممکن است در افراد مبتلا به پوکی استخوان منع مصرف داشته باشد ، بر اساس این فرض است که این آسیب شناسی ها ممکن است بر روی فکهای انسان به همان روشی که در سایر قسمتهای اسکلت تأثیر می گذارد ، تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، تفاوت در بهبود سینتیک و مسیر ترمیم و بازسازی استخوان ممکن است بین طولانی مدت وجود داشته باشد. با این حال ، تا به امروز ، هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که نشان دهد پوکی استخوان میزان نارسایی ایمپلنت های دندانی و همچنین شیوع پری ایمپلنت یا عفونت ایمپلنت را افزایش می دهد.

با توجه به تأثیر پوکی استخوان در بازسازی استخوان اطراف ایمپلنت دندان ، شواهد ضعیفی برای حمایت یا رد این فرضیه وجود دارد که نشان می دهد پوکی استخوان می تواند اثرات مضر در بهبود استخوان داشته باشد. در نتیجه ، نتیجه گیری قطعی در مورد تأثیر پوکی استخوان در ترمیم پشتیبانی از ایمپلنت در اینجا حاصل نمی شود…

استفاده از آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان: دلایل زیادی برای نارسایی کاشت دندان وجود دارد که یکی از آنها ایجاد باکتری در اطراف ایمپلنت است. برخی از خرابی های کاشت دندان می تواند به دلیل آلودگی به باکتری ها هنگام قرار دادن ایمپلنت باشد.  برای به حداقل رساندن عفونت ها را بعد از قرار دادن ایمپلنت دندان، استفاده از آنتی بیوتیک پیشنهاد شده است. مطالعات اخیر نشان می دهد که در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ها ، باید استفاده آنتی بیوتیک کوتاه مدت باشد. یکی دیگر از نگرانی های مهم مرتبط با استفاده از آنتی بیوتیک ها ، تولید باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است. استفاده از آنتی بیوتیک های پیشگیرانه در دندانپزشکی ایمپلنت بحث برانگیز است.

به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک ها در جراحی به منظور جلوگیری از عفونت ایمپلنت، در صورت گسترده بودن عمل جراحی یا چنانکه جراحی در مکان های آلوده انجام شود و در مواقعی که وقتی مواد خارجی زیادی در بدن کاشته می شود، فقط برای افراد در معرض خطر توصیه می شود. اخیراً ، استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط برای  یک دوره کوتاه مدت توصیه می شود ، زیرا گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی از اسهال گرفته تا واکنشهای آلرژیک تهدید کننده زندگی ایجاد کنند. یکی دیگر از نگرانی های عمده مرتبط با استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها ، افزایش زیاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است…

تغذیه و رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان: هفته اول بعد از جراحی کاشت دندان برای سلامت ایمپلنت دندان بسیار مهم است. در این مرحله ، اختلالات اساسی مانند جویدن غذاهای سخت هنوز هم می تواند کاشت ایمپلنت را دچار مشکل کرده  و معالجه شما را خراب کند. به همین دلیل توصیه می کنیم برای رژیم غذایی خود از غذاهای نرم و غنی از مواد مغذی بعد از عمل کاشت ایمپلنت استفاده کنید… (ادامه مطلب)

سوالات رایج درباره ی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان:یک دندان طبیعی از یک تاج (بخشی که در بالای لثه مشاهده می کنید) تشکیل شده است ، و ریشه (بخشی که در زیر لثه پنهان است). این ریشه در فک است که در واقع دندان طبیعی را در خود نگه می دارد. ایمپلنت یک تیتانیوم کوچک ساخته شده توسط انسان است که به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان طبیعی از دست رفته عمل می کند. از تیتانیوم استفاده می شود زیرا با بدن انسان سازگارتر است. ایمپلنت دندان در استخوان فک فوقانی یا تحتانی قرار می گیرد و به عنوان لنگر دندان جایگزین عمل می کند. بعد از رشد استخوان در اطراف پایه ایمپلنت ، ایمپلنت ها می توانند مانند یک ریشه دندان طبیعی  عمل کنند..

ایمپلنت دندان زایگوماتیک (zygomatic) چیست؟

ایمپلنت های زایگما برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط دکتر “Per Ingvar Branemark” معرفی شد که به عنوان “پدر ایمپلنتولوژی دندان” شناخته می شود. در بیماران دارای استخوان ناکافی در فک فوقانی خلفی از ایمپلنت های زایگوماتیک به جای ایمپلنت دندان معمولی استفاده می شود.  ایمپلنت های زایگما یا ایمپلنت های(Zygomatic) با ایمپلنت های دندان معمولی متفاوت است زیرا پایه ایمپلنت زایگوماتیک به جای فک بالا در لایه های استخوانی استخوان گونه قرار می گیرند. استخوان گونه کیفیت و تراکم بیشتری نسبت استخوان فک دارد…

ایمپلنت دندان های جلو

ایمپلنت دندان جلو یک روش درمانی دندانپزشکی زیبایی برای افرادی است که دندان جلوی خود را از دست داده اند. از دست دادن دندان جلو ممکن است در اثر حادثه ، به دلیل مراقبت نادرست از دندان ها یا به دلیل آسیب دیدن دندان باشد. از دست دادن دندان جلویی می تواند لبخند را خراب کند و فرد اعتماد به نفس خود را از دست بزند..

قیمت ایمپلنت دندان

دهان دارای ۲۸ دندان (به استثنای دندان های عقل) ، ۱۴ عدد روی هر فک است. متخصص ایمپلنت شما ۱۴ ایمپلنت دندان بر روی هر فک نصب نخواهد کرد. این از نظر پزشکی قابل استفاده نیست. بیشترین تعداد ۸ کاشت دندان در هر قوس است و کمترین آن حداقل ۲ کاشت دندان است. با افزایش تعداد پایه های ایمپلنت ، پروتز (دندان مصنوعی یا پل ثابت) پایدارتر می شود. قیمت ایمپلنت دندان با هر کاشت دندان اضافی نیز بالا می رود…

ایمپلنت دندان در یک روز

احتمالاً در مورد “کاشت دندان در یک روز” شنیده اید. آیا نسبت به آن تردید دارید؟ در این مطلب برخی از نکات مربوط به روش کاشت دندان و همچنین عوامل مؤثر در کاشت دندان در یک روز مورد بررسی قرار می گیرد. روش کاشت دندان در واقع می تواند در یک روز انجام و تکمیل شود. نه تنها روال می تواند طی یک روز انجام شود ، بلکه این روند می تواند بسیار خوب انجام می شود. با این وجود برای گرفتن بهترین نتیجه، بهترین متخصص ایمپلنت دندان مورد نیاز است…

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا ایمپلنت زیرکونیا؟

بیشتر بیماران در اتخاب نوع ایمپلنت بخصوص برای ایمپلنت دندان جلو مردد هستند. آنها نمی دانند که ایمپلنت زیرکونیا بهتر است یا ایمپلنت تیتانیوم؟ هر کدام از انواع ایمپلنت دندان باید ها و نباید های خوشان را دارند. متخصص ایمپلنت با در نظر گرفتن  نگرانی ها و اهداف بیمار ، نوع خاصی از کاشت را توصیه می کند. در زیر چند تفاوت بین ایمپلنت تیتانیوم و ایمپلنت زیرکونیا که اغلب در هنگام تصمیم گیری بین این دو خصوصا برای ایمپلنت دندان جلو ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، اورده شده است.

بهترین نوع ایمپلنت دندان

برای سالهای متمادی ، تقریباً تمام ایمپلنت های دندان از ماده ای به نام تیتانیوم ساخته می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی ، اکنون ایمپلنت دندان از مواد مختلف ساخته می شود. امروزه مواد ایمپلنت دندان می تواند از تیتانیوم یا زیرکونیوم باشد. آنها باید محکم و مقاوم باشند. استحکام مواد ایمپلنت دندان و طراحی آن باید با خاصیت بدنی سازگار باشد

ایمنی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از محبوب ترین و قابل پیش بینی ترین روش های جایگزینی دندان است که در دندانپزشکی ارائه می شود. ثابت شده است که ایمپلنت ها برای جایگزینی طولانی مدت دندانهای از دست رفته ایمن و موفق هستند. ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است (معمولاً از تیتانیوم ساخته می شود) که یک جراح پریودنتیست یا دهان در فک شما قرار می دهد تا بتوان دندان هایی که شبیه دندان است ، در فک شما قرار گیرد. ایمپلنت دندان چه کاری می تواند انجام دهد؟.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

طورکلی انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری  چه بصورت ایمپلنت تک دندان ، ایمپلنت کل دهان یا ایمپلنت دندان های جلو توصیه نمی شود. به دلیل احتمال بروز خطرات جانبی درمان های دندانپزشکی برای مادر و جنین در دوران بارداری،  بهتر است مشکلات دندانپزشکی قبل از دوران بارداری حل شوند و یا به پس از زایمان موکول شوند.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش جراحی است و بنابراین داشتن میزان کمی درد پس از ایمپلنت دندان طبیعی و معقول است اما اگر درد شدید دارید که به دارو پاسخ نمی دهد ، ممکن است دچار عفونت ایمپلنت دندان شده باشید. همین مساله در مورد داشتن تورم و التهاب در اطراف ایمپلنت نیز صادق است. تورم و التهاب متوسط بعد از ایمپلنت عادی است اما اگر میزان تورم بیشتر شود می تواند علامتی برای شروع عفونت ایمپلنت دندان باشد. در صورت عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان ، می توان انتظار داشت که عفونت به سایر قسمت های دهان نیز منتقل شود؛ حتی در برخی موارد.

طول عمر ایمپلنت دندان

بسیاری از افرادی که به دلیل آسیب دیدن دندان هایشان یا کشیدن دندان ، قصد جایگزین کردن دندان هایشان را دارند گزینه هایی مانند پروتز ، پل دندان و یا ایمپلنت دندان را می توانند برای جایگزین کردن دندان از دست رفته ی خود انتخاب کنند، غالباً این افراد سوال می پرسند که “طول عمر هر کدام از این گزینه ها چقدر است؟ آیا آنها دائمی هستند؟ »یکی از مزایای اصلی ایمپلنت دندان این است که با رعایت بهداشت و مراقبت صحیح دهان و دندان ، ماندگاری ایمپلنت دندان می تواند چندین دهه یا حتی یک عمر باشد. اولین قدم برای ماندن ایمپلنت های دندان برای یک عمر ..

تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان

لبخند شاد و زیبا اعتماد به نفس و سلامتی را به شما هدیه می دهد. با این حال ، بسیاری از ما از لبخندمان احساس ناراحتی می کنیم. در نتیجه ، ما از لبخند زدن کامل دوری می کنیم. ما تمایل داریم خودمان را با افراد مشهور و مدل مقایسه کنیم ، اما آیا می دانید که لبخندهای آنها همیشه طبیعی نیست؟ افراد مشهور مانند تام کروز ، جورج کلونی ، ویکتوریا بکام و سلین دیون – فقط به عنوان نمونه – با آن لبخندهای خیره کننده سفید متولد نشدند. لبخندهای آنها محصول جراحی زیبایی دندان است! اگر به دنبال ایمپلنت دندان و روکش های لمینت دندان هستید ، مهم است که تفاوت بین ایمپلنت و لمینت را بدانید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نارسائی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش بسیار ایمن و مطمئن برای بازگرداندن لبخند شماست. با قرار دادن صحیح و مراقبت های بهداشت دهان و دندان پس از ایمپلنت ، می توانید انتظار داشته باشید که طول عمر ایمپلنت دندان شما بیش از ۳۰ سال به طول انجامد. ایمپلنت دندان دارای ۱۰ سال موفقیت بیش از ۹۸٪ .‍ است. با این حال ، گاهی اوقات ایمپلنت دندان می تواند شکست بخورد. نارسائی ایمپلنت دندان معمولاً به دلیل بهداشت نادرست دهان و دندان است که می تواند منجر به عفونت ایمپلنت دندان شود (این بیماری به عنوان “پری ایمپلنت” شناخته می شود). در اینجا همه چیز برای شناخت مشکلات احتمالی امده است…

آیا ایمپلنت دندان سبب بوی بد دهان می شود؟

ایمپلنت ها یک راه حل عالی برای دندان های از دست رفته هستند زیرا از نظر ظاهری مانند دندانهای طبیعی عمل می کنند. با این حال ،  ایمپلنت دندان اگر به درستی مورد مراقبت قرار نگیرد منجر به تعدادی از مشکلات بزرگ و کوچک دندانپزشکی خواهد شد. یکی از مشکلات دندانپزشکی ناشی از ایمپلنت ، بوی بد دهان است. در ابتدا ، ممکن است تعیین اینکه چرا ایمپلنت دندان شما بوی بد ایجاد می کند ، دشوار باشد. با این وجود چند دلیل وجود دارد که ممکن است ایمپلنت شما باعث بوی بد دهان ایمپلنت دندان شود…(ادامه مطلب)

ایمپلنت کل دهان

هنگامی که تمام یا بیشتر دندانهای خود را از دست داده اید و می خواهید آنها را به بهترین شکل ممکن جایگزین کنید،  درمانی که لازم دارید یک عمل جراحی ایمپلنت دندان کامل دهان است. شرایط خاصی وجود دارد که بازسازی کامل دندان با ایمپلنت به شدت منع می شود ، در برخی شرایط ، درمان ایمپلنت دندان برای کل دهان با برخی اقدامات احتیاطی انجام می شود..

آیا همه می توانند دندان هایشان را ایمپلنت کنند؟

اگر شما علاقه مند به جایگزینی دندان یا دندان های از دست رفته هستید ، ایمپلنت ممکن است گزینه ای مناسب برای شما باشد. بیشتر افراد کاندیدای خوبی برای ایمپلنت دندان هستند. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا شما کاندیدای ایمپلنت هستید یا نه ، مراجعه به یک متخصص ایمپلنت است. به احتمال زیاد ، متخصص ایمپلنت برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت بهترین راه حل برای شماست یا نه، به دنبال معیارهای زیر و همچنین مکان دندان از دست رفته شما می گردد. یک کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان باید موارد زیر را داشته باشد:…

ایمپلنت دندان از چه ماده ای ساخته شده است؟

ایمپلنت از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده است. ایمپلنت تیتانیومی برای مقاومت در برابر نیروی جویدن روزانه ، بسیار قوی می باشد. به دلیل سبک بودن به عنوان ماده ای برای ایمپلنت دندان انتخاب شده است و به آهنربا یا سایر موارد واکنش نمی دهد. تیتانیوم یک ماده سازگار زیستی است که توسط بدن پذیرفته می شود و به عنوان پایه ای قوی و محکم برای جایگزینی دندان ها عمل می کند. استخوان طبیعی شما با پیوند دادن ، یا اتصال خود به تیتانیوم ، ایمپلنت را در محل خود ثابت نگه می دارد. طبق تحقیقات دندانپزشکی تعداد کمی از بیماران به تیتانیوم حساسیت دارند. یک ماده جایگزین برای ساخت ایمپلنت که هم اکنون در بازار دندانپزشکی وجود دارد زیرکونیوم ( سرامیک) است.

ایمپلنت دندان فوری چیست؟

ایمپلنت دندان فوری یک روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که طی آن یک کل مراحل ایمپلنت دندان در یک یک جلسه انجام میگیرد. مراحل ایمپلنت دندان شامل قرار دادن پایه ایمپلنت، وصل اباتمنت و تاج دندان می باشد. در ایمپلنت دندان معمولی بین مراحل اول و دوم یک وقفه ی ۳ تا ۶ ماهه وجود دارد. در ایمپلنت فوری این مراحل در یک جلسه انجام می شود.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان

بهترین متخص ایمپلنت دندان  که مهارت لازم برای انجام ایمپلنت دندان با کیفیت را دارد ، از کجا بشناسیم؟ اولین چیزی که شما باید درک کنید تفاوت بین دندانپزشکان آموزش دیده برای انجام ایمپلنت و متخصص ایمپلنت دندان است. دندانپزشکان عمومی نیز می توانند برای دریافت گواهینامه برای قرار دادن ایمپلنت دندان، دوره های آموزشی را طی کنند ، اما آموزش آنها – هرچند هم که کافی باشد – معمولاً به عمق جراحان و پریودنتیست ها نیست. اگر به ایمپلنت دندان نیاز دارید ، بهتر است یک متخصص ایمپلنت دندان را که بیش از یک دندانپزشک عمومی است، انتخاب کنید.

متخصصان ایمپلنت دندان در زمینه کاشت دندان دانش و تجربه بیشتری دارند. کاهش عوارض ایمپلنت ممکن است بهترین دلیل برای انتخاب یک متخصص ایمپلنت دندان به جای یک دندانپزشک عمومی برای انجام عمل ایمپلنت دندان باشد. یک متخصص ایمپلنت دندان هرچه دانش و تجربه بیشتری از یک متخصص دندانپزشکی عمومی داشته باشد ، کاشت ایمپلنت عوارض کمتری نیز به همراه خواهد داشت. متخصص ایمپلنت دندان شما باید در زمینه ایمپلنت دندان از آموزش مناسب برخوردار باشد. این بدان معناست که یک متخصص ایمپلنت دندان بیش از ۳۰۰ ساعت آموزش بعد از اخذ دکترای مربوط به موضوع ایمپلنت را گذرانده اند. وقتی می خواهید یک متخصص ایمپلنت دندان مناسب را برای انجام ایمپلنت خود انتخاب کنید ، ایده خوبی است که از خود متخصص ایمپلنت، افراد حرفه ای و کارمندان کلینیک یا مطب دندانپزشکی سؤالاتی بپرسید.

آیا ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی است؟

یک سوال متداول که افراد از متخصص ایمپلنت دندان می پرسند این است که آیا ایمپلنت ها همانند دندان های واقعی هستند یا خیر؟ آیا ایمپلنت می تواند بهتر از دندان واقعی باشد؟ جواب چندان کوتاه و مختصر نیست و بستگی دارد.  تا جای ممکن ، متخصص کاشت دندان تمام تلاش خود را می کند تا دندان طبیعی شما سالم بماند. اگر دندان طبیعی ترمیم شود ، بهتر است که به جای دریافت ایمپلنت دندان، دندان خود را ترمیم کنید. گاهی اوقات ، زیرا یک دندان طبیعی سالم و قوی بهتر از یک ایمپلنت دندان یا روش دیگر کاشت دندان است.

با این حال، گاهی اوقات ایمپلنت دندان انتخاب بهتری است. به خصوص اگر دندان با پوسیدگی قابل توجهی درگیر باشد. در صورت بیماری لثه شدید و یا پوسیدگی شدید دندان، ایمپلنت می تواند به بیمار کمک کند تا یک شیوه زندگی کلی سالم تر داشته باشد. پوسیدگی دندان باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی ، پوکی استخوان و کاهش اثر انسولین در دیابتی ها می شود، به همین دلیل ، در چنین شرایطی ممکن است متخصص ایمپلنت دندان، روش ایمپلنت را به جای حفظ دندان پوسیده ترجیح دهد.

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟

به طور معمول ، قرار دادن ایمپلنت دندان فقط به یک عمل جراحی نیاز دارد. متخصص ایمپلنت دندان ، یک سوراخ در استخوان فک شما در محلی که باید کاشت دندان انجام شود، ایجاد می کند ، سپس ایمپلنت را که معمولاً مانند یک پیچ است ، داخل سوراخ قرار می دهد. این عمل جراحی به راحتی در کمتر از یک ساعت برای یک ایمپلنت قابل انجام است.

اما ممکن است برخی از افراد برای انجام عمل ایمپلنت دندان خود نیاز به جراحی های بیشتری داشته باشند. اگر به بیماری لثه پیشرفته مبتلا هستید ، ممکن است متخصص ایمپلنت دندان مجبور باشد عمل جراحی جداگانه ای برای بیماری لثه را انجام دهد که شامل استخراج دندانهای در معرض خطر است

یک ایمپلنت دندان جایگزین چند دندان می شود؟

تعداد کاشت دندان مورد نیاز شما به میزان تراکم استخوانی شما و کیفیت کلی آن بستگی دارد. در حالت ایده آل ، یک ایمپلنت از یک دندان پشتیبانی می کند و باعث می شود در هنگام نیش زدن ، توزیع بیشتری از فشار وارد شده بر دندان انجام شود. با این وجود ، در صورت مناسب بودن کیفیت استخوان و تراکم آن ، می توان از یک ایمپلنت دندان برای حمایت از دندانهای مجاور نیز استفاده کرد و برای دندان اطراف ایمپلنت دندان، از یک پل دندانی استفاده کرد.

آیا ایمپلنت دندان پوسیده می شود؟

هرچند ایمپلنت دندان از نظر ظاهری ، احساس و عملکرد شبیه به دندان های سالم و طبیعی هستند اما وقتی صحبت از ترکیب ایمپلنت می شود ، آنها متفاوت هستند.  ایمپلنت دندان مانند دندانهای طبیعی نمی تواند حفره یا پوسیدگی دندان ایجاد کند. با این وجود ، عدم مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان هنوز هم می تواند به دلیل سایر عوارض سلامتی ، نارسائی ایمپلنت دندان را در پی داشته باشد. هیچ ایمپلنت نمی تواند حفره ایجاد کند یا پوسیده شود.   با این حال ، این بدان معنا نیست که بیماران کاشت دندان مجوز مراقبت نکردن از ایمپلنت دندان را دارند..

ایمپلنت دندان در سنین پایین تر

هنگام تعیین اینکه کاندید ایمپلنت هستید، فاکتورهای زیادی در نظر گرفته می شود و یکی از این موارد ، سن بیمار یا به طور مشخص تر ، چگونگی تأثیر سن بر پیشرفت و قدرت فک است. متأسفانه ، بیماران جوان به طور معمول کاندیداهای مناسبی برای درمان کاشت دندان نیستند. برای موفقیت در درمان ایمپلنت دندان ، استخوان فک باید کاملاً رشد یافته باشد. اگر فک رشد کند ، یا اگر نیش بعد از نصب کاشت دندان تغییر کند ، می تواند ایمپلنت را به خطر بیاندازد. استخوان هر فرد با سرعتی متفاوت رشد می کند ، اما معمولاً بیماران تا سن ۱۸ سالگی کاندیدای ایده آل برای معالجه ایمپلنت دندان محسوب نمی شوند .این تصمیم پس از بررسی استخوان بیمار به صورت موردی صورت می گیرد

ساختار ایمپلنت دندان

سه عنصر برای ایمپلنت دندان وجو دارد

  • پایه ایمپلنت: اپایه ایملنت جایگزین ریشه طبیعی دندان می شود.
  • اباتمنت (Abutment) : اتصال دهنده پایه ایمپلنت به تاج. اباتمنت از خط لثه بیرون می زند تا به عنوان لنگری که تاج مصنوعی به آن وصل می شود عمل کند.
  • تاج (Crown): این قسمت ایمپلنت دندان معمولا از جنس سرامیکی است. ، تاج ظاهری طبیعی و جذاب و نهایی را برای ترمیم ایمپلنت ارائه می دهد. هیچکدام از قسمتهای ایمپلنت دندان در اثر حمله باکتری ها و هرگونه پوسیدگی بعدی که با دندان های طبیعی یا تاج های معمولی و پل های دندان تجربه می شوند ، تحت تأثیر قرار نمی گیرند. ایمپلنت های دندانی برای ماندگاری کامل ساخته شده اند

تفاوت ایمپلنت دندان و تاج دادن (روکش)

به طور خلاصه ، کاشت دندان و تاج کارهای بسیار متفاوتی انجام می دهند. تاج به دلایل زیبایی و برای حفظ آنچه از دندان طبیعی باقی مانده استفاده می شود. از ایمپلنت دندان هنگامی استفاده می شود که به دلیل آسیب دیدگی  یا پوسیدگی دیگر دندان زنده وجود نداشته باشد . ایمپلنت به عنوان پشتیبان دندان کاذب عمل می کند که می تواند شامل تاج ، پل و پروتز دندان باشد.

تاج ها غالباً به عنوان یک کلاه نیز گفته می شوند و این به خوبی نقش تاج دندان را توصیف می کند. تاج به عنوان یک کلاه برای پوشاندن دندان عمل می کند. تاج از اکریلیک قوی ساخته شده است و بسیار شبیه دندان طبیعی است. تاج ها به دلایل مختلف استفاده می شوند. هنگامی که دندان دچار پوسیدگی شدید شده و دندان کافی باقی نمی ماند تا اقدام به پر کردن آن نمود ، تاج یک انتخاب معقول است. دلایل دیگر استفاده از تاج می تواند شامل آسیب دیدگی و ناهمواری دندان ها ، تغییر رنگ و شکستگی دندان ها باشد. تاجها به حفظ دندانهای باقیمانده کمک می کنند و زیباتر به نظر می رسند. بسیار مهم است که پس از دریافت تاج دندان، سطح خوبی از بهداشت دهان و دندان حفظ شود ، زیرا لازم است دندان زیر تاج و همچنین دندان هایی که در هر طرف تاج قرار دارند حفظ شوند.

ایمپلنت یا کاشت دندان یک ریشه مصنوعی است که در صورت نیاز به کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی یا هر علت دیگر ، ریشه دندان طبیعی را جایگزین می کند. ایمپلنت دندان با تاج متفاوت است ، زیرا تاج همانند قسمت بالای دندان است که در دهان قابل مشاهده است. ایمپلنت همانند ریشه واقعی دندان است که در استخوان فک قرار می گیرد. داشتن ایمپلنت دندان نسبت به داشتن تاج تهاجمی تر است ، زیرا ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار می گیرد ، و با استخوان فیوز شده مانند یک دندان طبیعی عمل می کند. سپس ایمپلنت یک ریشه محکم و پایه ای محکم برای تاج ، دندان مصنوعی یا پل ایجاد می کند. کاشت دندان بهترین گزینه برای جایگزینی دندانهای طبیعی است. ایمپلنت  ها محکم در فک قرار داده می شوند ، جابجا نمی شوند و لثه ها را دچار ساییدگی نمی کنند

مزایای ایمپلنت دندان فوری

اگر تاکنون با مراجعه به دندانپزشک متوجه شده اید که باید یکی از دندان های خود را از دست یدهید ، این یک فکر برای آزار دهنده است ، به خصوص اگر یکی از دندانهای جلوی شما باشد. در ماقعی که مجبور به کشیدن دندان خود هستید، دندانپزشک لیستی از گزینه ها را به شما ارائه می دهد: دندان مصنوعی متحرک ، پل  های دندانی و ایمپلنت دندان. اگر شما ایمپلنت را انتخاب کرده باشید باید  الی ۶ ماه برای اتمام مراحل ایمپلنت دندان انتظار بکشید. در تمام این مدت شما یک دندان مصنوعی قابل جابجایی ،یا یک روکش موقت دارید و یا جای خالی دندان را دارید. ممکن است این مدت انتظار برای دریافت ایمپلنت ناراحت کننده باشد بخصوص اگر دندان جلویی خود را از دست داده باشید. در این مواقع چنانچه شما شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت دندان فوری را داشته باشید ، ممکن است متخصص ایمپلنت دندان شما تصمیم بگیرد که از روش ایمپلنت فوری استفاده کند.

ایمپلنت فوری روشی از کاشت دندان است که در آن بلافاصله پس از کشیدن دندان ، پایه ایمپلنت در فک استخوان قرار می گیرد. و دریافت اباتمنت و تاج نیز در طول همان جلسه و یا با فاصه ی حدودا دو هفته ای صورت می گیرد. ایمپلنت فوری دندان مزیت های زیر را دارد:

  • جایگزینی ثابت برای دندان از دست رفته
  • ییک روش جراحی دندان بدون بخیه
  • ایمپلنت دندان به حفظ بافت لثه کمک می کند
  • به استفاده از روکش موقت نیازی نیست.
  • کمتر دردناک است
  • تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت

هم کامپوزیت دندان و هم ایمپلنت می توانند پیشرفت چشمگیری در لبخند شما (و در نتیجه اعتماد به نفس شما) به وجود آورند ، اما بین این دو درمان و اینکه چگونه آنها می توانند به نفع شما باشند تفاوت هایی وجود دارد.

یک متخصص دندانپزشک خوب و حرفه ای تمام جوانب مربوط به هر دو نوع کار دندانپزشکی را به طور کامل توضیح می دهد. متخصص دندانپزشک همچنین به شما کمک می کنند تا بر اساس سبک زندگی و نیازهای شخصی خود ، انتخاب صحیحی انجام دهید. بیایید نگاهی به جوانب مثبت هر دو روش درمانی کامپوزیت و ایمپلنت دندان و نحوه انجام آنها بیاندازیم.

به طور خلاصه در مورد تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان باید گفت با وجود اینکه هم کامپوزیت و هم ایمپلنت می تواند لبخند شما را زیباتر کنند ، این روشهای درمانی برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. ایمپلنت دندان بیشتر یک روش درمانی برای درمان و جایگزینی دندان های از دست رفته است و زمانی استفاده می شود که شما در فک خود جای خالی دندان دارید. کامپوزیت دندان نمی تواند به جای دندان از دست رفته استفاده شود و کاربرد کامپوزیت ها در مواردی است که شما دندان دارید اما به هر دلیلی از ظاهر دندان خود راضی نیستید ، در این شرایط با تشخیص دندانپزشک ، ظاهر ناخوشایند دندان های شما با کامپوزیت دندان پوشانده می شوند و در نهایت شما به دندان و لبخند زیبا دست پیدا خواهید کرد

عوارض ایمپلنت دندان فوری

در این مطلب برخی از خطرات و عوارض احتمالی مربوط به کاشت دندان در یک روز یا ایمپلنت فوری آورده شده است. به دلیل همین عوارض است که برخی از متخصصان ایمپلنت دندان، از انجام ایمپلنت فوری برای بیماران خودداری می کنند.

  • ایمپلنت فوری خطر نارسائی ایمپلنت دندان را افزایش می دهد

برای موفقیت آمیز بودن کاشت دندان ، ایمپلنت نباید حرکت کند. متخصص دندانپزشکی باید ایمپلنت را به گونه ای قرار دهد که اطمینان حاصل شود که ایمپلنت دندان به هیچ وجه حرکت نمی کند. به همین دلیل گفته می شود انجام ایمپلنت دندان باید بسیار دقیق و توسط متخصص ایمپلنت دندان با تجربه باشد. در ایمپلنت فوری احتمال حرکت ایمپلنت وجود دارد به همین دلیل این روش خطر نارسائی ایمپلنت دندان را افزایش می دهد..

  • ایمپلنت فوری برای همه قابل انجام نیست

ایمپلنت باید با استخوان فیوز شود . بهترین نوع کاندید برای ایمپلنت دندان فوری، بیمارانی هستند که دارای تراکم استخوانی قوی و نسبتا سالم هستند. در صورتی که استخوان سالم و قوی وجود نداشته باشد ایمپلنت فوری نمی تواند انجام شود و بنابراین همه ی بیماران نمی توانند کاندید انجام روش ایمپلنت دندان فوری باشند.

ایمپلنت برای افراد سیگاری

اگرچه استعمال سیگار یک عامل خطر برای نارسایی ایمپلنت است، اما منع مصرف مطلق محسوب نمی شود. هنگامی که درمان کاشت ایمپلنت برنامه ریزی شده است، ابتدا باید سابقه مصرف سیگار را بدست آورد و شامل مدت زمان، شدت (گذشته و حال) و وضعیت فعلی مصرف سیگار باشد. افراد سیگاری که تحت هر دو روش جراحی مرتبط با کاشت و کاشت دندان قرار دارند باید توسط دندانپزشکان خود ترغیب به ترک سیگار شوند، با تأکید بر اینکه سیگار کشیدن می تواند عوارض را افزایش داده و میزان موفقیت این روشها را کاهش دهد. پزشک باید تصمیم بگیرد که آیا درمان ایمپلنت را در مواقع پرخطر شروع می کند یا خیر، اما پس از تصمیم گیری در مورد پیشبرد، رضایت آگاهانه بیمار قبل از شروع درمان ضروری است.

برای افزایش بقای ایمپلنت در افراد سیگاری، پروتکل های مختلفی پیشنهاد شده است. محققان پیشنهاد کردند که افراد سیگاری باید حداقل ۱ هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنند تا این امر بتواند باعث افزایش سطح چسبندگی پلاکت و چسبندگی خون و همچنین اثرات کوتاه مدت مرتبط با نیکوتین شود. بیمار باید حداقل ۲ ماه پس از قرار دادن ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کند، که در این صورت بهبودی استخوان به مرحله استئوبلاستیک پیشرفت می کند و تجمع زودهنگام استخوان سازی برقرار می شود. محققان میگویند که اثرات مخرب ممکن است با استفاده از آنتی بیوتیک های قبل از عمل و ایمپلنت های پوشیده از هیدروکسی آپاتیت، کاهش یابد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند.

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

علیرغم پیشرفت در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب است. برای سال ها، تنها گزینه های درمان در دسترس افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل ها و پروتزهای دندان بود. اما امروزه، ایمپلنت دندان در دسترس هستند. در ادامه بهتر است بدانید انواع ایمپلنت دندان کدامند؟ و از آن چه استفاده هایی می شود؟در طول تاریخ دو نوع مختلف وجود داشته است:

  • اندوستیال (endosteal)
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می شود. امروزه دیگر از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال استفاده نمی شود زیرا در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تری داشته اند و استحکام کمتری دارند.

 

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست و ناموفق خواهد بود

  • در صورتی که سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی را دارید یا اینکه در حال حاضر این درمانها را انجام می دهید، باید بدانید که احتمال موفقیت درمان کمتری دارید.

موارد خاص پزشکی مانند ابتلا به پوکی استخوان و بیماریهای مانند آن هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری آن مشخص نیست.

  • برای انجام این جراحی سلامت لثه فرد مراجعه کننده بسیار مهم است و علاوه بر آن باید استخوانهای فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری آن را داشته باشند.
  • در بسیاری از موارد اگر متقاضی از دخانیاتی مانند سیگار استفاده کند، دندانپزشک از درمان خودداری می کند، زیرا استفاده از این مواد حتی سیگار باعث کاهش امکان موفقیت درمان می شود.اطلاعات بیشتر —–> تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان
  • در صورتی که بخواهید تمام دندانها را به روش کاشت دندان جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز خواهید داشت.
  • رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان در بالا بردن عمر ایمپلنت تاثیر بسیاری دارد. ایمپلنتها طرح لبخند را بهبود بسیاری می بخشند.
  • در صورت استفاده از داروهایی که در آنها از مشتقات بیس فسفونات استفاده شده است، توصیه می شود که از این درمان استفاده نکنید.

 

مراحل مراقبت و انجام ایمپلنت دندان

  1. پیش از انجام عمل باید پوسیدگی دندان ها بررسی و رفع شود.
  2. برای قرارگیری ایمپلنت در دهان انجام حداقل یک جراحی ضروری است. در این جراحی که به کاشت دندان نیز شهرت دارد، ایمپلنت در استخوان فک گذاشته می شود.
  3. در چند ماه بعد از انجام جراحی پین تیتانیومی با استخوان فک ادغام می شود.
  4. پس از مدتی و با مطمئن بودن از ادغام مناسب ایمپلنت و استخوان دندان، متخصص معالج می تواند از ایمپلنتها به عنوان بیس استفاده کند و پروتز دندان را بر روی آنها نصب کند.

پیش از اقدام به کاشت دندان جلو حتما از متخصص معالج خود سوال کنید که آیا این روش از جایگزینی دندان برای شما مناسب است یا خیر؟ پیش از هر چیز اطمینان حاص کنید که دندانپزشک فرآیند درمان جا گذاری ایمپلنت دندان را به طور کامل طی می کند.

قبل از جراحی ایمپلنت دندان

  1. دندانپزشک معالج پیش از انجام هر کاری به مراجعه کننده توضیح می دهد که چگونه برای درمان آماده شود.
  2. تشکیل پرونده دندانپزشکی، قبل از انجام هر درمانی پرسشنامه ای راجع به شرایط پزشکی خاص در اختیار شما قرار خواهد گرفت، لطفا آنرا کامل و دقیق پر کنید و اگر مطلب مهمی وجود دارد که در پرسشنامه نیست حتما آنرا با دندانپزشک خود در میان بگذارید. میزان موفقیت آن با در نظر گرفتن و انجام دقیق همه این مراحل درمان برای بسیاری از افراد بدون خطر خاصی، بالا خواهد بود.
  3. قبل از انجام عمل نیاز به معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی کامل آنها وجود دارد، همچنین هر گونه عفونت یا پوسیدگی در لثه و دندانهای مجاور محل قرار گیری ایمپلنت نیز باید به طور کامل درمان شود.
  4. بعد از اطمینان از سلامت کامل بافتهای دهانی ناحیه جراحی و اطراف آن نیاز به تهیه یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (اصطلاحا CBCT یا DVT نامیده میشود) از محل میباشد که توسط مراکز رادیولوژی تخصصی فک و صورت قابل تهیه است.این اسکن معمولا به همراه یک ریپورت و CD تهیه میشود.
  5. دندانپزشک به کمک آنها ارتفاع و ضخامت استخوان و نیز سایر موارد مهم مانند محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها و … را بررسی میکند و بهترین سایز و محل قرار گیری ایمپلنت دندان را مشخص میکند.
  6. آخرین مسئله ای که قبل از جراحی ایمپلنت دندان باید مورد توجه قرار گیرد اینست که در شرایط پزشکی خاص ( فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی ، سابقه پیوند عضو و …) گاهی نیاز به دریافت داروی خاص یا تغییر در دوز داروهای دریافتی فعلی بیمار وجود دارد و در مواردی که شخص به دلیل بیماری زمینه ای (مثل مشکلات قلبی) تحت نظر پزشک دیگری قرار دارد نیاز به مشورت با پزشک مربوطه نیز وجود دارد

فرآیند عمل جراحی ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام عمل به تعداد و همچنین پیچیدگی شرایط عمل بستگی دارد. ممکن است چند ایمپلنت دندان در یک عمل جراحی قرار داده شود در این حالت زمان عمل طولانی تر خواهد شد.

  1. این جراحی معمولا تحت بی حسی موضعی انجام میشود در این حالت درد کاملا در دهان شما ازبین میرود و میتوانید در حین عمل بیدار بمانید. ممکن است از یک آرام بخش استفاده کنید تا در طول عمل اضطرابتان ازبین برود و یه شما کمک میکند آرام باشید.
  2. بعد از اینکه لثه کاملا بیحس شد. دندانپزشک یک برش در لثه شما زده و یک سوراخ کوچک در استخوان فکتان ایجاد میکند و در این سوراخ قرار داده میشود.

در شرایط خاصی میتوان کشیدن دندان آسیب دیده و جایگزاری ایمپلنت را طی یک جلسه جراحی انجام داد که این روش ایمپلنت فوری یک جلسه ای نامیده میشود و همیشه قابل انجام نیست و همانطور که پیشتر ذکر شد در “شرایط خاصی” قابل انجام است.

اگر این حالت قابل انجام نباشد دندانپزشک ایمپلنت چند ماه (فک بالا ٣-۶ ماه و فک پایین ٢-۴ ماه) بعد از کشیدن دندان قرار میدهد تا استخوان فک زمان کافی برای ترمیم خود داشته باشد به این حالت “ایمپلنت تاخیری” گفته میشود.

در موارد نادر ممکن است نیاز باشد که عمل تحت بیهوشی انجام شود که در اینصورت عمل باید در مراکز خاص با تجهیزات خاص برای شما انجام شود در این صورت به طور کامل بیهوش میشوید ودر طول عمل خواب خواهید بود.

ایمپلنت دندان فوری و تاخیری میتواند طی یک یا دو مرحله قرار داده شود

در روش یک مرحله ای میله و اتصالاتی که بین پروتز و ایمپلنت متصل میشوند همزمان قرار داده میشوند و بعد از پایان جراحی ضمائم آن در دهان قابل مشاهده است.

در روش دو مرحله ای ابتدا میله آن در زیر لثه جایگذاری میشود (شما آن را در دهان خود نمی بینید) و مدتی (حدودا دو تا سه ماه) برای بهبود کامل لثه و استخوان صبر میکنیم.

بعد از گذشت زمان طی یک جراحی دیگر که جراحی بسیار سبکتری خواهد بود اتصالات به آن متصل خواهد شد.

در هر دو شیوه پس از گذشت دو تا چهار ماه از جراحی اولیه پروتز نهایی آماده و تحویل خواهد شد. در طول این زمان امکان ساخت انواع پروتز شامل موقت، ثابت یا متحرک بسته به شرایط وجود دارد که میتواند طی این دوران گذار مشکلاتی همانند جویدن غذا و زیبایی که در اثر از دست رفتن دندان ایجاد شده را تا حدودی بهبود ببخشد.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

  1. بعد از انجام ایمپلنت شما ممکن است به استراحت نیاز داشته باشید تا اثر بیحسی کاملا خاتمه یابد، بعد از یک بیحسی موضعی چند ساعت طول میکشد تا دهان و دندان تان به حالت اول خود برگردد. شما ممکن است به مسکن نیاز داشته باشید تا اثر ناراحتی حاصل از بی حسی را برطرف کند.
  2. معمولا بعد از عمل میتوانید به خانه برگردید اما اگر بیهوشی عمومی داشتید به یک همراه نیاز دارید تا شمارا برای رسیدن به خانه همراهی کند و تا ۲۴ ساعت اول بهتر است دوست یا یکی از اشنایان مراقب شما باشد.
  3. خیلی مهم است که در چند روز بعد از ایمپلنت که به استراحت می گذرانید، از غذاهای نرم استفاده کنید. مراقب باشید تا زمانی که بیحسی کاملا از ناحیه دهانتان برطرف نشده، از غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است بدون اینکه متوجه شوید خودتان را بسوزانید.
  4. خیلی مهم است که دهان خود را مثل همیشه با مسواک و نخ دندان تمیز نگه دارید. ممکن است برای اینکه تمیز کردن راحت تر بین دندانها به مسواک ویژه ای نیاز داشته باشید.

سوالات کلیدی در مورد درمان ایمپلنت دندان :

۱. دوره نقاهت درمان چقدر زمان میبرد

 

اگر درد شدیدی دارید، میتوانید مسکنهای با دوز بالا مانند پاراستامول یا ایپوبروفن مصرف کنید.

متخصص معالج ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک و دهانشویه ضد عفونی کننده برای شما بخواهد تا خطر عفونی شدن آن را کاهش دهد. با وجود این دلایل علمی زیادی برای این مسئله وجود ندارد.

در چند ماه پس از انجام عمل بهتر است که به طور مکرر توسط دندانپزشک معالج خود معاینه شوید تا اطمینان یابید که در طول دوره نقاهت مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

مدت زمان لازم برای بهبودی با توجه به شرایط دهان و دندانها و همچنین روش درمان دندانپزشک متفاوت است. در این مدت بهتر است که دستورالعمل های دندانپزشک را مو به مو رعایت کنید.

بعد از تحویل پروتز های نهایی مجموعه ایمپلنت و پروتزها میتواند عملکرد مشابه دندانهای طبیعی شما را داشته باشند و و قادر خواهید بود به طور عادی غذا بخورید.

شما باید حتما حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا از سالم ماندن دندان ها و ایمپلنتها مطمئن شوید و دندانپزشک و متخصص بهداشت خود را به طور منظم ببینید

اگر پروتز های متصل به آن اسیب دید دندانپزشک شما احتمالا می تواند آن را تعمیر کند در غیر اینصورت پروتز تعویض خواهد شد.

اگر ایمپلنت شما اسیب دید ممکن است دندانپزشک بتواند ان را تعمیر کند اگر نتواند ان را تعمیر کند میتواند یک ایمپلنت دیگر جایگزین کند

 

۲. خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

 

قرار دادن و جراحی مربوط به آن مانند هر فرآیند دیگری خطرات خاص خود را دارد. پیش از انجام جراحی و کارهای مرتبط به ایمپلنت از دندانپزشک معالج خود بخواهید که خطرات کار را به طور کامل برایتان توضیح دهد.

  1. ممکن است پس از انجام عمل دچار عوارض جانبی خفیف و موقتی شوید. این عوارض جانبی می تواند شامل تورم و احساس ناخوشایند در اطراف آن باشد. اگر قادر به تحمل درد نبودید، می توانید از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوبروفن استفاده کنید که دارای دوز بالایی هستند.
  2. عوارض جانبی مشکلاتی هستند که در طی یا بعد از جراحی اتفاق می افتند. بیشترین عارضه ای که پس از هر جراحی احتمال وقوع آن می رود، خونریزی زیاد و واکنش به بیحسی یا بیهوشی است. عصبهایی که به صورت عصب دهی میکنند، رشته های عصبی فک پایین را نیز ساپورت می کنند. این رشته های عصبی دندانها، لثه و لب پایین شما را تحت پوشش قرار می دهند.اگر این اعصاب آسیب ببینند ممکن است در این نواحی احساس سوزن سوزن شدن، بیحسی موقت و یا گاهی بیحسی دائمی داشته باشید.
  3. احتمال احساس درد شدید در این نواحی نیز وجود دارد. عکس های رادیوگرافی و سی تی اسکن میتواند به متخصص معالج شما کمک کند که جایگاه رشته های عصبی در استخوان فک را دیده و خطرات احتمالی را به حداقل برساند.
  4. در صورتی که به درستی با استخوان فک ادغام نشود، ممکن است که ایمپلنت شل شود. این اتفاق معمولا درد ندارد، اما مشکل بزرگ این خواهد بود که ایمپلنت نمی تواند پروتز ها را ساپورت کند. در این صورت باید دوباره عمل انجام شود.
  5. متخصص معالج شما توصیه می کند که به طور منظم ایمپلنت خود را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. از عوارض مهم دیگر آن باید به صدمه دیدن رشته های عصبی اشاره کرد.
  6. این اتفاق خیلی نادر است اما ممکن است دندانپزشک در مواردی هنگام ایجاد حفره در استخوان به اعصاب آسیب برساند و به این ترتیب بیمار دچار بیحسی شود. در اغلب اوقات این بیحسی پس از چند ماه از بین می رود. مواردی وجود داشته اند که بیحسی به صورت دائم باقی مانده است، اما این موارد بسیار نادرند.

۳. مزایای این درمان نسبت به درمان های دیگر

مزایای مهم این درمان عبارتند از :

۱. یکی از مزایای مهم ظاهر بسیار زیبا و طبیعی آنهاست، ایمپلنت ها به دندان های طبیعی بسیار شبیه اند و از آنجا که در استخوان فک محکم می شوند ماندگاری زیادی دارند.

۲. تاثیر گذاری مثبت در گفتار بیمار از دیگر مزیت های دیگر آن هستند، دندان های لق با حرکت در دهان ممکن است موجب کاستن از کیفیت صحبت کردن افراد شود، و به شما اجازه می دهد با اعتماد به نفس بیشتر و به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کنید.می توانند اعتماد به نفس شما را بسیار بالاتر ببرند و لبخند زیبا تری برای شما بوجود بیاورند.

۳. به این دلیل که یک عضو ثابت هستند ناراحتی پروتز های متحرک را بوجود نمی آورند و جزئی از دهان شما خواهند بود.

۴. پروتز های متحرک میتوانند در هنگام غذا خوردن برای شما ناراحتی هایی ایجاد کنند اما با این درمان به شما اجازه می دهد غذاهای مورد علاقه خودتان را با لذت و بدون درد میل کنید

۶. نیازی به استفاده از دندان های دیگر ندارند و حتی از آنها پشتیبانی می کنند، از آنجا که دندان های مجاور برای حمایت به کار گرفته نشده اند، بیشتر دندان های شما دست نخورده باقی می ماند

۷. طول عمر آنها بسیار زیاد است و سال ها قابل مصرف خواهند بود. با مراقبت خوب، بسیاری از آنها یک عمر قابل استفاده خواهند بود.

۸. تنها مزیت پروتز های متحرک ، همان قابلیت جا به جایی آنهاست، اما ایمپلنت ها با پایه های محکم، نه نیاز به چسب های آلوده دارند و نه آزار دهنده هستند.

 

هزینه ایمپلنت دندان

این که هزینه کاشت دندان چقدر است، سوالی است که تنها با ویزیت پزشک پاسخ داده می شود. در نتیجه در ابتدای کار پاسخ به این سوال بسیار پیچیده خواهد بود. دندانپزشک برای پاسخ به این سوال باید نیاز واقعی بیمار را ارزیابی کند و تنها در این صورت قادر به براورد هزینه حقیقی خواهد بود. اما بطور کلی بسته به نوع ایمپلنت و کمپانی سازنده از ۳.۵ میلیون تا ۷ میلیون هزینه متغیر هست.

اما قیمت بستگی به عوامل بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت، مقدار و محل استخوان: در صورتی که عرض و ارتفاع استخوان در محلی که قرار می گیرد کافی باشد، نیازی به هزینه اضافی نیست اما در صورتی که استخوان دچار تحلیل شده باشد و یا شکل و اندازه آن کافی نباشد نیاز به پیوند استخوان خواهد بود. این مسئله میتواند هزینه درمان را افزایش دهد.

 

تعداد دندان های جایگزین شده و نوع پروتز: روکش، بریج ثابت، و پروتز متحرک مبتنی بر ایمپلنت (که اصطلاحا به نام over denture نامیده میشود) از مواردی هستند که میتوانند برای جایگزینی دندانها ساخته شوند. بسته به اینکه کدامیک از این پروتزها ساخته شود، قیمت آن متفاوت خواهد بود. پروتز متحرک از نوع ثابت کم هزینه تر است.

نوعی که مناسب خواهد بود: ایمپلنت های استاندارد بین ۳ تا ۶ میلی متر قطر و ۶ تا ۱۴ میلی متر طول دارند انواعی از مینی ایمپلنت وجود دارند که حدود ٢ میلی متر قطر دارند و گاهی اوقات برای جایگزینی دندان بسیار کوچک یا در ترکیب با یک گروه برای حمایت از پروتز متحرک می توانتد مورداستفاده قرار بگیرند.

کاربردهای ایمپلنت برای درمان مشکلات دندان

  1. کاربرد اولیه این درمان جایگزینی دندان طبیعی است
  2. تکیه گاه دندان های مصنوعی : در برخی از موارد، کاشت دندان برای کمک به انجام یک فرآیند یا روش دیگر نیز استفاده می شود. به دلیل ثبات و استحکام آنها، از آنها به عنوان تکیه گاه برای دندان های مصنوعی نیز استفاده می شود.
  3. جایگزینی همه دندان ها : برای بیمارانی که همه دندان هایشان را به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده اند، راه هایی وجود دارد که پروتز راحت و باثباتی را با به کارگیری حداقل تعداد استفاده کنند. از جمله این راه ها می توان به تکنیک “All-On-4” اشاره کرد که توسط کمپانی سازنده آن نوبل بیوکر (Nobel Biocare) نام گذاری شده است. این تکنیک نامش را از این ایده گرفته است که تنها چهار ایمپلنت برای نگهداری همه دندان ها در فک بالا یا فک پایین کافیست.
  4. مینی ایمپلنت در ارتودنسی: علاوه بر این، در درمان های ارتودنسی، می توانند به عنوان انکوریج (نقطه اتکا جهت اعمال نیرو به دندانها) موقت عمل کرده تا به جابجایی دندان به جایگاه دلخواه کمک کنند. این مینی ایمپلنت ها که کوچک هستند، برای کمک به جابجایی دندانها به استخوان آرواره متصل می شوند و پس از آنکه درمان به نتیجه رسید، از فک خارج می شوند.

در این شیوه ایمپلنت ها به طور استراتژیک در مناطقی قرار می گیرند که استخوان استحکام کافی داشته باشد. پس از آن پروتز دندان کوچکی به آن پیچ می شود. تکنیک “All-On-4” جایگزین دندان مستحکم (غیر متحرک) را برای فرد به وجود می آورد که در مقایسه با جایگزین های قدیمی (دندان های مصنوعی متحرک)، احساسی همانند دندان طبیعی می دهد. بدون شک، این درمان در دندانپزشکی سبب شده است که گزینه های درمانی بیشتری برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته وجود داشته باشد که استحکام بیشتری در طول زمان دارند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف