دندانپزشکی شبانه روزی زهره

جراحی های دندان

کلیه خدمات جراحی های دندان، بازسازی، ایمپلنت و جراحی های زیبایی زیر نظر دندانپزشکان مجرب

انواع جراحی های دندان

بسیاری اوقات، هنگامی که یک دندانپزشک از عمل جراحی سخن می گوید، با وحشت گسترده و ترس از طرف بیمار خود مواجه می شود. پیش زمینه ذهنی اکثر بیماران این است که جراحی دندان یک روش دردناک و گران قیمت است.

با این حال، آنچه بسیاری از بیماران درک نمی کنند این است که جراحی دندان امری بسیار رایح است و شامل روش هایی است که شرایطی را که بسیاری از افراد از آن رنج می برد را شامل می شود. معالجه هر بیمار متفاوت است. در اکثر موارد، جراحی دندان یک عمل سرپایی محسوب می شود و بیماران به طور کلی می توانند طی چند روز فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند.

قبل از تصمیم گیری برای اینکه شما کاندید عمل جراحی دندان هستید یا خیر، دندانپزشکان بیماران خود را به جراح دهان ارجاع می دهند. این شخص وضعیت و سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی می کند تا بهترین مسیر عمل را تعیین کند. در برخی موارد و بسته به شدت وضعیت شما، جراحان دهان قادر به درمان غیر جراحی هستند. بزرگسالان و کودکان هر دو در مورد مشکلات بهداشت دهان و دندان در معرض خطر هستند، اگر چه همه جراحی ها ناشی از شرایط بهداشت دهان و دندان نیست.

شایع ترین انواع جراحی دندان ها روش هایی است که ممکن است بسیاری از افراد جراحی دندان را در نظر نگیرند، مانند ارتودنسی یا سفید کردن دندان ها.

برای مشاوره رایگان با پزشکان ما، همین حالا تماس بگیرید!

انواع جراحی های متداول دندانپزشکی

جراحی کانال ریشه

کانال های ریشه به طور گسترده ای به عنوان رایج ترین نوع جراحی دندان در نظر گرفته می شوند. هر ساله میلیون ها دندان درمان می شوند، بسیاری از دندان ها را از استخراج نجات می دهند و از درد حساسیت خلاص می شوند. کانال های ریشه به طور معمول عاری از درد هستند و فوق العاده در درمان درد موثر هستند.

در زیر مینای دندان یک هسته نرم به نام خمیر دندان وجود دارد که شامل رگ های خونی، انتهای عصب و بافت است. با پوسیدگی دندان، باکتری ها وارد دندان می شوند و به خمیر آسیب می رسانند. پالپ آلوده باعث درد دندان، تورم گاه به گاه و ایجاد درد احتمالی در گردن یا فک می شود. یک جراح می تواند با از بین بردن قسمت پوسیده شده دندان و استخراج خمیر آلوده، این عمل را درمان کند.

کاشت دندان

کاشت دندان یکی از تحولات پزشکی در طی ۲۵ سال گذشته است. کاشت دندان با استفاده از آلیاژ تیتانیوم برای محافظت از تاج دندان به کار گرفته می شود. این آلیاژ به دلیل وزن کم و زیست سازگار بودن با بافت بدن مورد استفاده قرار می گیرد، این بدان معنی است که توسط بدن رد نمی شود. از کاشت دندان برای جایگزینی دندان ها به دلیل پوسیدگی، بیماری، سرطان دهان یا دلایلی مانند استعمال سیگار یا الکل استفاده می شود.

کاشت دندان یک فرآیند طولانی تر از عمل جراحی دندان است تا اطمینان حاصل شود که استخوان قبل از اتصال دندان به درستی فیوز شده است. برای ایجاد کانال در استخوان فک نیاز به کاشت ایمپلنت می باشد، بنابراین با ایجاد کانال و نصب ایمپلنت در استخوان این عمل امکان پذیر است. کاشت دندان به طور کلی دو تا شش ماه زمان نیاز دارد تا استخوان به پایه ایمپلنت پیوند خورده و بتوانیم تاج را به آن متصل کنیم.

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل، از بین بردن چهار دندان بزرگسالی است که در گوشه های پشتی و بالای دهان شما قرار دارد. این دندان که معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی بوجود می آیند. وقتی دندان های عقل جایی برای رشد ندارند، می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند و باعث درد، عفونت دهان یا سایر مشکلات دندانپزشکی شوند. در اکثر اوقات، دندانپزشکان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، کشیدن دندان عقل را برای جلوگیری از آسیب دیدن دیگر دندان ها پیشنهاد می کنند.

کشیدن دندان عقل به صورت سرپایی انجام می گیرد البته باتوجه به اینکه دندان عقل در چه شرایطی است این عمل جراحی متفاوت است. ابتدا بایستی تصویر OPG از دندان و فک تهیه گردد و پزشک با بررسی دندان و شرایط قرارگیری آن در استخوان فک جراحی را انجام می دهد. البته این جراحی پس از چند روز به طور کامل بهبود می یابد. این عمل با از بین بردن دندان عقل از طریق جراحی و استخراج آن و بخیه محل استخراج به بهبود درد ناشی از آن کمک می کند. پیروی از دستورات پزشک در مورد روند بهبودی برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا لخته شدن خون بسیار مهم است.

بازسازی دندان

در تصادفات، صدمات ورزشی، حوادث ناشی از کار یا هرنوع آسیب دیدگی صورت ممکن است به دهان و دندان آسیب های جدی وارد شود که وحشتناک و استرس زا است. به همین دلیل است که در این گونه آسیب ها معاینه توسط جراح فک و صورت بهترین کار است. آنها می توانند راه حل هایی را رائه دهند که باعث شود آسیب وارد آمده به بهترین وجه ترمیم شود.

جراحی های دندان در این گونه آسیب ها به دو دسته تقسیم می شوند، آسیب های بافت نرم و سخت.

آسیب های بافت نرم شامل آسیب دیدگی به پوست یا لثه ها، مانند بریدگی های داخل گونه، لب ها یا زبان است. آسیب های بافت نرم همچنین شامل پارگی در قسمت نرم یا سخت کام است.

آسب به بافت سخت و یا همان شکستگی ها می تواند به بافت استخوانی ریز در دهان شما مرتبط شود که شامل بازسازی استخوان فک و دندان ها می شود. اگر جراحات صورت به اندازه ای شدید باشد، جراحی بازسازی در کلینیک های دندانپزشکی انجام نمی گیرد و این آسیب ها تنها درصورتی در کلینیک های دندانپزشکی انجام می گیرد که پزشک تشخیص دهد و جراحی ها با آسیب های شدید توسط جراح فک و صورت در بیمارستان ها انجام می گیرد.

در برخی موارد جراحی ترمیمی از ایمپلنت های دندانی به همراه سایر روش های درمانی و ترمیمی فک و صورت و ساختار استخوان استفاده می شود.

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی دندان به اشکال مختلفی بوجود می آید. بسیاری اوقات جراحی زیبایی یک روش ضروری از نظر پزشکی نیست بلکه برای بهبود چهره یا لبخند بیمار استفاده می شود. روش های آرایشی درمان های جزئی مانند سفید کردن دندان ها و ارتودنسی را پوشش می دهد.

ایجاد لبخند زیبا، سفید کردن دندان ها، ونیرهای دندان، اتصال و ترمیم کامپوزیت نیز مواردی از جراحی های زیبایی هستند. برای سفید کردن دندان ها از روش هایی مانند روکش نیز برای رفع رنگ یا لکه های دندان استفاده می شود.

برخی از بیماران حتی دوست دارند دندانپزشک فرم دندانی آنها را نیز اصلاح کنند، این کار با از بین بردن مینای دندان یا پرکردن انجام می شود.

روش های زیبایی به طور کلی بدون درد است و می تواند در مطب دندانپزشکی نیز انجام شود و نیاز به جراح دهان و دندان و محل ویژه نیست.

صرف نظر از اینکه به دنبال جراحی جزئی زیبایی دندانپزشکی هستید یا یک عمل پیچیده دندانپزشکی، درمان دندان شما بایستی در اولویت قرار بگیرد. بسیاری از بیماری های دندانی با رعایت مسائل بهداشتی قابل پیشگیری است و حفظ سلامت دهان و دندان برای پیشگیری از جراحی های احتمالی است.

پاسخ به سوالات شما در معتبرترین مقالات دندانپزشکی