دندانپزشکی شبانه روزی زهره

جراحی زیبایی دندان

کلیه خدمات جراحی های زیبایی، اصلاح خط لب، بلیچینگ، روکش و بریجزیر نظر دندانپزشکان مجرب

اقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود. با این حال برخی از درمان های زیبایی دندان باعث افزایش سلامت دندان نیز می شوند. به عنوان مثال پرکردگی های سرامیکی رنگ دندان ظاهر بهتری دارند و حتی در مقایسه با پرکردگی های فلزی، نیازمند تراشیدن مقدار کمتری از مینای دندان می باشند.

دندانپزشکی زیبایی ممکن است شامل اضافه کردن یا حذف موادی از دندان باشد. برخی از دندان پزشکان، تمایل به دندانپزشکی زیبایی از نوع (دوستار دندان) دارند و این به معنی پرهیز از هر اقدام غیر قابل بازگشتی است که روی دندان ها انجام می شود. اقدامات دوستار دندان شامل سفید کردن دندان، برخی ارتودنسی های کوتاه مدت و رزین کامپوزیت می باشد. امروزه پر طرفدارترین درمان در دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ، سفید کردن یا بلیچینگ دندان است.

انواع جراحی زیبایی لثه

لبخند لثه ای (GUMMY SMILE) چیست؟

در مورد لثه نیز در لبخند عمیق تنها ۲ میلی متر از آن باید ظاهر شود تا زیبایی لبخند را مخدوش نکند. لبخند لثه ای حالتی است که در آن هنگام لبخند زدن بخش بزرگتری از لثه نشان داده می شود. به این حالت Gummy smile یا لبخند لثه ای گفته می شود.

چه عواملی در ایجاد لبخند لثه ای نقش دارند؟

یکی از عواملی که می تواند باعث لبخند لثه ای شود رشد غیر عادی دندان هاست. در صورتی که بافت لثه بخش بزرگی از دندان را پوشانده باشد و قسمت ظاهر شده دندان کوتاه باشد. افرادی که این مشکل را دارند برای داشتن لبخندی زیبا نیاز به جراحی دارند.

در صورت فعال بودن بیش از اندازه عضلاتی که لب بالا را کنترل می کنند. در این حالت لب بالا بیش از حد نیاز بالا رفته و بخش زیادتری از بافت لثه هنگام لبخند زدن ظاهر می شود. چگونگی رشد کردن استخوان فک بالا نیز می تواند موجب ایجاد لبخند لثه ای شود.

قسمتی از دندان ها که هنگام لبخند زدن دیده می شوند و خط لبخند را شکل می دهند تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارند:

  • عضلات صورت
  • بافت لثه
  • فرم و اندازه دندان ها
  • فرم و اندازه لب ها

در خط لبخند بی عیب، حداقل بافت لثه نمایان می شود. بخش ظاهر شده بافت لثه باید متوازن بوده و با لب بالا متناسب باشد. فقدان این تناسبات به لبخند لثه ای منجر می شود. بعضی از افرادی که این مشکل را دارند به خاطر ناجذاب بودن لبخندشان به لبخند زدن بی میل می شوند.

روش های درمان لبخند لثه ای

مراجعه به دندانپزشک گام اول درمان است. دندانپزشک در این حالت وضعیت دهان و دندان را با دقت بررسی و میزان لثه اضافی را مشخص می کند. ممکن است در صورت لزوم دندانپزشک یک قالب سنتی یا دیجیتال از دندان ها و لثه ها تهیه کند. حتی ممکن است عکس رادیولوژی از ریشه های دندان و استخوان فک مورد نیاز شود. اگر مشکل خیلی جدی باشد دندانپزشک ممکن است برای انجام بررسی های تخصصی تر شما را به یک متخصص پریودنتیست یا به یک جراح فک وصورت معرفی کند.

انواع روش های درمان عبارتند از:

جراحی پریودنتال (عقب رفتن لثه):

در مواردی که دندان ها ظاهر کوتاهی دارند برای بالا بردن خط لثه و حذف مقدار اضافی آن از خط لبخند، دندانپزشک جراح اقدام به جراحی بلند کردن عاج می کند. در این جراحی به منظور بهبود ظاهر لثه مقداری از بافت آن برداشته شده و استخوان زیر آن اندکی تغییر شکل داده می شود. جراحی زیبایی لثه یک عمل جراحی بسیار ساده است. در این عمل در حالت بی حسی موضعی یک شکاف یا الکتروکوتر ایجاد می شود.

قبل از انجام این عمل لازم است که دندانپزشک اندازه گیری ها را با عکس برداری یا مدل سازی سه بعدی انجام داده باشد تا بتواند جراحی دقیقی را صورت دهد و به نتیجه مطلوب برسد. با استفاده از عکس های دیجیتالی این امکان وجود دارد تا بیمار نتیجه عمل را قبل از اقدام به آن مشاهده کند.

روکش های زیبایی

در صورتی که مشکل در سطح دندان باشد برای بهبود ظاهر دندان ها از روکش های زیبایی یا ونیر کامپوزیت استفاده می شود.

تغییر موقعیت لب:

برای رفع مشکل فعالیت بیش از اندازه عضلات پزشک جراح با جدا کردن بخشی از عضلاتی که لب را بالا نگه می دارد فعالیت آن ها و میزان بالا رفتن لب بالا را بهبود می بخشد. این عمل مناسب افرادی است که لب بالای آنها حرکت زیادی دارد و هنگام خندیدن بیش از حد به سمت بالا حرکت می‌کند و به این ترتیب بخش زیادی از لثه نمایان می شود. دقت داشته باشد که نتیجه این عمل جراحی قابل برگشت نیست.

درمان ارتودنسی

در درمان ارتودنسی با استفاده از براکت های مخصوص به دندان ها فشار وارد می شود تا در موقعیت جدیدی که تناسب بهتری با ظاهر لثه ها دارد هدایت شوند. ارتودنسی می تواند مشکلات عدم قرارگیری مناسب دندان ها و مشکلات گاز گرفتن دندان ها را نیز بطور همزمان اصلاح کند. دوره درمان ارتودنسی می تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد.

در صورتی که علت به وجود آمدن لبخند لثه ای مشکلات مربوط به فک باشد به جراحی فک نیاز است. در ادامه به تفصیل انواع جراحی های فک را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع جراحی فک

جراحی فک (ارتوسرجری) برای اصلاح مشکلات زیبایی و نامرتب بودن فک و دندان ها و جهت بهبود تناسب بین اجزاء صورت انجام می شود. جراحی فک معمولا توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود. انواع جراحی فک عبارتند از: جراحی فک بالا، جراحی فک پایین و جراحی چانه.

برای مشاوره رایگان با پزشکان ما، همین حالا تماس بگیرید!

در چه مواقعی فک بالا و پایین و چانه نیاز به جراحی فک دارد؟

  • عدم تقارن صورت یا بایت
  • مال اکلوژن شدید
  • رتروگناتیسم فک بالا یا پایین
  • بلندی یا کوتاهی صورت
  • مشکلات مربوط به جویدن
  • مشکلات ژنتیکی نامطلوب رشد استخوانی
  • لبخند لثه ای
  • کوچک بودن چانه
  • جراحی فک بالا

جراحی فک بالا یکی از پرکاربردترین انواع جراحی های فک است. هدف از این عمل بهبود بیرون زدگی یا عقب رفتگی بیشتر از حد لازم فک بالا یا کراس بایت است که منجر به دیده شدن خیلی زیاد یا کم دندان های بالا می شود.

جراح فک و صورت به منظور بهبود حرکت و یکپارچه کردن فک بالا استخوان آن را برش می دهد به طوری که در نهایت کلیه قسمت های فک بالا شامل سقف دهان و دندان های بالایی به صورت یکجا و هماهنگ حرکت کند. پس از پایان جراحی فک متخصص ارتودنسی، دندان ها و فک بالا را در موقعیت صحیح نهایی به گونه ای تثبیت می کند که دندان های بالایی دقیقا بر روی دندان های پایینی قرار گیرند. نکته قابل توجه این است که ارتودنسی قبل از جراحی فک باعث می شود تا دندان ها با یکدیگر اختلاف تراز کمتری داشته باشند.

جراحی فک پایین

جراحی فک پایین به منظور درمان عقب رفتگی یا بیرون زدگی فک پایین انجام می شود. جراح فک، استخوان را با یکی از دو روش استئوتومی SSRO  که در آن استخوان به صورت مورب برش داده شده و بخشی از آن برداشته می شود و یا استئوتومی IVRO که بخش عقبی استخوان فک به صورت عمودی برش می خورد برش داده و پس از قرار گرفتن در موقعیت مناسب با استفاده از پلیت و پیچ تثبیت می کند.

جراحی فک بالا و پایین

در برخی موارد صورت بیمار بلند است و مشکلاتی همچون : مال اکلوژن، جلو بودن لب ها و چانه، عدم تقارن را دارد؛ در این صورت ارتودنتیست جراحی هر دو فک را پیشنهاد می کند و معمولا” فک بالا به بالا و فک پایین به جلو برده می شود و با عقب بردن نوک چانه بلندی صورت تنظیم شده و چهره خوش می شود.

جراحی چانه

برای جراحی چانه ، جراح فک و صورت یک تکه از استخوان  چانه را از جلوی فک برداشته و آن را در موقعیت مناسب دیگری قرار می دهد و با پیچ و صفحه آن را ثابت می کند. کوچک بودن چانه نیز با همین عمل جراحی قابل اصلاح است.

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی فک :

بیمار پس از عمل جراحی نیاز است در دوره نقاهت موارد زیر را رعایت کند:

در چند روز اول پس از عمل جراحی بیمار فقط می تواند از رژیم غذایی مایعات استفاده کند و پس از گذشت چند روز با بهتر شدن وضعیت می تواند رژیم غذایی نرم داشته باشد و بعد از آن رژیم غذایی سخت را به آن اضافه کند که دکتر ارتودنتیست با دیدن وضعیت بیمار برنامه آن را مشخص می کند.

  • پس از عمل جراحی استعمال دخانیات ممنوع است.
  • فعالیت ها و تحرک شدید در دوره نقاهت ممنوع است.
  • حتما داروهای تجویز شده در زمان دقیق مصرف شوند.

بیمار باید جهت بررسی روند درمان و میزان عفونت به صورت دوره ای برای چکاپ به متخصص ارتودنسی خودش مراجعه کند.

در طول دوره نقاهت مسواک زدن ناحیه جراحی ممنوع است و بیمار باید دندان ها را با دستمال تمیز پاک کند.

روز بعد از جراحی فک و دهان باید با آب نمک گرم شستشو داده شود.

پس از جراحی احتمال دارد محل عمل دچار تورم شود که پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز به طور کامل برطرف می شود.

ادامه درمان ارتودنسی تا بعد از بعد از سپری شدن دوران نقاهت به تعویق انداخته می شود.

پرسش و پاسخ های متداول

پاسخ به سوالات شما در معتبرترین مقالات دندانپزشکی