دندانپزشکی شبانه روزی زهره

ترمیم دندان با آمالگام

کلیه خدمات ترمیم زیر نظر دندانپزشکان مجرب

آمالگام چیست؟

آمالگام در واژگان فارسی به معنای ملغمه است. ملغمه ای از مخلوطی از چند فلز که با درصدهای مشخصی با یکدیگر ترکیب شده اند و ترکیب پایدار و مقاومی را تشکیل داده اند. تقریباً بیش از ۵۰ درصد آمالگام را فلز جیوه تشکیل می دهد. فلز جیوه با نقره، مس و قلع ترکیب می شود و ماده نقره ای_سیاه رنگ را ایجاد می کند. آمالگام پیش از ترکیب شدن، به دو صورت پودری و مایع وجود دارد. دندانپزشک بخش پودری آمالگام را که معمولاً شامل مس، نقره و قلع است، با بخش مایع آن که فلز مایع جیوه است، ترکیب می کند و خمیری یکدست ایجاد می کند. این خمیر دو تا سه دقیقه به دندانپزشک فرصت می دهد تا بخش خالی شده را، پر کند و سپس شروع به سفت شدن می کند.

چه موادی می توانند برای ترمیم مورد استفاده قرار گیرد؟

از آن جایی که ساختار مینای دندان، ساختاری قوی و مستحکم است، موادی که قرار است جایگزین بخش های پوسیده دندانی شوند، باید از استحکام مناسبی همچون مینای دندان، برخوردار باشند، آمالگام و کامپوزیت از جمله موادی هستند که در دندانپزشکی جهت پر کردن و ترمیم دندان ها استفاده می شوند چرا که استحکامی همچون مینای دندان دارند.

آمالگام را تقریباً همه افرادی که یک بار دندان هایشان را پر کرده اند، می شناسند. این ماده، همان ترکیب نقره ای_سیاه رنگی است که بعد از تراشیده شدن بخش های پوسیده دندان، جایگزین دندان تراشیده شده می شود. در مقابل کامپوزیت ها درمان مدرن تری هستند و استفاده از آن ها، در چند سال اخیر رواج پیدا کرده است.

عمر استفاده از آمالگام ها چقدر است؟

افرادی که با آمالگام دندان هایشان را پر می کنند، معمولاً این فلز سیاه رنگ را بیش از ده سال در دهان خود نگهداری می کنند. اما به طور معمول عمر آمالگام ها بین ۵ تا ۱۰ سال تخمین زده شده است.

آیا استفاده از فلز خطرناک جیوه در آمالگام خطرناک است؟

با این که جیوه فلز خطرناکی است، اما جیوه ی استفاده شده در آمالگام، یک ترکیب پایدار است چرا که با فلزات دیگر، ترکیب می شود و از حالت آزاد خارج می شود. جیوه ای که حالت آزاد دارد و بخارات سمی تولید می کند خطرناک است. از آن جایی که پیوند مستحکمی بین جیوه و دیگر فلزات به کار رفته در آمالگام ایجاد می شود، ماده ایجاد شده از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار خواهد بود.

ترمیم دندان ها با کامپوزیت

چند دهه ای است که استفاده از کامپوزیت ها در ترمیم دندان ها، رایج شده است. نسخه های اولیه کامپوزیت ها، مقاومت بالایی نداشتند و تنها برای دندان های جلویی که تحت فشار نبودند، مناسب بودند اما امروزه، کامپوزیت ها از استحکام مناسبی برخوردارند و می توان از آن ها برای همه دندان ها استفاده کرد.

 

برای مشاوره رایگان با پزشکان ما، همین حالا تماس بگیرید!

کامپوزیت ها از چه موادی ساخته می شوند؟

کامپوزیت ها ترکیبی از پلاستیک و سرامیک هستند که به رزین کامپوزیتی شهرت دارند. رزین کامپوزیت حاوی ترکیباتی از مواد معدنی است که در ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند به کار می رود. برای استفاده از رزین های کامپوزیتی، باید کامپوزیت روی دندان قرار گیرد و با نور آبی مخصوص که به آن تابیده می شود، سخت شود.

هستند که به رزین کامپوزیتی شهرت دارند. رزین کامپوزیت حاوی ترکیباتی از مواد معدنی است که در ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند به کار می رود. برای استفاده از رزین های کامپوزیتی، باید کامپوزیت روی دندان قرار گیرد و با نور آبی مخصوص که به آن تابیده می شود، سخت شود.

مقایسه آمالگام و کامپوزیت

  • کامپوزیت ها مواد ترمیمی جدیدتری در مقایسه با آمالگام هستند.
  • آمالگام مقاوت بیشتری دارد و با دوام تر از کامپوزیت است.
  • آمالگام از نظر قیمتی بسیار ارزان تر از کامپوزیت است.
  • کامپوزیت از آن جهت که هم رنگ دندان است، در بخش هایی که نیاز است زیبایی ظاهری حفظ شود، مناسب است. کامپوزیت ها در زیباتر کردن دندان های ترمیمی مؤثرند و همچون آمالگام جلب توجه نمی کنند.
  • آمالگام در برخی افراد حساسیت ایجاد می کند که ناشی از فلز جیوه آن است.
  • کار کردن با کامپوزیت برای دندانپزشکان سخت تر از کار کردن با آمالگام است.
  • در ترمیم های کامپوزیتی، بخش کمتری از دندان تراش می خورد و تنها کافی است قسمت های پوسیده شده خارج شود در صورتی که در ترمیم با آمالگام باید فضایی برای قرارگیری ماده ترمیمی ایجاد شود و گاهی ممکن است، بخش های بیشتر از قسمت های پوسیده، تراشیده شود.

انواع ترمیم دندان

کامپوزیت دندان ترکیبی از یک ماده زمینه ای بوده که از آن به منظور ترمیم و درمان های زیبایی دندان استفاده می شود.

آمالگام

 آمالگام ماده ی پرکننده ی دندان است که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می شود.

بازسازی دندان

دندان‌ها به مرور زمان به دلایل مختلف دچار پوسیدگی یا خرابی و شکستگی می‌شوند. که باتوجه به شرایط و نوع عارضه روشی توسط…

 

پاسخ به سوالات شما در معتبرترین مقالات دندانپزشکی