دندانپزشکی شبانه روزی زهره

پروتز دندان

کلیه خدمات پروتز دندان، پروتز ثابت و متحرک، پروتز تک دندان و کل فک زیر نظر دندانپزشکان مجرب برای گرفتن وقت تماس بگیرید

تمامی عکس ها و نمونه کارها مربوط و متعلق به این مجموعه یعنی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره می باشد

پروتز دندان چیست؟
به طور کلی پروتز دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است که داشتن لبخندی زیبا را برای افراد فراهم می کند . دندان ها به دلایل متفاوتی مانند پوسیدگی و آسیب دیدگی می توانند بیفتد و یا شکل طبیعی خود را از دست بدهند؛ به زبان ساده ، پروتز دندان در واقع همان دندان های مصنوعی یا روکش هایی است که اسم آن را شنیده اید.

پروتز تهران
دندانپزشکی شبانه روزی

انواع پروتز دندان :

پروتز دندان دارای سه نوع می باشد :

۱- پروتز دندان ثابت

۲- پروتز دندان متحرک

۳- ایمپلنت

پروتز دندان ثابت

همانطور که از نام این پروتز دندانی پیداست ، اگر پروتز دندانی قابل جابه جایی نباشد ، به آن پروتز ثابت گفته می شود . این نوع پروتز ، به روکش دندان هم معروف است ؛ پروتزی که بیمار نمی تواند از دهان خود خارج کند .

پروتز ثابت دندان دو نوع است :

 

پروتز دندان ثابت

۱- روکش تک واحدی دندان ( single dental crown )

دندانپزشکی شبانه روزی

در بین عموم پروتز ثابت دندان به عنوان روکش دندان مرسوم است که معمولا زمانی دندان احتیاج به روکش دارد که ساختار آن ضعیف شده ودندان نیاز به حفاظت و حمایت با روکش دارد ، گاهی برای زیبایی دندان نیز از روکش استفاده می شود .در برخی از اوقات به دلیل نقص عملکرد دندان (مشکلات فانکشنال)، روکش به جویدن غذا می کند.

۲- بریج دندان یکی از انواع پروتز دندان ثابت

بریجهای دندانی یکی دیگر از انواع پروتز دندان ثابت هستند که بیشتر به عنوان پروتز ثابت دندان مرسوم است.افرادی از این نوع پروتز دندان استفاده می کنند که یک یا تعداد زیادی از دندانهای خود را از دست داده اند و یک دندان در جلو و یک دندان در عقب این دندان ها دارند که با تراش دو دندان مجاور ناحیه خالی از دندان، یک پل (bridge ) بین دندانهای پایه زده می شود تا ناحیه خالی از دندان پر شود وفرد دوباره توانایی جویدن غذا را باز یابد .

دندانپزشکی شبانه روزی
دندانپزشکی شبانه روزی

پروتز دندانی متحرک

گاهی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته نمی توان از پروتزهای دندانی ثابت استفاده کرد که در این صورت این افراد از پروتز دندان متحرک استفاده می کنند ،پروتز دندان متحرک به راحتی در داخل دهان گذاشته و برداشته می شود .ما دو نوع پروتز دندان متحرک داریم که عبارتند از : 

الف – پروتز دندان کامل

ب – پروتز دندان پارسیل یا ناکامل

اگر همه دندان ها کشیده شده باشند، ما از پروتزهای کامل دندانی استفاده میکنیم و اگر تعدادی از دندان ها کشیده شده باشند، در کنار دندان های واقعی از پروتزهای پارسیل یا ناکامل استفاده خواهیم کرد.

انواع پروتز دندان متحرک:

۱- پروتز دندانی پارسیل تکه ای ( partial prosthesis )

پروتزهای کرم کوبالت نوع دیگر پروتز دندان پارسیل است که به عنوان « دندان تکه ای » موسوم است . انواع گوناگون پروتز دندان پارسیل عبارتند از:                          پروتزهای پارسیل تمام آکریل ( فلیپر ) : که به عنوان یک درمان موقتی در بسیاری از موارد استفاده می شود .                                                                      پروتزهای کرم کوبالت : که به عنوان درمان بی دندانی ها با انتهای آزاد (کسانی که در عقب دهان دندانی جهت پایه برای پروتز ثابت ندارند ) یا کسانی که نمیخواهند از پروتز دندان ثابت استفاده کنند مورد استفاده قرار می گیرد.                                 پروتزهای دندان دارای ترکیب آکریل (بخش صورتی دست دندان « لثه پروتز ») و آلیاژ فلزی که بخش عمده آن ازکرم و کبالت تشکیل شده است ، هستند . می شود. پروتز های دندان به علت فلزی بودن گیره ها ظاهری نا خوشایند دارند به همین علت از نوع دیگری پروتز دندان پارسیل طراحی شده به نام پروتز دندان پارسیل felexite که بخش فلزی آن به رنگ دندان است ، استفاده می کنند.

دندانپزشکی شبانه روزی

۲- پروتز کامل دندان یا دست دندان ( denture )

افرادی که تمام دندانهای خود را از دست داده اند ، از پروتز دندان متحرک استفاده میکنند، با پیدایش ایمپلنت های دندانی امروزه، استفاده از این انواع پروتز دندان متحرک کمتر شده، اما هنوز هم به عنوان درمان کم هزینه بی دندانی استفاده می شود.پروتز دندان کامل نیز دارای دو نوع معمولی و لثه نرم است .پروتز کامل دندان دو بخش دارند :یکی که دندانها سفید هستند و دیگری بخش صورتی پروتز مرسوم به« لثه پروتز » که این بخش لثه پروتز برای کارآیی لازم باید مستحکم باشد.                     خود پروتز های کامل دندانی می توانند معمولی یا فوری باشند . یعنی در دو دسته مجزا قرار داده می شوند . پروتز های فوری به صورت موقت استفاده می شوند و تا زمان آماده شدن پروتز های کامل معمولی می توان از آن ها به عنوان جایگزین موقت دندان استفاده کرد.                                                                                             چرا از پروتزهای کامل فوری به صورت موقت تا زمان آماده شدن پروتز کامل معمولی استفاده می شود ؟                                                                                      به دلیل اینکه حدود ۱۲ هفته پس از کشیدن دندان ها زمان لازم است تا بتوان از پروتز کامل معمولی به جای پروتز کامل فوری استفاده کرد .

پروتز دندان

پروتز دندان اوردنچر نوعی از پروتز دندان متحرک و دست دندان کامل است که روی چند پایه ایمپلنت یا روی دو پایه دندان قرار می­گیرد. راحتی آن نسبت به پروتز ثابت دندان کمتر است.

اوردنچر

نقش پروتز دندان کامل یا پارسیل با لثه نرم

برای برطرف شدن تورم یا التهابات لثه بیمار ،لثه نرم به صورت یک لایه با ضخامت ۱-۲ میلی متری در زیر لثه سخت پروتز به مدت کوتاه استفاده می شود تا دهان برای دریافت پروتز با لثه سخت فراهم شود .                                                                                                                                                                                                                                                           پروتز دندان با لثه نرم کارآیی بسیار پایینی دارد و باعث تخریب بافت لثه باقیمانده در دهان فرد می شود. همچنین تمیز نگه داشتن پروتزهای قابل انعطاف (لثه نرم) بسیار سخت و احتمال رشد انواع باکتریها و قارچ ها در خلل و فرج آنها زیاد است .

 

برای مشاوره رایگان با پزشکان ما، همین حالا تماس بگیرید!

پروتز دندان اوردنچر (over denture)

همانطور که دیدید اوردنچر نوعی درمان پروتز دندانی متحرک است که نسبت به پروتز کامل دندان راحت تر است اما به هر حال متحرک است و راحتی آن از پروتز ثابت دندان کمتر است .                                                                                           پروتز دندان اوردنچر دست دندان کاملی بوده که روی دو پایه دندانی یا چند پایه ایمپلنت می نشیند.

پروتز دندانی متحرک

اوردنچر نوعی درمان پروتز دندانی متحرک

مدت دوام پروتز دندان

در ابتدا عادت کردن به پروتز دندان کمی طول می کشد. ممکن است پروتز دندان به دلیل التهاب بافتی داخل دهان در جای مناسبش ثابت نشود و شما را اذیت کند که در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید ودر صورت لزوم پروتز دندان تنظیم شود برای طولانی شدن مدت دوام پروتز دندان ، رعایت بهداشت الزامی است ، حتی در صورت نگهداری تمیز و خوب از پروتز دندانی دوام آن در طول حیات فرد است .

دندانپزشکی شبانه روزی
دندانپزشکی شبانه روزی

چگونه از پروتز دندان متحرک مراقبت کنیم:

  • دوبارمسواک زدن در روزبرای پروتز دندان متحرک
  • در روزهای ابتدایی استفاده از پروتز دندان در هنگام خواب نیزدندان مصنوعی را خارج نکیند .
  • مراقبت از افتادن پروتز دندان در هنگام تمیز کردن آن
  • تمیز کردن سطح خارجی پروتز دندان با مسواک مخصوص دندان مصنوعی
  • تمیز کردن دهان و لثه ومخاط داخلی دهان با یک مسواک بسیار نرم
  • قرار دادن دندان مصنوعی یا پروتز دندان متحرک هفته ای یک بار داخل یک محلول ضدعفونی کننده به مدت ۸ ساعت
  • قرار دادن پروتز دندان در هنگام عدم استفاده در یک ظرف آب نمک
  • قرار دادن پروتز دندان هنگام حمام رفتن داخل یک محلول تمیز کننده (یک قاشق چای خوری سرکه یا محلول سفید کننده خانگی (وایتکس ) و یک لیوان آب ) و شتشوی آن بعد از خارج کردن از محلول تمیز کننده
  • تمیز کردن دندان مصنوعی یا پروتز دندان بلا فاصله پس از خوردن غذاهای رنگی
  • قرار دادن پروتز دندان به مدت ۶ تا ۸ ساعت در ظرف محتوای آب و یک قاشق سفید کننده خانگی در صورت تغییر رنگ

نکته : پس از قرار دادن پروتز دندان در هر گونه محلول به دقت آن را شستشو دهید.

عوارض پروتز دندان

از هر ۳۰۰ نفرمراجعه کننده به دندانپزشک جهت پروتز دندان یک نفر دچار واکنش های داخل دهانی می شوند که علت این واکنش ها عبارتند از :رزین های اکرلیک، سمنت های درارای اوژنول، آلیاژهای فلزهای پایه، جیوه، طلا، مواد دارای پلی اتر یا اپیمین .

دندانپزشکی شبانه روزی

چگونه دندان مصنوعی را بشوییم؟

تمیز کردن و شستشوی دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد. باید دندان مصنوعی و هر پروتز دهانی دیگری مرتباً تمیز شود تا پلاک و ذرات غذای چسبیده به آن پاک شود.
پروتز را در بیاورید و آن را با خمیر دندان یا صابون و آب مسواک بزنید و سپس در آب غوطه ور کنید تا همه ذرات غذای لا به لای دندان‌های آن خارج شوند.
دندان مصنوعی را در محلول شوینده دندان مصنوعی یا کف صابون غوطه ور کنید تا باکتریها و لکه‌های آن از بین بروند. (برای استفاده از محلول شوینده، طبق دستور شرکت سازنده عمل کنید).
دوباره پروتز را بشویید . دقت کنید نباید مسواک را سفت به دندان‌ها بکشید بلکه به همان صورتی که دندان‌های خود را مسواک میزنید، پروتز مصنوعی را نیز مسواک بزنید.
برای این که دندان مصنوعی از دستتان نیفتد، هنگام تمیز کردن آن یک ظرف آب یا چیز نرمی در زیر دست خود بگذارید. دندان مصنوعی شکننده است و اگر بیفتد ممکن است ترک بردارد یا بشکند.​​​​​​​

تمیز کردن پروتز دندان با استفاده از سرکه :

ترکیب سرکه و آب یکی از مناسب ترین ترکیبات برای تمیز نگه داشتن دندان مصنوعی بحساب می‌آیند، برای استفاده از این محلول بهتر است که پروتزها دندان خود را روزانه به مدت ۱۵ دقیقه درون آب و سرذکه قرار دهید تا از لک‌های دندان مصنوعی در امان بمانید.                                                                                                 توجه داشته باشید که اگر دندان مصنوعی شما از جرم بسیار زیادی برخوردار است بهتر است آن را به مدت یه شبانه روز درون محلول قرار دهید تا جرم‌ها به طور کامل از بین بروند. بعد از قرار دادن دندان‌های خود در این محلول آب و سرکه باید آن را با استفاده از مسواک به طور کامل تمیز نمایید.                                                             برای سفید کردن دندان مصنوعی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید تمیز کردن دندان‌ها است، برای سفید نکه داشتن پروتزهای دندان استفاده از مواد شوینده و مسواک زدن تاثیر بسیار زیاد و مهمی دارد.                                                       اگر به هر دلیلی دندان مصنوعی شما سفیدی خود را از دست داد و یا دچار جرم شد می‌توانید به یک متخصص دندان مزاجعه کنید و دندان خود را مورد بررسی قرار بدهید.

دندانپزشکی شبانه روزی

مزایا و معایب دندان مصنوعی فک کامل متحرک :

قیمت دندان مصنوعی متحرک از دندان مصنوعی ثابت کمتر است و شما می‌توانید برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود از این دندان مصنوعی ارزان استفاده کنید.
دندان مصنوعی متحرک به خوبی می‌تواند مثل دندان‌های طبیعی به شما در جویدن غذاها و همچنین صحبت کردن کمک کند.
استفاده از آن بسیار راحت است و خود بیمار به راحتی می‌تواند آنها را از دهان خارج کرده و مجددا آنها را در دهان قرار دهد.​​​​​​​
دندان مصنوعی متحرک از طریق چسب پیچ یا پایه متصل نشده‌است و هنگام صحبت کردن یا جویدن ممکن است از دهان شما خارج شود.
مراقبت از دندان‌های مصنوعی متحرک تا حدودی مشکل است چون هر شب باید آنها را از دهان خارج کرده و با محلول مخصوص شستشو دهید همچنین باید آنها را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.​​​​​​​​​​​​​​

دندان مصنوعی یا پروتز دندان و مزایای آن:

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چند دندان خود را از دست داده‌اید و هنگام جویدن، گاز گرفتن، صحبت کردن و… با مشکل مواجه می‌شوید، پروتزها می‌توانند راه حل مناسبی برای بهبود آنها باشند. پروتزها کاملا سفارشی و متناسب با شکل و اندازه دهان شما ساخته می‌شوند و در ساخت آنها سعی می‌شود که تا حد ممکن طبیعی ساخته شوند.
استفاده از پروتز دندان باعث می‌شود که از فرسایش و سائیدگی و یا شکستگی و آسیب دندان‌های باقی مانده جلوگیری شود. استفاده نکردن از پروتزها ممکن است باعث شود که دندان‌های طبیعی جابجا شده و یا کج شوند.
دندان‌های مصنوعی یا پروتز های متحرک می‌توانند پس از اینکه در آورده شوند سریعاً در جای خود قرارگیرند و اصلا مشخص نیست که پروتزها در دهان شما وجود دارند، به این نوع پروتز ها، پروتزهای فوری گفته می شود. پروتزها هرگز نمی توانند جای دندان‌های طبیعی شما را بگیرند پس بنابراین مدت زیادی طول می‌کشد تا به آنها عادت کنید.

آیا دندان مصنوعی روی صحبت کردن من تاثیر میگذارند :

بعد از قرار دادن پروتزها روی لثه‌ها ممکن است در تلفظ برخی از کلمات دچار مشکل شوید. اگر چنین شد؛ سعی کنید با تمرین و تکرار، آواز خواندن یا صحبت کردن با دیگران، تلاش کنید تکلم خود را بهبود ببخشید. با گذشت چند روز به راحتی می‌توانید با پروتزهای جدید خود صحبت کنبد.
گاهی وقتی می‌خندید، سرفه می‌کنید یا لبخند می‌زنید، پروتز دندان لغزیده یا کمی جابجا شود که این طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما به راحتی و با یک فشار زبان، دوباره می‌توانید پروتز را به سر جای خودش برگردانید

آیا تمام مدت شبانه روز باید از دندان مصنوعی استفاده کرد ؟

دندانپزشک یا متخصص پروتز به شما نحوه استفاده از پروتز را آموزش خواهدداد و به شما خواهد گفت چه وقت باید از آن ها استفاده کنید. ( برای مشاوره رایگان با دندان پزشک های متخصص ما تماس بگیرید ) اما در چند روز اول بعد از آماده شدن پروتزها، شما باید همیشه حتی موقع خواب آن‌ها را در دهان خود تحمل کنید تا متوجه وجود مشکلات احتمالی آن‌ها شوید. اما بعد از اینکه متوجه شدید با آن ها راحتید می‌توانید شب‌ها قبل از خواب پروتز را دربیاورید تا لثه‌ها استراحت کنند. صبح که شد مجددا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دندانپزشکی شبانه روزی

آیا شکل ظاهری پروتز دندان طبیعی است :

دندان سازان و دندانپزشکان متخصص در پروتز، تمام تلاش خود را می‌کنند که پروتزها را به عنوان جانشین شایسته‌ای برای دندان‌های طبیعی شما بسازند. اگر نگاهی به آن ها بی اندازید خودتان متوجه می‌شوید که ظاهر آن‌ها چندان هم غیرطبیعی نیست و حتی طرح لبخند شما را هم زیباتر می‌کنند.​​​​​​​

آیا غذا خوردن با پروتز دندان سخت است؟

غذا خوردن با این دندان‌های جدید در ابتدای امر، کمی دشوار خواهد بود. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید به درستی و بدون مشکل با آن ها غذا بخورید. به همین دلیل شما باید تا چند هفته سعی کنید بیشتر غذاهای نرم و قطعه قطعه شده بخورید.
مواد غذایی را با هر دو طرف دندان‌های خود بجوید. بعد از مدتی می‌توانید غذاهای جامد هم بخورید اما سعی کنید که غذاهای سفت و سخت نخورید. زیرا به لثه‌های شما ممکن است آسیب وارد شود.
از خوردن غذاهایی که بسیار چسبناک یا سخت هستند خودداری کنید.
هنگام استفاده از پروتز دندان باید از جویدن آدامس خودداری کنید.

چه درمان‌هایی را می‌توان جایگزین پروتز دندانی کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. ایمپلنت‌ها و بریج‌های دندانی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های جایگزین دندان هستند. هرچند که به نسبت هزینه پروتز دندان، ایمپلنت‌ها هزینه‌های بالایی دارند، اما به شدت زیبا، مستحکم و مشابه دندان‌های طبیعی شما هستند. از میان تمام روش‌های جایگزین دندان، ایمپلنت بهتر است اگر توانایی مالی آن را دارید و می‌خواهید برای همیشه یک دندان فوق العاده داشته‌باشید بهتر است که ایمپلنت بکارید.

​چه مدت پس از کشیدن دندان می توانیم پروتز دندان بگذاریم؟

همانطور که گفتیم تقریبا ۸ تا ۱۲ هفته بعد از کشیدن دندانها می توان دندان های مصنوعی را در دهان قرارداد و دندان مصنوعی فوری از قبل تهیه می شود و به محض کشیدن دندان ها در دهان قرار می گیرد تا بیمار در زمان انتظار برای التیام یافتن لثه ها به مرور زمان، به ویژه در زمان التیام یافتن منقبض می شود، نقطه ضعف دندان مصنوعی فوری این است که در این مدت به دستکاری و تنظیم بیشتری نیاز دارد. بنابراین دندان مصنوعی فوری معمولا راه حلی موقتی است که تا زمان تهیه دندان مصنوعی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. 
دندان مصنوعی متحرک کامل می تواند اعتماد به نفس در ظاهر فرد را بازیابی کرده و به صحبت کردن و به غذا خوردن عادی بیمار کمک نماید.

پاسخ به سوالات شما در معتبرترین مقالات دندانپزشکی