دندانپزشکی شبانه روزی

اشتباهات مسواک زدن چیست؟ نحوه رفع این اشتباهات چیست؟ در واقع به همان اندازه که ممکن است این کار آسان به نظر برسد، کاری بسیار سخت است. تعداد کمی از ما دندان‌های خود را به اندازه کافی مسواک می‌زنیم. اما خوشبختانه، هر جایی که اشتباهاتی وجود دارد، راه‌هایی هم برای رفع آنها وجود دارد. حال به بررسی اشتباهات رایج در مسواک زدن و راه رفع این اشتباهات می‌پردازیم.

۱) شما مسواک را اشتباه انتخاب می‌کنی

چگونه از بین مسواک‌های موجود در سوپرمارکت محل خود، مسواک  انتخاب می‌کنید؟ ابتدا مطمئن شوید که مسواک شما می‌تواند مکان‌هایی را که نیاز به شستشو دارند پوشش دهد. منظور همه قسمت‌های دندان است که باید بتوانید با مسواک به آن برسید. مسواک می‌تواند برقی یا دستی باشد. اما یک قانون وجود دارد که هرگز قابل چشم‌پوشی نیست. اینکه مسواک باید پرزهای نرم داشته باشد. پرزها باید خم شوند تا درست زیر لثه قرار گیرند.

اندازه سر مسواک نیز مهم است، به خصوص اگر دهان کوچکتری دارید. مسواک‌ها دارای اندازه‌های مختلف و دسته و زوایای مختلف هستند. برخی از آنها انعطاف‌پذیرتر از دیگران هستند. اما دندانپزشکان بر سر این مسئله توافق دارند که بخش مهم مسواک، پرزهای زائد آن است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و پلاک‌ها را از دندان‌ها و لثه‌های شما پاک می‌کند. این ‌پلاک‌ها می‌تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند که هر چه پرزها سفت‌تر باشند، دندان بیشتر تمیز می‌شود. اما این چیزی نیست که لزوماً درست باشد. پرزهای نرم بسیار موثرتر از پرزهای سخت دندان را تمیز می‌کنند. پرزهای سخت در واقع می‌توانند ساختار دندان شما را از بین ببرند.

۲)  با دندان خود می‌جنگید

وقتی صحبت از مسواک زدن می‌شود، منظور این نیست که این کار سخت‌تر انجام شود. در واقع یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم دارند این است که سعی می‌کنند دندان‌های خود را بیش از حد محکم بشویند. این افراد احساس می‌کنند اگر واقعاً دندان‌ها را محکم شستشو ندهند، کار درستی انجام نداده‌اند، گویی که می‌خواهند دوغاب کاشی حمام خود را تمیز کنند. این در حالی است که پلاک‌های دندان نرم و شل هستند، بنابراین نیازی به شستشوی سخت ندارید.

بهترین راه برای رفع این مشکل این است که مسئله سخت مسواک زدن را در ذهن خود از بین ببرید و کلمه ماساژ را جایگزین آن کنید.

۳)  عجله دارید

شما باید حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. اما شما برای رسیدن به مدرسه یا محل کار دیر کرده‌اید، یا می‌خواهید به رختخواب بروید. شما ممکن است فکر کنید راه‌حل این است که هر چند وقت یکبار، زمان مسواک زدن را کوتاه کنید.

اما این کار را نکنید. در گذشته دندانپزشکان پیشنهاد می‌کردند که در زمان مسواک زدن از تایمر استفاده شود. اما امروزه همه این وسیله شگفت‌انگیز را همیشه همراه خود دارند، وسیله‌ای که تلفن همراه نامیده می‌شود. اگر می‌خواهید یک تایمر را برای ۲ دقیقه تنظیم کنید، استفاده از تلفن همراه عالی است.

بسیاری از جوانان با هدفون راه می‌روند. اگر می‌توانید هدفون‌هایتان را بگذارید و آهنگی روی آن پلی کنید، میانگین آهنگ شما بین ۲ تا ۳ دقیقه است. بنابراین اگر در حین گوش دادن به یکی از آهنگ‌های مورد علاقه خود مسواک بزنید، این می‌تواند راه‌حل مناسبی برای زمان مسواک زدن شما باشد.


۴)  مسواک خود را برای زمان خیلی طولانی نگه می‌داریددندانپزشکی شبانه روزی

وقتی یک مسواک خوب پیدا می‌کنید، گاهی اوقات سخت است که آن را رها کنید. اما وقتی تغییراتی را در پرزهای آن مشاهده می‌کنید، مثلا  زمانی که تغییر رنگ می‌دهند و یا خمیده و کثیف به نظر می‌رسند، وقت آن است که مسواک را تغییر دهید.

مسواک با ساییدگی پرزها قدرت خود را از دست می‌دهد. بنابراین حداقل هر ۳ تا ۴ ماه آن را عوض کنید. همچنین، هوشمندانه است که مسواک خود را با کسی دیگر به اشتراک نگذارید، و آن را در هوای آزاد قرا دهید تا زمانی که خیس است، کپک یا باکتری روی آن رشد نکند.

۵)  شما به سمت عقب و جلو مسواک می‌زنید

دندانپزشکی شبانه روزیاین یک روش مسواک زدن رایج است، اما اشتباه است. شما باید مسواک را از چپ به راست در امتداد دندان‌های خود حرکت دهید. البته به آرامی و به شیوه ماساژ، نه شیوه خشن. این کار را ابتدا از لثه شروع کنید و با حرکات دایره‌ای کوچک، بالا و پایین بروید. اگر این کار را اشتباه انجام دهید، به شما کمکی نمی‌کند، و حتی ممکن است به دندان خود آسیب بزنید.

۷)مسواک زدن روی  خط لثه را فراموش می‌کنید.

باکتری‌ها اغلب در نقطه‌ای آویزان می‌شوند که دندان شما به لثه می‌رسد. شما حدود یک میلی‌متر بافت لثه دارید، جایی که دندان‌تان از لثه خارج می‌شود. می‌خواهید به آن قسمت از لثه بروید، بنابراین پرز مسواک باید به گونه‌ای باشد که بتواند خم شود.

در واقع بهتر است تا زمانی که هر ۲۴ ساعت یک‌بار مسواک می‌زنیم، این قسمت از دهان را بیشتر شستشو دهیم و بهتر مسواک بزنیم تا بتوانیم خطرات ناشی از تجمع پلاک در آن نقاط را تا حد امکان کاهش دهیم.

کارهای روزانه دیگر در زمان مسواک زدن مانند تلاش برای خروج مواد غذایی از دندان از قبیبل سبزیجات و یا تکه‌های برنج و گوشت، باید به طور منظم و مداوم انجام شود تا به بهترین شکل ممکن، از تجمع پلاک و باکتری بر روی دندان جلوگیری شود.  حتما به خاطر داشته باشید که هر روز حداقل یک بار دندان‌های خود را مسواک بزنید. علاوه بر این از نخ دندان به طور مستمر استفاده کنید و مطمئن شوید که دندان خود را به شیوه مناسب و به طور کامل شستشو داده‌اید.

جمع‌بندی

دندانپزشکی شبانه روزیهمواره به خاطر داشته باشید که اصل اول در مسواک زدن صحیح، انتخاب یک مسواک مناسب و نرم است که باعث می‌شود مسواک به خوبی بر روی دندان شما سوار شود و مواد غذایی باقی‌مانده در لابه‌لای دندان‌ها را از بین ببرد. نکته دوم نحوه مسواک زدن است، در واقع نباید مسواک را به سختی بر روی دندان خود فشار دهید. بلکه باید این کار را به نرمی و بدون وارد آوردن فشار زیاد بر روی دندان انجام دهید. و نکته آخر اینکه هرگز برای مسواک زدن عجله نکنید و دست‌کم ۲ تا ۳ دقیقه را به این کار اختصاص دهید.  

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف