پوسیدگی دندان جلو چگونه ایجاد می‌شود؟

دندانپزشکی شبانه روزی
چه چیزی باعث ایجاد حفره در دندان جلویی می‌شود؟ علت ایجاد حفره دندان جلو چیست؟ چگونه می‌توانم حفره دندان جلویی را شناسایی و درمان کنم؟ چگونه می‌توانم از ایجاد حفره دندان جلویی جلوگیری کنم؟ اینها همه سوالاتی است که ممکن است در ذهن همه افراد ایجاد شود. در واقع نگرانی بسیاری از افراد، بروز پوسیدگی در دندان جلویی و نحوه مقابله با آن و یا درمان آن است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد راهنمایی‌های مفیدی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

دندان جلویی به خصوص به دلیل اینکه بیش از دندان‌های دیگر در معرض دید است، برای مردم اهمیت دارد. زیرا در صورتی که افراد مجبور شوند این دندان را به دلیل پوسیدگی بکشند، زیبایی ظاهری خود را به نحوی از دست خواهند داد. بنابراین آگاهی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی، و یا درمان پوسیدگی این دندان‌ها، به دغدغه مهمی برای مردم تبدیل شده است.

وقتی به حفره‌ها فکر می‌کنید، احتمالاً دندان‌های آسیاب پشتی پر از پوسیدگی را تصور می‌کنید که در اثر سال‌ها جویدن و خرد کردن آب‌نبات و خوردن خوراکی‌های ترد مانند چیپس‌ایجاد شده است. البته ناگفته نماند که مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان‌های عقبی دشوارتر است.

این نکته درست است که دندان‌های جلویی شما نسبت به دیگر دندان‌ها صاف‌تر و تمیزتر هستند، اما در برابر پوسیدگی‌ها مصون نیستند. هر یک از دندان‌های شما یا فرزندتان، از جمله دندان‌های ثنایای جلویی که هنگام لبخند زدن دیده می‌شود، می‌تواند در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با پوسیدگی مواجه شود.

از آنجایی که حفره‌های دندان‌های جلویی باعث ایجاد مشکلات زیبایی و سلامتی می‌شوند، دندانپزشکان مراقبت ویژه‌ای را برای درمان پوسیدگی این دندان‌ها، برای شما در نظر خواهند گرفت.

علت ایجاد حفره دندان جلو چیست؟

همان چیزهایی که باعث ایجاد حفره در دندان های عقب شما می‌شود، می‌تواند منجر به پوسیدگی در دندان‌های جلویی شما نیز شود،‌ از جمله موارد زیر:

  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، به ویژه نوشابه‌های اسیدی
  • غذایی که در دندان شما گیر می‌کند
  • فراموش کردن مسواک زدن
  • نادیده گرفتن روال نخ دندان کشیدن
  • رفلکس اسید
  • کمبود فلوراید

علاوه بر این، به گفته محققان همانطور که در مقاله‌‌های بسیاری در زمینه مسائل دندانپزشکی اشتراک گذاشته شده است، پوسیدگی دندان در کودکان خردسال، که به عنوان پوسیدگی اولیه دوران کودکی (ECC) شناخته می‌شود، یک بیماری جهانی محسوب می‌شود که در کودکان شایع‌تر‌ از هر بیماری دیگری است. در صورت عدم درمان، حفره‌های دندان کودکان می‌تواند منجر به بروز مشکلات بیشتر دندانی و حتی مشکلات سلامتی برای کودک شود.

طبق اطلاعات آکادمی اطفال آمریکا که در HealthyChild.org منتشر شده است، نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حفره روی دندان‌های جلویی خود در اثر این اقدامات هستند:

  • خوابیدن با بطری‌هایی در دهان پر از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شیر و آب میوه – حتی اگر آب میوه را با آب مخلوط کرده باشید. 
  • عارضه پوسیدگی دندان با شیشه شیر: این عارضه در صورتی که نوزاد به خواب رود، در حالی که مادر در حال شیر دادن به او است، ایجاد می‌شود.
  • نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین، شیر و آب میوه در یک بطری یا فنجان در طول روز.
  • به اشتراک گذاشتن بزاق: این عارضه نیز معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که والدین ظروف و فنجان‌هایی را با بچه‌هایشان به اشتراک بگذارند یا پستانک‌های تمیز در دهان خود بگذارند و سپس آن را در دهان نوزاد قرار دهند.
دندانپزشکی شبانه روزی

آیا می‌دانستید؟

این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر همیشه برای بچه‌ها ممنوع است، در واقع کودکان باید فقط شیر و آب میوه را در وعده‌های غذایی بنوشند. آب بهترین گزینه برای نوشیدن در رختخواب و در طول روز برای کودکان است.

چگونه می‌توانم حفره دندان جلویی را شناسایی و درمان کنم؟دندانپزشکی شبانه روزی

از آنجایی که ممکن است متوجه نشوید که حفره دارید، دندانپزشکان همواره توصیه می‌کنند که هر شش ماه یک بار چکاپ دندانپزشک را انجام دهید. اگر روی دندان جلویی حفره دیدید، بهتر است فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید چرا که به طور قطع شما نمی‌خواهید پوسیدگی بدتر شود.

اگر به رنگ دندان دقت کنید، می‌توانید پوسیدگی را ببینید که با لکه‌های سفید شروع می‌شود و به رنگ دندان قهوه‌ای روشن یا خاکستری ختم می‌شود. در آن مرحله، قبل از اینکه دندان قهوه‌ای تیره یا سیاه شود، به دنبال مراقبت از دندان باشید. شما یا فرزندتان ممکن است درد یا حساسیت به سرما، گرما یا شیرینی‌ها را تجربه کنید.

برای درمان حفره‌های دندان‌های جلویی دائمی، دندانپزشکان بخش پوسیده دندان را برمی‌دارند و آن را با مواد قوی و ترمیمی پر می‌کنند.

دندانپزشک شما ممکن است از پرکننده‌های کامپوزیتی همرنگ دندان ساخته شده از رزین‌های پلاستیکی و عناصر شیشه مانند ریز آسیاب شده برای ظاهری طبیعی استفاده کند. این درمان معمولا یک روز طول می‌کشد.

برای اصلاح مشکلات زیبایی ناشی از حفره روی دندان جلویی، دندانپزشک شما ممکن است درمان حفره را با یکی از این پروتزها توصیه کند:

  • یک تاج، یک کلاهک دندانی شکل و طبیعی به رنگ دندان که ساختار باقیمانده دندان را می‌پوشاند.
  • یک روکش، یک قطعه نازک چینی مطابق با رنگ طبیعی دندان شما که به سطح جلوی دندان چسبانده شده است.

این گزینه‌های زیبایی ممکن است به دو یا چند ویزیت دندانپزشکی نیاز داشته باشند. علاوه بر این دندانپزشک شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین گزینه درمانی برای وضعیت خود یا فرزندتان کمک کند.

چگونه می‌توانم از ایجاد حفره دندان جلویی جلوگیری کنم؟دندانپزشکی شبانه روزی

خبر خوب این است که می‌توانید با چند مرحله ساده خطر پوسیدگی دندان خود و فرزندتان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید:

    دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

    نخ دندان (همچنین به عنوان تمیز کردن بین دندان شناخته می‌شود) یک بار در روز.

    یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند اضافه را محدود کنید.

    دو بار در سال برای معاینه و رفع پلاک دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

با ایجاد یک برنامه روتین مراقبت از سلامت دهان، می‌توانید لبخند سالمی را در طول زندگی خود حفظ کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی خودداری کنید و دندان‌های خود را دو بار در روز تمیز کنید و نخ دندان بکشید تا دهان سالمی داشته باشید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف