آیا تجربه درد پس از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است؟

از آنجایی که جراحی ایمپلنت دندان با بی هوشی همراه است، در طول عمل دردی را احساس نمی کنید، اما بعد از عمل ممکن است تا چند روز درد کمی را داشته باشید که البته با دارو برطرف می شود. درد بعد از جراحی کاملا طبیعی است زیرا بافت لثه و فک دستکاری شده است و یک جسم خارجی به استخوان متصل شده است. البته میزان درد پس از جراحی ایمپلنت دندان در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به تعداد ایمپلنت کاشته شده روی استخوان فک نیز دارد.

علائم دیگری که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت تجربه کنید عبارتند از:

۱.خونریزی در محل جراحی ایمپلنت

۲.تورم اطراف لثه و صورت

۳.کبودی جزئی در محل زخم

۴.درد در ناحیه فک و لثه

برای کاهش دردهای پس از جراحی، پزشک معالج دستورات لازم را به بیمار می دهد که شامل موارد زیر هستند:

۱. مصرف داروهای OTC برای کاهش درد

۲. پرهیزات غذایی شامل پرهیز از خوردن غذاهای سفت و داغ

۳. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

۴. داشتن استراحت لازم بعد از عمل

درد پس از جراحی ایمپلنت دندان

درد و ناراحتی بعد از عمل چقدر باید ادامه داشته باشد؟

اگر جراحی با موفقیت انجام شود، دردهای بعد از عمل موقتی هستند و بعد از مدت کوتاهی رفع می شوند. به طور طبیعی درد ممکن است بین ۳ تا ۵ روز ادامه داشته باشد و گاهی تنها یک یا دو روز نیاز به مصرف مسکن داشته باشید، حتی در برخی موارد، روز بعد از عمل می توانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید.

علائمی مثل ورم، کبودی و اسپاسم فک تا ۱۰ روز بعد از جراحی طبیعی است و خودشان برطرف می شوند.

علت دردهای شدید و اذیت کننده بعد از جراحی ایمپلنت چیست؟

وجود دردهای سرسام آور برای مدت طولانی بعد از عمل ایمپلنت دندان غیرطبیعی هستند و باید حتما در مورد آنها با پزشک صحبت کنید.

ممکن است بعد از عمل دچار عارضه ای شوید که باعث تشدید درد شود. موارد زیر حتما باید توسط جراح بررسی شوند:

۱.باز شدن شکاف محل جراحی

باز شدن محل زخم یکی از شایع ترین عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان است و زمانی اتفاق می افتد که بافت جراحی شده اطراف ایمپلنت دوباره باز شود. اگر زخم باز شود دچار احساس درد یا سوزش می شوید، برای جلوگیری از عفونت ممکن است جراح آنتی بیوتیک تجویز کند و دستور دهد دهان خود را چندبار در روز با دهان شویه کلرهگزیدین بشویید. اگر درد کاهش نیافت به مراقبت های بیشتری نیاز داشته دارید.

۲.کاشت اشتباه و نامناسب ایمپلنت

کاشت نامناسب و جوش نخوردن کامل ایمپلنت به استخوان، یکی دیگر از علت های درد بعد از جراحی است. در این مواقع ممکن است نیاز باشد ایمپلنت برداشته شود و مجدد جراحی شود.

۳.عفونت در محل جراحی

مانند هر عمل جراحی دیگری، ایمپلنت نیز نیاز به مراقب دارد تا از گسترش غفونت جلوگیری شود. عفونت زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد محل بافت جراحی شده بشود و مانع درمان آن شود، اگر این اتفاق بیفتد ممکن است محل زخم دوباره باز شود و باعث تاخیر در بهبود شود. البته امروزه به دلیل استفاده از دستگاهها و تکنولوژی های مدرن و پیشرفته عفونت در ناحیه ایمپلنت به ندرت اتفاق می افتد. علاوه بر این عفونت اگر درمراحل اولیه و زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. اما اگر نادیده گرفته شود می تواند دردسرهای زیادی برایتان ایجاد کند.

اگر بعد از دو هفته درد همچنان ادامه داشته باشد، چه اقدامی باید انجام دهید؟

در این مرحله طبیعتا درد باید کم شده باشد، اما اگر درد بعد از دو هفته هنوز وجود داشته باشد و یا بدتر شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید، زیرا درد طولانی اصلا طبیعی نیست و ممکن است دچار عفونت شده باشید.

اگر ماه ها یا سال ها پس از ایمپلنت دندان، درد داشتید چه اقدامی باید انجام دهید؟

ممکن است ماهها یا سالها بعد از ایمپلنت، محل جراحی به علت شکستگی ایمپلنت یا بیماری های دیگر ادامه داشته باشد. البته در اکثر مواقع جراحی ایمپلنت دندان با موفقیت و بدون هیچگونه عارضه ای انجام می شود و بیمار هیچ درد و مشکلی را تجربه نمی کند. اما مثل هر عمل دیگری این جراحی نیز عوارض خاص خود را دارد.

اگر هنگام فشار یا ضربه به محل ایمپلنت احساس درد می کنید، ممکن است نشانه شکسته شدن ایمپلنت باشد. سایر علائم شکسته شدن ایمپلنت شامل موارد زیر هستند:

۱.حرکت ایمپلنت به صورت افقی

۲.تحلیل رفتن بافت استخوان

۳.التهاب و تورم

۴.عدم توانایی جراح یا دندانپزشک برای قرار دادن روکش دندان روی میله ایمپلنت

مراقبت های بهداشتی بعد از جراحی ایمپلنت

ممکن است بیشتر در معرض خطر شکست ایمپلنت باشید اگر:

۱.دهان شما مستعد رشد باکتری باشد.

۲.سابقه بیماری لثه یا التهاب لثه داشته باشید.

۳.سیگاری باشید و به طور مرتب سیگار می کشید.

۴.بیماری دیابت داشته باشید.

مراقبت های بهداشتی بعد از جراحی

درست مثل دندان های طبیعی، ایمپلنت نیز به رعایت اصول بهداشتی لازم نیاز دارد، حتی می توان گفت به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارد. این مراقبت ها شامل: مسواک زدن روزانه، استفاده از نخ دندان و مراجعه مرتب هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک می باشد. بی توجهی به بهداشت لازم ممکن است منجر به بیماری های اطراف ایمپلنت شود. اگر باکتری هایی به بافت ایمپلنت نفوذ کنند می توانند باعث التهاب، آسیب بافتی و تحلیل استخوان شوند.

این آسیب ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی درمان می شوند ولی در صورت شکسته شدن استخوان زیر ایمپلنت ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشید.

نکته پایانی

در صورت انجام جراحی ایمپلنت دندان باید منتظر دردهای موقت بعد از عمل باشید، که البته با دارو کاهش پیدا می کنند و به مرور درمان می شوند. در صورت طولانی شدن درد حتما به پزشک معالج مراجعه کنید و دستورات لازم را دریافت کنید. این نکته را نیز بخاطر داشته باشید کاشت ایمپلنت مثل هر عمل دیگری نیازمند طی کردن دوره نقاهت است، سعی کنید حتما بعد از عمل به خودتان و دهان تان استراحت لازم را بدهید. هرچقدر استراحت و آرامش شما بیشتر باشد زودتر بهبود پیدا می کنید.

ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره بیماران خود را دوست داریم و میخواهیم به آنها کمک کنیم تا از نظر دندانپزشکی در سلامت کامل باشند. برای اطلاعات بیشتر، امروز با ما تماس بگیرید.
ما به صورت ماهانه پیشنهادات و تخفیف های خوبی برای شما داریم.

5 1 رای