دندانپزشکی شبانه روزیبیوپسی لثه یک روش پزشکی است که در آن پزشک نمونه‌ای از بافت لثه شما را برمی‌دارد، سپس نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. بافت لثه بافتی است که دندان‌های شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می‌کند. دندانپزشکان از بیوپسی لثه برای تشخیص علل بافت غیر طبیعی لثه استفاده می‌کنند. این علل می تواند شامل سرطان دهان و رشد یا ضایعات غیرسرطانی باشد.

انواع بیوپسی لثه

انواع مختلفی از بیوپسی لثه وجود دارد، که شامل موارد زیر است:

بیوپسی برشی

بیوپسی برشی لثه رایج‌ترین روش بیوپسی لثه است. پزشک شما بخشی از بافت مشکوک را برداشته و زیر میکروسکوپ معاینه می‌کند. آسیب‌شناس می‌تواند تشخیص دهد که آیا سلول‌های سرطانی در بافت لثه برداشته شده وجود دارد یا خیر. آن‌ها همچنین می‌توانند منشأ سلول‌ها را تأیید کنند یا اینکه این مورد را تشخیص دهند که سلول‌های سرطانی از جای دیگری در بدن شما به لثه سرایت کرده‌اند.

بیوپسی اکسیزیونال

در طول بیوپسی برش لثه، پزشک ممکن است کل رشد یا ضایعه را از بین ببرد. این نوع بیوپسی معمولاً برای برداشتن ضایعه کوچکی که دسترسی به آن آسان است استفاده می‌شود. پزشک شما رشد ضایعه را همراه با برخی از بافت‌های سالم مجاور از بین می‌برد.

بیوپسی از راه پوست

بیوپسی از راه پوست روشی است که در آن پزشک سوزن بیوپسی را از طریق پوست شما وارد می‌کند. دو نوع مختلف وجود دارد: بیوپسی با سوزن ظریف و بیوپسی با سوزن مرکزی.

بیوپسی با سوزن ظریف برای ضایعاتی که به راحتی قابل مشاهده و احساس هستند بهترین عملکرد را دارد. بیوپسی با سوزن مرکزی بافت بیشتری نسبت به بیوپسی سوزنی ظریف ایجاد می‌کند. این روش زمانی می‌تواند مفید باشد که برای تشخیص پزشک به بافت بیشتری نیاز باشد.

بیوپسی برس

بیوپسی برس یک روش غیر تهاجمی است. پزشک با مالش شدید برس روی ناحیه غیر طبیعی لثه، بافت را جمع‌آوری می‌کند. اگر علائم شما نیازی به بیوپسی فوری و تهاجمی‌تر نداشته باشد، بیوپسی برس اغلب اولین قدم پزشک شما است که برای ارزیابی اولیه استفاده می‌شود.

اگر نتایج آزمایش هر گونه سلول یا سرطان مشکوک یا غیرطبیعی را نشان دهد، پزشک شما احتمالاً بیوپسی برشی یا از راه پوست را برای تأیید تشخیص انجام می‌دهد.

آزمایش بیوپسی لثه برای چه مواردی استفاده می‌شود؟دندانپزشکی شبانه روزی

بیوپسی لثه، بافت غیرطبیعی یا مشکوک لثه را آزمایش می‌کند. پزشک شما ممکن است این روش را برای کمک به تشخیص موارد زیر توصیه کند:

  • زخم یا ضایعه روی لثه شما که بیش از دو هفته طول بکشد
  • یک لکه سفید یا قرمز روی لثه شما
  • زخم روی لثه شما
  • تورم لثه شما که از بین نمی‌رود
  • تغییراتی در لثه‌های شما که باعث لق شدن دندان یا پروتز می‌شود

همچنین می‌توان از بیوپسی لثه همراه با آزمایش‌های تصویربرداری برای نشان دادن مرحله سرطان لثه استفاده کرد. تست‌های تصویربرداری شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن MRI است.

اطلاعات حاصل از بیوپسی لثه، همراه با یافته‌های آزمایش‌های تصویربرداری، می‌تواند به پزشک کمک کند تا سرطان لثه را در اسرع وقت تشخیص دهد. تشخیص زودهنگام به معنای دردسر کمتر ناشی از برداشتن تومورها و نرخ بالاتر بقا است.

آماده شدن برای بیوپسی لثه

به طور معمول، لازم نیست کار زیادی برای آماده شدن برای بیوپسی لثه انجام دهید. در صورت مصرف هر گونه داروی تجویزی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌های گیاهی به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد نحوه استفاده از این نوع داروها قبل و بعد از تست با پزشک مشورت کنید.

برخی از داروها ممکن است بر نتایج بیوپسی لثه تأثیر بگذارند. اینها شامل داروهایی هستند که بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند، مانند رقیق‌کننده‌های خون، و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین یا ایبوپروفن. در صورت مصرف هر یک از این داروها، پزشک ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را ارائه دهد. همچنین ممکن است مجبور شوید چند ساعت قبل از بیوپسی لثه غذا نخورید.


در طول بیوپسی لثه چه چیزی باید انتظار داشت؟دندانپزشکی شبانه روزی

بیوپسی لثه معمولاً به عنوان یک روش سرپایی در بیمارستان یا در مطب پزشک شما انجام می‌شود. یک پزشک، دندانپزشک، پریودنتیست، یا جراح دهان به طور معمول بیوپسی را انجام می‌دهد. پریودنتیست دندانپزشکی است که در بیماری‌های مربوط به لثه و بافت دهان تخصص دارد.

آماده‌سازی محل انجام عمل

ابتدا پزشک بافت لثه را با چیزی موضعی مانند کرم استریل می‌کند. سپس یک بی‌حس کننده موضعی تزریق می‌کنند تا لثه شما بی حس شود. در برخی موارد به جای تزریق، پزشک ممکن است یک مسکن را روی بافت لثه اسپری کند.

پزشک شما ممکن است از یک جمع کننده گونه استفاده کند تا دسترسی به کل دهان شما را آسان‌تر کند. این ابزار همچنین روشنایی فضای داخل دهان شما را بهبود می‌بخشد.

اگر دسترسی به محل ضایعه سخت باشد، ممکن است بیهوشی عمومی دریافت کنید. این روند شما را در تمام مراحل به خواب عمیقی می‌برد. به این ترتیب، پزشک شما می تواند بدون ایجاد درد در اطراف دهان شما حرکت کند و به مناطق سخت برسد.

بیوپسی باز برشی یا اکسیزیونال

روش بیوپسی باز برش یا اکسیزیونال به این صورت است که پزشک یک برش کوچک در پوست ایجاد می‌کند. ممکن است در حین عمل کمی فشار یا ناراحتی جزئی احساس کنید. بی‌حسی موضعی که پزشک شما استفاده می‌کند باید از احساس درد در شما جلوگیری کند.

ممکن است برای جلوگیری از هرگونه خونریزی، کوتریزاسیون الکتریکی لازم باشد. این روش شامل استفاده از جریان الکتریکی یا لیزر برای مهر و موم کردن عروق خونی است. در برخی موارد، پزشک از بخیه برای بستن ناحیه باز و تسریع بهبودی استفاده می‌کند. گاهی اوقات بخیه‌ها قابل جذب هستند. این بدان معنی است که آنها به طور طبیعی حل می‌شوند. اگر نه، باید در عرض یک هفته بازگردید تا آنها را بکشید.

بیوپسی با سوزن ظریف از راه پوست

در روش مزبور، پزشک یک سوزن را از طریق ضایعه روی لثه شما وارد کرده و تعدادی سلول را استخراج می‌کند. پزشک ممکن است همان تکنیک را در چندین نقطه مختلف در ناحیه آسیب دیده تکرار کند.

بیوپسی سوزنی هسته از راه پوست

این روش نیز به این صورت است که پزشک یک تیغه دایره‌ای کوچک را روی ناحیه آسیب دیده فشار می‌دهد. سوزن قسمتی از پوست را با حاشیه گرد برش می‌دهد. با کشیدن مرکز ناحیه، پزشک یک پلاگ یا هسته سلولی را استخراج می‌کند.

هنگامی که نمونه بافت بیرون کشیده می‌شود، ممکن است صدای کلیک یا ترکیدن بلندی از سوزن فنردار بشنوید. در طول این نوع بیوپسی به ندرت خونریزی زیادی از محل وجود دارد. این ناحیه معمولاً بدون نیاز به بخیه بهبود می‌یابد.

بیوپسی برس

در این روش ممکن است نیازی به بی‌حسی موضعی در محل نداشته باشید. پزشک یک برس را به شدت روی ناحیه غیر طبیعی لثه شما می‌مالد. ممکن است در طول این روش فقط خونریزی، ناراحتی یا درد کمی را تجربه کنید. از آنجایی که این تکنیک غیرتهاجمی است، پس از آن نیازی به بخیه نخواهید داشت.

بهبودی چگونه است؟دندانپزشکی شبانه روزی

پس از بیوپسی لثه، بی‌حسی در لثه ها به تدریج از بین می‌رود. می توانید فعالیت‌های عادی و رژیم غذایی خود را در همان روز از سر بگیرید. در طول نقاهت، محل بیوپسی ممکن است برای چند روز درد داشته باشد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت یک هفته از مسواک زدن اطراف محل خودداری کنید. اگر بخیه زده‌اید، ممکن است مجبور شوید به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشند.

در صورتی که موارد زیر برای لثه‌های شما رخ دهد، بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • خونریزی
  • متورم شدن
  • برای مدت طولانی زخم باقی بماند

آیا بیوپسی لثه خطراتی دارد؟

خونریزی طولانی مدت و عفونت لثه دو خطر بالقوه جدی اما نادر بیوپسی لثه هستند.

در صورت تجربه موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی بیش از حد در محل بیوپسی
  • دردی که بیش از چند روز طول بکشد
  • تورم لثه‌ها
  • تب یا لرز

نتایج بیوپسی لثه

نمونه بافتی که در طول بیوپسی لثه شما گرفته می‌شود به آزمایشگاه آسیب شناسی می‌رود. پاتولوژیست پزشکی است که در تشخیص بافت تخصص دارد. آنها نمونه بیوپسی را زیر میکروسکوپ بررسی خواهند کرد. پاتولوژیست هرگونه نشانه سرطان یا سایر ناهنجاری‌ها را شناسایی کرده و گزارشی را برای پزشک ارائه می‌دهد.

علاوه بر سرطان، یک نتیجه غیر طبیعی از بیوپسی لثه می‌تواند موارد زیر را نشان دهد:

  • آمیلوئیدوز سیستمیک: این وضعیتی است که در آن پروتئین‌های غیرطبیعی به نام آمیلوئید در اندام‌های شما تجمع می‌یابند و به سایر قسمت‌های بدن از جمله لثه‌ها پخش می‌شوند.
  • پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP). TPP یک اختلال لخته شدن خون نادر و بالقوه کشنده است که می‌تواند باعث خونریزی لثه شود.
  • ضایعات یا عفونت‌های خوش خیم دهان.

اگر نتایج بیوپسی برس شما سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را نشان دهد، ممکن است برای تایید تشخیص قبل از شروع درمان به بیوپسی اکسیزیونال یا از راه پوست نیاز داشته باشید. اگر بیوپسی شما سرطان لثه را نشان دهد، پزشک شما می‌تواند بر اساس مرحله سرطان یک برنامه درمانی انتخاب کند. تشخیص زودهنگام سرطان لثه می‌تواند به شما کمک کند که بهترین شانس درمان و بهبودی موفق را داشته باشید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف