چگونه درد ناشی از حفره یا پوسیدگی دندان خود را مدیریت کنیم

دندانپزشکی شبانه روزی
آیا درد ناشی از حفره یا پوسیدگی دندان دارید؟ وقت آن است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما تا پیش از اینکه به مطب دکتر بروید، باید راهی بیابید تا بتوانید درد خود را مدیریت کنید. پوسیدگی مینای سخت دندان و عاج، لایه زیر مینا را از بین می‌برد، که این کار ‌اعصاب دندان را آشکار می‌کند و منجر به حساسیت و دندان درد می‌شود. در این مقاله درباره بایدها و نبایدهای مربوط به کاهش درد حفره یا پوسیدگی دندان را در سریع‌ترین زمان ممکن و تا زمانی که شما بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، ارائه می‌دهد.

اقدامات اولیه برای تسکین درد

دندانپزشکی شبانه روزیدر ابتدا این کارها را انجام دهید:

  • فوراً از دندانپزشک برای ویزیت وقت بگیرید
  • با آب گرم مسواک بزنید
  • یک ضد التهاب OTC را امتحان کنید
  • بر روی دندان خود روغن میخک (اوژنول) بمالید
  • دهان خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید
  • از یک ماده پرکننده موقت استفاده کنید

چه کارهایی را نباید انجام دهید

  • درمان را به تعویق نیندازید، حفره ممکن است پس از مدتی به اعصاب حمله کند
  • دندان‌ها را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید
  • غذاهای شیرین یا اسیدی میل نکنید
  • داروی موضعی را مستقیماً روی دندان یا بافت لثه قرار ندهید
  • از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری نکنید

با دندانپزشک خود تماس بگیرید

قبل از انجام هر کار دیگری، در اسرع وقت برای یک دندانپزشک وقت بگیرید. اگر نمی‌توانند فورا شما را ببینند، برای تسکین درد راهنمایی بخواهید. حتما به آنها بگویید چه داروهایی مصرف می‌کنید. اگر درد به طور موقت از بین رفت، قرار ملاقات را لغو نکنید. آسیب به خودی خود ترمیم نمی‌شود، بنابراین درد به طور قطع باز خواهد گشت.

مراقب آنچه میل‌ می‌کنید باشید

دندانپزشکی شبانه روزی
از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد، بسیار گرم، شیرین یا اسیدی خودداری کنید. هنگامی که پوسیدگی به لایه عاج دندان حمله می‌کند، ممکن است واکنش به دمای شدید در دندان شما باعث ایجاد درد شود، ‌چه دمای سرد چه دمای گرم. ممکن است قصد داشته باشید دندان‌های خود را با آب گرم و نه سرد مسواک بزنید.

غذاهای اسیدی و شیرین می توانند پوسیدگی دندان را بدتر کنند. دندان‌های شما ممکن است مانند گرما و سرما به آنها حساس نباشند. اما این نوع غذاها به پوسیدگی و افزایش درد کمک می ‌کنند.

غذاهای اسیدی عبارتند از:

مرکبات و آب مرکبات به خصوص لیمو
گوجه فرنگی‌
هر ماده غذایی که گازدار باشد،‌اعم از نوشابه و دلستر
هر ماده غذایی که ترش باشد
میوه‌های خشک شده
چای طعم دار
سرکه

وقتی دندان درد دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. از غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم و خیلی سرد، شیرین یا اسیدی به شدت خودداری کنید. این مواد غذایی می‌تواند درد و پوسیدگی دندان شما را به میزان قابل ملاحظه‌ای تشدید کنند.

مدیریت درد

اگر دندانپزشک شما با مصرف دارو موافق است و می‌گوید که مشکلی نیست، یک داروی مسکن بدون نسخه (OTC) مصرف کنید. داروهای ضد التهاب معمولاً برای دردهای دندانی بهترین تاثیر را دارند. بیشتر دندان دردها ناشی از التهاب بافت ها‌یا اعصاب است.

داروهای ضد التهاب OTC عبارتند از:

  • ادویل یا موترین (ایبوپروفن(
  • آلو (ناپروکسن(

اگر به تسکین بیشتری برای درد خود نیاز دارید، تیلنول (استامینوفن) ممکن است در این زمینه کمک‌کننده باشد. معمولاً ترکیب تیلنول با داروهای ضد التهاب بی‌خطر است. (اگر نگرانی دارید، از دندانپزشک، ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه یا داروساز خود در این مورد سوال کنید.)

هرگز داروهای مسکن موضعی را مستقیماً روی دندان یا لثه قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. گزینه دیگر روغن میخک (اوژنول) است. به دلیل خواص ضد میکروبی و تسکین درد آن در مواد مختلف دندانپزشکی استفاده می‌شود. اوژنول را می توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی سالم پیدا کنید. برای استفاده از آن، یک تکه پنبه را خیس کنید. پنبه را روی یک تکه دستمال بکشید تا اضافی آن پاک شود. با استفاده از موچین تمیز، پنبه را به مدت ۱۰ ثانیه روی دندان دردناک نگه دارید. مطمئن شوید که هیچ بخشی از روغن را قورت ندهید.

خلاصه مطلب: برای مدیریت دندان درد، یک ضد التهاب OTC مانند Advil یا Aleve مصرف کنید. اگر هنوز درد دارید، تایلنول ممکن است کمک کند. اوژنول همچنین برای تسکین درد ناشی از حفره ها موثر است.

مراقب نقطه درد باشید

دندانپزشکی شبانه روزی
از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ناحیه دردناک خودداری کنید. تمیز نگه داشتن دهان می‌تواند در این امر بسیار کمک کننده باشد. به این دلیل که توده‌های باکتری اسید تولید می‌کنند و این روند درد شما را افزایش می‌دهد. از نخ دندان بین دندان‌های دردناک استفاده کنید. حذف هر گونه ذرات غذا و پلاک ممکن است به کاهش درد کمک کند.

برخی از داروخانه‌ها دارای مواد پرکننده OTC هستند که به طور موقت حفره را آب‌بندی می‌کند. اگر بتوانید دقیقاً مکان آن را شناسایی کنید، این کار ممکن است به کاهش درد و محافظت از ناحیه درد کمک کند.

البته قبل از انجام این کار از دندانپزشک خود در مورد آن سوال کنید. برخی از دندانپزشکان معتقدند که بستن دندان دردناک یا عفونی ممکن است باعث درد بیشتر شود. همچنین ممکن است با آب‌بندی در باکتری‌ها عفونت بدتر شود.

خلاصه مطالب

هنگامی که دندان درد ناشی از حفره یا پوسیدگی دارید:

فوراً وقت دندانپزشکی بگیرید.
از غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی خودداری کنید.
یک ضد التهاب OTC مانند Advil یا Aleve مصرف کنید.
تیلنول و اوژنول نیز ممکن است در روند کاهش درد به شما کمک کنند.
به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا ناحیه درد تمیز بماند.
از دندانپزشک خود بپرسید که آیا مواد پرکننده OTC ایده خوبی است یا خیر.


کلام آخر

همه قسمت‌های بدن شما می‌توانند خود را درمان کنند، اما دندان‌ها این قابلیت را ندارد. در صورتی که درد دندان شما کاهش یافت ، قرار ملاقات با دکتر را لغو نکنید یا آن را به تعویق نیندازید. مشکلی که باعث درد شده همچنان پابرجاست. هر چه بیشتر منتظر بمانید، حفره عمیق‌تر خواهد شد و ممکن است درد بیشتری ایجاد کند. ممکن است در نهایت به جای پر کردن ساده، نیاز به عصب‌کشی یا حتی کشیدن دندان داشته باشید. بنابراین بهترین اقدام مراجعه به دندانپزشک و رفع مشکل است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف