هر آنچه که باید در مورد استفاده از دهان‌شویه مناسب بدانید

دندانپزشکی شبانه روزی

دهانشویه که استفاده از آن در سال‌های اخیر بسیار رواج یافته است، یک محصول مایع است که برای شستشوی دندان، لثه و دهان استفاده می‌شود. دهانشویه معمولا حاوی یک ماده ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری‌های مضر است، باکتری‌های مضری که می‌توانند بین دندان‌ها و روی زبان شما زندگی کنند. برخی از افراد از دهانشویه برای مبارزه با بوی بد دهان استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند.

دهانشویه از نظر بهداشت دهان و دندان جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی‌شود و تنها زمانی موثر است که از آن به درستی استفاده شود. همچنین درک این نکته مهم است که فرمول‌های مختلف محصولات، حاوی مواد مختلفی هستند و همه دهانشویه ها نمی‌توانند دندان‌های شما را تقویت کنند.

نحوه استفاده از دهانشویه

بسته به برند دهانشویه‌ای که شما از آن استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های انواع محصول این بازار ممکن است متفاوت باشد. همیشه دستورالعمل‌های بسته مورد نظر را به طور دقیق بخوانید و آن را مورد استفاده قرار دهید.

در اینجا دستورالعمل‌های اساسی برای استفاده بهتر از بسیاری از انواع دهانشویه آورده شده است.

دندانپزشکی شبانه روزی

) ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزنید: با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل شروع کنید. اگر با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک می‌زنید، قبل از استفاده از دهان شویه کمی صبر کنید. دهانشویه می‌تواند فلوراید غلیظ خمیردندان را بشوید.

۲) بهتر است در هر بار استفاده، چه مقدار دهانشویه مورد استفاده قرار گیرد

ماده شستشوی انتخابی خود را در فنجان ارائه شده به همراه محصول یا درون یک لیوان اندازه‌گیری پلاستیکی بریزید. فقط به اندازه‌ای که محصول دستور استفاده از آن را داده است، از دهانشویه استفاده کنید. مقدار آن به طور معمول بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری است.

۳) اجرای مراحل آماده‌سازی، تنظیم، آبکشی به صورت پی‌درپی

ابتدا فنجان را در دهان خود خالی کنید و آن را به اطراف بچرخانید. آن را قورت ندهید، زیرا دهانشویه برای بلعیدن نیست و اگر آن را بنوشید اثری نخواهد داشت. در حالی که در حال آبکشی هستید، به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنید. ممکن است بخواهید زمان را با استفاده از ساعت تنظیم کنید یا سعی کنید تا عدد ۳۰ را در ذهن خود بشمارید.

۴) تف کنید

دهانشویه را داخل سینک بریزید.

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

برخی از افراد از دهانشویه به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود برای تمیز کردن دندان استفاده می‌کنند. اما می‌توانید از دهانشویه برای رفع بوی بد دهان نیز استفاده کنید. در واقع هیچ دستورالعمل سخت و سریعی برای زمان استفاده از دهانشویه برای بوی بد دهان وجود ندارد. اما این را بدانید که استفاده از دهانشویه برای تقویت مینای دندان یا مبارزه با بیماری لثه موثر نیست، مگر اینکه بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از آن استفاده کنید. بهتر است برای دستیابی به بهترین نتیجه، قبل از استفاده از دهانشویه دندان‌ها را تمیز کرد.

هر چند وقت یکبار باید از دهانشویه استفاده کرد؟

دندانپزشکی شبانه روزی
این نکته را به خاطر داشته باشید که دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. همچنین برای تمیز نگه داشتن دهان نیازی به استفاده از دهانشویه نیست. اکثر تولیدکنندگان محصولات دهانشویه توصیه می‌کنند که این محلول را دو بار در روز بعد از مسواک زدن و نخ دندان استفاده کنید.

دهانشویه چگونه کار می کند؟

مواد تشکیل دهنده هر فرمول دهانشویه کمی متفاوت است – محصولات مختلف برای اهداف متفاوتی کار می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که دهانشویه از ایجاد پلاک و التهاب لثه جلوگیری می‌کند. اما از آنجایی که فرمول‌های دهانشویه‌های مختلف بسیار متفاوت هستند و استفاده از دهانشویه به طور کلی باید با یک روند طبیعی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان انجام شود، به طور قطع نمی‌توان گفت که استفاده از آن چقدر به شما کمک می‌کند یا اینکه کدام فرمول دهانشویه بهترین آن است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ در اسکاتلند نشان داد که درصد بالایی از افرادی که روزانه از دهانشویه استفاده می‌کنند گزارش داده‌اند که از آن برای درمان علائم بیماری لثه، زخم‌های دهان یا تورم لثه استفاده کرده‌اند. دهانشویه با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مانند الکل، منتول و اکالیپتول باکتری‌ها را از بین می‌برد. این مواد وارد شکاف‌های بین دندان‌ها و مکان‌های غیرقابل دسترس مانند پشت دهان می‌شوند و باکتری‌های لایه‌ای را که می‌توانند در آنجا جمع شوند از بین می‌برند.

وقتی دهانشویه را می چشید، ممکن است مزه خشن و گزنده‌ای را احساس کنید. به همین دلیل است که گاهی اوقات دهانشویه هنگام استفاده از آن باعث آزار زبان شما می‌شود. علاوه بر این برخی از تولیدکنندگان دهانشویه نیز ادعا می‌کنند که محصول تولیدی آن‌ها مینای دندان شما را با استفاده از فلوراید قوی‌تر می‌کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ بر روی کودکان مدرسه‌ای، شستشوی دهان با فلوراید افزوده، در مقایسه با کودکانی که از دهانشویه استفاده نمی‌کردند، بیش از ۵۰ درصد تعداد حفره‌های دندان را کاهش داد.

افزودنی‌های فلوراید در دهانشویه شبیه به شستشوی دهانی عمل می‌کند، اگرچه باید توجه داشت که محصولات فلوراید موجود در مطب دندانپزشکی حاوی سطح بسیار بالاتری از فلوراید نسبت به مقدار موجود در دهان شویه هستند. این مواد دندان‌های شما را می‌پوشانند و جذب مینای دندان می‌شوند و به دندان‌های شما کمک می‌کنند که بادوام‌تر باشد و در برابر پلاک دندان نیز مقاوم‌تر عمل کند.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از دهانشویه

دهانشویه معمولا حاوی حجم بالایی از الکل و فلوراید است. هر دوی این مواد نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند، مخصوصاً توسط کودکان. به همین دلیل، انجمن دندانپزشکی آمریکا دهانشویه را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌کند. بزرگسالان نیز نباید هنگام استفاده از آن، به قورت دادن آن عادت کنند.

اگر زخم‌های باز یا ضایعات دهانی معمولی در دهان دارید، ممکن است بخواهید از دهانشویه برای از بین بردن باکتری‌ها و تسریع بهبودی استفاده کنید. اما اگر ضایعات دهانی شدید و مزمن دارید ، قبل از استفاده از دهانشویه در دهان خود باید با دندانپزشک صحبت کنید.

زخم‌های دهان می‌تواند ناشی از مشکلات اساسی سلامتی باشد و استفاده از دهانشویه بیش از آن که برای زخم‌ها مفید باشد، می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

از بین بردن بوی بد دهان

دندانپزشکی شبانه روزی

دهانشویه می‌تواند برای جلوگیری یا توقف بوی بد دهان و همچنین برای شستشوی پلاک و مبارزه با بیماری لثه استفاده شود. باز هم تکرار می‌کنیم که نمی‌توان از دهانشویه به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی استفاده کرد. برای اینکه دهانشویه برای دهان شما مفید باشد، باید به درستی از آن استفاده کنید.

اگر مکرر بوی بد دهان دارید یا مشکوک به بیماری لثه هستید، دهانشویه به تنهایی نمی‌تواند علل زمینه‌ای این مشکلات را درمان کند. درباره هر گونه نگرانی در مورد شرایط مزمن یا مداوم سلامت دهان با دندانپزشک صحبت کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف