ارتودنسی ثابت و ار تودنسی متحرک چه تفاوتی دارند؟

ارتودنسی دندان، یکی از موضوعات مهم در حوزه پزشکی دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان نقص‌های دندانی و فکی می‌پردازد. نقص دندانی می‌تواند باعث مشکلاتی در خوردن و صحبت کردن، ایجاد بوی بد دهان، درد سر و گردن و حتی مشکلات فردی و اجتماعی شود. بطور کلی، هدف اصلی ارتودنسی دندان، جبران نقص های دندانی و فکی و بهبود عملکرد دهان و صورت است. ارتودنسی ۲ نوع ثابت و متحرک است و در این مطلب به توضیح درباره تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک می پردازیم.

درمان ارتودنسی دندان، شامل استفاده از دستگاه‌های ثابت و قابل حرکت است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف، قادر به جبران نقص‌های دندانی و فکی هستند. دستگاه‌های ثابت شامل بندهای فلزی است که به دندان‌ها چسبیده و با یک سیم فلزی به هم متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها در طول درمان، تغییر شکل می‌دهند تا فضای کافی برای تعیین حرکت دندان‌ها ایجاد شود. دستگاه‌های قابل حرکت نیز معمولاً برای کسانی که نیاز به درمان کوتاه مدت دارند، استفاده می‌شوند.

همچنین، روش‌های جدیدتری نیز در حوزه ارتودنسی دندان وجود دارد. به عنوان مثال، ارتودنسی هوشمند، که با استفاده از تصاویر رادیوگرافی و سیستم های هوشمند، تشخیص دقیق‌تر و ارائه درمان بهتری را ممکن می‌کند.

با توجه به مزایای درمان ارتودنسی دندان و اهمیت تاثیرات آن بر روی سلامت دهان و صورت، توصیه می‌شود که هر فردی که احساس نقص دندانی دارد، به یک دندانپزشک مراجعه کند. با درمان به موقع نقص دندانی، علاوه بر بهبودی عملکرد دهان و صورت شما، اعتماد به نفس و زیبایی فردی شما نیز افزایش خواهد یافت.

در ادامه مفصل درباره تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک می پردازیم.

ارتودنسی ثابت

دستگاه‌های ثابت در ارتودنسی، شامل بندهای فلزی هستند که به دندان‌ها چسبیده و با یک سیم فلزی به هم متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها، به دلیل قابلیت تغییر شکل، قادر به جبران نقص‌های دندانی و فکی هستند.

دستگاه‌های ثابت باعث بهبود عملکرد دهان و صورت می‌شوند. این دستگاه‌ها در طول درمان، تغییر شکل می‌دهند تا فضای کافی برای تعیین حرکت دندان‌ها ایجاد شود. در واقع، هدف اصلی استفاده از دستگاه‌های ثابت، جبران نقص های دندانی و فکی است.

درمان با دستگاه‌های ثابت، معمولاً یک تا سه سال طول می‌کشد. در طی این مدت، دندان‌ها با توجه به تغییر شکل دستگاه ثابت، به محلی دیگر منتقل می‌شوند. این پروسه، نیازمند دیدار هفتگی یا ماهانه با دندانپزشک است و برای حفظ سلامت دندان‌های جدید، رعایت اصول بهداشت دهانی ضروری است.

استفاده از دستگاه‌های ثابت در بسیاری از موارد لازم است و درمان نقص‌های دندانی و فکی بدون استفاده از آن‌ها تقریباً غیرممکن است. این دستگاه‌ها باعث بهبود عملکرد دهان و صورت می‌شوند و به شکلی مؤثر در جبران نقص‌های دندانی و فکی کمک می‌کنند.

با توجه به مزایای درمان با دستگاه‌های ثابت، توصیه می‌شود که هر فردی که احساس نقص دندانی دارد، به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کند. درمان به موقع، می‌تواند بهبودی چشمگیری در عملکرد دهان و صورت شما ایجاد کند.

ارتودنسی متحرک

دستگاه‌های ارتودنسی متحرک شامل قطعات قابل جدا شدن هستند که برای برطرف کردن نقص‌های دندانی و فکی استفاده می‌شوند.

این دستگاه‌ها باعث بهبود عملکرد دهان و صورت می‌شوند و به شکلی مؤثر در جبران نقص‌های دندانی و فکی کمک می‌کنند. با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک، می‌توان به راحتی نقص‌های دندانی و فکی را درمان کرد. همچنین، ارتودنسی متحرک اغلب در درمان کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.

ارتودنسی متحرک شامل قطعه ای شفاف هستند که دندان‌ها را در موقعیت مناسب نگه می‌دارند. این دستگاه‌ها بسیار راحت و مؤثر برای جبران نقص‌های دندانی هستند. بخشی از این نوع ارتودنسی نیز شامل یک قطعه فلزی است که به دندان‌ها چسبیده و با قرار دادن نیروی فشاری بر دندان‌ها، به جبران نقص‌های دندانی کمک می‌کند.

با توجه به مزایای درمان با دستگاه‌های ارتودنسی متحرک، توصیه می‌شود که هر فردی که احساس نقص دندانی دارد، با دندانپزشک خود در ارتباط باشد و به مشورت با او بپردازد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

در ارتودنسی ثابت، برای تصحیح عیوب دندانی از یک سری براکت استفاده می‌شود که به دندان‌ها چسبانده می‌شوند و با استفاده از یک سیم فلزی در قسمتهای مختلف دندان‌ها به هم متصل می‌شوند. این سیم فلزی با فشار و کشیدگی به شکل دندان‌ها کمک می‌کند تا به جایگاه درست خود بازگردند. علاوه بر این، در این نوع ارتودنسی برای تصحیح عیوب فکی نیز از اسپاسر استفاده می‌شود که در هر دو فک قرار می‌گیرد و فشار را از فک برمی‌دارد.

از سوی دیگر در ارتودنسی متحرک، از یک ابزار استفاده می‌شود که قابل حرکت هستند. این نوع ارتودنسی برای تصحیح عیوب دندانی در صورتی استفاده می‌شود که عیب بسیار ساده باشد و نیاز به درمان شدیدتر نداشته باشد. در این نوع ارتودنسی، پس از بررسی‌های لازم، وسیله کاملاً شفافی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، با فشار و کشیدگی به شکل دندان‌ها کمک می‌کنند تا به جایگاه درست خود بازگردند.

تفاوت اصلی بین این دو نوع ارتودنسی این است که در ارتودنسی ثابت، براکت و سیم فلزی قابل حرکت نیستند و برای تصحیح عیوب دندانی باید فرد به صورت مرتب، به کلینیک ارتودنسی مراجعه کند و پزشک همچنان فشار و کشیدگی را برای تصحیح عیوب دندانی حفظ می‌کند. در ارتودنسی متحرک، ابزار قابلیت حرکت دارند و شخص می‌تواند آن‌ها را به صورت خودکار تصحیح کند، اما باید مطمئن شود که از این نوع ارتودنسی با مراقبت لازم استفاده کند.

به طور کلی، هر دو نوع ارتودنسی از مزایا و معایب خود برخوردار هستند.

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی ثابت دارای مزایا و معایب خود است. مزیت اصلی آن، قابلیت تنظیم بالاست که می‌تواند به صورت دقیق عیوب دندانی را تصحیح کند. همچنین، با استفاده از این نوع ارتودنسی، درمان دندان‌های فرو رفته، نهفته و یا …، بهبود می‌یابد. با این حال، این نوع ارتودنسی دارای مشکلاتی نیز است، مانند شکنندگی براکت‌ها، نیاز به مراجعات مکرر به کلینیک ارتودنسی، و مشکلات در مصرف غذا.

در مقابل، ارتودنسی متحرک نیز دارای مزایا و معایب خود است. مزیت اصلی آن، قابلیت استفاده آسان و خطر کمتر برای زخم‌های دهان است. همچنین، با استفاده از این نوع ارتودنسی، می‌توان به تصحیح عیوب دندانی در مراحل اولیه کمک کرد و از نیاز به درمان شدیدتر جلوگیری کرد. با این حال، این نوع ارتودنسی نیاز به مراقبت و قرار دادن آن در مدت زمان مناسب دارد و همچنین، نمی‌توان به صورت دقیق عیوب دندانی را تصحیح کرد.

به طور کلی، تصمیم برای استفاده از ارتودنسی ثابت یا متحرک باید با توجه به نیازهای فردی اتخاذ شود. در صورتی که عیوب دندانی شدید تر و نیاز به تصحیح دقیق تر دارید، ارتودنسی ثابت بهترین گزینه است. اما اگر عیوب دندانی شما ساده تر است و نیاز به درمان شدیدتر ندارید، ارتودنسی متحرک می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین، مراجعه به یک پزشک دندانپزشک برای تشخیص نوع درمان مناسب و شروع درمان بهترین راه حل است.

قیمت ارتودنسی ثابت بیشتر است یا متحرک؟

قیمت ارتودنسی ثابت (براکت‌های دائمی) معمولاً بیشتر از ارتودنسی متحرک (مانند درمان با محافظ دندان شفاف یا Invisalign) است. با این حال، قیمت نهایی به عوامل مختلفی مانند مدت زمان درمان، نیاز به اصلاحات چندگانه دندان و مجموعه دیگری از عوامل بستگی دارد. همچنین، برای بیمارانی که به دنبال یک راه حل پایدار و دائمی هستند، ارتودنسی ثابت گاهی اوقات بهترین گزینه است. در کل برای تعیین هزینه درمان بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف