آیا باید دندان عقل را بکشیم؟ هرچیزی که باید درباره دندان عقل بدانیم

دندانپزشکی شبانه روزی

دندانپزشک شما توصیه کرده است که دندان عقل خود را بردارید، اما آنها هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کنند. آیا واقعاً باید حذف شوند؟ آیا داستان‌های متناقضی در مورد نیاز به کشیدن دندان عقل شنیده اید؟

از یک طرف، دوستانی دارید که به شما می‌گویند هنوز دندان عقل خود را دارند و این هرگز برای آنها مشکلی ایجاد نکرده است. از طرف دیگر، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که دندان عقل را برای جلوگیری از عوارض بعدی بکشید. خوب، دوستان شما ممکن است با مشکلات قابل توجهی مواجه نشوند، اما دندانپزشک شما اشتباه نمی‌کند.

دندان عقل اغلب زمانی که به طور کامل از لثه بیرون نیامده و یا اصلاً بیرون نیامده است، کشیده می شود. نادیده گرفتن نیمه رویش دندان عقل می تواند منجر به ناراحتی و درد و همچنین عفونت‌های باکتریایی شود.

تلاش برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نواحی از دهان که دندان عقل به صورت زاویه‌دار در آن رشد کرده است، تقریبا غیرممکن است و باعث ایجاد پلاک و جرم در بین دندان‌ها می‌شود. پوسیدگی دندان که برای مدت طولانی کنترل نشده باشد می‌تواند منجر به پریودنتیت (بیماری لثه) شود که سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما را به خطر می‌اندازد.

بنابراین، قبل از اینکه تصمیم بگیرید از قرار ملاقات بعدی دندانپزشک خود صرف نظر کنید، همه چیزهایی که باید در مورد دندان عقل خود بدانید را مطالعه کنید.

چرا دندان عقل وجود دارد؟دندانپزشکی شبانه روزی

اگر قرار است دندان عقل برداشته شود، چرا اصلا وجود دارد؟ دندان‌های عقل به عنوان دسته سوم دندان‌های آسیاب طبقه بندی می‌شوند و در پشت دهان قرار دارند. برخلاف اکثر دندان‌های جلویی که تیزتر هستند و برای خرد کردن غذا به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌شوند، دندان‌های آسیاب برای خرد کردن غذا طراحی شده‌اند.

چه مدت طول می‌کشد تا دندان عقل رشد کند؟

دندان‌های عقل معمولاً بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی رویش می‌کنند، اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به طور کامل از طریق لثه ظاهر شود. با این حال، همیشه اینطور نیست، زیرا برخی از آنها هرگز رشد نمی‌کنند.

 چگونه متوجه می‌شوید که دندان عقل شما رشد کرده و چه زمانی باید آنها را درآورید؟

جدا از این که دندان‌های آسیاب سوم در حال حاضر قابل رویت هستند، دندان‌های عقلی که به درستی رویش نمی‌کنند ممکن است نهفته شوند. دندان عقل نهفته ممکن است همیشه بلافاصله مشکلی ایجاد نکند، اما با گذشت زمان ممکن است عفونی شود، به دندان‌های مجاور آسیب برساند یا مشکلات دهانی دیگری ایجاد کند.

چه اتفاقی برای دندان عقل عفونی می‌افتد؟

در بیشتر شرایط، خوردن بیش از حد قند می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود، اما دندان عقل شما چطور؟ چه اتفاقی برای دندان عقل پوسیده می‌افتد؟

دندان عقل بیشتر به دلیل محل قرارگیری آنها در دهان شما مستعد ابتلا به عفونت است. دندان‌های عقل درست در پشت در هر چهار گوشه دهان شما قرار می‌گیرند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست آن‌ها بسیار سخت است.

این امر منجر به تجمع پلاک و بقایای مواد غذایی روی دندان‌های مجاور و بین آن‌ها می‌شود و محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند.

در مورد دندان‌های عقلی که به پهلو روییده‌اند یا نهفته شده‌اند، باکتری‌ها می‌توانند در بافت لثه گیر کنند و شما را مستعد ابتلا به عفونت کنند.

دندان عقل چگونه برداشته می‌شود؟دندانپزشکی شبانه روزی

نحوه برداشتن دندان عقل به طور کلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دندانپزشک شما به شما توصیه می‌کند که آیا دندان عقل شما خوب است یا ممکن است باعث مشکلات دندانی در آینده شود. اگر مورد دومی باشد، ممکن است کشیدن جراحی توصیه شود.

بسته به نحوه قرارگیری دندان عقل، دندانپزشک شما ممکن است از بیهوشی موضعی یا عمومی یا آرام‌بخش برای جراحی استفاده کند. اگر دندان عقل شما هنوز در اعماق خط لثه است، برشی در لثه ایجاد می‌شود تا دندان و استخوان نمایان شود. اگر کشیدن دندان دشوار باشد، ممکن است قبل از کشیدن دندان به چند قطعه تقسیم شود. در بهترین موارد، اگر دندان عقل به طور کامل روییده باشد و نشان داده شود، کشیدن آن بسیار آسان‌تر است.

هنگامی که کشیدن کامل شد، محل تمیز می‌شود و هر گونه زباله باقی مانده حذف می‌شود، قبل از اینکه بخیه شود (در صورت نیاز). دندانپزشک شما برای کمک به توقف خونریزی و کمک به تشکیل لخته خون، گاز را روی محل قرار می‌دهد.

آیا به بیهوشی نیاز خواهم داشت؟

بسیاری از مردم سوال می‌کنند که آیا باید برای این عمل بیهوش شوند. به همان اندازه که صداهای برداشتن دندان عقل دلهره‌آور است، خوشحال خواهید شد که بدانید اکثر کشیدن دندان عقل را می‌توان بدون نیاز به بیهوشی و با کمک بی‌حس کننده موضعی برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن انجام داد.

آیا کشیدن دندان عقل خطراتی دارد؟

اگرچه غیر معمول است، اما برخی از خطرات مرتبط با کشیدن دندان عقل شما وجود دارد. اگر شروع به تجربه هرگونه مشکل در تنفس یا بلع، خونریزی زیاد، تب یا چرک ناشی از زخم کردید، این علائم ممکن است نشانه‌های عفونت، آسیب عصبی یا سایر عوارض باشد. توصیه می‌کنیم فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. با این حال وقوع این موارد بعید است. برخی از عوارض کوتاه مدت مانند خشکی دهان وجود دارد که قابل درمان است.

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

دندانپزشکی شبانه روزی
در طول عمل نباید دردی احساس کنید. تنها احساسی که ممکن است داشته باشید فشار دادن دندان پزشک است. به احتمال زیاد پس از برداشتن آنها و از بین رفتن داروی بیهوشی، احساس درد و ناراحتی خواهید کرد. با بهبودی دهان، خونریزی و تورم نیز شایع است. مهم است که مطمئن شوید لخته خون از جای خود خارج نمی‌شود یا لثه‌های شما در ناحیه آسیب دیده مختل نمی‌شود. اگر غذا در زخم گیر کرد یا بخیه پاره شد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برای کمک به کاهش درد، دندانپزشک مسکن‌ها و همچنین راه‌هایی برای کاهش تورم، مانند استفاده از کمپرس سرد (کیسه‌ای از سبزیجات منجمد معجزه می‌کند) توصیه یا تجویز می‌کند.

چگونه می‌توانم قبل از کشیدن دندان عقل، خود را آماده کنم؟

در بیشتر موارد، کشیدن دندان عقل توسط دندانپزشک شما روی صندلی انجام می‌شود، به این معنی که شما در همان روزی که عمل خود را انجام داده‌اید، در خانه خواهید بود. قبل از قرار ملاقات حتما موارد زیر را آماده کنید:

 1) ترتیب دادن موارد مربوط به حمل و نقل به خانه

اگر بخوابید، نمی‌توانید پس از عمل رانندگی کنید، بنابراین بهتر است با یکی از دوستان یا اعضای خانواده، به کلینیک بروید و با همان فرد برگردید.

۲) از خوردن و آشامیدن قبل از جراحی خودداری کنید

در اکثر جراحی‌ها، شما باید برای مدت معینی ناشتا باشید. حتما از دندانپزشک خود بپرسید که آیا به شما توصیه می‌کند قبل از عمل از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.

۳) زودتر بیایید

این بهترین زمان برای پرسیدن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد کل پروسه از دندانپزشک است.

۴) گزینه‌های بیهوشی خود را مورد بحث قرار دهید

قبل از عمل با دندانپزشک خود در مورد ۳ نوع بیهوشی صحبت کنید. بر اساس پیچیدگی عمل و سطح راحتی شما، ممکن است برای شما آرامبخشی یا بیهوشی عمومی در نظر گرفته شود.

۵) مراقبت‌های بعد از عمل

پس از کشیدن دندان عقل، چند روز آینده ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. ممکن است درد و سردرد را تجربه کنید. دندانپزشک شما باید یک مسکن برای شما تجویز کند، اما اگر این دارو را تجویز نکرده است، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه و کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

۶) برای بهبودی بیشتر مرخصی بگیرید

مهمترین بخش بعد از کشیدن دندان عقل، روند بهبودی است. اطمینان حاصل کنید که لخته خون را از بین نمی‌برید یا زخم را مختل نمی‌کنید و اجازه می‌دهید تا بهبود یابد. اگر به تازگی دندان عقل خود را کشیده‌اید، به سر کار نروید. زمان استراحت را تعیین کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف