جرم دندان چیست و جرم گیری دندان چطور انجام می شود؟

مطمئنا تا کنون به این مسئله دقت کرده اید که افرادی که در طول روز با آنها برخورد می کنید هر کدام رنگ دندان هایشان متفاوت است.

گاهی ممکن است اصلا به چنین چیزی فکر نکنید اما اگر دندان های مخاطبتان زیبا و مرتب و خوش رنگ باشد نظرتان را جلب می کند و دقیقا مثل این است که توجه شما را مانند یک چراغ راهنما جلب می کند.

دقیقا برعکس این حالت هم وجود دارد و مسلما شما با این مسئله مواجه شده اید. افرادی که اصلا به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند و سعی می کنید که به هر نحوی که شده از آنها فاصله بگیرید چون دندان هایشان ظاهری نامطلوب دارد و بوی بدی می دهند.

هنگامی که افراد به سلامت دندان های خود اهمیت نمی دهند و پس از وعده های غذایی مسواک نمی زنند به مرور لایه ای از مواد غذایی بر روی دندان ها می نشیند.

این لایه های بسیار نازک و غیر قابل رویت همان جرم ها هستند که در ابتدا بی خطرند و ظاهر دندان را به هیچ عنوان از فرم نمی اندازند اما تنها کافی است که چند روز از عمر این لایه های نازک بگذرد. کم کم رهان شروع می کند به ایجاد بوی بد و مواد غذایی که حالا دیگر چندان هم غذایی نیستند تبدیل به اسیدهایی می شوند که باعث ایجاد حفره در دندان می شود و دندان را اصطلاحا کرم زده می کنند.واژه جرم گیری دندان نیزاز همین جا نشعت گرفته است.

اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه های عذایی روی دندان بنشینند، با زدن مسواک همه آنها از بین می روند اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی نمی شود از شر آنها خلاص شد. به طوری که زردی آنها بر روی دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت به وجود می آورد.

علاوه بر افرادی که در مراقبت از دندان های خود کم کاری می کنند، موارد دیگری هم هستند که به این موضل گرفتار می شوند. افراد سیگاری و کسانی که مصرف کننده مواد مخدر هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد به جرم گیری دندان نیاز دارند. علاوه بر افراد سیگاری و مصرف کنندگان مواد مخدر، کسانی که بیش از اندازه چای می نوشند نیز به جرم دندان مبتلا می شوند.

جالب است بدانید که علاوه بر مواد غذایی، حتی خود بزاق دهان نیز سبب افزایش جرم بر روی دندان ها می شود. بنابر این اگر حتی برای مدتی غذا هم نخوریم، باز هم جرم ها بر روی دندان ها می نشینند.

از آنجا که افراد در مورد جرم گیری دندان اطلاعات کافی ندارند بسیار طبیعی است که نظریات اشتباه و شایعه ها را در این زمینه باور کنند. یکی از این شایعه ها این است که با انجام عمل جرم گیری بر روی دندان ها آنها لق خواهند شد. این باور کاملا غلط است زیرا با انجام این عمل به هیچ عنوان دندان لق نمی شود.

پس از آن که جرم بر روی دندان می نشیند، اسیدی که از جرم ها به وجود می آید سبب می شود تا بخشی از قسمت های دندان نابود شود و بنابراین دندان لق به نظر بیاید. اما فرد بیمار متوجه این موضوع نخواهد شد و علت آن هم این است که حجم جرم ها به اندازه ایست که دور دندان را احاطه می کند و فرد اصلا حس نمی  کند که بخشی از دندانش را از دست داده.

ولی پس از آنکه جرم گیری دندان کاملا انجام شد، جرم ها از بین می روند و اکنون دیگر جرمی وجود ندارد که فضای از دست رفته میان لثه و دندان را پر کند. بنابراین بسیاری این تصور را دارند که جرم گیری دندان ها را لق می کند. این نظر اصلا صحت ندارد و هیچ توجیه علمی برای آن وجود ندارد.

دندان پزشکان جرم گیری را چگونه انجام می دهد؟

برای پلاک‌هایی که سطحی است و دندان‌هایی که جرم زیادی ندارند جرم گیری توسط یک جرمگیر انجام می‌شود. این نوع جرمگیری کاملا سطحی است. اما در جرمگیری‌های نسبتا شدید دندانپزشک از یک ابزار التراسونیک استفاده می‌کند. دندان پزشک به وسیله این ابزار که سر فلزی هم دارد تمامی پلاک ها را از روی سطح دندان پاک می‌کند.  این نوع درمان هیچ دردی ندارد. نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.

آیا جرمگیری دندان خطر دارد؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جرمگیری دندان باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که این جرم است ضررات بیشتری را به دندان می‌زند. جرم‌ها نه تنها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند بلکه امکان تجمع و تکثیر میکروب‌ها را بیشتر می‌کنند. تنها راه خلاص شدن از این موضوع جرم گیری است.

جرم گیری ممکن است باعث حساس شدن دندان‌های شما هنگام مصرف نوشیدنی‌های گرم و سرد شوند. این موضوع به این دلیل است جرم‌های روی دندان به عنوان یک عایق عمل می‌کنند و جلوی حس دندان‌ها را تا حدی می‌گیرند. جرم گیری این موضوع را برجسته‌تر می‌کند که البته همیشگی نیست و بس از چند روز به این موضوع عادت خواهید کرد.

عده‌ای معتقد هستند که جرمگیری دندان باعث لق شدن و افتادن آن‌ها می‌شود. این موضوع از باورهای نادرست درباره جرمیگیری دندان است. با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود.

در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

جرم گیری دندان چه زمانی ضروری است؟

هر فردی ایجاد شدن کمی جرم بر روی دندان هایش را تجربه کرده است. بزاق دهان، باکتری و مواد غذایی در دهان یک لایه ی نازک را تشکیل می دهند که روی دندان ها را می پوشانند. وقتی شما غذا می خورید مواد غذایی ریز، اسید و شکر به این لایه ی نازک می چسبند و ساختاری را تشکیل می دهند که پلاک نامیده می شود. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می کند می تواند منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه ی دهان به از بین بردن پلاک ها و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات جدی تر کمک می کند.

اگر لثه های سالمی دارید، بافت های لثه به دور دندان ها می چسبند و پلاک ها را دور نگه می دارند. اما اگر بیماری های لثه آغاز شود این بافت گشاد خواهد شد. لثه های سالم فقط یک تا سه میلی متر زیر خط لثه به دندان می چسبند. با وجود بیماری در لثه حفره های عمیق تری به وجود می آید. این فضاهای خالی می تواند با پلاک پر شود و مشکلات شما را بیشتر کند و منجر به ایجاد علایمی مانند بوی بد دهان شود.

اگر فضای خالی ایجاد شده چهار میلی متر یا بیشتر باشد احتالا دندان پزشک توصیه خواهد کرد که جرم گیری عمیق انجام دهید. تا پلاک های زیر خط لثه را از بین ببرید.

جمع بندی جرم گیری معمولی دندان:

یک جرم گیری سطحی و معمولی است که رسوبات و هر گونه لکه را از سطح دندان ها پاک می کند.

  • به عنوان یک روش پیشگیری کننده نیز شناخته می شود.
  • شامل جرم گیری سطحی و پولیش می باشد.
  • نیاز به داروی بی حسی ندارد.
  • توصیه می شود دو بار در سال انجام شود.

جرم گیری عمیق دندان:

یک روش تهاجمی تر از جرم گیری، برای کسانی انجام می گیرد که در خطر ابتلا به ورم لثه یا بیماری های لثه هستند.

  • معمولا شامل جرم گیری و اسکیلینگ ریشه می باشد.
  • جرم گیری به معنای برداشتن رسوبات از روی سطح دندان است.
  • اسکیلینگ ریشه به معنای تمیز کردن سطح ریشه و هم چنین خارج کردن قسمت های خراب شده ی دندان می باشد.
  • ممکن است شامل جرم گیری لثه و زیر لثه ها باشد.
  • به منظور جلوگیری و پیشگیری از بیماری های لثه انجام می شود.
  • به نام جرم گیری لثه نیز ممکن است شناخته شود.
  • ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد.
  • ممکن است بخشی از درمان برای بهبود مشکلات لثه و یا دندان باشد.

جرم گیری عمیق شامل از بین بردن باکتری ها و رسوبات از بالا و پایین لثه های شما می باشد. حضور این باکتری ها ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند این روش برای درمان بیماری های لثه بعد از این که دندان پزشک آن را تجویز کند به کار گرفته می شود. این مشکل زمانی به وجود می آید که حفره یا فاصله میان دندان و لثه وجود داشته باشد. این بیماری ساختار دیوار و حمایت آن را از بین می برد. نشانه های بیماری لثه عبارت اند از:

فرو رفتگی خط لثه که باعث می شود دندان های شما بزرگ تر به نظر برسند

  • خون ریزی لثه
  • لثه های ورم کرده و دردناک
  • افتادن دندان

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف