خدمات اورژانس دندانپزشکی کدام خدمات هستند؟

هنگامی که شما با یک مشکل دندانپزشکی سروکار دارید، اولین تماس شما با دندانپزشکتان خواهد بود، خب اگر در یکی از روزهای تعطیل هفته قرارداشته باشید چه می کنید؟ یا اگر نیمه شب با این مشکل روبرو شوید چه می کنید؟ اگر در خارج از ساعات عادی مطب دندانپزشکتان با این مشکل مواجه شوید چه می کنید؟

در این مواقع است که نقش کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی بیشتر و بهتر مشخص می گردد. این کلینیک ها که به صورت شبانه روزی خدمات خود را ارائه می دهند می توانند در روزهای تعطیل و خارج از ساعات عادی مطب های دندانپزشکی به شما خدمات ارائه نمایند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره نیز یکی از این کلینیک های دندانپزشکی در سطح تهران است که به صورت ۲۴ ساعته این خدمات را ارئه می دهد.

در اینجا مواردی وجود دارد که بایستی در نظر بگیریم:

• چگونه باید بدانیم که یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی است یا خیر؟
  • آیا خدمات اورژانسی ارائه می دهد یا خیر؟
  • فوریت های دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟
  • نحوه جلوگیری از شرایط اضطراری چیست؟

برای مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی باید نکاتی را در نظر بگیرید که آیا این کلینیک به سلامتی و رفع مشکل شما کمک می کند یا اینکه باعث ایجاد مشکلات جدید و هزینه اضافی برای شما می گردد. شناختن این کلینیک های دندانپزشکی برای مواقع ضروری کار را برای ما آسانتر خواهد کرد.

به گفته پزشکان حدود ۲۲ درصد از مردم در شش ماه گذشته درد دندان یا دهان را تجربه کرده اند و نشان می دهد که چگونه اورژانس های دندانپزشکی کارآ و ضروری هستند.

برای اینکه به شما در شناختن اینکه آیا درمان دندان شما اورژانسی است یا خیر سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

• آیا شما دردهای شدید دارید؟
  • آیا دندان شما خونریزی یا علائم اضطراری دارد؟
  • آیا دندان خود را گرم کرده اید و همچنان درد شدیدی حس می کنید؟
  • آیا دندانی دارید که شل شده و در جای خود حرکت می کند؟ بزرگسالان هرگز نباید دندان خود را از دست بدهند یک دندان شل حتی بدون درد، یک مشکل جدی است.
  • آیا شما عفونت دندان دارید؟ یک آبسه یا عفونت جدی در دهان شما میتواند به طور بالقوه تهدید کننده باشد. دندان خود را بررسی کنید و ببینید که در اطراف آن تورم یا تاول روی لثه وجود دارد یا خیر.
  • آیا خونریزی دهان یا لثه دارید؟ خونریزی دهان نیز یکی از نشانه های اضطراری بودن درمان شما است.

به طور کلی هرگونه مشکل دندانی که برای متوقف کردن خونریزی، کاهش درد شدید یا نجات دندان است، نیاز به درمان فوری دارد و یک درمان اورژانسی محسوب می گردد. این مورد همچنین در مورد عفونت نیز صادق است.

اگر شما هریک از این علائم را داشته باشید، ممکن است در شرایط اضطراری دندانپزشکی قرارداشته باشید. پس بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید و اگر دندانپزشک شما در دسترس نباشد به یکی از کلینک های دندانپزشکی شبانه روزی معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره مراجعه نمایید.

اگر شرایط دندان شما به گونه ای است که می توانید یکی دو روز صبر کنید دندان شما نیاز به خدمات اورزانسی ندارد. اما گاهی نیز صبر کردن منجر به از دست دادن دندان شما خواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است دندان شما ترک خورده باشد، درصورت اضطراب اگر شکستگی بسیار دردناک باشد یا قطعات تیز باقی مانده باشد که باعث ایجاد تروما در دهان شما می شود، اورژانس لازم است. اگر دندان شما ترک برداشته باشد و می تانید منتظر بمانید و درد شدیدی نداشته باشید می توانید مراجعه خود را به تاخیر بیندازید.

تازمانی که درد شدید نباشد و شما علائم آبسه مانند تورم صورت، برآمدگی روی لثه یا تب بالا را نداشته باشید، درمان شما اورژانسی محسوب نمی شود.

اگر تاج دندان یا پرکردگی دندان خود را از دست داده اید، احتمالا می توانید چند روز منتظر بمانید تا دندانپزشک خود را ملاقات کنید. در این موارد همچنین می توانید یک تکه آدامس بدون قند را درورن حفره بچسبانید، تا تاج گمشده را به طور موقت درمان کنید یا اینکه با استفاده از چسب موقت دندان یا سیمان بدون نسخه دندانپزشک به صورت موقت آن را ترمیم کنید. فقط از چسب های دائمی دندان استفاده نکنید.

فوریت های پزشکی دندانپزشکی

اگر از هر یک از موارد اضطراری دندانپزشکی رنج می برید، درمورد مراقبت از این مشکل باید به یک کلینیک شبانه روزی مراجعه کنید.

طبق گفته انجمن اندودنتیست آمریکا، با اقدام سریع بعد از کنده شدن دندان، ممکن است دندانپزشک بتواند دندان شما را مجدد حفظ کند.

اگر دندان شما شل شده یا تاج شما برداشته شده است، ریشه را لمس نکنید و بدون تماس با قسمت داخلی آن را تمیز بشویید. درصورت امکان دندان را مجدد در جای خود قراردهید. اگر نمی توانید دندان را در یک ظرف کوچک شیر قراردهید و سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا شانس حفظ مجدد دندان خود را داشته باشید.

دندان خرد شده یا شکسته

اگر شکستگی بسیار دردناک یا جدی دارید، دهان خود را با آب گرم تمیز کرده و یک کمپرس سرد را در قسمت بیرونی دهان خود بمالید تا تورم کاهش یابد. استامینوفن را برای درد مصرف کنید اما از مسکن یا ژل بی حس کننده خودداری کنید زیرا باعث آسیب به لثه شما می شود.

دندان کنده شده

آبسه دندان یک وضعیت شدید و بالقوه تهید کننده زندگی است که درآن یک مخزن چرکین در دندان منجر به عفونت می شود. آبسه دندان ممکن است باعث ایجاد تب، حساسیت دندان در برابر گرما و سرما، دندان درد مداوم، تورم گره های لنفاوی در گردن شما، و ایجاد برآمدگی هایی مانند جوش برروی لثه شما در نزدیکی دندان آلوده شود.

هر یک از این موارد می تواند به فک، بافت اطراف و سایر مناطق بدن سرایت کند. قبل از دیدن دندانپزشک چندین بار با آب نمک ملایم بشویید تا درد کاهش یابد و چرک را به سطح بکشید.

نحوه جلوگیری از شرایط اضطراری بالقوه

بهترن راه پیشگیری از شرایط اضطراری دندان این است که در بهداشت دهان و دندان خود پیش دستی کنید و معاینات روتین را با دندانپزشک خود انجام دهید. در طی این بازدیدها، دندانپزشک شما پر شدن و تاج های شل و همچنین علائم پوسیدگی، عفونت و بیماری لثه را بررسی می کند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره در تهران آماده ارائه خدمات شبانه روزی به بیماران اورژانسی و غیراورژانسی می باشد. در مواقع اضطراری کلینیک دندانپزشکی زهره را فراموش نکنید.