۹ روش درمان خانگی آبسه دندان

چگونه آبسه دندان را درمان می کنید؟

آبسه نتیجه عفونت هایی است که داخل دندان ایجاد می شوند. هنگامی که دندان بریده، شکسته یا پوسیده می شود باکتری می تواند وارد آن شود و باعث مشکلاتی برای دهان و دندان شود. هنگامی که باکتری به ریشه دندان می رسد باعث عفونت و چرکی شدن آن می شود، این چرک متورم می شود و نتیجه آن دندان درد است. این عفونت اگر درمان نشود به لثه و استخوان فک سرایت می کند و بیماری های جدی تری را منجر می شود. آبسه بوی نامطبوعی دارد و خلاص شدن از آن دشوار است.
آبسه دندان باید توسط دندانپزشک درمان شود، اما برخی از درمان های خانگی نیز برای درمان این بیماری موثر هستند. در ادامه چند درمان خانگی ساده و موثر برای درمان آبسه را توضیح می دهیم.

آب نمک و آبسه دندان

۱.شستن دهان با آب نمک
شستشوی دهان با آب نمک یک روش ساده و مقرون به صرفه برای تسکین موقت آبسه است، همچنین می تواند باعث التیام زخم و لثه ها شود.

برای استفاده از این روش:

نصف قاشق چایخوری نمک را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید و سپس دهان خود را با آن بشویید. سعی کنید حداقل دو دقیقه آب نمک را در دهانتان نگه دارید و سپس آب را به بیرون تف کنید. می توانید سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

جوش شیرین و آبسه دندان

۲.جوش شیرین

جوش شیرین ماده ای است که معمولا در هر خانه ای یافت می شود. این ماده ارزان و در دسترس یکی دیگر از روش های درمان آبسه است. جوش شیرین برای از بین بردن پلاک های دهان بسیار عالی است، همچنین دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست.
برای استفاده از این ماده:

نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین به همراه نصف لیوان آب و کمی نمک را مخلوط کنید و پنج دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید. این کار را می توانید دوبار در روز تکرار کنید.

روغن پونه کوهی

۳.اسانس و روغن پونه کوهی

اسانس پونه کوهی را می توان در فروشگاههای مواد غذایی و داروخانه ها پیدا کرد. روغن پونه کوهی یک آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی است، و می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از آبسه دندان کمک کند. حتما روغن پونه کوهی را با یک روغن دیگر مخلوط کنید تا باعث حساست خاصی نشود.

برای مشاوره رایگان با پزشکان ما، همین حالا تماس بگیرید!

برای استفاده از این درمان:

چند قطره روغن پونه کوهی را با یک روغن پایه مخلوط کنید و محلول به دست آمده را با یک پنبه روی محل مورد نظر بمالید و برای دو تا سه دقیقه نگه دارید، سپس پنبه را بردارید و اجازه دهید مواد برای ۱۰ دقیقه روی زخم بمانند و بعد محل را با آب بشویید. این کار را می توانید سه بار در روز انجام دهید.

کمپرس آب سرد

۴.کمپرس آب سرد
کمپرس آب سرد یک روش قدیمی و در عین حال کاربردی برای کاهش درد و تورم است.
برای استفاده از این روش:

چند تکه یخ را داخل یک پارچه یا حوله قرار دهید و روی محل زخم قرار دهید. می توانید هر ۱۵ دقیقه یک بار کمپرس را بردارید و دوباره بگذارید. از این روش چندبار در روز می توانید استفاده کنید.

دمنوش شنبلیله

۵.دمنوش شنبلیله
شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی است و سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود زخم ها و کاهش التهاب دارد.

برای استفاده از این روش:

یک قاشق چایخوری شنبلیله را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و با کمک پنبه روی زخم قرار دهید. از این روش دو تا سه بار در روز می توانید استفاده کنید.

اسانس آویشن

۶. اسانس و روغن آویشن
روغن آویشن یکی دیگر از اسانس های قوی است که انگل ها و باکتری ها را می کشد و تورم را کاهش می دهد. برای استفاده از این روغن حتما آن را با یک روغن پایه رقیق کنید.

برای استفاده از این درمان چند روش وجود دارد:

۱.روغن رقیق شده را با کمی پنبه روی محل مورد نظر بمالید.

۲. می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن آویشن رقیق شده به یک لیوان کوچک آب، دهانشویه درست کنید و دهان تان را با آنها بشویید.
از روغن آویشن تا سه بار در روز می توانید استفاده کنید.

۷.اسانس و روغن میخک
روغن میخک از زمان های قدیم به عنوان یک درمان طبیعی دندان درد استفاده می شده و خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. این روغن هم به شکل های رقیق شده و هم غلیظ وجود دارد. اگر از نوع غلیظ آن استفاده کردید، به یاد داشته باشید که حتما آن را رقیق کنید (۳ تا ۵ قطره روغن در یک روغن پایه).

از این درمان به چند روش می توان استفاده کرد:

۱.روغن رقیق شده را روی یک تکه پنبه بریزید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

۲.در روش دوم چند قطره روغن را در یک لیوان آب بریزید و یک دهانشویه درست کنید. از روغن میخک می توانید دوتا سه بار در روز استفاده کنید.

آب اکسیژنه

۸.آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک داروی عالی برای مبارزه با عفونت باکتریایی است، همچنین می تواند به کاهش پلاک و خونریزی لثه کمک کند.
برای استفاده از این درمان:

مقدار سه درصد آب اکسیژنه را با آب معمولی مخلوط کنید، محلول را در دهان غرغره کنید و سپس تف کنید. مواظب باشید محلول را قورت ندهید. از این روش می توانید چندبار در روز استفاده کنید.

خواص سیر برای آبسه دندان

۹.سیر

یکی دیگر از داروهای طبیعی برای درمان درد و از بین بردن باکتری ها استفاده از سیر است.
برای استفاده از این درمان:

یک حبه سیر را له کنید تا به صورت یک خمیر دربیاید و سپس این خمیر را روی محل عفونت بمالید. از این ماده می توانید چند بار در روز استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
دندان آبسه یک عفونت جدی است که در صورت عدم درمان به موقع، می تواند به سایر قسمت های صورت و چشم ها سرایت کند و مشکلاتی بوجود بیاورد.
اگر آبسه دندان دارید، سریعاً و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا به‌عنوان روش های مکمل در نظر گرفته می شوند که باید درکنار داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود استفاده شوند.

3.7 3 رای ها
قدیمی‌ترین