چه زمانی سن مناسب برای ایمپلنت دندان است؟

پزشکان در سرتاسر دنیا قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی را بسیار جدی می‌گیرند. در واقع، آن‌ها روی جدیدترین تکنیک‌ها و فناوری‌های موجود در بازار دندان‌پزشکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا تجربه‌ای با کیفیت در هنگام کاشت ایمپلنت‌های دندانی را برای بیماران خود فراهم کنند. اگر دندان‌های لق دارید یا دندان‌های خود را از دست داده‌اید و ایمپلنت‌های دندانی را جایگزین آن‌ها می‌دانید، دندان‌پزشکان به شما کمک خواهند کرد.

اغلب اوقات، پزشکان در مورد کاشت ایمپلنت دندان با مسئله سن مواجه می‌شوند. برخی از افراد معتقدند که برای بهره‌مندی از گزینه جایگزینی دندان بسیار پیر یا بسیار جوان هستند. به طور کلی، سن عاملی برای تعیین شامل بودن انجام ایمپلنت دندان نیست. از آنجایی که پزشکان به آموزش به بیمار اعتقاد دارند، در این مقاله بیشتر در مورد ایمپلنت دندان و اینکه سن چه ارتباطی با فرآیند تصمیم گیری در این زمینه دارد صحبت می‌شود.

ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

دندانپزشکی شبانه روزی

ایمپلنت های دندانی پیچ‌های تیتانیومی کوچکی هستند که مستقیماً در استخوان فک بیماران قرار می‌گیرند. این روش سیستم جایگزینی دندان توصیه شده است و ظاهر، احساس و عملکرد آن مانند دندان‌های طبیعی است. علاوه بر این، این شیوه شرایط را برای تقویت استخوان فک فراهم می‌کند که به حفظ شکل آن کمک می‌کند.

آیا من برای استفاده از ایمپلنت دندان خیلی جوان هستم؟

واقعاً حداقل سنی برای دریافت ایمپلنت دندان وجود ندارد. با این حال، پزشکان بر اساس نیازها و سلامت دهان و دندان شما تعیین خواهند کرد که آیا شما واجد شرایط این روش هستید یا خیر. بیمارانی  که استخوان فک کاملاً توسعه یافته ندارند، کاندیدای خوبی برای ایمپلنت دندان در نظر گرفته نمی‌شوند. اکثر افراد بین ۱۷ تا ۲۰ سالگی بلوغ استخوان فک را تجربه می‌کنند، اما پزشکان کاندیداتوری شما را بر اساس تصاویر و اشعه ایکس ارزیابی می‌کنند.

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر ایمپلنت‌های دندانی خیلی زود قبل از بلوغ کامل استخوان فک، قرار داده شوند، در حین رشد با استخوان فک حرکت نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند بعدها مشکلاتی را در ارتودنسی برای بیماران ایجاد کند.

آیا سن من برای بهره مندی از ایمپلنت دندان بسیار زیاد است؟

دندانپزشکی شبانه روزی

هیچ محدودیت سنی برای ایمپلنت دندان وجود ندارد. با این حال، اکثر بیماران معمولا در اواخر دهه ۵۰ تا اوایل ۷۰ سالگی هستند. اگر در اواخر دهه ۷۰، یا حتی در دهه ۸۰ یا ۹۰ زندگی خود هستید، و همچنان کاندیدای ایمپلنت‌های دندانی بر اساس سلامت دهان و دندان خود هستید، پزشکان این کار را برای شما انجام می‌دهند. در نهایت، کاندیداتوری هر فرد برای کاشت دندان پس از ارزیابی کامل توسط یک پزشک مشخص می‌شود. هنگامی که برای دریافت مشاوره به پزشک مراجعه می‌کنید، وی منطقه یا مناطق مورد نظر در دهان شما را به طور کامل بررسی می‌کند، هر گونه عکس‌ مورد نیاز با اشعه ایکس یا تصویر مورد نیاز را می‌گیرد، در مورد سلامت دهان و دندان شما با شما صحبت می‌کند و به هر سوالی که دارید، پاسخ می‌دهد. در پایان، اگر مشخص شود که شایستگی این عمل را دارید، روش کاشت ایمپلنت دندان حتی اگر ۹۹ ساله باشید، ایمن و موثر است.

در چه صورتی باید به انجام عمل ایمپلنت دندان فکر کنید؟دندانپزشکی شبانه روزی

اگر یک یا چند دندان طبیعی خود را از دست داده‌اید، می‌توانید به فکر کاشت ایمپلنت باشید، زیرا شنیده‌اید که این روش بهترین گزینه برای داشتن دندان طبیعی است. این موضوع به دلایل مختلفی درست است. ابتدا یک ایمپلنت دندان جایگزین ریشه‌های دندان از دست رفته شما و همچنین خود دندان می‌شود. ریشه جدید ساخته شده از تیتانیوم، کمک می‌کند تا دندان‌های جایگزین شما بهتر از پروتز در جای خود محکم شود. همچنین از جابجایی دندان‌های باقیمانده شما از موقعیت خود جلوگیری می‌کند. سایر مزایای مهم این عمل عبارتند از:

  • بازیابی توانایی جویدن و صحبت کردن
  • نیازی به برداشتن دندان‌های جایگزین برای تمیز کردن آنها نیست
  • کاملا طبیعی به نظر می‌رسند
  • جلوگیری از افتادگی صورت
  • عدم نیاز به ترس از یک اتفاق شرم‌آور، مانند افتادن دندان‌ها از دهان هنگام غذا خوردن، خنده، سرفه یا عطسه

با وجود این مزایا، ایمپلنت دندان ممکن است انتخاب مناسبی برای همه نباشد. این مطلب شامل بیماران زیر ۱۸ سال می شود.

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

قبل از اینکه بیمار بتواند ایمپلنت دندانی دریافت کند، باید فک کاملاً توسعه یافته داشته باشد. این مسئله معمولاً تا اواخر نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، دندان‌پزشکان به ندرت روش کاشت دندان را روی افراد ۱۷ سال یا کمتر انجام می‌دهند. با این حال، این محدودیت سنی مطلق نیست، زیرا رشد فک عامل مهم‌تری نسبت به سن است.

بهترین سن برای انجام عمل ایمپلنت دندان چه سنی است؟

دندانپزشکی شبانه روزی

این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، اینکه آیا فرد در سنین نوجوانی نیز می‌تواند این عمل را انجام دهد. در واقع برای تعیین اینکه آیا یک بیمار نوجوان ممکن است برای کاشت دندان آماده باشد یا خیز، ابتدا باید از استخوان‌های او عکس اشعه ایکس گرفته شود تا تعیین شود که آیا استخوان‌ها به اندازه کافی رشد کرده‌اند تا عمل جراحی انجام شود یا خیر. البته، برای بیماران زیر ۱۸ سال که می‌خواهند دندان‌های از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کنند، اجازه والدین نیز مهم است.

بدون محدودیت سنی برای ایمپلنت‌های دندانی

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، نیمی از مردان و زنان بالای ۶۵ سال حداقل یک دندان از دست داده‌اند. این باعث می‌شود آنها کاندیدای ایده‌آل برای روش ایمپلنت دندان، از جمله افراد مسن در دهه ۸۰ و ۹۰ باشند. در حالی که قبل از توصیه ایمپلنت دندان، سلامت کلی بیمار را در نظر می‌گیرند، صرفاً یک فرد مسن‌تر بودن کسی را مستثنی نمی‌کند. در واقع، سالمندانی که سال‌ها با پروتزهای متحرک زندگی کرده‌اند، ممکن است احساس کنند آماده هستند تا به ایمپلنت‌های دندانی دائمی و غیر متحرک روی بیاورند.

بزرگترین تفاوت بین بیماران جوان و مسن‌تر ایمپلنت دندان در وهله اول این است که چگونه افراد دندان‌های خود را از دست می‌دهند. بزرگسالان جوان بیشتر در تصادفات دندان‌های خود را از دست می‌دهند، در حالی که افراد مسن به دلیل پوسیدگی و بیماری دندان‌های خود را از دست می‌دهند. صرف نظر از اینکه چگونه دندان طبیعی خود را از دست داده‌اید، توصیه می‌کنیم از دندان‌پزشکان مجرب و کارکشته سوال کنید که آیا ایمپلنت‌های دندانی مناسب‌ترین گزینه جایگزینی دندان برای شما هستند یا خیر.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف