چالش کاشت ایمپلنت و پوکی استخوان

آیا کاشت ایمپلنت برای بیمارانی که پوکی استخوان دارند امکان پذیر است؟
پوکی استخوان یا (osteoporosis) یکی از بیماری هایی است که معمولا در سنین بالا اتفاق می افتد و البته در بین زنان شایع تر است. کسانی که به پوکی استخوان دچار می شوند، استخوان هایشان حساس می شوند و ممکن است با کوچکترین ضربه ای بشکنند و اگر در سنین بالا باشند امکان جوش خوردن و ترمیم دوباره استخوان با مشکل مواجه می شود.


عوامل زیادی سبب تحلیل و پوکی استخوان می شوند که در ادامه به چند مورد از انها اشاره می کنیم:

  • ۱.تحلیل دندان ها که سبب می شود استخوان آن ناحیه به تدریج دچار پوکی و کاهش تراکم شود.
  • ۲.بیماری های مربوط به لثه که روی استخوان فک تاثیر می گذارند.
  • ۳.کرم خوردگی دندان و خالی شدن فضا و بوجود امدن حفره هایی روی استخوان فک.
  • ۴.عفونت محل ایمپلنت.
  • ۵.آسیب دیدگی دندان ها، لثه یا استخوان فک.
  • ۶.مشکلاتی در رشد مناسب استخوان.
پوکی استخوان دندان
پوکی استخوان دندان


در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا حتما با پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را با او درمیان بگذارید.
در گذشته که کاشت ایمپلنت به اندازه امروز رایج نبود بیماران مجبور بودند از پروتزهای بی کیفیت استفاده کنند و همین باعث کاهش اعتماد به نفس و ظاهر ناخوشایند دندان های آنها میشد. اما امروزه با پیشرفت امکانات، کاشت ایمپلنت خیلی رواج دارد و حتی در کسانی که دچار مشکلاتی مثل پوکی استخوان هستند نیز انجام می شود.


ایمپلنت یک روش عالی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است، اما از آنجایی که جراحی ایمپلنت روی استخوان فک انجام می شود و استخوان فک نیز مانند تمام استخوان های بدن، پوکی را تجربه می کند، اگر فرد دچار پوکی استخوان باشد ممکن است نتواند جراحی موفقیت آمیزی داشته باشد. البته این به معنای این نیست که نتوانید ایمپلنت انجام دهید بلکه با مراقبت های لازم می توانید این کار را انجام دهید و از داشتن لبخندی زیبا با دندان های سالم بهره مند شوید.


انجام ایمپلنت در صورت داشتن پوکی استخوان


اگر از پوکی استخوان رنج می برید چند روش برای انجام ایمپلنت وجود دارد.


اگر پوکی در حد خیلی کم باشد می توان پیوند استخوان انجام داد تا اندازه ای که استخوان فک بتواند مقاومت لازم را پیدا کند و سپس جراحی ایمپلنت را انجام داد. برای این کار جراح یک تکه استخوان از جاهای دیگر بدن مثل (چانه یا ران) بر میدارد و در جایی که قرار است ایمپلنت کاشته شود قرار می دهد. همچنین می توان برای پیوند استخوان از مواد مصنوعی استفاده کرد.


توسعه ریج نوعی از پیوند استخوان است که زمانی انجام می شود که روی فک فضای کافی برای انجام ایمپلنت نباشد. برخی دندانپزشکان بلافاصله بعد از این کار، ایمپلنت را قرار می دهند ولی برخی ترجیح می دهند چند ماه صبر کنند و سپس جراحی ایمپلنت را انجام دهند.


داروهایی مثل بیس فسفونات ها باعث کاهش روند تحلیل استخوان می شوند، این داروها به طور کلی شاید خوب باشند، ولی متاسفانه عوارض جانبی آنها باعث کند شدن روند بهبودی فک بعد از عمل جراحی می شود، حتی در برخی موارد، مصرف زیاد این داروها موجب شکسته شدن ایمپلنت می شود.


تحقیقات نشان می دهند پوکی استخوان نباید مانع برای کاشت ایمپلنت باشد و برخی به این نتیجه رسیده اند که اگر جراحی ایمپلنت بالافاصله بعد از برداشتن دندان های اصلی انجام شود میزان موفقیت آن بیشتر است.

پوکی استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت
پوکی استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت


روش هایی برای پیشگیری از تحلیل رفتن و پوکی استخوان فک


اگر تاکنون دچار پوکی استخوان نشده اید و یا می خواهید پیشگیری های لازم را انجام دهید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ۱.حفظ بهداشت دهان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک.
  • ۲.خوردن غذای سالم و مفید، دریافت کلسیم کافی و مصرف پروبیوتیک.
  • ۳.کشیدن سیگار و یا هر دخانیات دیگری همیشه برای دندان ها و رشد استخوان مضر بوده و هست.


اگر پیشگیری های لازم را انجام دهید می توانید از تحلیل رفتن و پوکی استخوان جلوگیری کنید.


نکته پایانی


انجام ایمپلنت به یک سری عوامل بالینی و بیولوژیکی مانند بافت محکم استخوان و انجام درست ایمپلنت بستگی دارد. ارزیابی کیفیت استخوان، آماده سازی محل کاشت و استفاده از مواد با کیفیت تاثیر زیادی بر موفقیت آمیز بودن این جراحی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته ماندگاری و موفقیت ایمپلنت در کسانی که دچار پوکی استخوان هستند تفاوتی با افراد عادی ندارد، این بدان معناست که کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به پوکی استخوان مانعی ایجاد نمی کند، حتی در برخی موارد انجام ایمپلنت می تواند به بازسازی استخوان فک کمک کند.

کلینیک دندانپزشکی زهره با کادری مجرب و تجربه کاشت بیش از ۲ هزار ایمپلنت دندانی، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف