ونیر چیست و چطور از آن مراقبت کنیم؟

ونیر چیست و چطور از آن مراقبت کنیم؟

 

ونیر پوسته های باریکی که به سطح دندان ها چسبانده شده است و به دندان زیبایی می بخشند. تلاش برای مراقبت از دندان ها سال هاست که در جریان است. سالها سیم های ارتودنسی مانند یک کابوس برای افراد مشکل های زیادی ایجاد کرده است .

 

کامپوزیت دندان گزینه ای است که با درمانی جزئی، تغییرات بزرگی در دندانهای شما به وجود می آورد. فقط کافیست زمان کوتاهی وقت بگذارید و به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا طی چند ساعت لبخندتان را به زیبا ترین شکل ممکن اصلاح کند. از این روش می توان برای درمان عیوب ریزی که دندان های پیشین را تحت تاثیر قرار داده، استفاده کرد و تغییرات مهمی را بوجود آورد.

 

مراقبت بعد از کامپوزیت ونیر یکی از شروط ماندگاری آنها با شکل گیری محکم و درست روی دندان ها است. هرچند زمانیکه جلسه درمانی به اتمام رسید، دندان های شما باید آماده استفاده باشند؛ اما به هر حال نکاتی وجود دارد که باید در کوتاه مدت و بلند مدت رعایت شود تا طول عمر کامپوزیت ونیر افزایش یابد. اگر به تازگی دندان خود را کامپوزیت کرده اید، باید به دنبال روش های خانگی مراقبت از آن باشید تا طول عمر آن را افزایش دهید. مراقبت بعد از کامپوزیت دندان، کار پیچیده ای نیست؛ فقط کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

 

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

 

۱.انتخاب ونیر

کامپوزیت ونیر تنها یکی از روش هایی است که پزشک شما می تواند آن را به کار برده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. این نوع از کامپوزیت، برای نواحی که کمتر در معرض گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی است مانند دندان های پیشین و آن هایی که نیاز به ترمیم جزئی دارند؛ نتیجه بخش است. اگر آسیب دیدگی دندان شدید باشد یا ناحیه مورد نظر یکی از دندان های آسیاب باشد که بیشتر در معرض فشار و جویدن قرار دارند، بهتر است طبق نظر پزشک از ونیر سرامیکی یا تاج دندان استفاده کنید که هر دو برای ترمیم آسیب های زیاد مناسب هستند.

 

۲.احتیاط در به کار بردن کامپوزیت پیش از اتمام بی حسی

اگر پزشک در طول جلسه، ناحیه درمان شده را بی حس کند، بیمار نیز باید بعد از درمان تا زمانی که بی حسی برطرف شود در اموری مانند گاز زدن و جویدن احتیاط کند. رفع بی حسی، یک تا دو ساعت طول خواهد کشید؛ بنابراین بهتر است طی این مدت از مایعات و غذاهای سرد استفاده کنید تا به کامپوزیت دندان آسیبی وارد نشود.

 

۳.اصلاح نحوه قرارگیری کامپوزیت

طی مرحله باندینگ، رزین کامپوزیت بر شکستگی یا ترک های دندان شما اعمال می شود و بعد از مدتی سفت شده و شکل دندان شما را می گیرد. اما قبل از این که پزشک کار خود را شروع کند، دندان باید کاملا خشک باشد تا مواد رزینی به خوبی روی آن بچسبد. این عمل با ابزاری شبیه به درمل «dermel» انجام می شود که ممکن است کمی حساسیت در دندانهای شما به وجود بیاورد. با توجه به شدت آسیب، پزشک، ناحیه درمان شده را بی حس می کند تا بیمار درد و ناراحتی چندانی احساس نکند.

 

همیار پزشک هم در طول این مدت رزین را ترکیب می کند تا با دندان بیمار هم رنگ شود. بعد از خشک شدن سطح دندان، رزین روی دندان اعمال شده و با دقت فرم دهی می شود. این مواد با اشعه مخصوصی محکم شده و بعد، پزشک برای این که هیچ مازاد یا تیزی در دندان نماند از شما می خواهد که چندین بار دندان مورد نظر را در دهان باز و بسته کنید. این عمل تا زمانی ادامه پیدا می کند که ترمیم به خوبی روی دندان های شما قرار بگیرد.

البته در پایان جلسه درمانی، قدرت گاز زدن با ونیر کامپوزیت توسط پزشک سنجیده می شود. اما برای برخی بیماران که در درمان آن ها از بی حسی استفاده شده، امکان دارد نحوه گاز زدن به درستی احساس نشود. به یاد داشته باشید قبل از رفع بی حسی دندان کامپوزیت شده، نباید جسم سختی با آن برخورد کند. بعد از رفع بی حسی، به آرامی قدرت گاز زدن دندان را تست کنید.

 

۴.برطرف کردن مشکلات جزئی

در صورت بروز مشکل در کامپوزیت ونیر طی چند روز اول بعد از اصلاح طرح لبخند، به پزشک خود اطلاع دهید تا بلافاصله اصلاحات جزئی مورد نیاز را انجام دهد. به عنوان مثال اگر در کامپوزیت ونیر های خود، احساس تیزی می کنید و یا در جویدن مواد احساس عجیب و غیر عادی دارید باید با پزشک خود در میان بگذارید. ضعف کامپوزیت ها و عدم رسیدگی به آنها، نه تنها لبخند شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه باعث ایجاد درد و ناراحتی در بلند مدت خواهد شد.

 

 

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت

 

۱.حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان از روش هایی است که نه تنها بعد از کامپوزیت بلکه در طول زندگی به منظور سالم نگه داشتن سایر دندان ها هم لازم است. بنابراین حتما روزانه دو بار دندان خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه های مناسب نیز به استحکام ونیر کامپوزیت و لثه و دندان های شما کمک می کند.

 

۲.رعایت رژیم غذایی مناسب دندان ها

از مصرف مواد غذایی که ممکن است موجب لکه دار شدن دندان هایتان شود؛ اجتناب کنید. با توجه به امکان رنگ پذیری جنس کامپوزیت، پزشک شما را از مصرف مواردی مانند شراب، چای، توت ها، نوشیدنی های رنگی و شکلات یا سس های رنگی منع کند. همچنین، مصرف دخانیات یا جویدن محصولات حاوی تنباکو باعث تغییر رنگ کامپوزیت ها به زرد یا قهوه ای می شود. متاسفانه بلیچینگ یا سفید کردن دندان روی کامپوزیت تاثیری ندارد پس بهتر است مراقب باشید تا کامپوزیت ها تغییر رنگ ندهند.

 

۳.عدم استفاده از کامپوزیت ونیر به جای ابزار

کامپوزیت های دندان بسیار ظریف هستند و اگر به درستی از آنها استفاده نکنید؛ ضعیف تر خواهند شد. جویدن ناخن، مداد، یخ و دیگر موا غذایی سخت به ونیرهای کامپوزیت آسیب جدی وارد می کند و ممکن است موجب شود سریعتر ترک خورده و بشکنند. بنابراین از به کار بردن کامپوزیت دندان به جای ابزار خودداری کنید.

 

چگونه طول عمر کامپوزیت ونیر را افزایش دهیم؟

 

کامپوزیت دندان آسیب پذیرتر از سایر روش ها مانند ونیر سرامیکی یا تاج دندان است. به همین دلیل برای طبیعی و سالم تر باقی ماندن آن، لازم است که در مراقبت های اولیه آن اهمال نکنید تا زیبایی خود را از دست ندهد. بنابراین برای افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر باید مراقبت بعد از کامپوزیت دندان را جدی بگیرید:

مسواک زدن: یک بار صبح و یک بار در شب، دندان های خود را با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک کنید تا از تمیز ماندن آن مطمئن شوید و هر ۳ یا ۴ ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.

-نخ دندان: وقتی از نخ دندان استفاده می کنید، آن را وارد لثه کرده و تمام پلاک های موجود را از آن خارج کنید، سپس سراغ دندان بعدی بروید.

  • خوردن آب بعد از هر وعده غذایی: خوردن آب بعد از هر وعده غذایی دهان شما را تمیز و سالم نگه می دارد. چون آب، غذای باقی مانده در دهان را شسته و مقدار اسید آن را کاهش می دهد.
  • عدم مصرف چیز هایی که دندان را لکه دار می کند: مصرف دخانیات یا جویدن محصولات حاوی تنباکو مانند سیگار باعث زرد شدن دندان و کامپوزیت ها می شود. خوراکی هایی مانند شکلات های حاوی رنگ خوراکی، شراب قرمز، چای و قهوه هم باعث تغییر رنگ آن ها می شود. در صورت مصرف هر یک از آن ها باید گفت که قطع کردن مصرف آن ها به نفع شما خواهد بود.
  • عاداتی که منجر به در آمدن رزین کامپوزیت می شود: جویدن ناخن، مداد یا اشیا دیگر می تواند با گذشت زمان موجب افتادن کامپوزیت ونیر و آسیب دیدن مینای دندان شود. رزین کامپوزیت بسیار آسیب پذیر است پس، بهتر است عاداتی را که به کامپوزیت ونیر آسیب می رساند؛ ترک کنید.

 

آیا مراقبت بعد از کامپوزیت دندان با ونیر سرامیکی متفاوت است ؟

 

کامپوزیت دندان برای افرادی که دندان های ضعیف یا شکسته دارند؛ گزینه بسیار مناسبی است. در مقایسه با دیگر خدمات زیبایی مانند ونیر سرامیکی، این روش سریع تر انجام شده و نتایج رضایتبخشی دارد. اما فکر نکنید که ونیرهای کامپوزیت نیاز به مراقبت ندارند. بی توجهی و عدم مراقبت از آنها منجر به شکستگی کامپوزیت، خود دندان یا آسیب به عصب آن خواهد شد. کامپوزیت دندان یکی از بهترین گزینه ها برای درمان دندان های ضعیف و شکسته یا لک دار شده است. چون هم قیمت کمتری نسبت به ونیر سرامیکی دارد و هم در سریع ترین زمان بدون نیاز به بی هوشی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می شود.

 

هرچند کامپوزیت، در مقایسه با ونیرهای سرامیکی، گزینه ارزان تری است که از لحاظ اقتصادی به نفع شما خواهد بود؛ اما دندان های کامپوزیت شده نیازمند مراقبت های بیشتری هستند. مواد کامپوزیت دندان طوری ترکیب می شود که به خوبی با دندان سازگار خواهد شد. اما بعد از انجام کامپوزیت، پزشک برخی دستورالعمل هایی را جهت مراقبت از دندان ها به شما خواهد داد تا طول عمر آن ها را حدالامکان بالا ببرید.

 

داشتن احساس عجیب بعد از مرحله باندینگ عادی است. از آن جایی که دهان در مورد تغییرات، بسیار حساس است، ممکن است درمورد رزین ها کمی احساس اضافگی در دندان ها داشته باشید که به مرور زمان بهتر خواهد شد. کامپوزیت دندان مقاومت ونیر سرامیکی را ندارد اما بسته به ناحیه ای از دهان که فشار به آن وارد می شود یا نحوه استفاده از آن، امکان ماندگاری آن تا ۱۰ سال نیز وجود دارد. فراموش نکنید که رعملیاتنگ پذیری کامپوزیت دندان از ونیر لمینیت بیشتر است و سفید کردن دندان ها نیز بر آن تاثیری نخواهد داشت. بنابراین بهترین روش مراقبت از کامپوزیت ونیر، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب از مسواک های مخصوص است.

 

همچنین با توجه به اینکه کامپوزیت دندان نسبت به ضربه حساس است و احتمال شکستن آن بسیار بیشنر از ونیر لمینت است؛ برای افزایش هر چه بیشتر طول عمر کامپوزیت ونیر از برخورد اجسام سخت با دندان جلوگیری کنید.

 

 

آیا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؟

 

اگر ونیر کامپوزیت توسط پزشک متخصص روی دندان ها نصب شود؛ نیاز به مراقبت ویژه ای نخواهد داشت. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به کامپوزیت دندان از حرفه ای بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل کنید. فرم دهی ونیر کامپوزیت روی دندان ها نیازمند مهارت و تجربه بالای دنداپزشک است و برای نتیجه گیری بهتر لازم است دندانپزشک از تبحر کافی برخوردار باشد. اگر نسبت به انتخاب دندانپزشک تردید دارید؛ در جلسات مشاوره از پزشک بخواهید که عکس های قبل و بعد از درمان بیمارانش را به شما نشان بدهد.

با اینکه کامپوزیت ونیر، سریع ترین و بی درد ترین روش درمانی است که لبخند شما را اصلاح می کند؛ اما برای برطرف کردن تمام عیوب ظاهری دندان مناسب نیست. بنابراین دندانپزشک باید تشخیص دهد که دندان های شما به خوبی با کامپوزیت دندان ترمیم می شوند و به شما توصیه می کند که چگونه در مراقبت از آن ها با ملاحظه تر و حساس تر باشید. پس در انتخاب پزشک و کلینیک دقت بیشتری داشته باشید.

 

به طور کلی می توان گفت، ونیر کامپوزیت نیاز به مراقبت ویژه ای ندارد. مواد آن به خوبی با دندان هم رنگ می شود و ظاهری زیبا تر از دندان طبیعی برای شما خلق می کند. بهترین مراقبت بعد از کامپوزیت دندان، مسواک زدن دندان ها روزی دو بار، استفاده از نخ دندان روزانه یک بار، استفاده از دهانشویه و انجام چکاپ ها هر ۳ تا ۶ ماه یکبار است. فراموش نکنید خوردن آب بعد از هر وعده غذایی مواد باقی مانده در دندان و میزان اسید موجود در دندان را هم کاهش خواهد داد که به سفید ماندن ونیر کامپوزیت کمک می کند. اگر بعد از انجام کامپوزیت، هنگام جویدن مواد غذایی احساس غیرعادی داشتید یا بخشی از دندان شما تیزتر بود، سریعا با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز کامپوزیت ترمیم یا تعویض شود.

 

با کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره لبخندتان را زیباتر کنید. تیم مجرب ما، با بهترین تجهیزات لبخند شما را زیبا تر خواهد کرد. اگر تصمیم به کامپوزیت کردن دندان هایتان دارید، با متخصصین ما در کلینیک مشورت کنید تا بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد کنند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف