هر آنچه باید در مورد فلورایدتراپی دندان بدانید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که باعث محکم شدن دندان ها می شود و همچنین از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند. فلورایدتراپی دندان مزایای زیادی دارد، مخصوصا برای افرادی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند، اما ممکن است برای همه مفید نباشد.
در این مقاله به مزایا و عوارض جانبی فلوراید و فلوراید تراپی و همچنین توصیه های درمانی می پردازیم.

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی یک درمان حرفه ای برای بهبود سلامت دندان و کاهش خطر پوسیدگی است که حاوی غلظت بالایی از فلوراید است. این درمان که توسط پزشک انجام می شوند ممکن است به شکل محلول، ژل، فوم یا لاک باشد. البته درمان هایی نیز وجود دارند که افراد می توانند با مشورت پزشک در خانه انجام دهند.
فلورایدی که دندانپزشکان برای درمان استفاده می کنند مشابه فلوراید موجود در خمیر دندان است، با این تفاوت که حاوی دوزهای بالاتری از فلوراید است و سریع تر تاثیر می گذارد.

مزایای فلوراید و فلورایدتراپی دندان

فواید فلوراید برای دندان:

۱.فلوراید به بدن کمک می کند از مواد معدنی مانند کلسیم وفسفات استفاده بهتری بکند. دندان ها این مواد را جذب و مینای ضعیف دندان را ترمیم می کنند.

۲.هنگامی که دندان ها در حال رشد هستند، فلوراید وارد ساختار دندان می شود ومینای دندان را تقویت می کند و آنها را در برابر باکتری ها و کرم خوردگی ها مقاوم می کند.

۳.فلوراید رشد باکتری هایی که سبب کرم خوردگی و حفره می شوند را کند می کند و حتی گاهی از بین می برد.

این مزایای فلوراید به موراد زیر می انجامد:

۱.خطر ایجاد حفره و کرم خوردگی را کاهش می دهد.

۲.افزایش تعداد حفره ها را کم می کند.

۳.نیاز کمتری به مراجعه به دندانپزشک و صرف هزینه های زیاد پیدا می کنید.

۴.طول عمر دندان های شیری را افزایش می دهد.

علاوه بر کاهش رشد باکتری، فلورایدتراپی همچنین:

۱.از بیماری های لثه جلوگیری می کند.

۲.درد دندان را کاهش می دهد.

۳.جلوی از دست دادن زود هنگام دندان را می گیرد.
به طور کلی و طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، فلورایدتراپی باعث بهبود سلامت دهان و دندان ها می شود.


عوارض جانبی فلوراید
تراپی


برخی از حامیان سلامت طبیعی، در مورد دوزهای بالای فلوراید ابراز نگرانی کرده اند. آنها می گویند فلوراید ممکن است برای کودکان آسیب زا باشد، همچنین آب حاوی فلوراید نیز خطرناک است. اگرچه این اظهارات در حد فرضیه است، ولی برخی افراد ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

۱.تغییر رنگ دندان
شایع ترین عارضه جانبی فلوراید تغییر رنگ دندان است.
فلوروزیس باعث ایجاد رگه های سفید و یا تغییر رنگ دندان می شود. فلوروزیس زمانی اتفاق می افتد که کودک هنگام رشد دندان های شیری فلوراید زیادی مصرف کند. کودک از بدو تولد تا ۸ سالگی ممکن است به فلوروزیس مبتلا شود.

 تغییر رنگ دندان در میان کودکانی که بیش از حد فلوراید مصرف می کنند، به علت مکمل های فلوراید یا قورت دادن خمیر دندان شایع تر است. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند حتی کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی توانند خمیردندان را بیرون بریزند، باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

۲.آلرژی یا حساسیت

برخی ممکن است به فلوراید آلرژی داشته باشند یا دچار حساسیت پوستی شوند، البته این موارد نادر هستند.

۳.اثرات سمی و خطرناک

اگر فلوراید به اشتباه و در دوزهای زیاد مصرف شود می تواند خطرآفرین باشد، هرچند این اتفاق تقریبا غیر ممکن است.
انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از فلوراید وارنیش را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه می کند. فلوراید وارنیش گزینه خوبی برای کودکان خردسال است، زیرا آنها دوست دارند فوم یا ژل را قورت دهند و همین ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود.

توصیه های فلورایدتراپی


انجمن هایCDC و ADA تاکید دارند استفاده منظم و روزانه از مقادیر کم فلوراید، بهترین راه برای کاهش خطر پوسیدگی دندان در همه سنین است.
برای بیشتر افراد، این به معنای نوشیدن آب لوله کشی با مقدار مناسب فلوراید و مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید است. برای کودکان و بزرگسالانی که ممکن است بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته باشند، فلورایدتراپی توصیه می شود.

فلورایدتراپی در کودکان
فلورایدتراپی در کودکان

کودکان

کرم خوردگی شایع ترین بیماری دوران کودکی است که حدود پنج برابر بیشتر از آسم شایع است. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP)، فلورایدتراپی را به همه کودکان به محض شروع رشد دندان ها توصیه می کند تا از پوسیدگی، درد و عفونت های دندانی در آینده جلوگیری شود. فلورایدتراپی در کودکان باید هر ۳ تا ۶ ماه یکبار بسته به میزان پوسیدگی تکرار شود. برای کاهش خطرات ناشی از مصرف زیاد فلوراید، دندانپزشکان موارد زیر را توصیه می کنند:

۱.برای مسواک زدن دندان های کودک باید از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کرد تا خطر فلوروزیس به حداقل برسد. برای کودکان زیر۳ سال از خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج و برای کودکان ۳ تا ۶ سال به اندازه یک دانه نخود استفاده کنید.

۲.کودکان زیر ۶ سال نباید از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کننده زیرا احتمال خوردن و قورت دادن مواد دهان شویه زیاد است.


بزرگسالان

توصیه های فلوراید برای بزرگسالان متفاوت است. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی هستند، دو بار در سال فلوراید تراپی حرفه ای را انجام دهند.
آب برخی مناطق حاوی مقادیر کمتری از فلوراید است، به همین دلیل مردمی که در این مناطق زندگی می کنند، ممکن است نیاز بیشتری به فلورایدتراپی داشته باشند.

فلورایدتراپی چیست
فلورایدتراپی چیست

فلورایدتراپی چقدر موثر است؟

مطالعات نشان می دهند فلورایدتراپی مانند فلوراید وارنیش تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از پوسیدگی دندان های شیری و دائمی دارد.

نکته پایانی

فلورایدتراپی برای اکثر افراد بی خطر است و عارضه جانبی ندارد، حتی اگر هم داشته باشد در برابر فواید زیادی که دارد، ناچیز است. بیشترین مشکلی که ممکن است اتفاق بیفتد قورت دادن مقدار زیادی فلوراید است. البته این بدین معنا نیست که فلورایدتراپی هیچ خطری ندارد و به همه توصیه می شود. افرادی که پوسیدگی دندان دارند و یا در معرض خطر پوسیدگی هستند، بهتر است نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارند و سپس اقدام به فلورایدتراپی بکنند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف