حساسیت دندان پس از پر کردن امری نسبتاً رایج است. دندان ممکن است به فشار، هوا، غذاهای شیرین یا دما حساس باشد. معمولاً این حساسیت طی چند هفته خود به خود برطرف می‌شود. در این مدت، از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می‌شود، اجتناب کنید. به طور کلی نیازی به مسکن نیست.

اگر حساسیت در عرض دو تا چهار هفته از بین نرفت یا اگر دندان شما بسیار حساس است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند از یک خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید، ممکن است یک عامل حساسیت زدا را روی دندان بمالید، یا احتمالاً روش کانال ریشه را پیشنهاد کنند.

درد اطراف محل پر کردن

توضیحات متعددی برای درد اطراف پرکردگی وجود دارد که هرکدام ناشی از علت متفاوتی است.

• درد هنگام گاز گرفتن یا لمس دندان‌های خود با هم، این نوع درد زمانی اتفاق می افتد که گاز می‌گیرید. درد بلافاصله پس از بین رفتن بیهوشی مشاهده می‌شود و با گذشت زمان ادامه می‌یابد. در این مورد، پر کردن ممکن است با عملکرد دندان نیش شما تداخل داشته باشد. شما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر درد همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده مشکل دیگری باشد که نیاز به درمان اضافی مانند درمان ریشه دارد.
  • درد بر اثر گرما یا سرما، این درد یک درد بسیار شدید است که تنها زمانی رخ می‌دهد که دندان شما چیزی گرم یا سرد را لمس کند. پس از از بین رفتن اثر گرما یا سرما، درد در چند ثانیه از بین می‌رود. اگر این درد برای مدت طولانی حتی پس از رفع گرما یا سردی باقی بماند، ممکن است نشان دهنده آسیب برگشت ناپذیر به عصب باشد، در این مورد باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • درد ضربان‌دار دائمی، اگر پوسیدگی تا پالپ دندان بسیار عمیق بود، این نوع واکنش ممکن است نشان‌دهنده این باشد که این بافت دیگر سالم نیست. در این صورت، ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان باشد.
  • درد انتقال یافته، این درد یا حساسیت در دندان‌های دیگر به غیر از دندانی است که پر شده است. با این درد خاص، احتمالاً هیچ مشکلی برای دندان‌های شما وجود ندارد. درد دندان پر شده به سادگی از طریق “سیگنال های درد” که به دندان‌های دیگر منتقل می‌کند، رفع می‌شود. این درد باید طی یک تا دو هفته خود به خود کاهش یابد.

واکنش‌های آلرژیک به پر کردن آمالگام(نقره)

واکنش های آلرژیک به پر کردن با مواد آمالگام نادر است. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، تاکنون کمتر از ۱۰۰ مورد گزارش شده است. در این شرایط نادر، تصور می‌شود که جیوه یا یکی از فلزات مورد استفاده در ترمیم آمالگام باعث واکنش آلرژیک می‌شود. علائم آلرژی آمالگام شبیه به علائمی است که در یک حساسیت پوستی معمولی تجربه می‌شود و شامل بثورات پوستی و خارش است. بیمارانی که از آلرژی آمالگام رنج می‌برند، معمولاً سابقه پزشکی یا خانوادگی آلرژی به فلزات دارند. پس از تایید آلرژی، می‌توان از ماده ترمیم کننده دیگری استفاده کرد.

پرکننده‌های در حال از بین رفتن

فشار مداوم ناشی از جویدن، آسیاب کردن یا فشردن می‌تواند باعث فرسودگی، تراشه یا ترک خوردن پرکردگی دندان شود. اگرچه ممکن است نتوانید تشخیص دهید که پرکردگی شما فرسوده شده است، دندانپزشک شما می‌تواند در طی یک معاینه منظم نقاط ضعف را در دندان‌های ترمیم شده شما شناسایی کند.

اگر ترمیم بین مینای دندان و پرکردگی شکسته شود، ذرات غذا و باکتری‌های عامل پوسیدگی می‌توانند در زیر محل پرکردگی دندان فعال شوند. در این صورت شما در معرض خطر ایجاد پوسیدگی اضافی در آن دندان خواهید بود. پوسیدگی که بدون درمان رها شود می‌تواند باعث عفونت پالپ دندان شود و ممکن است باعث آبسه دندان شود.

اگر پرکردگی بزرگ باشد یا پوسیدگی مکرر گسترده باشد، ممکن است ساختار دندان کافی برای پشتیبانی از پرکننده جایگزین باقی نمانده باشد. در این موارد، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به جایگزینی عمل  پر کردن با روکش داشته باشد.

رایج ترین مشکلات پرکردن دندان چیست؟

پرکردن یک نوع متداول ترمیم دندان است، اگرچه با مراقبت مناسب معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما مشکلات خاصی وجود دارد که به مرور ظاهر می‌شوند. موارد زیر رایج‌ترین آنها هستند.

درد در اطراف پر کردن: انواع مختلفی از درد وجود دارد که ممکن است در اطراف پر کردن دندان خود تجربه کنید.
حساسیت بعد از درمان:  بلافاصله پس از عمل پر کردن، ممکن است مقداری حساسیت در ناحیه پر شده ایجاد شود. این نوع درد می‌تواند تا دو هفته بعد از عمل ادامه یابد. اگر درد بیشتر از این مدت ادامه داشت، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود رزرو کنید.
درد هنگام گاز گرفتن: این نوع درد زمانی اتفاق می‌افتد که گاز می‌گیرید و معمولاً در نتیجه تداخل پر شدن با گاز گرفتن شما ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که شما باید به مطب دندانپزشک خود بازگردید تا پر کردن مجدد شکل بگیرد.

درد هنگام لمس دو ترمیم: اگر درد بسیار شدیدی را تجربه می‌کنید که تنها زمانی رخ می‌دهد که پرکردگی‌های جدید شما به ترمیم دیگری برخورد می‌کنند، احتمالاً نتیجه تعامل سطوح مختلف فلزی با یکدیگر است (به عنوان مثال، آمالگام نقره در دندانی که به تازگی پر شده است، تاج طلایی را روی دندان دیگری لمس می‌کند). این درد باید در مدت زمان کوتاهی خود به خود برطرف شود.

درد دندان: اگر پوسیدگی دندان عمیق‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد باشد، ممکن است پرکردگی دندان برای ترمیم آن کافی نبوده باشد. این نوع درد ممکن است نشان دهنده نیاز به درمان ریشه باشد.

درد منتقل شده: ممکن است متوجه شوید که درد در دندان‌های اطراف دندان پر شده احساس می‌کنید. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که دندان پر شده همراه با سیگنال‌های درد به دندان‌های دیگر می‌رسد. این احساس جدی نیست و باید ظرف چند هفته پس از انجام عمل شما برطرف شود.

خراب شدن پر کردن: ساییدگی و پارگی منظم روزانه ناشی از جویدن یا فشردن دندان می‌تواند باعث کنده شدن، ترک خوردن یا به سادگی شکستن پرکردگی دندان در طول زمان شود. اگر مهر و موم بین پرکردگی و مینای دندان شما خراب شود، ذرات غذا و باکتری‌ها می‌توانند به زیر پرکردگی وارد شوند و باعث ایجاد پوسیدگی اضافی شوند.

در برخی موارد، مواد مصرف شده در پر کردن دندان به طور کامل می‌ریزد و نیاز به تعویض دارد.