آنچه باید در مورد عوارض ایمپلنت دندان و شکسته شدن آن بدانید

ایمپلنت یک پایه فلزی است که از طریق جراحی به استخوان فک متصل می شود و جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته است. ایمپلنت از نمونه جراحی هایی است که درصد موفقیت بالایی دارد، ولی با این حال برخی افراد با عوارض آن مواجه می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته حدود ۵ تا ۱۰ درصد از ایمپلنت های انجام شده مدت کوتاهی یا ماه ها و سالها بعد از عمل با شکست مواجه می شوند.

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان دارید یا در حال حاضر ایمپلنت کرده اید، بهتر است با خطرات احتمالی آن آشنا شوید. در ادامه چند مورد از عوارض ایمپلنت دندان را آورده ایم.

چه عواملی بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر می گذارند؟

عوامل زیادی بر ایمپلنت دندان تاثیر می گذارند که شامل:

۱.بیماری لثه

داشتن لثه های سالم یکی از عوامل مهم هنگام جراحی ایمپلنت است، زیرا اگر بیماری فعال لثه داشته باشید نمی توانید این عمل را انجام دهید.

بیماری لثه یک عفونت است که می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند. عفونت درمان نشده ممکن است اطراف ایملنت نفوذ کند و باعث خراب شدن آن شود. بنابراین حتما قبل از انجام ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت لثه های خود مطمعن شوید.

۲.سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایمپلنت دندان است، زیرا مانع رد شدن خود در لثه ها می شود و روند بهبود را کند می کند. مطالعات نشان می دهند که افراد سیگاری ۲۰ درصد بیشتر از بقیه با شکست در این جراحی مواجه می شوند.

البته سیگاری بودن به معنی این نیست که نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. افراد سیگاری که قصد انجام ایملنت دارند بهتر است یک هفته قبل از عمل و دوماه بعد از عمل سیگار نکشند تا نتیجه بهتری بگیرند.

۳.بافت استخوانی محکم

اگر استخوان های فک سالم نباشند نمی توان ایمپلنت را روی آنها قرار داد. خرابی استخوان فک ممکن است به علت پوکی استخوان اتفاق بیفتد. با کاهش تراکم استخوان خطر شکستگی نیز بیشتر می شود. بیماری های شدید لثه نیز ممکن است باعث خراب شدن استخوان فک شوند.

۴.وضعیت سلامتی

اگر دچار بیماری خود ایمنی یا شرایطی مثل دیابت یا رماتیسم مفاصل هستید بهتر است جراحی ایمپلنت را انجام ندهید زیرا اینها باعث کاهش روند بهبودی می شوند.

برخی داروها نیز باعث شکسته شدن ایمپلنت می شوند. بنابراین حتما در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با جراح صحبت کنید.

در سال ۲۰۱۶ محققان دانشگاه مک گیل متوجه شدند که داروهای سوزش سر دل و داروهای ضد افسردگی باعث کاهش رشد استخوان می شوند، بنابراین در روند اتصال ایمپلنت با استخوان فک اختلال ایجاد می کنند.

۵.مراقبت های ناکافی از دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت این نوع جراحی است. اگر توانایی این را ندارید که از دندان هایتان مراقبت کنید، بهتر است جراحی ایمپلنت را انجام ندهید.

۶.جراح کم تجربه

انتخاب جراح متخصص و حرفه ای از مواردی است که باید به آن توجه کنید، زیرا انجام جراحی زیر نظر یک پزشک کم تجربه ممکن است باعث خرابی و شکسته شدن ایمپلنت شود. تعداد ایمپلنتی که استفاده می شود مهم است و یک جراح حرفه ای می داند برای هر فرد چه تعداد ایمپلنت لازم است.

همچنین انجام جراحی توسط پزشک حاذق، از ترومای ایتروژنیک که باعث صدمه زدن به بافت پریودنتال می شود، جلوگیری می کند.

عوارض ایمپلنت دندان

سوالاتی که می توانید از تیم دندانپزشکی خود بپرسید:

۱.جراح چند سال سابقه کار و جراحی دارد؟

۲.جراح در سال چند عمل ایمپلنت دندان انجام می دهد؟

۳.علت موفقیت جراح چیست؟

مشکلات ایمپلنت دندان

عوارض جراحی ایمپلنت ممکن است مدت کوتاهی بعد از عمل یا سالها بعد اتفاق بیفتد. نارسایی های اولیه در سه یا چهارماه بعد از عمل رخ می دهند. بخاطر داشته باشید که ممکن است چند روز بعد از عمل درد داشته باشید که با داروهای مسکن برطرف می شود، اما اگر درد بیشتر از پنج تا هفت روز طول کشید حتما با پزشک خود صحبت کنید. بین سه تا شش ماه طول می کشد تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

درد و تورم بعد از عمل خیلی نگران کننده نیست اما مراقبت عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیفتد باشید که شامل:

۱.عفونت محل ایمپلنت

عفونت ممکن است در حین یا بعد از عمل اتفاق بیفتد. عواملی که باعث عفونت می شوند عبارتند از: ابتلا به بیماری خود ایمنی، سیگار کشیدن و رعایت نکردن بهداشت دهان.

۲.جابه جایی ایمپلنت

گاهی اوقات بعد از تعویض فوری دندان اگر ایمپلنت ثابت نشده باشد ممکن است کمی جابه جایی داشته باشد. در حالت معمول تا زمانی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام نشود، دندان مصنوعی روی ایمپلنت قرار نمی گیرد. اما گاهی جراح بلافاصله این کار را انجام می دهد و این کار باعث می شود نیاز کمتری به مراجعه به پزشک داشته باشید اما می تواند فشار زیادی به ایمپلنت بیاورد و باعث شکسته شدن آن شود.

۳.بافت استخوانی ضعیف

اگر استخوان فک استحکام کافی را نداشته باشد، باعث شکسته شدن ایمپلنت در همان مراحل اولیه می شود، البته جراح در هر صورت کار خود را انجام می دهد ولی بخاطر داشته باشید بدون داشتن بافت محکم استخوانی، گذاشتن ایمپلنت فایده چندانی ندارد.

۴.واکنش آلرژیک

اگر به آلیاژ تیتانیوم، فلزی که در برخی ایمپلنت ها استفاده می شود حساسیت داشته باشید، ممکن است واکنش نشان دهید. علائم آلرژی شامل: تورم، از دست دادن حس چشایی و احساس سوزن سوزن شدن هستند.

حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا در صورت امکان از مواد دیگری استفاده کند.

۵.عدم رعایت دستورات پزشک

برای کاهش خطر عوارض بعد از عمل بهتر است دستورات پزشک را به طور کامل اجرا کنید. ممکن است پزشک بگوید تا زمان بهبودی کامل، غذای نرم بخورید، بهداشت دهان ودندان را رعایت کنید و از خوردن شکلات های سفت خودداری کنید.

مشکلات و عوارض دراز مدت بعد از عمل

جراحی ایمپلنت می تواند کاملا موفقیت آمیز باشد و تا سالها هیچ عوارضی نداشته باشد. اما گاهی نیز بعد از مدت های طولانی برخی عوارض زیر پیدا می شوند:

۱.اگر ایمپلنت نزدیک عصب قرار بگیرد ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت عصب شود و علایم آن شامل: بی حسی، سوزن سوزن شدن زبان، لب ها، لثه ها و صورت هستند.

۲.گاهی ممکن است بدن با ایمپلنت سازگاری نداشته باشد و آن را پس بزند وعلائمی مثل تورم در محل ایمپلنت و تب و لرز را از خود نشان دهد.

۳.ایمپلنتی که روی فک بالایی قرار می گیرد ممکن است به داخل حفره سینوسی نفوذ کند.

۴.آسیب به ناحیه اطراف ایمپلنت ممکن است باعث شل شدن و در نتیجه شکست ایمپلنت شود.

برای به حداقل رساندن عوارض طولانی مدت، مراقبت های لازم را انجام دهید، حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، حتما از دهان شویه استفاده کنید و برای معاینات معمول به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم شکسته شدن ایمپلنت دندان چیست؟

۱.مشکل در جویدن

۲.التهاب لثه

۳.بی حسی لثه

۴.ورم زیاد

۵.لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین

۶.درد یا ناراحتی شدید

دندانپزشکی شبانه روزی زهره آماده ارائه خدمات ایمپلنت دندان با بهترین کیفیت ممکن در فضایی آرام و استریل می باشد.

5 1 رای