زمانی مواد خوراکی مصرف می کنید و بهداشت دهان را به درستی رعایت نمی کنید، مواد غذایی

علت پوسیدگی دندان از درون چیست؟

 

زمانی مواد خوراکی مصرف می کنید و بهداشت دهان را به درستی رعایت نمی کنید، مواد غذایی و نوشیدنی لابه لای دندان ها باقی می مانند و به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. در این مقاله قصد داریم روش های پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان را برای شما بازگو کنیم.

 

پوسیدگی دندان چیست؟

 

وقتی غذاهای شیرین می خورید، باکتری های موجود در دهانتان، ترکیبات شکر را در هم می شکنند و آن را تبدیل به اسید می کنند.در نتیجه، این مواد اسیدی مینای دندان را از بین می برند و ساختار دندان آسیب می بیند. اگر به این شرایط رسیدگی نکنید، مینای دندان فرو می ریزد و داخل آن سوراخ یا به‌‍اصطلاح پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی دندان ایجاد می شود. حال اگر سریع این سوراخ را پر نکنید، فرایند تخریب ادامه پیدا می کند؛ تا جایی که کل دندان از بین می رود.

مواد اسیدی که توسط باکتری ها یا رسوبات روی دندان ساخته می شوند، لایه بعدی دندان (عاج)را هم از بین می برد و باعث می شود سطح پوسیدگی به عصب یا ریشه برسد و نیاز به درمان عصب کشی دندان باشد..درنتیجه این اتفاق، عصب های موجود در دندان نمایان می شوند و هنگام خوردن غذا یا نوشیدنی درد می کشید.اگر نزدیک به ریشه دندانتان دردی احساس می کنید، به احتمال زیاد دندانتان کرم‌خورده شده و باید حتما به متخصص دندان مراجعه کنید.

 

انواع کلاس پوسیدگی دندان

پوسدگی دندان یا سوراخ شدن دندان شامل چندین مرحله می شود.

  • ابتدا مینای دندان از بین می رود .
  • سپس خود دندان شروع به تخریب می کند تا در نهایت کرم‌خوردگی اتفاق بیفتد.

پوسیدگی دندان موقعی اتفاق می‌افتد که مواد حاوی کربوهیدرات بین دندان ها گیر کنند و فرد با مسواک و نخ دندان آن ها را از بین نبرد.

 

علل اصلی پوسیدگی دندان نوشیدنی های شکردار و مواد غذایی شیرین و چسبناک هستند. هرچه بیشتر غذاهای شیرین بخورید، اسید بیشتری در دهانتان تولید می شود و دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

 

انواع کلاس پوسیدگی دندان

 

سوراخ شدن دندان

مراقبت از دندان بخش مهمی از سلامت کلی بدن را تشکیل می دهد و برای اینکه بتوانید از دندان ها مراقبت کنید، باید جلوی پوسیدگی و سوراخ شدن آن را بگیرید.سوراخ شدن دندان یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که درنتیجه دندان پوسیده می‌افتد و نشان‌دهنده این است که فرد بهداشت دهان خود را رعایت نکرده‌است.

 

علل پوسیدگی دندان از داخل

شکر با باکتری ها ترکیب می شود و مینای دندان را تضعیف می کند.هر بار که غذای شیرین می خورید، دندان هایتان تا بیست دقیقه در برابر آسیب مواد اسیدی قرار می گیرند و به مرور زمان فاسد می شوند. اگر بدانید علت پیدایس دندان پوسیده در دهان چیست، می توانید از آن جلوگیری کرده و بیشتر به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.عواملی که باعث پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان می شوند به شرح زیر هستند:

 

عدم شستشوی دهان

اگر مرتب دندان هایتان را مسواک نزنید، دندان ها جرم می گیرند و باکتری های موجود به مینا آسیب می رسانند.

 

تجمع جرم روی دندان

وقتی باکتری، اسید، مواد غذایی و بزاق دهان باهم ترکیب می شوند، جرم تشکیل می شود.این جرم به دندان می چسبد و با گذشت زمان ضخیم تر می شود و نیاز به جرم گیری دندان دارد. اسید موجود در جرم، مینای دندان را از بین می برد و در نهایت داخل آن سوراخ ایجاد می کند. وقتی مینای دندان تخریب شود اما روی دندان سوراخ ایجاد نشود، به آن کرم خوردگی دندان می گویند.

 

خشک بودن دهان

بزاق به شستشوی دهان و از بین بردن جرم ها کمک می کند.اگر دهانتان خشک باشد و بزاق کمی داشته باشید، جرم زودتر روی دندان رسوب می کند و سریع ضخیم می شود و سبب بوی بد دهان می شود.

 

علل پوسیدگی دندان جلو

 

خوردن و آشامیدن

همه دردسرها از همین جا شروع می شود. دلیل اصلی کرم‌خوردگی دندان غذاست ولی از آنجایی که همه ما مجبوریم برای زنده ماندن غذا بخوریم، هیچ راه فراری نیست.وقتی غذا یا نوشیدنی می خورید، همه کربوهیدرات های موجود در غذا روی دندانتان می مانند؛ تا وقتی که مسواک بزنید.گاهی حتی با مسواک زدن هم نمی توانید همه بقایا و ذرات غذا را از روی دندان پاک کنید. غذاهایی که بیشتر به دندان می چسبند، احتمال دندان های پوسیده را بیشتر می کنند.بنابراین باید مرتب مسواک بزنید؛ بخصوص بعد از خوردن شیر، نوشابه یا غذاهای خشک مانند آجیل، برشتوک، آب‌نبات، کارامل، شکلات تافی، کشمش، غلات شیرین، کلوچه و قرص نعنا که به‌شدت حالت چسبندگی دارند و لای دندان ها گیر می کنند.

 

باکتری و اسید

بیشتر افراد از این حقیقت فرار می کنند اما چه بخواهید و چه نخواهید باکتری ها داخل دهانتان زندگی می کنند و از کربوهیدرات هایی که به دندانتان چسبیده تغذیه می کنند. در نتیجه تغذیه این کربوهیدرات ها، اسید تولید می شود.

 

مشکلات پزشکی

گاهی به دلیل مشکلات پزشکی اسیدهای داخل شکم به دهان می آیند و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.وقتی مدام استفراغ می کنید، اسید شکم وارد دهان می شود و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین وقتی دچار پرخوری عصبی می شوید و بالا می‌آورید، ریسک پوسیدگی دندان بیشتر می شود. به علاوه، بعضی از روش های درمانی سرطان که سر و گردن فرد را در معرض اشعه قرار می دهند، ترکیبات بزاق دهان را تغییر می دهند و رشد باکتری ها را بیشتر می کنند.در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

 

درمان عفونت لثه با بهداشت دهان

 

کرم‌خوردگی، که به آن پوسیدگی دندان هم می گویند، درواقع سوراخی است که داخل دندان ایجاد می شود.این سوراخ ها ابتدا کوچک هستند و اگر به آن ها رسیدگی نشود، رفته‌رفته بزرگ تر می شوند. از آنجایی که بیشتر این سوراخ ها در ابتدا درد ندارند، افراد دیر متوجه آن ها می شوند. اگر هر چندوقت یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید، درصورت بروز مشکل خیلی زود متوجه می شوید.

 

علائم پوسیدگی دندان

 

نشانه های سوراخ شدن دندان به شدت پوسیدگی آن بستگی دارد.این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • حساسیت دندان
  • درد دندان
  •  مشاهده سوراخ داخل دندان
  • لکه های سفید یا سیاه روی دندان

 

جرم دندان چیست؟

حفره های داخل دندان به دلیل جرم دندان به وجود می‌آیند.جرم لایه چسبنده‌ای است که روی دندان رسوب می کند و از ترکیب مواد زیر تشکیل می شود:

  • باکتری
  • بزاق
  •  اسید
  • ذرات باقیمانده غذا

 

همه افراد در دهانشان باکتری دارند. وقتی غذا یا نوشیدنی های شیرین می خورید، باکتری های موجود در دهانتان به اسید تبدیل می شوند. بنابراین به محض خوردن غذاهای شکردار، جرم روی دندان شکل می گیرد.به همین خاطر است که باید مرتب دندان هایتان را مسواک بزنید.

جرم به دندان می چسبد و اسید موجود در آن به‌مرور مینای دندان را از بین می برد.

 

مینای دندان چیست؟

مینا، محافظی محکم برای دندان است که سطح روی آن را می پوشاند و از آن دربرابر پوسیدگی مراقبت می کند.وقتی مینای دندان تضعیف شود، احتمال پوسیدگی زیاد می شود.

 

هزینه درمان پوسیدگی دندان

قیمت درمان پوسیدگی دندان بستگی به سطح پوسیدگی دندان شما دارد. هزینه درمان پوسیدگی دندان شامل موارد زیر است.

 

  • هزینه دندان پوسیده یک سطحی
  • هزینه پوسیدگی دندان دو سطحی
  • هزینه پوسیدگی دندان سه سطحی
  • هزینه پین داخل کانال و عاج به طور جداگانه محاسبه می شود.
  • هزینه جرم گیری دندان

 

عوامل موثر در پوسیدگی دندان

خطر پوسیدگی دندان برای هرکسی وجود دارد اما بعضی از افراد بیشتر از سایرین در معرض آن هستند.عواملی که احتمال پوسیدگی را بیشتر می کنند، به شرح زیرند:

  •  مصرف بیش از حد نوشیدنی ها و موادغذایی شیرین
  •  عدم شستشوی مداوم دهان، از جمله مسواک نزدن یا استفاده نکردن از نخ دندان
  •  استفاده نکردن از فلوراید
  •  خشک شدن آب دهان
  •  اختلالات تغذیه‌ای مانند پرخوری عصبی (bulimia)و بی‌اشتهایی عصبی (anorexia)
  •  بیماری رفلکس اسید یا بازگشت اسید به مری (acid reflux disease) که باعث می شود اسید شکم مینای دهان را بپوساند

 

کرم‌خوردگی معمولا در دندان های عقبی اتفاق می‌افتد.این دندان ها شیارها و دهانه هایی دارند که باعث می شود موادغذایی در آنجا به دام بیفتند. همچنین، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روی این دندان ها از دندان های دیگر سخت تر است.

 

درمان پوسیدگی دندان

 

علائمی مانند درد یا حساسیت دندان را برای دکتر توضیح دهید.او بعد از معاینه دهان می تواند پوسیدگی دندان را تشخیص دهد اما بعضی از کرم‌خوردگی ها با چشم قابل مشاهده نیستند و دندانپزشک معمولا از عکسبرداری استفاده می کند.روش های درمانی به شدت کرم‌خوردگی دندان بستگی دارد. برای درمان این مشکل راه های زیادی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

 

ترمیم و پر کردن دندان

دندانپزشک با استفاده از مته دندانپزشکی بقایای پوسیدگی را از داخل دندان خارج می کند.سپس با پوششی مانند نقره، طلا یا کامپوزیت دندان آن را پر می کند.

 

روکش دندان

برای پوسیدگی های شدیدتر، دندانپزشک روکشی متناسب با سایز دندان روی آن می کشد تا جایگزین روکش اصلی دندان شود. البته قبل این فرایند، پزشک حتما قسمت های خراب شده دندان را می تراشد.

 

عصب‌کشی دندان

وقتی پوسیدگی دندان آنقدر شدید شود که به عصب برسد و آن را نابود کند، دندانپزشک برای احیای دندانتان عصب‌کشی می کند. در این فرایند، بافت های عصب، بافت های رگ خونی و تمام ناحیه های خراب دندان را خارج می کنند. سپس پزشک دندان را معاینه می کند و درصورت تشخیص عفونت دندان برایتان چرک‌خشک‌کن تجویز می کند. بعد از این مرحله، دندان را پر می کنند و گاهی حتی روی آن را روکش می کنند.

 

درمان زودهنگام

اگر دکتر خیلی زود متوجه پوسیدگی دندان بشود و پوسیدگی در مراحل اولیه‌اش باشد، با فلوراید درمان می شود و می توانید حتی مینای دندانتان را بازسازی و از پوسیدگی های بیشتر جلوگیری کنید.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان

 

دندان پوسیده اکثر اوقات درد زیادی به همراه دارد.گاهی ممکن است نوبت های پزشکتان پر باشد و تا روزی که بتوانید به او مراجعه کنید مدتی طول بکشد.در این مدت می توانید با چند روش به درمان دندان درد خود بپردازید و دندان خود را به‌صورت موقت تسکین دهید.

 

  • به شستشوی روزانه دهان ادامه دهید
  • همچنان تمام دندان ها و حتی قسمت های حساس و دردناک دندان را هم مسواک بزنید.
  • از مسکن استفاده کنید

مسکن ها را در داروخانه و بدون تجویز پزشک می فروشند.می توانید با دندانپزشکتان مشورت کنید و کمی قرص مسکن تهیه کنید تا برای مدتی از شر دندان‌درد خلاص شوید.

  • مراقب تغذیه‌تان باشید
  • از خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید.

 

درد بعد از کشیدن دندان عقل

 

اگر زود به داد دندان های کرم‌خورده نرسید، مشکلات زیادی برایتان به وجود می‌آید، از جمله:

  •  درد مداوم دندان
  •  آبسه دندان:وقتی دندان آبسه می کند، یعنی عفونی شده. این عفونت گاهی وارد جریان خون می شود و عفونت خونی(sepsis) به وجود می‌آورد که ممکن است حتی جان فرد را به خطر بیندازد.
  •  ایجاد چرک دور دندان عفونی
  •  دشواری در جویدن غذا

اگر مراجعه به دندانپزشک را پشت گوش بیندازید، ممکن است صدماتی جبران‌ناپذیر به بدنتان وارد شود.اگر به این مرحله برسید، تنها راه درمان دندان این است که آن را بکشید و ایمپلنت دندان انجام دهید.

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی با کادری مجرب و پزشکان متخصص در خدمت شما برای ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی در تهران می باشد.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف