عصب‌کشی برای کودکان؛ آیا این کار ضروری است؟

عصب‌کشی برای کودکان یک عمل جراحی است که در آن پالپ بیمار از دندان کودک خارج می‌شود و بقیه دندان برای سلامت دهان و دندان کودک با دقت حفظ می شود. آیا اخیراً به شما گفته شده است که ممکن است فرزند شما مجبور به انجام عمل عصب‌کشی شود؟ آیا بر این عقیده هستید که کشیدن دندان گزینه بهتری نسبت به عصب‌کشی برای دندان شیری کودکتان است؟

منظور از عصب‌کشی برای کودکان چیست؟

گاهی اوقات ممکن است دندان کودک به شدت عفونی شود و حتی اگر کشیدن دندان تنها راه‌حل به نظر برسد، دندانپزشک اطفال شما ممکن است درمان پالپکتومی یا عصب‌کشی را برای نجات دندان عفونی پیشنهاد دهد. یک روش عصب‌کشی توسط دندانپزشک کودک شما برای برداشتن پالپ بیمار در دندان کودک انجام می‌شود. پالپ بافتی است که در همه دندان‌ها وجود دارد. پالپ حاوی اعصاب و عروق خونی است که ریشه دندان را پر می‌کند. ریشه دندان‌ها آن را با لثه و استخوان فک محکم می‌کنند. اگر دندانی در زمانی کشیده شود که می‌شد آن را درمان کرد، می‌تواند به ساختار لثه و فک کودک آسیب برساند.

آیا عصب‌کشی برای کودکان خوب است؟

بسیاری از والدین بر این باورند که اگر کودک به جای اینکه عصب‌کشی کند، دندان خود را زودتر از موعد از دست بدهد، مشکلی ندارد. آنها فکر می‌کنند که بعداً یک دندان دائمی در جای خود رشد می‌کند. اما نیاز است این توضیح داده شود که اگر دندان شیری به دلیل عوارضی مانند چرک، حفره، عفونت یا آسیب‌های سنگین خیلی زود بیفتد، ممکن است منجر به مشکلات رشدی در کودک شود.

برخی از مشکلاتی که افتادن زودرس دندان منجر به وقوع آن‌ها می‌شود عبارتند از:

لکنت زبان
ناتوانی در جویدن غذا به درستی
تراز نادرست دندان های دائمی در آینده
دندان‌های مجاور کج یا روی هم قرار گرفته

برای جلوگیری از این مشکلات جدی دندانی که می‌تواند رشد کودک را مختل کند و اعتماد به نفس او را تحت تاثیر قرار دهد، گاهی اوقات لازم است با انجام پالپکتومی دندان عفونی را نجات دهید. درمان ریشه به دندان این امکان را می‌دهد که در مراحل بعدی به طور طبیعی بیفتد.

آیا انجام عصب‌کشی روی دندان‌های شیری ضروری است؟

این یک سوال مهم است که باید آن را از دندانپزشک اطفال خود بپرسید. لزوم عصب‌کشی روی دندان‌های شیری را نمی‌توان به طور کلی تشخیص داد، شرایط هر مورد منحصر به فرد است. فقط دندانپزشکان اطفال که کودک را معالجه می‌کنند به اندازه کافی صلاحیت دارند تا به شما اطلاع دهند که آیا درمان ریشه قابل اجتناب یا ضروری است یا خیر.

چگونه عصب‌کشی تشخیص داده می شود؟دندانپزشکی شبانه روزی

این سوال مهم‌ترین سوال در  ذهن هر پدر یا مادر نگرانی است که ممکن است دندانپزشک به فرزندشان برای انجام پالپکتومی توصیه کرده باشد. دکتر پراتیبا کوکرجا، دندانپزشک اطفال معتبر و بسیار مورد احترام در هند، روش استانداردی را که توسط دندانپزشکان در سرتاسر جهان دنبال می‌شود برای تشخیص اینکه آیا درمان ریشه برای بیمار ضروری است توضیح می‌دهد.

به طور کلی، کودکی که از دندان عفونی رنج می‌برد، با درد و حساسیت دندان زیادی مواجه می‌شود و حتی ممکن است در اطراف دندان احساس التهاب کند.  اولین قدم مراجعه فوری به دندانپزشک اطفال برای ارزیابی کامل است. دندانپزشک اطفال معاینه فیزیکی دندان‌های کودک را انجام می‌دهد و علائم قابل مشاهده عفونت را روی دندان شیری بررسی می‌کند. مرحله بعدی عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان کودک است. اشعه ایکس شدت عفونت و میزان ضرورت انجام عمل پالپکتومی برای نجات دندان را روشن می‌کند.

هنگامی که دندانپزشک معتبر کودکان به این نتیجه رسید که عصب‌کشی روشی است که باید انجام شود، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید در روزهای منتهی به درمان دنبال شوند. تغییرات عمده‌ای در رژیم غذایی بیمار وجود خواهد داشت، غذای نرم/نیمه مایع ترجیح داده می‌شود. هیچ نوشیدنی گازداری نباید به کودک داده شود. در طول دوره درمان باید از غذاهای سرخ شده و غذاهای حاوی قند به طور کامل اجتناب شود. جدای از آن، دندانپزشک برای کودکان مقداری آنتی بیوتیک تجویز می‌کند تا از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری کند و کمی به کودک تسکین دهد. بسته به سن کودک، ارتباط در مورد روش عصب‌کشی بسیار مهم است. در کلینیک‌های معتبر پزشکان ضرورت این روش را و اینکه چگونه کودک را از مشکلات بعدی محافظت می‌کند، به طور کامل به والدین توضیح می‌دهند.

عصب‌کشی برای بزرگسالان در برابر عصب‌کشی برای کودکان

اگرچه این روش تقریباً شبیه به عصب‌کشی بزرگسالان است، تفاوت عمده در سیلانت مورد استفاده است. سیلانت مورد استفاده در بزرگسالان ماهیت دائمی دارد، در حالی که سیلانت مورد استفاده در دندان شیری حل می‌شود. این به این معنی است که وقتی دندان شیری می‌افتد تا راه را برای دندان دائمی باز کند، سیلانت بدون ایجاد اختلال در روند رویش دندان جذب بدن می‌شود.

دندانپزشکان اطفال چگونه عصب‌کشی را برای کودکان انجام می‌دهند؟

اول از همه، سه رویکرد اصلی برای عصب‌کشی برای کودکان وجود دارد. بسته به وضعیت عفونت یا پوسیدگی دندان، دندانپزشک اطفال روش صحیح را انتخاب می‌کند. رویکرد از موردی به مورد دیگر متفاوت خواهد بود زیرا مشکل هر کودک منحصر به فرد است.

۱) پالپ تراپی: این روش زمانی اجرا می‌شود که آسیب بسیار کمی به پالپ وارد شود. به عبارت ساده، عفونت هنوز در مراحل اولیه است و هنوز کل دندان را خراب نکرده است. در چنین شرایطی، دندانپزشک کودکان پوسیدگی را بدون دست زدن به پالپ از بین می‌برد، آنتی بیوتیک را داخل دندان قرار داده و آن را می‌بندد. استفاده مستقیم از آنتی بیوتیک‌ها روی پالپ به عملکرد سریعتر در برابر عفونت کمک می‌کند.

۲) پالپوتومی: روش دوم برای عصب‌کشی برای کودکان نیز عموماً به عنوان عصب‌کشی جزئی یا پالپوتومی نامیده می‌شود. دندانپزشک اطفال زمانی پالپوتومی را انتخاب می‌کند که عکس اشعه ایکس دندان عفونی نشان دهد که عفونت به قسمت بالایی دندان محدود شده است. پالپوتومی شامل برداشتن تنها پالپ آسیب دیده/عفونی از دندان است، در حالی که پالپ سالم را دست نخورده نگه می‌دارد. همچنین مستلزم ضد عفونی کردن دندان با آنتی بیوتیک و آب‌بندی مناسب آن برای اطمینان از ثبات کامل و محافظت از دندان است.

۳) پالپکتومی: پالپکتومی یک روش کامل عصب‌کشی برای کودکان است. هنگامی که دندان عفونی به شدت آسیب دیده باشد، دندانپزشک اطفال پالپکتومی را انتخاب می‌کند. این یک روش پیچیده است که در آن بافت پالپ با دقت و به طور کامل برداشته می‌شود. دندانپزشک اقدام به ضد عفونی کردن دندان و شکل دادن به عصب‌ها می‌کند. این روش به تخصص و دقت بالایی نیاز دارد. قسمت بعدی پر کردن دندان و آب بندی صحیح آن است. در آخرین مرحله درمان، روکش روی دندان عفونی گذاشته می‌شود.