دندانپزشکی شبانه روزی
آیا دندانی را از دست داده‌اید و از خود این سوال را می‌پرسید  که آیا ایمپلنت‌های دندان برای همیشه ماندگار هستند؟” بیایید نگاهی به طول عمر ایمپلنت‌های دندانی بیندازیم. حدود ۱۲۰ میلیون نفر تنها در ایالات متحده حداقل یکی از دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند. باور نکردنی است که ۳۶ میلیون نفر از مردم این کشور اصلا دندان ندارند.

کسانی که دندان‌های از دست رفته دارند، حداقل یک بار به کاشت ایمپلنت دندان فکر کرده‌اند. بسیاری از افراد در مورد ایمپلنت‌های دندانی سؤالاتی دارند که آنها را از انجام این روش باز می‌دارد. بزرگترین سوال این است که “آیا ایمپلنت‌های دندان برای همیشه ماندگار هستند؟” برای یادگیری پاسخ این سوال این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بسیار مفیدتری در مورد موضوع ایمپلنت دندان به دست آورید.

آیا ایمپلنت های دندانی برای همیشه ماندگار هستند؟

دندانپزشکی شبانه روزی
یکی از رایج ترین سوالات مردم این است: “دوام ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟” پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اینکه چقدر از ایمپلنت‌ها مراقبت می‌شود. اما به طور کلی، طول عمر ایمپلنت‌های دندانی حدود ۲۵ سال است. اما چه چیزی بر مدت زمانی که باید پس از ایمپلنت از اینویزیلاین استفاده کنید، تأثیر می‌گذارد؟ جدول زمانی اینویزیلاین به دلیل چندین عامل از بیمار به بیمار دیگر کمی متفاوت است.

سن شما ممکن است در سرعت یا کندی حرکت دندان‌های شما نقش داشته باشد. هر چه سن شما بالاتر می‌رود، زمان بیشتری طول می‌کشد تا دندان‌های شما به سمت موقعیت جدید حرکت کنند. به همین دلیل، بیماران مسن اغلب مجبورند اینویزیلاین را برای مدت طولانی‌تری استفاده کنند. با این حال، اگر سن‌تان بالا باشد، احتمال اینکه دندان‌هایتان در طول زمان به موقعیت اصلی خود بازگردند، کمتر است.

همچنین می‌توانید با استافده از پوشش‌های اینویزیلاین تا حد امکان، تأثیرگذاری آن‌ها را کنترل کنید. هرچه بیشتر از بریس‌های اینویزیلاین استفاده کنید، سریع‌تر عمل می‌کنند. به همین دلیل، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل ۲۲ ساعت در روز آنها را در دهان خود قرار دهید.

می‌توانید بریس‌های خود را برای غذا خوردن و زمانی که دندان‌های خود را تمیز می‌کنید بردارید. جدا از این، سعی کنید آنها را در دهان خود نگه دارید. اصلاح ناهماهنگی‌های شدیدتر بین دندان‌ها پس از ایمپلنت، نسبت به موارد جزئی زمان بیشتری می‌برد. 

ایمپلنت‌های دندانی چیست؟دندانپزشکی شبانه روزی

ایمپلنت دندان نوعی راه‌حل دائمی طولانی مدت برای کسانی است که نیاز به تعویض دندان دارند. می‌توان از ایمپلنت به تنهایی برای جایگزینی یک دندان استفاده کرد. در این شرایط تاجی شبیه دندان طبیعی روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

همچنین ممکن است از ایمپلنت‌های دندانی به عنوان جایگزین برای تمامی دندان‌ها استفاده شود. زمانی که فردی دندان‌های کمی داشته باشد یا اصلا دندان نداشته باشد، می‌توان از ایمپلنت‌ها برای حمایت از پروتزها با ایمنی بیشتر استفاده کرد. گاهی اوقات از مینی ایمپلنت‌ها برای پشتیبانی از مجموعه‌های کامل پروتز استفاده می شود. 

اجزای ایمپلنت

اجزای ایمپلنت شامل سه قسمت اصلی است، خود ایمپلنت، اباتمنت و تاج. 

ایمپلنت مانند ریشه دندان عمل می‌کند. این وسیله شامل یک پایه تیتانیومی است که معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است که با جراحی در فک کاشته می‌شود.

اباتمنت نیز برای نگه داشتن دندان مصنوعی در جای خود استفاده می‌شود. این قسمت بالای استخوان فک باقی می‌ماند و روی ایمپلنت پیچ می‌شود.

تاج نیز قسمتی است که شبیه دندان طبیعی است. تاج‌ها معمولاً از سرامیک ساخته می‌شوند، اگرچه انواع ارزان‌تری نیز وجود دارد. این بخش به اباتمنت وصل می‌شود.

مزایای ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد. برخی از مزایای ایمپلنت عبارتند از:

  • تقویت اعتماد به نفس برای دوباره لبخند زدن
  • ثابت و دائمی بودن(بر خلاف پروتزهای مصنوعی که متحرک هستند(
  • در مقایسه با دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده غذا خوردن را آسان‌تر می کند
  • صحبت کردن راحت‌تر 
  • جلوگیری از کاهش تراکم استخوان فک در اثر از دست دادن دندان
  • مراقبت از ظاهر جوان صورت (بدون ظاهر افتادگی معمولی در افراد بدون دندان(

اینها تنها چند نمونه از مزایای ایمپلنت است. دریافت ایمپلنت‌های دندانی بر اساس موقعیت منحصر به فرد شما ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان تنها گزینه‌ای نیستند که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته پیش روی شما است، اگرچه بسیاری معتقدند که بهترین گزینه است. گزینه‌های جایگزین برای ایمپلنت‌های دندانی شامل بریج، پروتز، تاج دندان و مینی ایمپلنت است.

عوامل موثر بر طول عمر ایمپلنت های دندانی

همانطور که در بالا ذکر شد، ایمپلنت‌های دندانی به طور متوسط ​​۲۵ سال عمر می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که ایمپلنت ممکن است کمتر یا بیشتر از این طول عمر متوسط ​​دوام بیاورد. در زیر به این دلایل پرداخته می شود.

بهداشت دهان: افرادی که از بهداشت دهان و دندان خوبی برخوردار هستند، ایمپلنت‌هایشان طولانی‌تر است. این بدان معناست که شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. معاینات منظم دندانپزشکی نیز مهم است.

غذا و عادات جویدن: غذاهای شیرین، چسبنده یا سفت می توانند ‌بر طول عمر ایمپلنت شما تأثیر منفی بگذارند. دندانپزشک شما احتمالاً به شما خواهد گفت که حداقل تا زمانی که بهبودی دهان شما طول می‌کشد، از این موارد اجتناب کنید. فشردن فک یا جویدن سخت نیز می‌تواند طول عمر ایمپلنت شما را کاهش دهد.

مهارت دندانپزشک: مهارت دندانپزشک انتخابی شما نیز بر طول عمر ایمپلنت شما تأثیر می گذارد. ایمپلنتی که در جای مناسبی قرار نگرفته باشد، به اندازه ایمپلنتی که با مهارت و مراقبت دقیق کاشته شده است، دوام نخواهد آورد.

محل ایمپلنت: مردم از همه فضای دهان خود به یک اندازه استفاده نمی‌کنند. ایمپلنتی که در جلوی دهان قرار می‌گیرد، بیشتر از ایمپلنت در پشت آن دوام خواهد داشت. این به این دلیل است که در دندان‌های عقب فشار بیشتری ایجاد می‌شود.

سیگار کشیدن و نوشیدن شراب: افرادی که بیش از حد سیگار می‌کشند یا مشروبات الکلی می‌نوشند، در معرض خطر بیشتری برای از بین رفتن ایمپلنت و شرایطی مانند سرطان هستند. اگر می خواهید ایمپلنت‌های دندانی شما دوام بیاورند، اجتناب از سیگار و محدود کردن الکل ضروری است.

شرایط پزشکی شما: میزان سلامتی شما به طور کلی یک عامل تعیین کننده در میزان پذیرش ایمپلنت توسط بدن شما خواهد بود. سلامت شما همچنین تعیین می‌کند که مشکلات دهان شما پس از جراحی ایمپلنت به چه میزان بهبود خواهد یافت.

تراکم استخوان شما: ایمپلنت‌های دندانی به مقدار مشخصی از تراکم استخوان در فک شما نیاز دارند. این تراکم با افزایش سن و از دست دادن دندان کاهش می‌یابد. اگر تراکم استخوان شما کافی نیست، مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند جایگزین مفیدی برای شما باشند.

دلایل شکست ایمپلنت های دندانی

دندانپزشکی شبانه روزی

ایمپلنت‌های دندانی معمولا موفقیت آمیز بوده و سال ها دوام می‌آورند. با این حال، شرایطی وجود دارد که ایمپلنت‌های دندانی ممکن است با ناکامی مواجه شوند.

بیمارانی که به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و سرطان مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت دندان هستند. بسیاری از دندانپزشکان از انجام جراحی ایمپلنت بر روی افراد مبتلا به این بیماری‌ها خودداری می‌کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند باعث از کار افتادن ایمپلنت شود. بیماری لثه عامل اصلی است، زیرا باعث می‌شود لثه‌های شما به عقب برود، و هنگامی که لثه‌ها عقب می‌روند، ایمپلنت نمایان می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف