زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد؛ راهکارهایی برای کاهش درد نوزادان

دندانپزشکی شبانه روزی

دندان‌های کودک شما در حال در آمدن است؟ شما می‌توانید بدون دارو درد دندان درآوردن نوزاد خود را به راحتی تسکین دهید

به طور متوسط، کودکان از حدود ۴ تا ۷ ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند و در ۳ سالگی در مجموع ۲۰ دندان شیری دارند. علائم گاه به گاه دندان درآوردن عبارتند از تحریک پذیری خفیف، تب کم، آب دهان و میل به جویدن چیزی سفت.

هنگامی که کودک شما از یک ثنایای کوچک تیز زوزه می کشد که گویی برای شکستن خط لثه خارش می کند، واضح است که شما تمایل دارید برای متوقف کردن درد کودک هر کاری که می‌توانید انجام دهید.

اما اگر مورد مصرف شما قرص‌ها و ژل‌های دندان هومیوپاتی بوده است، بهتر است استراتژی خود را تغییر دهید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که این موارد ممکن است برای کودکان و نوزادان خطرآفرین باشد.

این سازمان به والدین هشدار می‌دهد که پس از استفاده از کمک دندان درآوردن هومیوپاتی مراقب این علائم باشند:

  • تشنج
  • دشواری در تنفس
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • ضعف عضلانی
  • پوست برافروخته
  • یبوست
  • مشکل در ادرار کردن
  • تحریک

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

 6 راه‌حل ساده برای تسکین درد دندان درآوردن

دندانپزشکی شبانه روزی
پیشرفت‌های علم دندانپزشکی باعث شده است شرایط به گونه‌ای پیش رود که درد دندان درآوردن کودک را بدون هر نوع دارویی، چه با نسخه یا بدون نسخه، بتوان به راحتی کنترل کرد. در واقع برخی از داروهایی که برای کمک به کودک شما در نظر گرفته شده‌اند، می‌توانند باعث آسیب شوند.

به بیان دیگر، بسیاری از مسکن‌ها حاوی بنزوکائین هستند که می‌تواند خطرات ایمنی ایجاد کند که منجر به متهموگلوبینمی می‌شود، یک اختلال خونی که باعث کاهش اکسیژن خون می‌شود و می‌تواند کشنده باشد.

بنزوکائین با نام های تجاری مختلف مانند  Anbesol، Baby Orajel، Cepacol، Chloraseptic، Hurricaine، Orabase، Orajel  و Topex  همراه با مارک‌های عمومی و فروشگاهی که به عنوان تسکین‌دهنده درد دهان تبلیغ می‌شوند، فروخته می‌شود. همچنین استفاده از الکل روی لثه‌های نوزاد برای تسکین درد دندان درآوردن بی خطر نیست.

توصیه دندانپزشکان که بسیار بر آن تاکید می‌کنند این است که به جای آن از این اقلام کاملاً طبیعی استفاده کنید تا به راحتی کودک شما کمک کند:
یک دستمال مرطوب: ابتدا آن را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس اجازه دهید کودکتان آن را بجود.
یک موز یا توت یخ زده
 حلقه‌های دندان درآوردن جامد. این وسیله را از قبل در فریزر سرد کنید اما نه در حدی که جامد شوند. حلقه های پر از مایع را نادیده بگیرید، زیرا این احتمال وجود دارد که دندان‌های تیز بتوانند این حلقه ها را سوراخ کرده و مایع را آزاد کنند که ممکن است حاوی باکتری باشد.
یک فنجان آب خنک زمانی که کودک شما بزرگتر از ۶ تا ۹ ماه باشد، انتخاب خوبی است.
اسباب بازی‌های جویدنی: به جای پلاستیک از سیلیکون یا لاتکس استفاده کنید که ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشد.
انگشت: البته این کار زمانی بهتر است انجام شود که قبل از آن باشد که اولین دندان نوزاد کوچک شما جوانه بزند. فقط ابتدا دست های خود را بشویید.

نوزادان معمولا اولین دندان‌های خود را در حدود پنج تا هفت ماهگی تجربه می‌کنند، اما بیرون آمدن اولین دندان‌ها در یک سالگی غیرمعمول نیست. دندان‌ها به طور کلی به صورت جفت رویش می‌کنند. اولین‌ها معمولاً دو دندان پایینی در جلو و به دنبال آن چهار دندان وسط بالایی هستند. نوزادان ممکن است اولین دندان آسیاب خود را در اولین سالگرد تولد خود داشته باشند، سپس دندان نیش و دندان آسیای دوم در حدود سن ۲ سالگی. با این حال، در برخی از نوزادان، دندان‌ها به صورت گروهی در مدت زمان کوتاهی ظاهر می‌شوند. نوزادان ۲۰ دندان شیری دارند.

دندان درآوردن یک فرآیند دردناک است که می‌تواند منجر به شب‌های بی خوابی زیادی برای نوزادان و والدین شود. به نظر می‌رسد اولین دندان‌ها بیشترین آسیب را دارند. با بیرون آمدن دندان‌های بیشتر، کودک شما ممکن است کمتر احساس ناراحتی کند. بیشتر دردهای مرتبط با دندان درآوردن قبل از بیرون آمدن دندان‌ها از لثه اتفاق می‌افتد. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما در حال دندان درآوردن است عبارتند از تحریک پذیری، کاهش اشتها، افزایش ترشح آب دهان، و لثه‌های پف کرده یا ملتهب.

برخی از والدین نیز گزارش می‌دهند که نوزادانشان گوش درد، اسهال و تب را تجربه می‌کنند. با این حال، طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، اینها علائم دندان درآوردن نیستند و احتمالاً ناشی از یک عفونت ویروسی است که همزمان با دندان درآوردن رخ می‌دهد. اگر کودک شما تب مداوم یا بیش از ۱۰۱ درجه دارد، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.دندانپزشکی شبانه روزی

به کودک خود کمک کنید تا با درد دندان درآوردن مقابله کند

در اینجا چند راهکار برای شما وجود دارد که توصیه می‌شود از آن‌ها به میزان مناسب استفاده کنید تا برای کودک شما مشکلی ایجاد نشود:

  • لثه‌های کودک خود را با انگشت تمیز یا گاز مرطوب به آرامی ماساژ دهید.دندانپزشکی شبانه روزی
  • سرما درد و التهاب را کاهش می‌دهد. چند حلقه دندان درآوردن را در فریزر نگه دارید. آنها فقط حدود ۲۰ دقیقه پس از بیرون آوردن از فریزر سرد می‌مانند، بنابراین به مقداری وسایل اضافی نیاز خواهید داشت. حلقه‌های دندان درآوردن را هر روز بررسی کنید تا مطمئن شوید که کودک شما آنها را نجویده است.
  • مکیدن پستانک یا جویدن می تواند به کاهش درد کمک کند. برخی از والدین پارچه های شستشو را خیس می‌کنند و منجمد می‌کنند تا بچه هایشان بجوند.
  • می‌توانید آب یخ را در یک فنجان بریزید و اجازه دهید کودک لبه آن را بجود.
  • تایلنول نوزاد می تواند درد دندان درآوردن را کاهش دهد. دستورالعمل‌های روی بسته بندی را به دقت دنبال کنید و بیش از حد توصیه شده تایلنول ندهید. تایلنول نوزاد غلیظ است و مقدار زیاد آن می‌تواند به کبد کودک شما آسیب برساند. دوز را بر اساس وزن کودک خود تعیین کنید. اگر نیاز به استفاده از آن هر چهار تا شش ساعت برای بیش از دو روز دارید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.
  • حواس پرتی می تواند ذهن کودک شما را از درد دندان درآوردن دور کند. بسیاری از نوزادان با تکان دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن آرامش می‌یابند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف