جرم‌گیری دندان در مقابل بلیچینگ: یک تصمیم هوشمندانه

دندانپزشکی شبانه روزی
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که فقط مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برای تمیزی، سفید کردن و محافظت از دندان‌هایتان کافی است؟ یا فکر می‌کنید که مسواک زدن شدید دندان‌هایتان را سفیدتر می‌کند؟ همه شما مسیر فکری اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. تمیز کردن دندان‌ها یا رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها به تکنیک‌های مسواک زدن، زمان بندی یا شستشوی دهان بستگی دارد، بلکه بازدید منظم دندانپزشکی حداقل هر ۶ ماه یا طبق توصیه دندانپزشک شما را نیز شامل می‌شود.

بله، درست است که این کار گاهی اوقات سخت می‌شود، اما همیشه به یاد داشته باشید که “پیشگیری بهتر از درمان است”. کسی نیست که نخواهد دندان‌های سفید و درخشان و یا چهره‌ای درخشان داشته باشد، لبخند شما برای شما ارزشمند است و امیدوارم نخواهید آن دندان‌های کثیف و زرد رنگ را به رخ بکشید. بنابراین، قبل از اجبار به مراجعه مستقیم به درمان‌های دندانپزشکی، بیایید در مورد علل تغییر رنگ یا زرد شدن دندان‌ها بیاموزیم.
عوامل تغییر رنگ دندان به شرح زیر است:

مسواک زدن نامناسب دندان‌ها

بی توجهی به دندان‌ها و عدم توجه به آن به اندازه‌ای که به همه بدن خود توجه می‌کنید.

مصرف زیاد قهوه، نوشابه، چای، شراب و غیره.

شایع ترینعلت: سیگار کشیدن و مصرف بی حد و حصر تنباکو.

شما در حال پیر شدن هستید: این بخشی طبیعی از روند پیری است.

آنتی بیوتیک‌هایی مانند دیکسوسیکلین و تتراسایکلین می تواند دندان‌های کودکان زیر ۸ سال را تیره کند.

عامل ارثی و ژنتیکی


بعد از اینکه با دلایل زرد شدن دندان‌ها آشنا شدید، حالا بیایید نگاهی به ۲ تا از بهترین درمان‌های معروف به نام‌های جرم‌گیری و بلیچینگ برای حفظ سلامت و زیبایی دندان‌های خود بیاندازیم.


به طور کلی این سوال پیش می‌آید که از بین جرم‌گیری یا بلیچینگ کدام یک بهتر است، پاسخ این سوال را در مقاله زیر خواهید یافت.

جرم‌گیری و حقایق جالب در مورد آن

دندانپزشکی شبانه روزی

جرم‌گیری به این صورت انجام می‌شود که دندانپزشک شما تمام پلاک‌ها و جرم‌های بالا و زیر خطوط لثه را از بین می‌برد، اگر این کار به موقع انجام نشود می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها در لثه شود. اگر جرم‌گیری در زمان مناسب یعنی هر ۶ ماه یکبار برای برداشتن پلاک و جرم انجام شود، چرخه بیماری لثه شکسته شده و قابل پیشگیری است.

سوالات متداول در مورد جرم‌گیری توسط بیماران

آیا جرم‌گیری دندان‌های من را مانند الماس سفیدتر و براق می کند؟

همیشه به یاد داشته باشید که جرم‌گیری هرگز باعث درخشش دندان‌های شما مانند الماس نمی شود، بلکه لکه‌های سطحی را از بین می‌برد و دندان‌ها را تمیزتر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

آیا جرم‌گیری دندان دردناک است؟

اگر جرم کمتری در دندان‌هایتان رسوب کرده است، هرگز درد را احساس نخواهید کرد. اگر مقدار زیادی رسوب داشته باشید، دندانپزشک لثه و ریشه دندان را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند و جرم‌گیری بدون درد شما انجام می شود.

جرم‌گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟


آیا جرم‌گیری دندان‌ها را ضعیف می‌کند؟دندانپزشکی شبانه روزی

به هیچ وجه. جرم‌گیری یکی از بهترین روش‌هایی است که لثه‌های شما را سالم و محکم نگه می‌دارد، زیرا اگر چنین رسوباتی از جرم‌گیری خارج نشوند، می‌تواند باعث عفونت و شل شدن لثه‌ها و در نهایت پیوره و از دست دادن دندان شوند.
هزینه جرم‌گیری دندان چقدر است؟

بستگی به این دارد که از کدام کلینیک/بیمارستان/شهر استفاده کنید، اما در صورت تمایل می‌توانید از بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌های دندانپزشکی نیز بازدید کنید، زیرا آنها این درمان را با هزینه بسیار کم ارائه می‌دهند. 

عوارض جانبی جرم‌گیری

ممکن است بعد از جرم‌گیری کمی احساس ناراحتی کنید. ممکن است دهان شما کمی حساس باشد، اما با کمک داروهایی که دندانپزشک شما ارائه می‌دهد، این وضعیت ظرف چند روز بهبودمی‌یابد. 

جرم‌گیری دستی: جرم‌گیرهای دستی برای تراشیدن پلاک‌های انباشته‌شده و جرم دندان‌ها طراحی شده‌اند. از آنجا که به صورت دستی انجام می‌شود، نمی‌توان آن را به سرعت اولتراسونیک انجام داد. جرم‌گیرهای دستی برتی تمیز کردن پلاک‌های ایجاد شده مؤثر نیستند. برخی دیگر از انواع جرم‌گیرهای موجود عبارتند از هیل، اسکنه و فایل. مفیدترین آنها هیل است که ابزار خوبی برای از بین بردن مقدار زیادی جرم است. در این روش پهنای تیغه در لبه لثه اعمال می‌شود و یک حرکت کششی به سمت نوک تاج صورت می‌گیرد.



مزایای جرم‌گیری دستی:

دندانپزشکی شبانه روزی
) به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند، چه درگیر بوی بد دهان مزمن باشید(که به آن هالیتوزیس گفته می‌شود)، چه گاه به گاه دچار این حالت شوید. جرم‌گیری می تواند با از بین بردن منبع آن مشکل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند بوی بد دهان ناشی از غذاهایی است که می‌خورند، اما همیشه اینطور نیست. تجمع پلاک مقصر اصلی است، بنابراین تنها راه برای درمان بوی بد مزمن برای همیشه این است که ضایعات دندان‌ها و لثه‌ها را از بین ببرید. البته فراموش نکنید که زبان خود را مسواک بزنید، زیرا پرزهای روی زبان شما نیز می توانند باکتری‌های ایجاد کننده بو را جذب کنند.

۲) برای قلب شما مفید است. مطالعات بیشماری در مورد ارتباط بین سلامت دهان و دندان افراد و سلامت کلی انجام شده است. التهاب لثه و بیماری لثه تأثیر مستقیمی بر سلامت قلبی عروقی شما دارد. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از بیماری‌های تهدید کننده زندگی را می توان با از بین بردن جرم دندان که عامل ایجاد بسیاری از این بیماری‌ها است، تا حد زیادی کاهش داد.

۳) در هزینه و پول خود صرفه‌جویی می‌کنید. مراقبت خوب از دندان‌ها و دهان در خانه و مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص بهداشت، باعث می‌شود پول بسیاری را طول زندگی خود صرفه‌جویی کنید. تمیز کردن منظم توسط متخصص بهداشت به پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند، اما مهم‌تر از آن، این است که حفره‌ها یا پوسیدگی‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید. مراقبت از یک حفره کوچک که ممکن است مقدار کمی برای شما هزینه داشته باشد می‌تواند یک روش آسان و مفید باشد.

معایب جرم‌گیری دستی: استفاده از روش جرم‌گیری دستی معایبی دارد، مانند افزایش زمان لازم برای تکمیل فرآیند تمیز کردن دندان.

در نهایت، جرم‌گیرهای دستی در پاکسازی پلاک‌های سنگین، جرم و لکه‌های ایجاد شده، و در تمیز کردن جرم‌های عمیق‌تر مؤثر هستند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف