تکنیک های ایمپلنت دندان و انواع آن

انسان‌ها از دیرباز اهمیت حیاتی دندان‌ها را درک کرده‌اند و صدها سال است که روی دندان‌های جایگزین آزمایش می‌کنند. امروزه ایمپلنتولوژی (علم ایمپلنت‌های دندانی) یک رشته پزشکی پیشرفته است که می‌تواند به طور موثر طیف متنوعی از نیازهای جایگزینی دندان را برطرف کند. علاوه بر استفاده از مواد با ظاهر طبیعی و زیست سازگار، ایمپلنت‌های دندانی با پیشرفت فناوری پزشکی ارتقا یافته‌اند. دندانپزشکان ایمپلنت (به نام ایمپلنتولوژیست) اکنون از تصویربرداری دیجیتال سه بعدی و نرم افزار برنامه ریزی جراحی ایمپلنت برای تجزیه و تحلیل دقیق آناتومی صورت افراد و ترسیم یک برنامه درمانی دقیق برای هر بیمار استفاده می‌کنند.

انواع ایمپلنت‌های دندانی

دندانپزشکی شبانه روزی

ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که با جراحی در فک شما قرار می‌گیرد تا یک لنگر ثابت برای یک یا چند دندان مصنوعی ایجاد کند. از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی با بافت‌های لثه و ساختار استخوانی دهان شما تعامل دارند، به بهترین نحو عملکرد و ظاهر دندان‌های طبیعی شما را تداعی می‌کنند. دو نوع اصلی ایمپلنت دندان وجود دارد:

۱)  اندوستال

ایمپلنت های اندوستال رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند. این نوع ایمپلنت دندان به معنای “در داخل استخوان” است که از طریق جراحی مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرد. در طول هفته‌های پس از کاشت ایمپلنت اندوستئال، استخوان در اطراف ایمپلنت رشد می‌کند و به طور ایمن ایمپلنت را در جای خود محکم می‌کند.

دو نوع ایمپلنت اندوستال وجود دارد – سیلندر و تیغه. ایمپلنت‌های سیلندر پیچ های تیتانیومی هستند و رایج‌ترین ایمپلنت اندوستال هستند. ایمپلنت‌های تیغه‌ای قطعات نازک و صاف تیتانیومی هستند که ممکن است زمانی که فرآیند آلوئولی (بخشی از استخوان فک شما که دندان‌های شما را نگه می‌دارد) آتروفی شده است، استفاده شوند. هر دو نوع ایمپلنت اندوستئال دارای یک پایه (اباتمنت) هستند که بالای بافت لثه قرار می‌گیرد و در نهایت دندان روی آن قرار می‌گیرد.

۲) زیر پریوست

ایمپلنت‌های ساب پریوستال اگر چه کمتر استفاده می‌شود، اما برای بیمارانی که از دست دادن استخوان را تجربه کرده‌اند و کسانی که فاقد استخوان فک طبیعی کافی برای حمایت از ایمپلنت اندوستال هستند، بدون انجام عمل بزرگ کردن یا پیوند استخوان در نظر گرفته می‌شود. این نوع ایمپلنت دندانی در زیر لثه قرار می گیرد.

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال، فریم‌های تیتانیومی نازکی با یک پایه متصل هستند که به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا با خطوط منحصربه‌فرد استخوان فک هر بیمار مطابقت داشته باشد. لثه در اطراف قاب بهبود می‌یابد و آن را در جای خود محکم می‌کند. سپس یک دندان مصنوعی روی پایه بالای سطح لثه قرار می‌گیرد.

انواع دندان‌های جایگزین

دندانپزشکی شبانه روزی

دندان‌های مصنوعی شما به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا نتیجه زیبایی را ایجاد کنند که با ویژگی‌های دهان و دندان‌های باقی مانده مطابقت داشته باشد.

تاج‌ها: تاج دندان که برای جایگزینی یک دندان استفاده می‌شود، یک دندان مصنوعی جذاب است که از چینی، طلا یا آلیاژ یا از ترکیبی از این مواد ساخته شده است.

پل‌های تحت حمایت ایمپلنت: بریج دندانی متکی به ایمپلنت که برای جایگزینی دو یا چند دندان مجاور استفاده می‌شود، مجموعه ای از روکش‌های دندانی است که به هم متصل می‌شوند تا یک پل پیوسته را تشکیل دهند.

پروتزهای متکی به ایمپلنت: پروتزهای متکی به ایمپلنت که برای جایگزینی کل ردیف بالایی یا پایینی دندان ها استفاده می شود، مجموعه ای از دندان‌های مصنوعی متحرک هستند که حداقل توسط دو ایمپلنت دندانی حمایت می‌شوند. این دندان مصنوعی دارای پایه اکریلیک است که شبیه لثه با دندان‌های مصنوعی چینی یا اکریلیک است.

تکنیک‌های کاشت دندان

از آنجایی که وضعیت هر بیمار منحصر به فرد است، می‌توان از تکنیک های متعدد ایمپلنت دندان برای ارائه بهترین گزینه به بیمار برای جایگزینی موفقیت آمیز یک، چند یا همه دندان‌های از دست رفته استفاده کرد.

تقویت استخوان: برای حمایت بهتر از ایمپلنت‌های دندانی، ممکن است استخوان فک نیاز به ترمیم یا بازسازی داشته باشد. برای تقویت استخوان از مواد پیوند استخوان استفاده می‌شود که حاوی کلاژن و پروتئین است تا استخوان فک را قبل از کاشت ایمپلنت تقویت کند.

لیفت سینوس: همچنین به عنوان افزایش سینوس و بلند کردن سینوس شناخته می شود، لیفت سینوس می تواند کیفیت و کمیت استخوان ناکافی در فک فوقانی را برطرف کند، علاوه بر آن کف سینوس را که برای کاشت ایمپلنت بسیار پایین است، بالا می‌برد. در طی عمل لیفت سینوس، کف سینوس تغییر موقعیت داده می‌شود و سپس از مواد پیوند استخوان برای تقویت استخوان سینوس قبل از کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود.دندانپزشکی شبانه روزی

گسترش پشته: همچنین به عنوان اصلاح ریج شناخته می شود، انبساط رج به کمبودها و ناهنجاری‌های استخوان فک بالا و پایین می پردازد که در غیر این صورت نمی‌توانند ایمپلنت را در خود جای دهند. برای افزایش چشمگیر موفقیت و زیبایی ایمپلنت، از مواد پیوند استخوان برای ایجاد برجستگی (فرآیند آلوئولی) قبل از کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود.

All-on-4جایگزین مجموعه کاملی از دندان‌های بالا یا پایین تنها در چهار پایه ایمپلنت دندانی م‌ شود. علاوه بر رفع نیاز به پیوند استخوان، ایمپلنت‌های دندان All-on-4 دارای اباتمنت‌های تخصصی هستند که امکان قرار دادن فوری مجموعه‌ای از دندان‌های جایگزین را فراهم می‌کنند. دندان‌های جایگزین موقت به مدت تقریباً شش ماه پوشیده می‌شوند، در حالی که رژیم غذایی اصلاح شده برای بهبود بافت لثه و یکپارچگی استخوانی دنبال می‌شود. سپس دندان‌های موقت با یک پل دائمی کامل دندانی با دندان‌های کاملاً کاربردی و طبیعی جایگزین می شوند.

 

ایمپلنت‌های دندانی بارگذاری فوری

همچنین به عنوان ایمپلنت‌های یک روزه شناخته می‌شود، یک درمان ایمپلنت دندان با اثر فوری، هم ایمپلنت دندان و هم دندان مصنوعی موقت را در یک حالت قرار می دهد. این نوغ ایمپلنت‌های دندانی زمانی استفاده می شوند که بیمار به اندازه کافی استخوان فک سالم داشته باشد تا بتواند ایمپلنت را ایمن نگه دارد و فشار وارده بر دندان مصنوعی موقت را تحمل کند.

مینی ایمپلنت‌های دندانی (MDI).

دندانپزشکی شبانه روزی

همچنین به عنوان ایمپلنت‌های با قطر کوچک یا باریک شناخته می‌شود، MDI ها ایمپلنت‌های اندوستال باریکی هستند که عمدتاً برای چسباندن پروتزهای متکی به ایمپلنت بر روی فک پایین استفاده می‌شوند MDI ها یک درمان ایمپلنت کمتر تهاجمی در نظر گرفته می‌شوند و گزینه‌ای برای کسانی هستند که زوال استخوان را تجربه کرده‌اند.

همه گزینه‌های در نظر گرفته شده ایمپلنت‌های دندانی، راه‌حلی قابل اعتماد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، بازیابی سلامت و عملکرد دهان و بازیابی زیبایی لبخند شما هستند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف