بعد از جراحی یا کشیدن دندان چه باید کرد؟

دندانپزشکی شبانه روزی
کشیدن دندان ممکن است به دلایل زیادی از جمله آسیب شدید یا پوسیدگی لازم باشد. کشیدن دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و سلامت کلی دهان شما را بهبود بخشد. در طول کشیدن دندان، دندان شما با دقت از حفره خود خارج می‌شود.

کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان یک روش دندانپزشکی است که طی آن دندان شما به طور کامل از جای خود بیرون کشیده می‌شود. گاهی اوقات، مردم از این کار به عنوان “کشیدن” دندان یاد می کنند.

چه زمانی کشیدن دندان توصیه می‌شود؟

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند در صورت امکان دندان‌های طبیعی را حفظ کنند. اما گاهی اوقات، سایر روش‌های ترمیمی مانند پر کردن دندان یا روکش دندان کافی نیستند. اگر دندان شما پس از ترمیم به شدت آسیب دیده است، ممکن است برداشتن آن ضروری باشد. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را در موارد زیر توصیه کند:

  • پوسیدگی شدید دندان
  • یک دندان شکسته
  • یک دندان نهفته
  • دندان‌های آسیب دیده
  • بیماری شدید لثه

چه کسی کشیدن دندان را انجام می‌دهد؟

دندانپزشکان و برخی از متخصصان دندانپزشکی مانند جراحان دهان و دندان و پریودنتیست‌ها می‌توانند کشیدن دندان را انجام دهند. در حالی که دندانپزشکان عمومی بسیاری از اقدامات مربوط به کشیدن دندان را انجام می‌دهند، موارد پیچیده تر معمولاً به جراحان دهان یا پریودنتیست ارجاع داده می‌شود.

جزئیات روند کشیدن دندان 

قبل از کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟: دندانپزشک شما دندان آسیب دیده و لثه‌های اطراف آن را ارزیابی می‌کند. وی همچنین برای بررسی سطح استخوان و تعیین میزان آسیب، با اشعه ایکس از دندان تصویر می‌گیرد. حتماً در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که مصرف می‌کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هنگامی که تمام اطلاعات جمع آوری شد، گزینه‌های درمان به طور مفصل به شما ارائه خواهد شد.

گزینه‌های آرام بخشی در دندانپزشکی

بسیاری از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در طول روند کشیدن دندان، سایر روش‌های دندانپزشکی آرام‌بخش را ارائه می‌دهند. این مورد یک گزینه عالی برای افرادی است که اضطراب دندانپزشکی دارند، یا برای کسانی که به سادگی می‌خواهند در طول قرار ملاقات خود با پزشک راحت‌تر باشند. داروهای آرام بخش مورد استفاده در دندانپزشکی عبارتند از:

  • اکسید نیتروژن. اکسید نیتروژن که به عنوان “گاز خنده” شناخته می‌شود، گازی است که از طریق ماسک یا دستگاه بینی تنفس می‌کنید. این یک گزینه خوب برای افرادی است که نیاز به آرامبخش سطح سبک دارند.
  • آرامبخش خوراکی. این نوع آرامبخش از طریق دهان، معمولاً به شکل قرص، حدود یک ساعت قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی مصرف می‌شود. داروهای رایج مورد استفاده برای این منظور شامل دیازپام، میدازولام، تریازولام و لورازپام است. آرام بخش خوراکی را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با اکسید نیتروژن یا آرامبخش داخل وریدی استفاده کرد. دوزها با توجه به نیازهای خاص شما تنظیم می‌شوند. افرادی که آرام‌بخش خوراکی را انتخاب می‌کنند، به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارند تا آنها را به مطب دکتر ببرد.
  • آرام بخش داخل وریدی (IV). این دارو برای افرادی که اضطراب دندانی قابل توجهی دارند یا برای کسانی که تحت درمان طولانی هستند توصیه می‌شود. داروهای آرام بخش و مسکن مانند میدازولام و مپریدین مستقیماً با استفاده از خط IV به جریان خون شما تزریق می‌شوند. آرام بخش IV بالاترین سطح آرام بخشی است که می‌توان در مطب دندانپزشکی دید. افرادی که آرام‌بخش IV را انتخاب می‌کنند، باید در روز عمل با فرد دیگری به مطب بیایند و خود رانندگی نکنند.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بیهوشی عمومی را در یک بیمارستان توصیه کند. این گزینه معمولاً برای موارد پیچیده مانند بازسازی صورت یا جراحی فک اصلاحی در نظر گرفته می‌شود.

در حین کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

دندانپزشکی شبانه روزی
ابتدا بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان آسیب دیده و بافت لثه اطراف آن داده می‌شود. با استفاده از ابزارهای تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشک شما به آرامی دندان شما را شل می کند و با احتیاط آن را از حفره بیرون می‌آورد. گاهی اوقات، دندانپزشک شما ممکن است برای دسترسی به دندان شما برش‌هایی در لثه‌های شما ایجاد کند، به خصوص اگر دندان شما به شدت پوسیده باشد یا در خط لثه شکسته شده باشد. پس از برداشتن دندان، حفره تمیز و ضد عفونی می‌شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندانی را نیز قرار دهد که به جلوگیری از تحلیل استخوان در فک شما کمک می‌کند. در نهایت، ممکن است بخیه‌هایی برای کمک به بهبودی گذاشته شود.

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که این روش کامل شد، دندانپزشک شما یک تکه گاز روی محل کشیدگی قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که دهان خود را با فشار محکم و ثابت ببندید. این عمل به کاهش خونریزی کمک می‌کند تا لخته خون تشکیل شود. (لخته شدن یک جنبه طبیعی بهبودی است که باعث بهبودی می‌شود و خطر خشکی حفره‌ها را کاهش می‌دهد.) هنگامی که خونریزی به اندازه کافی کاهش یافت، می‌توانید گاز را خارج خواهید کرد. ممکن است در ۲۴ ساعت اول خونریزی خفیف داشته باشید.

مزایای کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان فواید زیادی دارد. مهمتر از همه، باکتری‌های مضری را که می توانند ‌به دندان ها و لثه‌های شما آسیب برسانند کاهش می‌دهد. اگر دندان پوسیده یا آسیب‌دیده درمان نشود، می‌تواند لبخند شما را خراب کند و باعث ایجاد مشکلات بعدی شود. برداشتن دندان آسیب دیده بهترین شانس را برای سلامت دهان و دندان به شما می‌دهد. علاوه بر این، کشیدن دندان می‌تواند تقریباً بلافاصله به کاهش درد دندان کمک کند، به خصوص اگر دندان شما به شدت شکسته یا عفونی شده باشد.

دندانپزشکی شبانه روزی

خطرات یا عوارض کشیدن دندان چیست؟

مانند هر روش جراحی، کشیدن دندان نیز کمی عوارض دارد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت بعد از جراحی
  • حفره خشک
  • آسیب عصبی
  • سوراخ شدن سینوس ماگزیلاری
  • تاخیر در بهبودی

عوارض جانبی عادی پس از کشیدن دندان شامل خونریزی، تورم و ناراحتی است. دندانپزشک شما دستورالعمل‌هایی را در مورد چگونگی مدیریت این روند ارائه می‌دهد.

مدت زمان بهبودی پس از کشیدن دندان چقدر است؟

دندانپزشکی شبانه روزی
این بستگی به پیچیدگی وضعیت شما دارد. با این حال، اکثر مردم تنها پس از چند روز به حالت عادی باز می‌گردند. در حالی که می‌توانید ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت به فعالیت‌های معمول خود بازگردید، معمولاً چندین هفته طول می‌کشد تا استخوان فک به طور کامل بهبود یابد. بنابراین، اگر قصد دارید دندان را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید، احتمالاً باید چند ماه صبر کنید تا امکان بهبودی کامل فراهم شود.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک فهرست دقیقی از دستورالعمل‌های بعد از جراحی را به شما ارائه می‌دهد. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای بهبودی سریع آورده شده است:

محل استخراج را تمیز نگه دارید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با دهانشویه ضد میکروبی دو تا سه بار در روز شستشو دهید. تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید که انجام این کار بی خطر است، از مسواک زدن مستقیم روی محل استخراج خودداری کنید. سایر نواحی را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. مهم است که همه این داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. همچنین می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن مصرف کنید.

حداقل به مدت دو روز از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. افزایش ضربان قلب می‌تواند باعث افزایش خونریزی و ناراحتی بعد از عمل شود. ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول باشگاه را رها کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که چه زمانی از سرگیری روال عادی بی خطر است.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

در روزهای اول از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. یخچال و انباری خود را با غذاهای نرم مانند برنج، پاستا، تخم مرغ، ماست و آب سیب پر کنید. همچنین باید از نوشیدن از طریق نی خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند لخته‌های خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره‌ها شود.

چه زمانی می‌توانم به سر کار یا مدرسه برگردم؟

اکثر مردم می‌توانند ظرف یک یا دو روز به محل کار یا مدرسه بازگردند. اگر شغلی دارید که به کار فیزیکی زیادی نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز دیگر از کار خود مرخصی بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

هر زمان که دچار دندان درد شدید، مهم است که برای ملاقات با دندانپزشک خود برنامه‌ریزی کنید. آنها می‌توانند به تعیین علت و طراحی یک برنامه درمانی شخصی کمک کنند. اگر قبلاً دندان کشیده‌اید، اگر تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر، تخلیه چرک در اطراف محل کشیدن دندان یا درد شدیدی که با دارو بهبود نمی یابد را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف