بعد از ایمپلنت باید چه دارویی مصرف کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم؟

دندانپزشکی شبانه روزیپس از جراحی ایمپلنت دندان، رعایت دقیق تمام دستورالعمل های بعد از عمل و مصرف تمام داروها طبق دستورالعمل بسیار مهم است. پس از کاشت ایمپلنت دندانی، در بیشتر موارد یک سیلندر فلزی کوچک (اباتمنت شفابخش) از لثه بیرون زده است. مراقب آن باشید و از ضربه زدن یا جویدن مستقیم این ناحیه خودداری کنید. همچنین ممکن است بخیه در محل عمل وجود داشته باشد. مراقب این بخیه‌ها باشید. مصرف آنتی‌بیوتیک و استفاده از دهانشویه تجویزی از روز جراحی بسیار مهم است.

در موارد نادر، استوانه فلزی کوچک (اباتمنت شفابخش) ممکن است شل شود. خود ایمپلنت دندان به طور کلی خوب است، اما مهم است که اباتمنت بهبودی را قورت ندهید. اگر اباتمنت بهبودی جدا شده است، با شستشوی مکرر آن ناحیه را تمیز نگه دارید.

بلافاصله پس از جراحی

بسته گاز باید با فشار محکم روی ناحیه‌ای که ایمپلنت دندانی در آن قرار داده شده است، در جای خود قرار گیرد. پس از ۳۰ دقیقه بسته را بردارید. در صورت ادامه خونریزی بیش از حد، گاز جدید را جایگزین کنید و دوباره محکم گاز بگیرید. از شستشوی شدید دهان یا جویدن در نواحی عمل باید خودداری شود. این ممکن است باعث افزایش خونریزی یا جدا شدن لخته خون شود.

برای ۲۴ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان، رژیم غذایی مایع یا نرم توصیه می شود. پس از ۲۴ ساعت، ممکن است رژیم غذایی خود را ارتقا دهید، اما مراقب باشید که از جویدن مستقیم روی محل ایمپلنت خودداری کنید. از خوردن غذاهای سفت، ترد یا تند خودداری کنید. قبل از از بین رفتن بی‌حسی ناشی از بی‌حسی موضعی، داروهای مسکن تجویز شده مانند ایپوپروفن را مصرف کنید.

فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کنید و به آرامی به فعالیت های عادی بازگردید. کیسه‌های یخ را در قسمت بیرونی صورت که ایمپلنت‌ها قرار داده شده‌اند، بگذارید. یخ را برای ۴۸ ساعت اول استفاده کنید تا تورم را با استفاده مداوم تا حد امکان کاهش دهید.

خون‌ریزی

دندانپزشکی شبانه روزی

خونریزی خفیف و قرمزی در بزاق بعد از کاشت ایمپلنت دندان شایع است. اگر خونریزی بیش از حد وجود داشت، به آرامی لخته های قدیمی را از دهان پاک کنید و سپس گاز تمیز جدید را روی آن ناحیه قرار دهید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه محکم گاز بگیرید. این عمل را هر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با گاز جدید تکرار کنید. اگر خونریزی بیش از حد ادامه یافت، یک چای کیسه ای مرطوب شده با آب سرد را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه محکم گاز بزنید. به آرامی چای کیسه ای را بردارید و محل را به حال خود رها کنید. در صورت ادامه خونریزی بیش از حد، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت ادامه خونریزی از صحبت کردن زیاد و جویدن زیاد خودداری کنید.

تورم

تورم بعد از هر عمل جراحی از جمله کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است. میزان تورم متفاوت است و به وسعت جراحی و هر بیمار بستگی دارد. تورم در اطراف دهان، فک‌ها، گونه‌ها و زیر چشم‌ها غیر معمول نیست. تورم معمولاً ۲ تا ۳ روز پس از قرار دادن ایمپلنت دندان به حداکثر خود می‌رسد. تورم را می‌توان با استفاده فوری از کیسه یخ در ۴۸ ساعت اول کاهش داد. کمپرس یخ باید در قسمت بیرونی و در مجاورت محل انجام جراحی ایمپلنت دندان قرار داده شود. یخ را تا حد امکان به طور مداوم روی آن نگه دارید. همچنین، صاف نشستن و دراز نکشیدن در روز اول به کاهش میزان تورم کمک می‌کند.

درددندانپزشکی شبانه روزی

نسخه مربوط به داروهای ضد درد را بررسی کنید. اطلاعات آن دستورالعمل‌های دقیقی در مورد نحوه مدیریت درد و ناراحتی بعد از عمل به شما ارائه می‌دهد.

بهداشت دهان

دندانپزشکی شبانه روزی

بهداشت مناسب دهان مهم است، زیرا به کاهش عفونت کمک می‌کند. شستشوی بسیار ملایم باید از روز جراحی ایمپلنت دندان شروع شود. اگر نسخه‌ای برای دهانشویه به شما داده شد، دستورالعمل‌های روی نسخه را دنبال کنید. شما می‌توانید یک روز بعد از جراحی ایمپلنت دندان خود را مسواک بزنید، اما مراقب باشید که ناحیه‌ای که در آن جراحی انجام شده است، آسیب نبیند.

رژیم غذایی

اگر برای کاشت ایمپلنت دندان آرامبخش IV یا بیهوشی عمومی داشتید، در ابتدا باید مایعات مصرف کنید. پس از آن رژیم غذایی شما می‌تواند شامل مواد جامد باشد. با این حال، تا زمانی که دستور دیگری داده نشده باشد، مراقب باشید که مستقیماً محل کاشت را نجوید. از مایعات و تغذیه کافی و مناسب برای جلوگیری از کم‌آبی بدن غافل نشوید.

تهوع و استفراغ

پس از آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی، برخی از بیماران ممکن است احساس تهوع و استفراغ کنند. برای جلوگیری از این مشکل، داروهای خود را با معده خالی مصرف نکنید. جرعه جرعه مایعات گازدار شفاف مانند زنجبیل بنوشید. در صورت امکان داروهای خود را تا رفع حالت تهوع متوقف کنید. سعی کنید با مایعات هیدراته بمانید. گاهی اوقات بیماران از داروهای مسکن تجویز شده، به ویژه داروهای مسکن قوی‌تر مانند هیدروکودون یا اکسی کدون احساس تهوع می‌کنند. سعی کنید داروهای مسکن را قطع کنید و ببینید که آیا حالت تهوع فروکش می‌کند یا خیر. در صورت ادامه تهوع و استفراغ، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

کبودی و تغییر رنگ

پس از جراحی ایمپلنت دندان، برخی از بیماران ممکن است متوجه کبودی یا تغییر رنگ در اطراف نواحی کاشت ایمپلنت شوند. این پس از عمل طبیعی است و ممکن است چند روز طول بکشد تا فروکش کند.

تنگی فک یا باز شدن محدود دهان

این امر پس از کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است و با گذشت زمان بهبود می یابد و برطرف می شود. گاهی اوقات، ممکن است تمرینات فک برای کمک به افزایش باز شدن فک به شما آموزش داده شود.

سرگیجه یا سبکی سر

پس از آرامبخشی IV یا بیهوشی عمومی، برخی از بیماران ممکن است هنگام ایستادن احساس سرگیجه کنند. در ۲۴ ساعت اول پس از تزریق آرام‌بخش، ‌حتما مراقب فرد جراحی شده باشید. به سرعت از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند نشوید و مطمئن شوید که با مایعات هیدراته می‌شوید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات می تواند روند بهبودی را مهار کند و بعد از جراحی درد بیشتری ایجاد کند. برای اطمینان از بهترین بهبودی پس از عمل، تا زمانی که ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف