از بین بردن زردی دندان با روش‌های آسان و مؤثر خانگی

دندانپزشکی شبانه روزی
تغییرات در رنگ دندان شما ممکن است ظریف باشد و به تدریج رخ دهد. برخی از موارد تغییر رنگ نیز ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. دندان‌ها به خصوص با افزایش سن زرد یا تیره‌تر به نظر می‌رسند. با از بین رفتن مینای خارجی، عاج زرد رنگ زیر آن بیشتر نمایان می‌شود. عاج دومین لایه از بافت کلسیفیه شده در زیر لایه خارجی مینا است. اما اگر به دنبال سفید کردن دندان های خود هستید، جایگزین‌هایی برای روش های‌معمولی دارید.

لطفا در مورد سفید کردن به شیوه خانگی دقت کنید، زیرا در صورت استفاده نادرست یا طولانی مدت ممکن است به دندان‌های خود آسیب برسانید. ممکن است بیش از حد مینای دندان خود را از بین ببرید، که می‌تواند شما را در معرض خطر حساسیت و حفره قرار دهد.

درمان زردی دندان

در اینجا هفت گزینه طبیعی برای خلاص شدن از شر دندان‌های زرد وجود دارد.

شاید بهتر باشد چند درمان انتخاب کنید و آنها را در طول هفته به تناوب انجام دهید. درباره برخی از پیشنهادات زیر تحقیقی انجام نشده است، اما اثربخشی آنها در برخی گزارش‌ها ثابت شده است.

۱) مسواک زدن: اولین برنامه کاری شما باید مسواک زدن بیشتر و به روش صحیح باشد. به خصوص مهم است که بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند منجر به زرد شدن دندان ها شوند، مسواک بزنید. با این حال، بلافاصله پس از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی در مسواک زدن دقت کنید. مسواک زدن فوری می‌تواند باعث شود اسیدها مینای دندان بیشتری را از بین ببرند و منجر به فرسایش شوند.دندانپزشکی شبانه روزی

دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مطمئن شوید که مسواک تمام شکاف‌ها را تمیز کرده است. دندان‌های خود را به آرامی با حرکات دایره‌ای مسواک بزنید تا مطمئن شوید که از لثه‌های خود محافظت می‌کنید. داخل، خارج و سطوح جویدنی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

۲) جوش شیرین و پراکسید هیدروژن: استفاده از خمیری ساخته شده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن، تجمع پلاک و باکتری‌ها را برای از بین بردن لکه‌ها از بین می‌برد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. پس از مسواک زدن با این خمیر، دهان خود را کاملا با آب بشویید. همچنین می‌توانید از همین نسبت مواد برای تهیه دهانشویه استفاده کنید، یا می‌توانید جوش شیرین را با آب امتحان کنید.

۳) استفاده از روغن نارگیل: کشیدن روغن نارگیل پلاک و باکتری‌های دهان را از بین می‌برد که به سفید شدن دندان ها کمک می کند. همیشه روغن ارگانیک و با کیفیت بالا را خریداری کنید. ۱ تا ۲ قاشق چایخوری روغن نارگیل مایع را به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان بمالید. اجازه ندهید روغن به پشت گلوی شما برسد. روغن را قورت ندهید زیرا حاوی سموم و باکتری‌های دهان شما است. آن را داخل توالت یا سبد کاغذ باطله تف کنید، زیرا ممکن است مجرای فاضلاب را مسدود کند. دهان خود را با آب بشویید و سپس یک لیوان پر آب بنوشید. سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید. اگرچه مطالعه خاصی وجود ندارد که اثر سفید کنندگی دندان روغن کشی را تایید کند، اما با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن کشی با استفاده از روغن کنجد و روغن آفتابگردان، التهاب لثه ناشی از پلاک را کاهش می‌دهد. 

۴) سرکه سیب: سرکه سیب را می‌توان به مقدار بسیار کم برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. با مخلوط کردن ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب با ۶ اونس آب، دهانشویه درست کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه بچرخانید. سپس با آب بشویید و دندان‌های خود را مسواک بزنید. البته باید توجه داشت که سرکه سیب پتانسیل آسیب رساندن به سختی و ساختار سطحی دندان‌ها را دارد. بنابراین، با احتیاط و برای مدت کوتاهی از آن استفاده کنید. دندانپزشکی شبانه روزی

۵) پوست لیمو، پرتقال یا موز: برخی افراد ادعا می کنند که مالیدن پوست لیمو، پرتقال یا موز روی دندان‌ها باعث سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود. اعتقاد بر این است که ترکیب دی لیمونن و/یا اسید سیتریک، که در پوست برخی از مرکبات یافت می‌شود، به سفید شدن دندان‌های شما کمک می‌کند. پوست میوه‌ها را به آرامی به مدت ۲ دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. دهان خود را کاملاً بشویید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید.یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ پتانسیل عصاره اسید سیتریک از چهار نوع مختلف پوست پرتقال را به عنوان سفید کننده دندان آزمایش کرد. نشان داده شد که آنها توانایی‌های متفاوتی در سفید کردن دندان‌ها دارند و عصاره پوست نارنگی بهترین نتایج را دارد.

هنگام استفاده از این روش مراقب باشید زیرا میوه اسیدی است. اسید می‌تواند مینای دندان شما را فرسایش داده و از بین ببرد. اگر متوجه شدید که دندان‌هایتان حساس‌تر می‌شوند، لطفاً استفاده از این روش را متوقف کنید.

۶) زغال چوب فعال: برای از بین بردن لکه‌ها از روی دندان‌ها می‌توانید از زغال فعال استفاده کنید. اعتقاد بر این است که زغال چوب می‌تواند رنگدانه‌ها و لکه‌ها را از روی دندان‌های شما پاک کند، زیرا بسیار جاذب است. گفته می‌شود که از شر باکتری‌ها و سموم موجود در دهان نیز خلاص می‌شوید. خمیردندان‌هایی وجود دارند که حاوی زغال فعال هستند و دندان‌ها را سفید می کنند.

یک کپسول زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک خود قرار دهید. دندان‌های خود را به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. به خصوص در ناحیه اطراف لثه خود مراقب باشید زیرا ممکن است ساینده باشد. سپس آن را تف کنید. خیلی شدید و خشن مسواک نزنید.

۷)‌خوردن میوه‌ها و سبزیجات با محتوای آب بیشتر: خوردن میوه‌ها و سبزیجات خام با محتوای آب بالا می‌تواند به سلامت دندان‌های شما کمک کند. تصور می‌شود که محتوای آب این مواد غذایی، دندان‌ها و لثه‌های شما را از پلاک‌ها و باکتری‌هایی که منجر به زرد شدن دندان‌ها می‌شوند، پاک می‌کند. جویدن میوه‌ها و سبزیجات ترد در پایان غذا ممکن است تولید بزاق را افزایش دهد. این امر می‌تواند به حذف ذرات غذایی که در دندان‌های شما گیر کرده است کمک کند و اسیدهای مضر را از بین ببرد.

علت زردی دندان چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. این دلایل به شرح زیر است: 

  • برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها، مانند زغال اخته، شراب قرمز، قهوه یا چای
  • رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های ساده
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • عوارض جانبی برخی داروها و دهانشویه‌ها
  • سن، زیرا افراد مسن بیشتر احتمال دارد دندان‌های زرد داشته باشند
  • ژنتیک
  • ترومای دهان
  • مصرف بیش از حد فلوراید
  • مراقبت ضعیف از دندان و بهداشت دهان و دندان
  • خشکی مزمن دهان یا کمبود بزاقدندانپزشکی شبانه روزی

گزینه های زیادی در خانه وجود دارد که می توانید برای سفید کردن دندان های خود امتحان کنید. با این حال، محتاط باشید، زیرا می‌توانید به مینای دندان یا لثه‌های خود آسیب برسانید، که می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت و حفره شود. بهترین راه برای سفید کردن دندان‌هایتان این است که از ایجاد لکه‌ها پیشگیری کنید، به رعایت بهداشت دهان و دندان ادامه دهید و معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف