انواع جراحی های دندانپزشکی

بسیاری اوقات هنگامی که صحبت از دندانپزشکی می شود، جراحی دندان به ذهن خطور می کند، که با وحشت گسترده و ترسی از سمت بیماران مواجه می شویم. و شاید به این دلیل باشد که خیلی از افراد گمان می کنند که جراحی دندان یک روش دردناک و گران قیمت است.

با این حال آنچه بسیاری از بیماران درک نمی کنند که جراحی دندان بسیار رایج است و شامل روش هایی است که شرایطی را که بسیاری از افراد از آن رنج می برند بهبود بخشد، و برای هر بیمار متفاوت است. در اکثر موارد جراحی دندان یک عمل سرپایی محسوب می شود و بیماران به طور کلی می توانند طی چند روز فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند.

قبل از اینکه تصمیم گیری شود که آیا شما کاندید عمل جراحی دندان هستید یا خیر، دندانپزشکان بیماران خود را به متخصص جراحی دهان ارجاع می دهند، که وضعیت سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کنند تا بهترین مسیر عملی را تعیین کنند. در برخی موارد و بسته به شدت وضعیت شما، جراحان دهان قادر به درمان دارویی هستند و نیاز به جراحی نیست. کودکان و بزرگسالان هردو در معرض خطر بیماری های دهان و دندان هستند اگرچه نمی توان گفت که همه جراحی ها ناشی از شرایط بهداشت و دهان و دندان نیست.

شایع ترین انواع جراحی دندان ها روش هایی است که ممکن است بسیاری از افراد جراحی دندان در نظر نگیرند، و بسیار رایج است، مانند ارتودنسی یا سفید کردن دندان ها.

انواع متداول جراحی دندان

ریشه:

کانال های ریشه به طور گسترده به عنوان رایج ترین نوع جراحی دندان در نظر گرفته می شوند. هر ساله میلیون ها دندان درمان می شوند، بسیاری از دندان ها را از استخراج نجات می دهند و از درد و حساسیت خلاص می شوند. کانال های ریشه معمولا عاری از درد هستند و درمان درد فوق العاده موثر هستند.

در زیر مینای دندان یک هسته نرم به نام خمیر دندان وجود دارد که شامل رگ های خونی، پایانه های عصبی و بافت است. با پوسیدگی دندان، باکتری ها وارد دندان می شوند و به خمیر دندان آسیب می رسانند. پالپ آلوده باعث درد ندان، تورم گاه به گاه و ایجاد درد احتمالی در گردن یا فک شما می شود. یک جراح می تواند با از بین بردن قسمت پوسیده شده دندان و استخراج خمیر آلوده، این عمل را درمان کند.

کاشت دندان یا ایمپلنت دندان

کاشت دندان یک تحول در علم دندانپزشکی در طی ۲۵ سال گذشته می باشد. کاشت جایگزینی برای ریشه یک دندان که با استفاده از آلیاژ تیتانیوم و برای محافظت از حفظ فرم فک صورت می گیرد. این فلزات به دلیل وزن کم و زیست سازگار بودن در کاشت دندان استفاده می شوند. این بدان معنی است که توسط بدن رد نمی شود. از کاشت دندان برای جایگزینی دندان ها به دلیل پوسیدگی، بیماری، سرطان دهان یا تعدادی از دلایل خارجی مثل استعمال سیگار یا الکل استفاده می شود.
کاشت دندان یک فرآیند طولانی است و تا دندانپزشک از اتصال فیکسچر به استخوان فک اطمینان حاصل نکرده است نمی تواند عمل نهایی را به انجام برساند. بنابراین این عمل ممکن است دو تا شش ماه زمان لازم داشته باشد. پس از اتصال فیکسچر به استخوان تاج دندان نصب می گردد و این عمل به پایان می رسد.

استخراج دندان یا کشیدن دندان

کشیدن دندان عقل، یا همان ۴ دندان که در چهار گوشه انتهایی فک در زمان بزرگسالی رشد می کنند یکی دیگر از جراحی های دندان به شمار می رود. این دندان ها بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی بوجود می آیند. هنگامی که دندان های عقل جایی برای رشد ندارند، می توانند دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار دهند و باعث درد، عفونت دهان یا سایر مشکلات دندان شوند. در اکثر اوقات دندانپزشکان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، حتی اگر دندان های دیگر آسیب دیده باشند، کشیدن دندان عقل را توصیه می کنند.

کشیدن دیگر دندان ها نیز که به هر دلیلی نیاز به خارج کردن داشته باشند یک عمل سرپایی است که چند روز طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. این عمل از طریق برش و بخیه زدن انجام می گیرد. رعایت دستورات پزشک در روند بهبودی برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا لخته شدن خون بسیار مهم است.

ادامه دارد …