ابتدا ببینیم روکش دندان چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ روکش دندان مانند

روش های نگهداری از روکش دندان

ابتدا ببینیم روکش دندان چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ روکش دندان مانند یک کلاه است که برای ترمیم دندان برروی دندان آسیب دیده قرار می گیرد و آن را پوشش می دهد تا شکل و اندازه و یا ظاهر آن را بهبود بخشد. روکش ها زمانی که در محل خود قرار می گیرند به طور کامل قسمت مینای دندان را می پوشانند.

پس از گذاشتن روکش دندان نیازمند مراقبت هایی هستیم که بایستی از آنها آگاهی داشته باشیم، که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

چرا مراقبت از روکش دندان حائز اهمیت است؟

برای اطمینان از اینکه دندان و روکش دندان خود را سالم نگه می‌دارید، باید به طور منظم دندان‌ها را مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از  پوسیدگی ریشه دندان مفید است. این موضوع مخصوصا برای بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان اهمیت دارد. در حالی که روکش‌های سرامیکی فوق العاده قوی هستند و می‌توانند فشار ناشی از گاز گرفتن طبیعی را تحمل کنند، اما مانند یک دندان طبیعی، هنوز هم خطر شکستگی آنها وجود دارد.

انواع روکش دندان:

روکش های دائمی:

روکش‌های دائمی را می‌توان به صورت فلزی، چینی متصل به فلز، تمام رزین، و یا سرامیکی ساخت. فلزات مورد استفاده در روکش شامل آلیاژ طلا و سایر آلیاژها (به عنوان مثال پالادیوم) یا آلیاژهای با پایه فلزی (به عنوان مثال نیکل یا کروم) می‌باشد. روکش‌های فلزی به خوبی در جای خود تثبیت شده و به راحتی می‌توان با آنها از جویدن لذت برد و احتمالا کمترین میزان سایش را دارند. همچنین روکش‌های فلزی به ندرت ترک خورده یا شکسته می‌شوند. رنگ فلزی این روکش‌ها اشکال اصلی آن است. روکش‌های فلزی انتخاب خوبی برای دندان‌هایی هستند که زیاد در معرض دید نیستند.

روکش‌های دندانی پرسلن (چینی)

متصل به فلز می‌تواند به رنگ دندان‌های مجاور شما (برخلاف روکش‌های فلزی) باشد. بخش پرسلن روکش می‌تواند ترک خورده و یا شکسته شود. در کنار روکش‌های تمام پرسلن، روکش‌های پرسلن متصل به فلز به نظر می‌رسد بیشتر شبیه به دندان‌های معمولی باشد. با این حال، گاهی اوقات فلزی که در زیر بخش پرسلن آن قرار دارد، می‌تواند به عنوان یک خط تیره، به ویژه در خط دندان‌ها دیده شود. این روکش‌ها می‌توانند انتخاب خوبی برای دندان‌های جلو یا عقب باشند.

روکش های رزینی

روکش‌های رزینی دندان ارزان‌تر از دیگر انواع روکش است. با این حال، آنها در طول زمان ساییده می‌شوند و نسبت به روکش‌های سرامیکی متصل به فلز، بیشتر مستعد شکستگی هستند.

انواع روکش‌های دندانی تمام سرامیکی و یا تمام پرسلن بهترین رنگ طبیعی را نسبت به هر نوع روکش دیگری ارائه می‌دهند و ممکن است برای افرادی که دارای آلرژی نسبت به مواد فلزی هستند مناسب‌تر باشد. با این حال، آنها به اندازه روکش‌های چینی متصل به فلز، قوی نیستند و آنها توسط دندان‌های مخالف کمی بیشتر از روکش‌های فلزی یا رزینی ساییده می‌شوند. روکش‌های سرامیکی انتخاب خوبی برای دندان‌های جلو است.

روکش دندان موقت در مقابل روکش دندان دائمی روکش‌های موقت را می‌توان در مطب دندانپزشکی نیز ساخت، در حالی که روکش‌های دائمی در یک آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شوند. روکش موقت از فولاد ضد زنگ یا اکریلیک ساخته شده و می‌تواند به عنوان یک ترمیم موقت تا زمانی که روکش دائمی دندان توسط آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

چرا روکش دندان لازم است؟

روکش دندان- دندانپزشکی شبانه روزی زهره

یک روکش دندان ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد:

  • برای محافظت از یک دندان ضعیف (به عنوان مثال، برای محافظت در برابر پوسیدگی  از شکستن یا نگه داشتن سایر قسمت‌های یک دندان شکسته
  • برای بازیابی یک دندان تقریبا شکسته یا دندانی که دچار کرم خوردگی شده است
  • برای پوشش دهی دندانی که بخش زیادی از آن پر شده است ، به خصوص زمانی که دندان زیادی وجود ندارد.
  • برای نگهداری یک بریج دندانی در محل خودش
  • برای پوشش دادن بد شکلی و یا تغییر رنگ و زردی دندان شدید
  • برای پوشش ایمپلنت دندان

چه مشکلاتی ممکن است بعد از روکش دندان به وجود بیاید

ناراحتی یا حساسیت. دندان‌های تازه روکش شده شما ممکن است بلافاصله پس از از بین رفتن اثر بیحسی، حساس شود. اگر دندانی که روکش گذاری شده است دارای عصب باشد، دندان شما ممکن است احساس گرما و یا سرما کند. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان‌هایتان را با خمیر دندان طراحی شده برای دندان‌های حساس، بشویید. درد و یا حساسیت که در هنگام جویدن اتفاق می‌افتد معمولا به این معنی است که روکش روی دندان خیلی بلند است. اگر این مورد صحیح باشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید، او به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند.

ترک خوردن روکش گاهی اوقات روکش‌های تمام پرسلن ترک خورده می‌شود. اگر ترک ایجاد شده کوچک باشد، رزین کامپوزیتی می‌تواند آن را تعمیر کرده تا همان روکش را بتوان باز هم مورد استفاده قرار داد. اما اگر ترک زیاد باشد، ممکن است مجبور شوید که روکش را تعویض کنید.

شل شدن روکش گاهی اوقات سیمان زیر روکش شسته می‌شود. این کار نه تنها باعث می‌شود که روکش شل شود، بلکه به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا در بخش‌های باقی مانده دندان نشت کنند و باعث خرابی شوند. اگر روکش شما شل شده است، با دفتر دندانپزشک خود تماس بگیرید.

افتادن روکش دندان گاهی اوقات روکش دندان می‌افتد و معمولا این امر به دلیل این می‌باشد که تناسب آن نامناسب بوده یا برای وصل کردن آن از سیمان کمی استفاده شده است. اگر این اتفاق افتاد، روکش و جلوی دندان خود را تمیز کنید. شما می‌توانید روکش را به طور موقت با چسب دندان یا سیمان موقت دندان که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، بچسبانید. بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید او به شما دستورالعمل‌های خاصی در مورد چگونگی مراقبت از دندان و روکش خود تا روزی که امکان مراجعه به دندانپزشک فراهم است را خواهد داد. دندانپزشک شما ممکن است بتواند روکش را در جای خود نصب کند؛ اگر نه، باید یک روکش جدید ساخته شود.

واکنش آلرژیک. از آنجایی که فلزات مورد استفاده برای ساخت روکش‌ها معمولا مخلوطی از چند فلز هستند، واکنش‌های آلرژیک به فلزات و یا پرسلن مورد استفاده در روکش‌ها ممکن است رخ دهد، اما این اتفاق بسیار نادر است.

خط تیره روی دندان روکش شده در نقطه اتصال دندان به لثه. وجود یک خط تیره در در نقطه اتصال دندان به لثه دندان روکش شده شما عادی است، به ویژه اگر شما یک روکش متصل به فلز دارید. این خط تیره، فلز زیر روکش را نشان می‌دهد.

طول عمر روکش دندان

طول عمر یک روکش دندان بستگی به مقدار “سایش و ترک خوردن” روکش دارد، و نیز اینکه چگونه به خوبی از روش‌های بهداشت دهان و دندان خود و پرهیز از عادات ناسالم پیروی می‌کنید (از عاداتی مانند شکستن مواد سفت یا خرد کردن آنها با دندان‌ها، جویدن مواد سخت، جویدن ناخن‌ها و استفاده از دندان هایتان برای باز کردن بسته بندی‌ها اجتناب کنید).

به طور متوسط، روکش دندان‌ها بین ۵ تا ۱۵ سال عمر میکند.  شما می توانید با استفاده از محصولات مناسب بهداشت دهان و دندان مناسب روکش دندانف عمر مفید آن را افزایش دهید. سوالات خود را اینجا بپرسید.

مراقبت از روکش دندان موقت

اگر اتفاقی برای روکش موقت دندان شما افتاد، لازم است که در اسرع وقت به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید. اغلب اوقات، عدم استفاده از روکش موقت می‌تواند باعث تغییر محل دندانی شود، که قرار است محل روکش دایمی باشد. در طول دوره زمانی که شما از روکش موقت استفاده می‌کنید، باید مانند سابق دندان‌های خود را مسواک کنید، و در هنگام استفاده از نخ دندان مراقبت‌های بیشتری را باید لحاظ کنید تا روکش دندان، کنده نشود. ممکن است حساسیت به برخی غذاهای سرد و همچنین سوزش لثه را چند روز پس از روکش گذاری، تجربه کنید.

شستشو با آب نمک گرم، باعث تسکین هر نوع ناراحتی می‌شود. پس از روکش گذاری دندان‌ها، آنها به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند، همچنین به خاطر داشته باشید که روکش کردن دندان‌ها دلیل بر این نیست که دندان‌های زیرین از خرابی و یا بیماری‌های لثه محافظت می‌شوند.بنابراین، روش‌های حفظ بهداشت صحیح دهان و دندان، از جمله مسواک زدن دندان‌هایتان را حداقل دو بارش در روز داشته باشید و یک بار در روز دندان‌ها را نخ دندان بکشید به ویژه در اطراف منطقه‌ای که روکش به لثه متصل می‌شود. از آنجایی که روکش موقت دندان، موقتی است- ثابت کردن موقت آنها تا زمانی که روکش دائمی دندان آماده می‌شود نیز نیاز است، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که چند اقدام احتیاطی را در هنگام استفاده از روکش موقت انجام دهید. که شامل این موارد می‌باشد:

اجتناب از خوردن مواد غذایی چسبناک،(به عنوان مثال جویدن آدامس، کارامل)، که دارای پتانسیل گرفتن، چسبیدن و کشیدن روکش است.

استفاده کمتر از دهان خود در طرفی که دارای روکش موقت است. سعی کنید در هنگام جویدن و غذا خوردن از سمت دیگر دهان‌تان استفاده کنید.

از خوردن غذاهای سفت (مانند سبزیجات خام) اجتناب کنید، زیرا می‌تواند روکش را جابجا کند یا بشکند.

هنگام تمیز کردن دندان‌هایتان با نخ دندان، مواد را از میان دندان‌ها به آهستگی خارج کنید. محکم نخ کشیدن دندان‌ها، ممکن است موجب کنده شدن روکش دندان شود.

مراقبت از روکش دندان دائمی

هنگامی که روکش دائمی خود را نصب کردید، هنوز نیاز به رعایت مواردی دارید تا اطمینان داشته باشید سلامت روکش خود را حفظ خواهید کرد.

مراقبت‌های عمومی از روکش دندان

بهترین نکته در مورد روکش دندان‌ها این است که آنها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و احساس می‌شوند. همانطور که از بقیه دندان‌ها مراقبت می‌کنید، از آنها نیز محافظت کنید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامتی و تمیز نگهداشتن آنها ضروری است. گاهی اوقات بیماران بر این باورند که روکش دندان‌ها به مراقبت نیاز ندارند، زیرا آنها دندان واقعی نیستند.

اما آنها هم توسط لثه‌های شما احاطه شده‌اند، به این معنی که آنها می‌توانند تحت تاثیر بیماری‌های لثه قرار گیرند. همچنین مراقب باشید که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند سلامت و کیفیت دندان شما را در هر نوبت، بررسی کنند. در نهایت، اگر شما دچار مشکلات فک و دندان‌های آسیب هستید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دکتر شما می‌تواند با تجویز یک محافظ دهان، از آسیب رسیدن به دندان‌های شما و روکش جدید دندانی‌تان جلوگیری کند.

روکش‌های دندانی توانایی بازگرداندن زیبایی و عملکرد بهینه را به دندان‌های آسیب دیده، پوسیده و یا ترک خورده، با قرار دادن پوسته پرسلنی، طلا یا فلزی بر روی دندان دارند. طول عمر روکش شما بستگی به نوع مراقبتی دارد که از روکش‌های دندانی خود می‌کنید. روکش‌های پرسلن یکی از رایج‌ترین انواع روکش هستند، زیرا آنها بر اساس رنگ دقیق دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که روکش‌های پرسلن ممکن است تا سال‌ها دوام داشته باشد. با این حال، مانند دندان‌های واقعی شما، اگر بخواهید آنها را سالم نگهدارید، باید از روکش دندان خود نیز مراقبت کنید.

مراقبت طولانی مدت از روکش دائمی دندان

پس از قرار دادن روکش دائمی، ممکن است به غذاهای سرد و نوشیدنی‌ها و سیمان به کار رفته حساسیت پیدا کنید. با استفاده از یک خمیر دندان ضد حساسیت، می‌توانید با این حساسیت مبارزه کنید. شما باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید تا مطمئن شوید که سلامت لثه‌ها و ناحیه بین روکش را با مراقبت دندانپزشکی مناسب حفظ می‌کنید. حتی اگر روکش دندان مصنوعی خود دچار پوسیدگی نشود، نواحی خط دندان نزدیک به لثه، که در آن دندان طبیعی قابل مشاهده است، همچنان در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند.

اگر روکش دائمی دارید، می‌توانید با پرهیز از جویدن یخ یا سایر مواد دیگر که می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند، روکش خود را حفظ کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ روکش دندان، چکاپ و مراجعه منظم به دندانپزشک است. دکتر قادر خواهد بود روکش شما و ساختار دندان زیر آن را از نظر هر نشانه‌ای از آسیب بررسی کند، و این امکان را فرهم می‌کند که هر گونه مشکلات بالقوه‌ای را قبل از بروز آنها متوقف کند. لازم به ذکر است که دکتر قادر خواهد بود با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته دندان‌ها را طوری جرم گیری کند که شما نمی‌توانید در خانه این کار را انجام دهید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به صورت شبانه روزی و تمام وقت می باشد.

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس از سایت 20 درصد تخفیف